کد خبر: 249510
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
گره‌های ترافیکی تهران

علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «هدر رفت میلیاردی وقت تهرانی ها» پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

انتظار در ترافیک‌های طولانی برای هیچ شهروندی خوشایند نیست. آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، سلامتی و زیست‌محیطی ازجمله دستاوردهای ترافیک برای شهر و شهروندان هستند.

در دوره کرونا که محدودیت‌ها اجرا می‌شدند و رفت‌وآمد در خیابان‌ها کاهش چشمگیری داشت، تهرانی‌ها به طور میانگین روزانه ۳۱دقیقه از وقت خود را در ترافیک سر می‌کردند. با این حساب می‌توان گفت جمعیت بیش‌از ۹ میلیون نفری پایتخت در مجموع روزانه ۴میلیون و ۶۵۰ هزار ساعت و سالانه بیش‌ از یک‌ونیم میلیارد ساعت در ترافیک سپری می‌کنند.

روز گذشته معاون عملیات ‌پلیس راهور با بیان اینکه روزانه ۲۰میلیون تردد در سطح کلان شهر تهران انجام می‌شود، گفت: این در حالی است که ۷۱ درصد این ترددها با وسایل نقلیه، تک‌سرنشین است. اما برای کاهش ترافیک جدا از اقدامات مدیران، نیاز به مشارکت همه‌جانبه شهروندان است تا برای جابه‌جایی‌ها در شهر تا جای ممکن به جای خودروهای شخصی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

براساس تحقیقات علمی، تلف‌شدن زمان در ترافیک و نشستن طولانی‌مدت در وسایل حمل‌ونقل می‌تواند بیش از سیگار کشیدن آسیب به همراه داشته باشد و پنجمین علت مرگ‌ومیرها معرفی شده است.

این روزها سبک زندگی‌ها تغییر کرده و ترافیک جای خود را در میان زندگی شهرنشینان به خوبی باز کرده است؛ در حالی‌ که به‌گفته کارشناسان سلامت، این نوع سبک زندگی اشتباه است.

بسیاری از کشورها آسیب‌های ناشی‌از ترافیک در زندگی شهرنشینان را مورد مطالعه و بررسی قرار داده‌اند و برای پیشگیری، کنترل و افزایش تاب‌آوری در شهرها برنامه‌های جامعی در نظر گرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد شهرهای بزرگی مانند تهران که با ترافیک های سنگین درگیر هستند به چنین مطالعاتی نیاز دارند.

ترافیک همچنین کیفیت خواب، کیفیت فعالیت‌های اجتماعی افراد و موارد دیگر را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. یک استاد دانشگاه و پژوهشگر در حوزه تاب‌آوری شهری معتقد است آمارهای بین‌المللی درباره کشور ما نشان می‌دهد که به لحاظ مشکلات روحی و روانی، از پرآسیب‌ترین کشورها هستیم و به‌ طور حتم بخشی از این موضوع به ترافیک ارتباط دارد.

از طرفی مقام های پلیس راهور نیز می‌گویند کاهش ترافیک علاوه بر سلامت اجتماعی و کاهش هزینه، می‌تواند در کاهش آلاینده‌ها نیز بسیار موثر باشد که فراهم شدن زمینه الکترونیکی شدن خدمات، می‌تواند به این امر کمک کند.

همچنین پلیس می‌گوید قانون هوای پاک از مترقی‌ترین قوانین است که فقط ۱۰درصد آن اجرا شده و همین مساله مدیریت ترافیک، حوادث و آلودگی را مشکل کرده است.

به‌نظر می‌رسد درحال‌حاضر تنها راه برای جلوگیری از افزایش ترافیک در کلانشهر تهران جدی گرفتن اجرای قانون هوای پاک توسط دستگاه های مربوطه باشد؛ قانونی که متاسفانه در سال‌های گذشته چندان جدی گرفته نشد و نتیجه آن البته وارد شدن زیان‌های بسیار زیاد در زمینه‌های مختلف به سلامت، اقتصاد و روح و روان شهروندان تهرانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =