بورس سبز

 با توجه به وضعیت نا مناسب بورس طی چند وقت گذشته و ریسک‌هایی که بر این بازار مترتب بود، دولت در چهار حوزه اقدامات حمایتی را انجام داده است.  در وهله اول، صدور مجوز افزایش سرمایه تجدید ارزیابی خودرویی‌ها در جلسه شورای هماهنگی سران قوا به تصویب رسیده است.

بر این اساس، دو خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو وسایپا می‌توانند با این تصمیم تا پایان تیرماه که فصل برگزاری مجامع عادی سالانه آن‌هاست، اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها کنند تا از زیان‌دهی خارج شوند و مشکلی برای ادامه حضور در بورس تهران نداشته باشند. این خبر می‌تواند محرک خوبی برای افزایش تقاضا و رشد قیمتی نمادهای خودروسازان باشد.

ازسوی‌دیگر با این وضعیت بورس تهران نیز می‌تواند از حالت رکود و رخوت خارج شود. به غیر از این موضوع، سه خبر نظارت بر نرخ سود و تخلفات بانک‌ها،تصویب معافیت‌های مالیاتی در قانون بودجه ۱۴۰۳ و بازنگری نرخ خوراک پالایشی‌ها در وزارت نفت،دیگر موضوعاتی بود که قدر مسلم می‌تواند بورس را در بلندمدت در مسیر صعودی قرار دهد.

همچنین باید به این نکته توجه کرد این روزها نگاه معامله گران به انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری است. می‌توان انتظار داشت فعالان اقتصادی و معامله‌گران فعلا استراتژی صبر و انتظار را در پیش بگیرند و منتظر بمانند تا نتیجه انتخابات هشتم تیرماه مشخص شود. همچنین قیمت‌ها به کف رسیده‌اند و به نظر می‌رسد بازار بیش‌از این ریزش نخواهد کرد.

خودرویی‌ها همچنان بر مدار صعود

در دادوستدهای روز ‌شنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی سبزپوش شدند. این درحالی است که شاخص‌کل نیز سبز ماند.

از سوی ‌دیگر نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، زامیاد، ایران‌خودرودیزل، کرمان‌خودرو و بهمن‌دیزل مثبت شدند. همچنین روز شنبه در گروه خودرویی طی ۲۳هزار نوبت معاملاتی ۸۱۶میلیون سهم به ارزش ۲۶۸میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت‌به روز چهارشنبه با رشد روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۳۷ هزار میلیارد تومان شد.

بورس مثبت شد

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با رشد ۸.۰۳۷۵ واحد در محدوده دو میلیون و ۹۴ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل‌هم وزن اما با کاهش ۶۰۷هزار واحد در محدوده ۶۸۴هزار واحدی ایستاد.

در این بازار نیز ۹.۴میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۸ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۶واحدی در محدوده ۲۲هزار واحدی قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۵.۵میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۰هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =