کد خبر: 72657
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
download (1)

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 1393 سالی را که پشت سر گذاشتیم، سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری و در ترسیم افق این سال، دو مسئله اقتصاد و فرهنگ را مهم‌تر از مسائل دیگر برشمردند.

download (1) به گزارش دنیای خودرو به نقل ازایسنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این پیام تاکید کردند: برای تحقق شعار سال ۹۳ یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسئولان و آحاد مردم ضروری است. اما این‌که به چه میزان به این پیام از سوی مسوولان و دست‌اندرکاران امور اجرایی توجه شد و این‌که چه تلاش‌هایی برای تحقق شعار سال 93 شد یا هم‌چنان باید بشود سوالی است که خبرنگاران ایسنا با تعدادی از تحلیل‌گران مسایل سیاسی مطرح کردند که پاسخ‌های ایشان را در قالب انتقاد، پیشنهاد و تقدیرها یا اعتراض‌هایی که مطرح کرده‌اند، به شرح زیر می‌خوانید:

سال 93 سالی آرام را پشت سر گذاشتیم

اکرمی در ارزیابی از نحوه تحقق شعار سال گفت: باید از مردم بپرسیم در سال 93 چطور با شعار سال برخورد کردند. این شعار شامل همه مردم می‌شود یعنی همه باید به اقتصاد و فرهنگ بهای بیشتری دهیم. چون همه عضو یک خانواده هستیم و به طور جدی باید در حوزه‌ی اقتصاد تصمیم بگیریم. سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در بازکردن عنوان سال برای مردم مشکل داشته‌ایم چرا که باید به مردم می‌گفتیم که در زمینه کنترل مسکن دقت بیشتری داشته باشند و توجه بیشتری به رشد تولید داشته باشند. یعنی به کالای داخلی بها دهند و تنها در صورت ضرورت به کالای خارجی بپردازند. این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نامگذاری‌های سال را باید عام و فراگیر ببینیم و به طور مثال سراغ این نرویم که دولت در بخش اقتصاد یا فرهنگ چه کرده است و یا عزم ملی و مدیریت جهادی داشته است یا خیر؟ گفت: در سال 93 سالی آرام را پشت سر گذاشتیم و از روزی که آقای روحانی مسئولیت را پذیرفتند شاهد آرامش و ثبات نسبی هستیم. یعنی این طور نیست که وقتی شب می‌خوابیم نگران قیمت سکه و ارز و طلا برای روز بعد باشیم. البته نوسان وجود داشته است اما آرامش و ثبات را شاهد بودیم. اکرمی با بیان اینکه در سال گذشته تورم از بالای 40 درصد به حدود 17 درصد رسیده است، خاطر نشان کرد:‌ رشد منفی در یک سال گذشته از بین رفته و ادعای رشد مثبت مطرح می‌شود و حتی گفته می‌شود به سمت برطرف کردن رکود می‌رویم و تورم در جامعه کاهش یافته است که تمام این موضوعات ملموس است اما هنوز مورد قبول مردم نیست و هنوز مردم معتقد هستند که گرانی و گران فروشی در جامعه وجود دارد که به دلیل نبود نظارت جامع و رخ دادن برخی سوء استفاده‌هاست. این فعال سیاسی با اشاره به افزایش قیمت مرغ طی یک ماه گذشته بدون دلیل قانع کننده گفت: این موضوع نشان می‌دهد عده‌ای با جامعه بازی می‌کنند و ما هم بازی می‌خوریم. وی تاکید کرد: قیمت‌ها در بازار باید توسط مردم کنترل شود. چون دولت نمی‌تواند بالای هر مغازه و خانوار یک ناظر بگذارد در حالی که به نظر می‌رسد مردم هنوز آن طور که باید به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: در مجموع دولت کار خود را انجام می‌دهد البته مسائل بین‌المللی از قبیل مذاکرات هسته‌ای، تحریم و کاهش قیمت نفت در کار دولت تاثیر گذار است و باید بدانیم کاهش قیمت نفت مربوط به اقتصاد فرهنگ و عزم ملی و میدیرت جهادی نمی‌شود. چرا که بازیگران بین‌المللی ناگهان برای متوقف کردن مذاکرات موضوع کاهش قیمت نفت را مطرح کردند که قطعا روی کالاهای دیگر اثر منفی خواهد داشت.

هیچ سالی به اندازه 93 در جهت تحقق شعار سال حرکت نشده است

هم‌چنین یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری گفت: دولت با مدیریت جهادی طی یک سال گذشته توانست اقتصاد کشور را از رکود خارج کرده، تورم را مهار کند و در نتیجه پیشرفت اقتصادی را تحقق بخشد. داریوش قنبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با بررسی سال‌های گذشته به نظرم هیچ سالی به اندازه سال 93 در جهت تحقق شعار سال حرکت نشده است. وی به دستاوردهای دولت در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: تورم از بالای 40 درصد به زیر 20 درصد کاهش یافته، فضای کسب و کار نسبت به گذشته بهبود یافته است، کشور از رکود خارج شده و نرخ رشد منفی 5/8 درصد به رشد مثبت رسیده است که همه اینها نشان از موفقیت جدی دولت در عرصه اقتصادی با وجود تداوم تحریم‌ها و شرایط نامساعد بین‌المللی دارد. این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری به فعالیت‌های دولت در حوزه فرهنگ نیز اشاره کرد و گفت: دولت به خوبی طی یک سال گذشته در زمینه ایجاد فضای مناسب فرهنگی در کشور متناسب با شان ملت ایران تلاش کرده است تا فضای بازی ایجاد کند و سلایق مختلف بتوانند دیدگاه‌های فرهنگی‌شان را مطرح کنند. وی با تاکید بر اینکه دولت و مسئولان دولت کار شبانه‌روزی کرده‌اند، گفت: اگر تلاش‌های شبانه‌روزی نبود و از ظرفیت‌های موجود به نحو احسن استفاده نمی‌شد این دستاوردها به سادگی حاصل نمی‌شد. این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان این عقیده که « متاسفانه مجلس در زمینه تحقق شعار سال چندان به دولت کمک نکرد»، یادآورشد: علیرغم تلاش‌های معتدلین مجلس، افراطیون فشارهای مختلفی را به دولت وارد کردند از جمله با طرح موضوع استیضاح و سوال از وزرا، زیر سوال بردن دستاوردهایی چون مذاکرات هسته‌ای که تا به اینجا موفق بوده است سر راه دولت مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی کردند اما علیرغم تمام این فشارها دولت در مجموع توانسته است در حوزه اقتصادی دستاوردهای خوبی داشته باشد.

برنامه‌های عملی و اجرایی موجود عقب‌تر از شعار امسال است

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز گفت: معتقدم برنامه‌های عملی و اجرایی موجود عقب‌تر از شعار امسال است. سیدکمال‌الدین سجادی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی از میزان تحقق شعار امسال با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: استقبال دولت و مجلس و فعالان بخش‌های مختلف از جمله احزاب از این موضوع در سال جاری مطلوب بوده است. سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری ارزیابی دولت از این موضوع که چقدر شعار امسال عملیاتی شده است را یک ضرورت خواند و گفت: در پایان سال جاری بهتر است نسبت به این موضوع بررسی انجام شود تا میزان توفیقات و نقاط ضعف و قوت در این زمینه مدنظر قرار بگیرد. وی گفت: اگرچه دولت توانست نرخ تورم را پایین بیاورد اما باید دانست که اقتصاد شاخص‌های دیگری از جمله گرانی، اشتغال، تولید و سرانه ملی را هم داراست و دولت باید گزارش دهد که در این زمینه‌ها چه توفیقاتی داشته است. سجادی با بیان اینکه در بخش فرهنگ و نگاه بیرونی به آن انتقاداتی وجود دارد، گفت: نمی‌شود گفت که دولت و وزارت ارشاد در بخش فرهنگ با توفیق همراه بوده‌اند. باید این موضوع مورد ارزیابی قرار بگیرد که با توجه به قدرت نرم و شبیخون فرهنگی که از آن استفاده می‌شود تا چه میزان موفق بوده‌ایم. سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: به هر ترتیب معتقدم برنامه‌های عملی و اجرایی موجود عقب‌تر از شعار امسال است.

عملکرد دولت در اجرای مطالبات رهبری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی مثبت است

هم‌چنین یک فعال سیاسی تأکید کرد: دولت گام‌های خوبی در زمینه علمیاتی کردن مطالبات رهبری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی برداشته است. محمد زارع فومنی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که در پایان سال 93 باید بررسی کنیم تا چه حد دستگاه‌های مختلف در تحقق شعار امسال تلاش کرده‌اند، خاطرنشان کرد: من معتقدم به جز دولت سایر دستگاه‌ها با شعار امسال برخورد کلیشه‌ای داشته‌اند. وی در ادامه افزود: عده‌ای پس از بیان شعار امسال توسط رهبری با صرف هزینه‌های زیادی به نصب تابلوها در شهر پرداخته و شعار مطرح شده توسط رهبری را تکرار کردند. اما هیچ‌گاه به دنبال عملیاتی کردن این شعار نبودند. به نظر من اگر به این شعار توجه می‌شد ما شاهد رشد مناسبی در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی بودیم. دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با بیان این‌که توجه دولت به مطالبات و شعارهای رهبری بیشتر از سایر دستگاه‌ها بوده است،‌ گفت: دولت با همه موانع و مشکلاتی که پیش روی خود داشته بهتر توانسته است شعارهای رهبری را محقق کند. در واقع یکی از گام‌های مثبت دولت این بوده که از شعار دادن فاصله گرفته و در جهت تحقق مطالبات رهبری تلاش کرده است. در حالی که دستگاه‌های دیگر با صرف هزینه‌های غیرضروری فقط به بیان شعار پرداختند. فومنی در پایان تأکید کرد: عملکرد دولت در زمینه اقتصادی و فرهنگی خوب بوده و می‌توان نمره خوبی در این زمینه به دولت داد.

تا تحقق کامل شعار سال فاصله زیادی وجود دارد

هم‌چنین یک عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است که تا تحقق کامل شعار سال فاصله زیادی وجود دارد. حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان تحقق شعار سال 93، اظهار کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش‌هایی صورت گرفته است اما تا رسیدن به این شعار و تحقق کامل آن فاصله زیادی داریم. همیشه صحبت‌هایی مطرح و همایش‌هایی برگزار می‌شود اما باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا فاصله حرف تا عمل برطرف شود. وی ادامه داد: در بخش اقتصاد و آن قسمتی که مربوط به تورم است دولت تلاش خوبی کرده و تا حدودی موفق شده تورم را پایین بیاورد که این قابل تقدیر و ارزشمند است. اما در بخش فرهنگ هیچ کدام از دولت‌ها تاکنون نتوانسته‌اند مطالبات رهبری را تأمین کنند. در فرهنگ خیلی عقب هستیم و خلأهای زیادی وجود دارد که می‌طلبد توجه بیشتر، بودجه بهتر و هماهنگی مناسب‌تری در این زمینه وجود داشته باشد. در این بخش گاه جزیره‌ای عمل می‌شود و نتیجه‌ای که باید به دست بیاید، دیده نمی‌شود. ابراهیمی همچنین درباره عزم ملی، گفت: عزم ملی یعنی دولت باید خیلی از امور را به مردم واگذار و مردم را برای به صحنه آمدن تشویق کند ولی متأسفانه ما مردم را نادیده گرفته‌ایم. عده‌ای متنفذ وجود دارند که از برخی تسهیلات استفاده می‌کنند و این تسهیلات به مردم نمی‌رسد. وی افزود: بعضی ارقام را مثل 6500 میلیارد وقتی آدم می‌شنود نمی‌داند واقعی است یا خیر. واقعاً اگر چنین ارقامی با نظارت، کنترل و حساب و کتاب در بخش کشاورزی و تولید هزینه شود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. اما وقتی نظارت و کنترلی وجود نداشته باشد بعضی ها که اهل سوءاستفاده هستند از این مبالغ استفاده می‌کنند و دلسوزان چه در صنعت و چه در کشاورزی نمی‌توانند کاری انجام دهند. این عضو جامعه روحانیت مبارز در پایان اظهار کرد: به جای این‌که بعضی تسهیلات به برخی افراد خاص تعلق گیرد، بهتر است در جایی که نیاز است مثل کشاورزی و صنعت و تولید هزینه شود. تا تولید نباشد عزم ملی را نخواهیم دید و عزم ملی وقتی به وجود می‌آید که امکانات عادلانه تقسیم شود و به مردم میدان داده شود تا مردم به صحنه بیایند اما متأسفانه این امر تا کنون تحقق پیدا نکرده است.

شعار امسال به طور کامل تحقق پیدا نکرده است

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار هم گفت: نه تنها شعار امسال بلکه شعار سال‌های قبل نیز هیچ وقت به طور کامل تحقق پیدا نکرده است. احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان تحقق شعار سال 93 اظها رکرد: این چندمین سال است که مقام معظم رهبری با دقتی که دارند و حساب شده شعار سال را بر مبنای اقتصاد قرار می‌دهند اما متاسفانه نه امسال که سال‌های قبل هم این شعارها به طور کامل تحقق پیدا نکرده و در همان مرحله شعار درجا زده است. وی اضافه کرد:‌ اگر از همان ابتدا به سیاست‌های ابلاغی اصل 44 توجه می‌شد خیلی زودتر از اینها اقتصاد باید شکل خود را پیدا می کرد تا استکبار جهانی امروز جرأت و جسارت پیدا نکند با فشار و تحریم‌های ظالمانه به اقتصاد ایران فشار وارد کند. می‌بینیم که هر بار مذاکرات انجام می‌شود به خاطر مشکلات اقتصادی که ما داریم استکبار و آمریکا،‌تحریم ها و فشارهای خود را بیشتر می‌کند. وی افزود: این دقت عمل مقام معظم رهبری است که مسائل را پیش از آنکه اتفاق بیفتد درست پیش بینی می کنند اما خوب بود که عزیزان و مسئولان دولت نیز مقداری بیشتر به رفع مشکلات اقتصادی اعتنا می کردند تا امروز پای میز مذاکرات قدرتمندتر می‌توانستیم برخورد کنیم البته خدا را شکر همان طور که رهبری فرموده‌اند تیم مذاکره‌کننده دقت لازم را داشته است. دبیرکل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار ادامه داد:‌ طبق قانون قرار بود 30 درصد از حذف یارانه حامل‌های انرژی به تولید اختصاص یابد که اگر این اتفاق می‌افتاد اقتصاد و تولید جانی تازه می‌گرفت که متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم این کار صورت نگرفت و دولت فعلی نیز هنوز چنین کاری را انجام نداده است. علت اصلی چنین اتفاقی نیز این است که 80 درصد بنگاه‌های اقتصادی در اختیار خود دولت هستند و دولت فرصتی ندارد تا به 20 درصد بخش خصوصی رسیدگی کند. وی همچنین اظهار کرد: از طرف دیگر مالیات است که بودجه بیشتر کشورها باید از طریق مالیات تامین شود تا وابستگی به نفت کاهش پیدا کند اما به خاطر همان 80 درصد دولتی بودن بنگاه‌های اقتصادی طبیعی است که فشار مالیات به 20 درصد اقتصاد خصوصی و مردمی وارد می‌شود. کریمی اصفهانی در پایان گفت: مجموع این اتفاقات باعث می‌شود که رونقی در اقتصاد به وجود نیاید و طبیعی است که در سال 93 نیز به خاطر همین پیگیری نکردن کمک به تولید، حل مشکل مالیات و همچنین یارانه‌ها مجموعا نتوانسته شعار سال را به طور کامل محقق کنیم.

دولت در زمینه فرهنگ و مدیریت جهادی قدم‌های مثبتی برداشته است

هم‌چنین یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های اقتصادی برای اقتصاد مقاومتی ایجاد نشود نمی‌توان انتظار تحقق شعار سال 93 را داشت. با این حال دولت در زمینه فرهنگ و مدیریت جهادی قدم‌های مثبتی برداشته است. محمد نیشابوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: انتخاب شعارهای سال توسط رهبر نشان‌دهنده رویکرد و استراتژی نظام است که با این کار مجموعه رویکرد سران نظام برای یک سال مشخص می‌شود. وی ادامه داد: اصولا شعارها به صورت کلان مطرح می‌شود و قابلیت تحقق کلی در مدت زمان کوتاه را ندارند. نمی‌شود بگوییم که حتما این شعار باید در طول همان سال انجام شود. مهم است که بدانیم تحقق شعارها زمان‌بر است و احتیاج به ایجاد زیربناها دارد. این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: قریب به اتفاق کارشناسان سیاسی، اقتصادی و مدیریتی اعتقاد دارند که شعار امسال نیز به طور صددرصد توسط قوا انجام نشده است. دلایل زیادی وجود دارد که یکی از آنها می‌تواند اختیارات نسبی قوا باشد. وی با اشاره به لزوم وجود شرایط اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: وقتی در یک کشوری بنای وجود اقتصاد مقاومتی وجود دارد باید شرایطش نیز مهیا شود. الان توان تولید داخلی، شرایط رکود و زیربناهای اقتصادی ما پاسخگوی اجرای اقتصاد مقاومتی نیست. این شرایط را از سال‌های گذشته باید مسئولین ایجاد می‌کردند. آنها به جای اینکه تحریم‌ها را فرصتی برای افزایش توان داخلی بدانند فرصتی برای افزایش مراودات مالی با کشورهایی مثل چین و روسیه دانستند که نه تنها مفید نبود بلکه ضرر هم داشت. این فعال سیاسی گفت: مسئولین گذشته به جای آنکه تجهیزات برای گسترش توان اقتصادی وارد کشور کنند تا کارخانه‌ها مجهز شده آماده تولید مدرن و باکیفیت شوند، با افزایش رابطه با کشورهای شرقی نه تنها به اقتصاد مقاومتی کمک نکردند بلکه به این استراتژی ضربه‌های عمیقی زدند. این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار افزود: بخش خصوصی هم به علت بدهی‌ها و قوانین موجود و اینکه تنها با 30 درصد توانش در اقتصاد کشور فعالیت می‌کند نتوانسته آنطور که باید به اقتصاد مقاومتی کمک کند. تا قبل از ایجاد زیربناهای موجود تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن نیست. وی با اشاره به فعالیت مناسب دولت در بخش فرهنگ و مدیریت جهادی، تصریح کرد: فرهنگ و مدیریت جهادی به جای ابزار مادی به ابزار معنوی نیاز دارد. در این راستا دولت توانسته است کارهای مثبتی انجام دهد اما عملکرد دو قوه دیگر را در هر دوی این موضوعات منفی ارزیابی می‌کنم. کمترین میزان مصوبات مجلس در سال 93 مربوط به بحث فرهنگ است. این مجلس تا چه اندازه خودش را درگیر اقتصاد مقاومتی کرده است؟ این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار در پایان گفت: تا زمانی که تعامل مناسب با جهان برقرار نشود و نتوانیم نفت را بفروشیم، نمی‌توانیم کالایی تولید کنیم و تا زمانی که روابط‌مان با جهان قفل باشد تولیدات داخلی‌مان پاسخگوی نیازهای مردم نخواهد بود.

تحقق شعار سال، مستلزم برنامه‌ریزی است

جواد آرین‌منش‌ نیز گفت: در زمینه تحقق شعار سال 93 اقداماتی که انجام گرفته است، نسبت به آنچه که باید انجام می‌شد بسیار ناچیز است. این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که دولت و مجلس در زمینه تحقق شعار سال 93 با عنوان "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نیم نگاهی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: البته زمانی نام‌گذاری‌های سال جایگاه خود را پیدا می‌کند که همراه با برنامه عملیاتی باشد و مردم نتایج و حاصل آن را ببینند. وی تصریح کرد: انتظار می‌رفت با نام‌گذاری سال با موضوع مدیریت، فرهنگ و اقتصاد تفاوت‌هایی نسبت به گذشته صورت گرفته باشد. از جمله اینکه بهره‌وری در کشور ارتقا یابد، میزان صرفه‌جویی افزایش یابد، تولید ملی ارتقا یابد، نرخ اشتغال بالا رود، واردات کمتر شود و بر میزان صادرات افزوده شود. چرا که با این شاخص‌ها می‌توانیم ارزیابی کنیم که آیا شعار سال محقق شده است یا خیر و برداشت من این است که در خیلی زمینه‌ها کار جدی نشده است چرا که همچنان با واردات بی‌رویه کالا مواجه هستیم. آرین‌منش اضافه کرد: متأسفانه بخش عمده تولید کشور هنوز متوقف است و یا با رکود مواجه است و انبوهی از لوازم خانگی و محصولات کشاورزی بی‌رویه به کشور وارد می‌شود. در حالی که می‌توانستیم در داخل به میزان تولیدات بیفزاییم. همچنین الگوی مصرف باید اصلاح می‌شد که توجه ناچیزی به این مسأله صورت گرفت. این نماینده پیشین مجلس با بیان این‌که انتظار نداریم اهداف نام‌گذاری‌های هر سال در طول همان سال محقق شود و به نتیجه نهایی دست یابیم، خاطرنشان کرد: باید آثار و شواهد توجه به شعار سال در پایان هر سال احساس شود که به نظر من امسال توجه ناچیزی به این مسأله شده است. این فعال سیاسی با اشاره به این‌که نام‌گذاری‌های سال‌ها سنتی حسنه از سوی مقام معظم رهبری است، تحقق شعار سال را مستلزم برنامه‌ریزی دانست و تصریح کرد: به اعتقاد من بیش از آنکه به شعار‌های سالانه با برنامه و شعور توجه شود، بیشتر در شکل ظاهر قضیه و در قالب زیرنویس‌های تلویزیونی و شعارها و تابلوها اکتفا شده است و این شعارها کمتر به برنامه عملیاتی تبدیل شده‌اند.

واردات خودرو با اقتصاد مقاومتی هماهنگ نیست

هم‌چنین محمدجواد ابطحی گفت: متأسفانه علی‌رغم شعار سال 93 با عنوان "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" در حوزه فرهنگ طی یک سال گذشته دغدغه‌های مختلفی پیش آمده است. این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر بخواهیم میزان تحقق شعار سال را بررسی کنیم به نظر من نمی‌توانیم نمره مثبتی به آن بدهیم، چه به رسانه‌ها و چه به دولتمردان. چرا که در این زمینه اقدام موثری مشاهده نمی‌شود. وی با اشاره به تأکید شعار امسال بر موضوع اقتصاد، خاطرنشان کرد: اگر به موضوع اقتصاد توجه می‌شد و در حوزه اقتصاد عزم ملی را جدی می‌گرفتیم اقدامات و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که برخی از آنها مخالف اقتصاد مقاومتی بود، را شاهد نبودیم. به طور مثال واردات خودرو به بهانه این‌که شرکت‌های واردکننده انحصاری نباشند، آزاد شد. در حالی که هیچ‌گاه با اقتصاد مقاومتی جور درنمی‌آید. ابطحی با اشاره به این‌که هرساله طبق سنت حسنه‌ای مقام معظم رهبری با نام‌گذاری سال اهم مسائلی که در طول آن سال باید فرهنگ‌سازی شود را اعلام می‌کند، افزود: متأسفانه شعارهای سالانه فقط برای زدن بنرها یا گوشه تلویزیون خوب بوده است و متأسفانه مسئولین توجه لازم را نداشته و در جامعه فرهنگ‌سازی نشده است. وی اضافه کرد: به طور مثال در گذشته موضوع اصلاح الگوی مصرف و یا وجدان کاری و امسال نیز موضوع اقتصاد، مدیریت جهادی و فرهنگ و عزم ملی مطرح شد اما متأسفانه کار چندانی در این زمینه‌ها به خصوص در حوزه فرهنگ اتفاق نیفتاد و حتی دغدغه‌ها در حوزه فرهنگ بیشتر شد. ابطحی تأکید کرد: در حوزه فرهنگ مسئولین متولی فرهنگ باید بیشتر دقت نظر داشته باشند و حتی در بیان افکار خود توجه لازم را داشته باشند.

دولت در امر مدیریت اقتصادی موفق عمل کرده است

از سوی دیگر دبیرکل اتحادیه‌های تشکل اسلامی و سیاسی دانشگاه آزاد، گفت: مخالفان دولت نیز می‌دانند که رئیس جمهور و وزرایش در تحقق شعار سال 93 به ویژه مدیریت اقتصاد گام‌های موثری برداشتند. محمد محمودی در گفت‌وگو با ایسنا ‌اظهار کرد: این شعار به دو بخش سیاسی و اقتصادی تقسیم می‌شود. بخشی که مربوط به حماسه سیاسی بود به صورت یک فرآیند آغاز شده و به شدت نیز ادامه دارد. مصداق آن فعالیت و موفقیت تیم مذاکره کننده است که مدل جدیدی از دیپلماسی را ارائه داده، دیپلماسی که دیسیپلین ایرانی- اسلامی مذاکرات را بالا برده است. وی ادامه داد: در بخش اقتصادی قوه مجریه در راستای تحقق شعار سال 93 گام‌های بیشتری نسبت به قوای دیگر برداشته و شاهد کاهش تورم در این حوزه هستیم. بخش اعظم مخالفان دولت هم به این امر واقف هستند. این فعال دانشجویی همچنین گفت: قوه مقننه و قوه قضائیه در سال گذشته بیشترین ضعف را از خود نشان داده‌اند. به نظر من مهمترین اتفاق سیاسی در سال 93 ادامه یافتن جریان مذاکرات هسته‌ای است. ما امیدواریم که به نحو احسن این مذاکرات به اتمام برسد.

مسئولان در پایان سال گزارش عملکرد سالانه را ارائه دهند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که بهتر است دولتمردان در پایان هر سال گزارشی از عملکرد خود درباره میزان اجرایی شدن شعار سال ارائه دهند. جهانبخش امینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب هر سال با توجه به یک کارشناسی و نیاز کشور شعاری را برای آن سال مطرح می‌کنند اما به علل مختلف و در همه دولت‌ها می‌بینیم که این شعارها به طور کامل تحقق پیدا نمی‌کنند و بهتر است دولتمردان در پایان هر سال گزارشی از عملکرد خود درباره میزان اجرایی شدن شعار سال ارائه دهند. وی افزود: تقریبا چند سال است که شعارها درباره اقتصاد، جهاد اقتصادی و فرهنگ است. در اوایل هر سال هم مسئولین این شعارها را در بوق و کرنا می‌کنند اما در پایان سال می‌بینیم که شعارها به طور کامل تحقق پیدا نکردند و این مساله در همه دولت‌ها بوده است. اگر هر کس در حوزه فعالیت‌های خود اقداماتی انجام می‌دهد در نهایت آن را جمع‌بندی کند که چقدر در تحقق شعارها توفیق عملی داشته است می‌توان به نتیجه قابل قبولی در این زمینه رسید. نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امسال دولت در مسائل اقتصادی کنترل تورم، کنترل نقدینگی و هدایت پول‌های سرگردان فعالیت‌های قابل تقدیری انجام دادیم اما حقیقت این است که نقش پول‌هایی را که به بانک‌ها سراریز شد، در راستای توسعه صنعت، اشتغال و زیرساخت‌ها نمی‌بینیم که شاید علت آن سودهای کلان باشد که تولید و سرمایه‌گذاری را کم کرده و اگر دولت راهکاری برای این پول‌های انباشته شده پیدا کند در مدیریت جهادی موفق خواهد بود. وی همچنین درباره فعالیت‌های فرهنگی اظهار کرد: در بخش فرهنگ کار خاص و مشخصی که مشهود باشد دیده نمی‌شود جز اینکه در بخش فرهنگ صحیح سلامت و هدایت بیماران به مراکز دولتی کارهای فرهنگی خوبی صورت گرفت که مردم از سرگردانی نجات پیدا کنند و آرامشی در بین افراد جامعه برای تامین مخارج درمان به وجود بیاید. امینی ادامه داد: علاوه بر دولت، مراکز دیگر فرهنگ‌ساز مثل صداوسیما، رایزن‌های فرهنگی و مراکز دانشگاهی نیز باید در احیای ارزش‌های اسلامی و انتشار و ترویج فرهنگ صحیح انقلاب تلاش کنند اما من به طور دقیق نمی‌دانم که آنها در مقابل تهدیدات جنگ نرم چه اقداماتی انجام دادند و به همین دلیل است که می‌گویم بهتر است نهادهای مختلف در پایان سال گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند. نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: در مدیریت جهادی یکی از فعالیت‌ها می‌تواند به بخش اکتشاف و بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز اختصاص پیدا کند و گزارش داده شود که در طول سال چه اقداماتی به صورت جهادی و ابتکاری انجام شده که رشد خوبی داشته باشیم و سرمایه‌های میلیونی کشور هدر نرود.

دولت، اعتماد مردم در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی را بهبود بخشید

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: دولت با کنترل تورم و همچنین بهبود اوضاع فرهنگی کشور توانسته تا اعتماد از دست رفته مردم در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی را بهبود بخشد. امین مجیدی فرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این‌که رهبری این شعار را برای سالی که گذشت انتخاب کردند، نشان داد که اقتصاد و فرهنگمان رشد کافی نداشته است و نیاز به یک عزم ملی و مدیریت جهادی است. اقتصاد و فرهنگ لازم و ملزوم یکدیگرند اگر به یکی از آنها بها داده نشود، تأثیر سویی بر دیگری خواهد گذاشت. وی با بیان این‌که عملکرد سه قوه در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ را باید به صورت جداگانه بررسی کرد، گفت: دولت تلاش کرده تا اقتصاد را در شرایط تحریم بهبود دهد. به همین دلیل است که می‌گوییم دولت کارهای خوبی در کنترل تورم و آرامش نسبی بازار انجام داده است. این فعال دانشجویی ادامه داد: باید هشداری هم به دولت بدهیم که سیاست‌های تعدیل اقتصادی‌ مانند دوران ‌سازندگی دوباره به کشور ضربه وارد نکند زیرا چنین روش اقتصادی فاجعه بزرگی در زمینه‌های فرهنگی به وجود می‌آورد. وی با اشاره به رویکرد مجلس در قبال مسائل فرهنگی و اقتصادی سال جاری، ابرازعقیده کرد: مجلس در مسائل اقتصادی همراه بی‌چون و چرای دولت و در مسائل فرهنگی و سیاسی کاملاً مقابل دولت قرار داشت. مجلس در بحث فرهنگی رویکردی دوگانه داشته و مسائل فرهنگی را با دید سیاسی تحلیل می‌کند. مثل برخورد با فیلم‌های سینمایی. مجیدی افزود: قوه قضائیه نیز کارهای مثبتی مثل مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته است. وی همچنین تصریح کرد: دولت در بحث فرهنگ توانست اعتماد خدشه‌دار فرهنگیان به دولت را بهبود بخشد. بازگشت این اعتماد باعث شکوفایی بیشتر هنر و فرهنگ خواهد شد. البته این نقد به دولت وارد است که آزادی فرهنگی بدون آزادی سیاسی نتیجه منفی دارد.

در راستای تحقق شعار امسال امتیاز بالایی نمی‌گیریم

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما در زمینه اقتصاد و خاصه در مقوله فرهنگ نسبت به شعار امسال عقب‌تر بوده‌ایم و امتیاز بالایی نمی‌گیریم. حسین کاشفی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: اگرچه مذاکرات و روند آن تاثیرات مثبتی بر روند اقتصادی کشور گذاشته است اما به دلیل اینکه تحریم ها هنوز برداشته نشده محدودیت‌ هایی داریم. وی افزود: اگرچه در زمینه‌های اقتصادی توانسته‌ایم فضای کسب و کار و تولید را به رده بالایی برسانیم اما تولید احتیاج به سرمایه دارد و با توجه به اینکه ما هنوز وابسته به نفت هستیم تا زمانی که نتیجه این تحریم ها روشن نشود نمی توان گفت که آنطور که باید و شاید در مباحث اقتصادی رشد داشته ایم. این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با مورد توجه قرار دادن مقوله فرهنگ در شعار امسال گفت:‌در این راستا نهادهای مختلف نقش دارند و کار ، کار ساده ای نیست و یک روند دراز مدت را می طلبد چرا که موضوع فرهنگ یک موضوع ریشه ای است و از مهدکودک تا دانشگاه را شامل می‌شود همچنین نوع رفتارهای اجتماعی و حتی نوع برخوردهای مسئولین نیز در این راستا حائز اهمیت است. کاشفی با بیان اینکه در مقوله فرهنگ باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که اعتماد و صداقت و راستگویی چه جایگاهی دارد، گفت: شاهد بودیم که در دولت گذشته مسئولین آن دولت دست به کارهایی زدند که به لحاظ فرهنگ دینی و مسائل اجتماعی برای آن‌ها منع وجود داشت ولی به هر ترتیب در دولت یازدهم از این نوع موارد کمتر دیده می‌ شود. وی تاکید کرد: لازم است تا یک ارتباط منطقی بین همه افراد و نهادهایی که در عرصه فرهنگ نقش دارند و تاثیرگذارند به وجود بیاید. این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین اظهار کرد: ما در زمینه اقتصاد و خاصه در مقوله فرهنگ نسبت به شعار امسال عقب‌تر بوده‌ایم و امتیاز بالایی نمی گیریم که البته این موضوع تنها به دولت بر نمی گردد و تمام نهادهایی مثل آموزش و پرورش و دانشگاه در این راستا نقش دارند و باید همه برای رشد فرهنگ در جامعه تلاش کنیم تا به آنجا که مقبول و شایسته است برسیم.

برخی بداخلاقی‌ها از عوامل بازدارنده تحقق شعار امسال بود

اما، ابوالقاسم رئوفیان گفت:‌ در مجموع حدود 35 تا 40 درصد از منویات رهبری در نامگذاری سال با عنوان اقتصاد فرهنگ، ‌مدیریت جهادی و عزم ملی محقق شده است. دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین در گفت‌و‌گو با خبرنگارسیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ‌با بیان اینکه متناسب با شأن نامگذاری سال 93 و آنچه که انتظار رهبری بود محقق نشده است، اظهار کرد: راه درازی پیش رو داریم و باید برای فرهنگ و اقتصاد و مدیریت درست در کشور عزم جدی پدید آید. وی تاکید کرد:‌ برای تحقق شعار سال 93 با عنوان اقتصاد فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، همکاری و همدلی و همراهی از موثرترین مولفه‌ها برای به نتیجه رسیدن تلاش‌هاست. چرا که به هر میزان اختلاف ها افزایش یابد به حرکت در مسیر تحقق شعار سال آسیب می‌زند و نتایج را زیر سوال می‌برد. پس باید در فضایی کاملا تفاهمی مسائل را پیش برد. این فعال سیاسی با اشاره به اینکه در سال گذشته شاهد برخی بداخلاقی ها و اتهامات ناروا از سوی جریان های مختلف سیاسی بودیم توضیح داد: گاهی شاهد بداخلاقی از سوی یک دستگاه دولتی به نمایندگان و یا نمایندگان به وزرا و متاسفانه عدم توجه به رسالت نمایندگی که در پارلمان هر یک از نمایندگان به عهده دارند بوده‌ایم. البته توجه داشته باشیم که انتقاد به جا امری مطلوب است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد. رئوفیان همچنین با اشاره به بداخلاقی‌ها در حوزه انجام مذاکرات هسته‌ای گفت: متاسفانه روزنامه‌ها و رسانه‌ها و حتی صدا وسیما عملکرد خوبی در این زمینه نداشته اند و باید بیشتر نسبت به انتقال واقعیت‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفته بود ، اقدام می شد. دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین خاطر نشان کرد: بروز برخی بداخلاقی‌ها از جمله عوامل بازدارنده‌ای بود که مانع از تحقق شعار سال به میزانی که در حد انتظار بود، شد و یا اگر حرکت بعضی قسمت‌ها با سرعت پیش می رفت، این بداخلاقی‌ها مانند سرعت‌گیر و بازدارنده از دستیابی به نتایج بهتر جلوگیری می کرد. این فعال سیاسی با اشاره به اینکه تلاش های مختلفی در زیرمجموعه قوای سه گانه، فعالان فرهنگی و اقتصادی بخش خصوصی شهروندان ،‌کشاورزان و صنعت‌گران در راستای تحقق اهداف شعار سال 93 انجام شده است،گفت: اگر عملکرد هر یک از دستگاه‌ها جداگانه و به تفکیک در زمینه تحقق شعار سال مشخص شود، نتیجه حاصله به واقعیت نزدیک تر خواهد بود.

در تحقق شعار سال حرکت مثبتی داشتیم

هم‌چنین یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: با معدل‌گیری و میانگین گرفتن از همه پارامترها اعم از ضعف‌ها و فشارها مجموعا جامعه در جهت تحقق شعار امسال حرکت مثبتی داشته است. سعید شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از میزان تحقق شعار سال 93 با مورد توجه قرار دادن اقدامات دولت در این راستا، گفت: با وجود همه فشارها و تنگناهایی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، همچنین با توجه به اینکه ما از کمبود منابع مالی رنج می‌بریم و مساله تحریم‌های کمرشکن و ظالمانه اقتصادی وجود دارد اما مقاومت دولت و اراده کشور در برابر چنین وضعیتی مصداق مدیریت جهادی قلمداد می‌شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: آقای روحانی و دولت ایشان در چنین شرایطی در مسیر تحقق شعار امسال قدم برداشتند چنانچه دیدیم در حوزه اقتصاد در موضوعات کنترل تورم و ایجاد رونق اقتصادی دستاوردهای مثبتی به بار آمد. وی خاطرنشان کرد: شرایط کشور در حال حاضر شرایطی است که مدیریت جهادی می‌خواهد و از این جهت فکر می‌کنم که هم دولت و هم جامعه با این نگاه حرکت موفقی داشتند و با توجه به اینکه سال آینده شاهد دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای خواهیم بود ثمره مقاومتی که انجام شد را در سال آینده خواهیم دید و سال پرباری خواهیم داشت. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در ادامه وضعیت تحقق شعار امسال در بخش فرهنگ را نیز مدنظر قرار داد و گفت: به هر ترتیب جامعه ایران یک جامعه فرهنگی است و بسترهای فرهنگی نیز دارد و از این جهت یک جامعه پویا در حوزه فرهنگ قلمداد می‌شود و با این وجود می‌توان گفت در حوزه فرهنگ همچون سال‌های گذشته پویایی لازم وجود داشت و تولیدات فرهنگی و فکری که از جامعه فرهنگ‌پرور ایران انتظار می‌رفت مشاهده شد. وی اظهار کرد: جهت‌گیری آفریندگان هنری و فرهنگ و همچنین مدیریت و سیاستگذاری فرهنگی کشور در یک بستر فرهنگی و هنری و اندیشه‌ای ایرانی رخ داد و شاهد روند رو به رشد تولیدات و آثار فرهنگی بوده‌ایم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در مقوله‌هایی چون وضعیت دانشگاه شاهد بهتر شدن این وضعیت نسبت به سال قبل بوده‌ایم چرا که دیدیم فضای آرامی به دانشگاه‌ها بازگشت و دانشگاه‌ها جایگاه اصلی خود را پیدا کردند. ضمن اینکه در حوزه فرهنگ و ارشاد علیرغم وجود اختلاف سلیقه‌ها و فشارها آقای جنتی و همکارانشان قدم‌های مثبتی برداشتند و اگر معدل بگیریم می‌توان گفت که صاحبان این حوزه از مدیریت وزارت ارشاد نسبت به قبل راضی‌تر بوده‌اند. وی همچنین اظهار کرد: باید به این موضوع توجه داشت که چالش‌های حوزه فرهنگ چالش‌های ویژه‌ای است خصوصا اینکه ما در جامعه ایران حوزه‌های متکثری داریم که این نوع حوزه‌ها مدیریت پیچیده‌ای را می‌طلبد اما ما در موضوع مدیریت فرهنگی دستاوردهای مثبتی داشته‌ایم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با تاکید بر اینکه نباید به آنچه تاکنون انجام شده قانع باشیم، گفت: اگر از منظر انتظارات جامعه بخواهیم ارزیابی داشته باشیم باید بدانیم که جای کار بسیاری وجود دارد اما به هر ترتیب با معدل‌گیری و میانگین گرفتن از همه پارامترها اعم از ضعف‌ها و فشارها مجموعا جامعه در جهت تحقق شعار امسال حرکت مثبتی داشته است.

در سال جاری،شاهد پویایی فرهنگ نبودیم

از سوی دیگر، یک عضو انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در تحقق شعار سال بین سه قوه، عملکرد قوه مجریه را موفق‌تر می‌دانم. مجلس در بحث فرهنگی به جای آنکه مشوق باشد مانع پیشرفت‌ها شده بود البته همین مجلس با دولت تا حدودی عملکرد مثبتی در عرصه اقتصادی داشته است. محمد رهبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در راستای تحقق شعار فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی تلاش‌هایی شد اما مسوولان خیلی در حوزه فرهنگی موفق نبوده‌اند. این عدم تحقق به دلیل وجود بدسلیقگی‌ها بود. این عضو انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: آن طوری که انتظار می‌رفت شاهد پویایی فرهنگ نیز نبوده‌ایم البته دولت در راستای تحقق شعارهای اقتصادی تلاش زیادی کرده است. همین موضوع که دولت در شرایطی که قیمت نفت پایین آمده تورم را کنترل کرده یک نوع مدیریت جهادی انجام داده است. وی همچنین گفت: در بین سه قوه، عملکرد قوه مجریه را موفق‌تر می‌دانم. مجلس در بحث فرهنگی به جای آنکه مشوق باشد مانع پیشرفت‌ها شده بود البته همین مجلس با دولت تا حدودی عملکرد مثبتی در عرصه اقتصادی داشته است. رهبری در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اتفاق سیاسی سال 93 را در حوزه سیاست خارجی آن هم تمدید مذاکرات هسته‌ای می‌دانم و به اعتقاد من اتفاق تلخ سیاست داخلی کشور استیضاح وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری، آقای فرجی‌دانا بود.

در تحقق شعار سال حق مطلب ادا نشده است

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اگر کسی طبق مسوولیت قانونی و شرعی اظهار نظر کند، باید پذیرفته شود و این سخنان نشان دهنده ظرفیت فرهنگی جامعه است. فرج‌الله عارفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ارزیابی ما این است که متاسفانه آن‌طور که واقعا حق این مطلب و شعار اساسی و بنیادی بود، اقدامی صورت نپذیرفته و تلاشی که انتظار می رفت دولت روی اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت ها انجام دهد، صورت نگرفته است. وی با اشاره به این‌که «در حوزه فرهنگ نیز آن‌چه که وظیفه ما در زمینه تقویت هرچه بیشتر عناصر فرهنگی بوده، اتفاق نیفتاده است»، افزود: یکی از عناصر فرهنگی ما کار، تولید و نوآوری است و باید ببینیم چقدر در این زمینه‌ها کار کردیم که به نظر من کم کار شده است. وی تصریح کرد: در بخشی از فعالیت‌ها مثلا در حوزه سیاسی ببیشتر فعالیت کرده‌ایم. البته سیاست نیز یکی از بخش‌های فرهنگ است اما نشان دهنده رشد نامتوازن در حوزه فرهنگ می‌باشد که دولت متولی این حوزه است و باید تلاش همه‌جانبه انجام دهد تا در بخش‌های مختلف فرهنگی کار شود. نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: فرهنگ می‌گوید ما آزادمنش هستیم و آزاد هستیم آن‌چه که به حق است، در مورد کشور بیان کنیم و نمایندگان در حوزه سیاست می‌گویند آمریکا قابل اعتماد نیست و می‌گوییم اگر می‌خواهید به توافق برسید، باید یکجا تصمیم بگیرید و نه این‌که در کلیات توافق کرده و جزئیات را در 10 سال حل کنید؛ بنابراین اگر کسی طبق مسوولیت قانونی و شرعی اظهار نظر کند، باید پذیرفته شود و این سخنان نشان دهنده ظرفیت فرهنگی جامعه است که در حوزه فرهنگ هم خوب کار نکردیم. وی با اشاره به این‌که «ما باید ظرفیت را بالا ببریم»، افزود: انتقاد و نقد عنصر جامعه فرهنگی است و جامعه ما متنوع و متکثر بوده و انواع عقاید و نظرات در آن وجود دارد و همه محترم هستند و نباید اظهار نظر را به بیسوادی و مخالفت تعبیر کنیم. وی تصریح کرد: مواضع قوه مقننه برای توسعه فرهنگ است و خوب است که همه مسوولان، نمایندگان و دولت ظرفیت خود را افزایش داده و هم‌افزایی کنیم و نظرات هم را محترم بشماریم. ممکن است نظرات در موضوعی مختلف باشد که در این صورت همه باید مطیع قانون بوده براساس قانون عمل کنیم. حتی مخالفان باید در عملیاتی کردن تصمیمات بهتر ورود کنند.

دولت تورم را به حد نرمال نزدیک‌ کرده است

هم‌چنین رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با مورد توجه قرار دادن مقوله فرهنگ در شعار امسال گفت: در زمینه فرهنگی متاسفانه اتفاقی که موجب ارتقای فرهنگ کشور شود مشاهده نکردیم و از همین رو از دستگاه‌های فرهنگی به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه گلایه داریم. محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها و قیمت نفت تصریح کرد: در این مواقع است که می‌توانیم بیشتر قدر و منزلت شعارهای سالانه را که از سوی مقام معظم رهبری عنوان می‌شود را درک کنیم. خوشبختانه در زمینه اقتصادی کارهای خوبی از سوی دولت انجام شده است، اما هنوز هم معتقدم آنچنان که در شان ملت ایران است کارهای اقتصادی به خوبی صورت نگرفته است. وی با اشاره به تلاش دولت و مجلس برای کاهش تورم و خروج از رکود در سال 93 اظهار کرد: در زمینه کاهش تورم دولت توانسته است تورم را به حد نرمال نزدیک‌تر کند، اما متاسفانه در زمینه تولید و ارتقای تولید در کشور آن‌چنان خوب عمل نکرده است. امیدواریم که دولت با توجه به تصویب لایحه‌ای مجلس به منظور خروج از رکود و ارتقاء تولید، بتواند از سال آینده با مسیر خوب پیش روی دولت کشور را از رکود فعلی خارج کند. وی تصریح کرد: برای ارتقای تولید نیازمند کمک مردم نیز هستیم. معتقدم باید مردم به تولیدات داخلی اعتماد کنند و تولیدکنندگان نیز باید اعتماد مردم را ارج بنهند و به دنبال کیفیت ارتقای محصولات خود باشند. رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به صنعت خودرو در ایران اظهار کرد: متاسفانه خودروهای داخلی کیفیت لازم را ندارند و مردم این صنعت در کشور را باور ندارند. باید با کیفیت و قیمت مناسب بتوانیم مردم را به سمت تولیدات داخلی بکشانیم که این امر سبب ارتقای صنعت تولید در کشور خواهد شد. وی با مورد توجه قرار دادن مقوله فرهنگ در شعار امسال نیز گفت: در زمینه فرهنگی متاسفانه اتفاقی که موجب ارتقای فرهنگ کشور شود مشاهده نکردیم و از همین رو از دستگاه‌های فرهنگی به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه گلایه داریم. البته مراسم عزاداری امسال از سوی صدا و سیما به خوبی پوشش داده شد که این امر می‌تواند در ارتقای فرهنگ حسینی در بین نسل جوان بسیار موثر باشد.

اقتصاد وفرهنگ در سال‌های آتی نیز باید سرلوحه‌ برنامه‌ دولت قرار بگیرد

یک فعال سیاسی نیز با تاکید بر این که انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری راهبردی همیشگی و دائمی برای کشور است اظهار کرد: شعارهایی که مقام معظم رهبری در آغاز هر سال انتخاب می‌کند شعارهای راهبردی است که دولت باید مستمرا آن را موردتوجه قرار دهد. حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی از تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ و عزم و ملی و مدیریت جهادی اظهار کرد: در حوزه‌ی اقتصاد انتظار این بود که با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور یک تحرک و انقلاب اقتصادی پدیدآید و دولت به سرعت با استفاده ازاین سیاست‌ها ، برنامه‌ی عملیاتی شدن آن را تدوین می‌کرد و به مجلس ارائه می‌داد تا فشارهای تحریم‌های دشمن علیه اقتصاد کشور نیز کاهش پیدا کند. وی خاطرنشان کرد:‌علاوه بر کاهش فشا تحریم‌ها، دولت باید تلاش می‌کرد تا با تکیه بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسعه جنگ اقتصادی دشمن راخنثی می‌کرد. این فعال سیاسی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه‌ی اقتصاد در سال جاری گفت‌: در یکسال گذشته عملا بررسی و اقدام در رابطه با اقتصاد مقاومتی به برگزاری چندین سمینار و همایش در این راستا محدود شد و کار عملی در این راستا حتی در بودجه سال 94 انجام نگرفت. ترقی درادامه بااشاره به تلاش دولت در کاهش نرخ تورم در کشور اظهار کرد:‌البته همانطور که دولت نیز گزارش داده است در ابعاد کلان اقتصاد شاهد موفقیت‌هایی از جمله مهار تورم، افزایش رشد اقتصادی و همچنین کاهش تورم بوده‌ایم . همچنین مشاهده کرده‌ایم که دولت دررابطه با پرداخت یارانه‌ها با ادامه روند قبل توفیقاتی کسب کرده است. رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به برگزاری چندین دوره مذاکره ایران با 5+1 و نتایج این مذاکرات خاطر نشان کرد: بازگرداندن بخش محدود از ذخایر ارزی کشور به داخل در راستای مذاکره با 1+5 یکی دیگر از توفیقاتی بود که در دولت و طی یکسال اخیر به دست آمد اما هیچ کدام ازاین توفیقات پاسخگوی اجرای اقتصاد مقاومتی نیست. وی همچنین با اشاره به عملکرد دولت در حوزه فرهنگ در سال 93 گفت: دولت در این حوزه گام‌های موثری در رونق سینما و بهبود وضعیت هنر سینما برداشته است، اما در حوزه‌ی نشر و کتاب همچنان با مشکلات ممیزی مواجه هستیم. این فعال سیاسی با بین این که طی یک سال گذشته دغدغه مراجع نسبت به مسائل فرهنگی خیلی افزایش پیدا کرده است اظهار کرد: انتقادات بسیاری در دو بعد به عملکرد دولت در حوزه فرهنگ وارد است . انتقاد اول که بحثی کلی است این است که در بودجه کل کشور حوزه‌ی فرهنگ همچنان مظلوم است . ترقی ادامه داد: دغدغه‌ و انتقاد دیگری که به حوزه‌ی فرهنگ وارد است ناهماهنگی در مجموعه دستگاه‌های فرهنگی کشور و همچنین عدم وجود انسجام کارکردی در این دستگاه‌ها است. متاسفانه برخی سلایق در حوزه‌ی فرهنگ مقداری جنبه‌های لیبرالیستی و دارای گرایش‌های سکولاریتی است که این موجب ایجاد دغدغه درعلما و مراجع در حوزه فرهنگ شده است. این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: یکی دیگر از انتقادات وارده در بخش فرهنگ ، حساس نبودن در برابر تهاجم فرهنگی غرب است. ترقی با تاکید بر این که شعارهای مقام معظم رهبری در آغاز سال شعارهای راهبردی هستند که دولت‌ها باید مستمرا آن را مورد توجه قرار دهد اظهار کرد: شعارهایی که مقام معظم رهبری در آغاز هر سال انتخاب و اعلام می‌کنند مختص به یک سال نیست، بلکه جهت گیری است که باید تلاش شود در آن راستا حرکت شود.راهبردهایی که مقام معظم رهبری برای هر سال تبیین می‌کنند راهبردهای همیشگی و دائمی است. این فعال سیاسی با بیان این که همه‌ وظیفه دارند که در قبال تحقق این شعارها تلاش کنند گفت: مجلس شورای اسلامی نقش قانون‌گذاری و قوه قضاییه نیز نقش نظارت بر حسن اجرای این قوانین را بر عهده دارند، اما مجری اصلی اجرای این قوانین دولت است که هم بودجه در اختیار دارد و هم برنامه. وی در پایان با تاکید بر این که توجه به موضوع اقتصاد وفرهنگ باید همچنان و طی سال‌های آینده نیز سرلوحه‌ی برنامه کار دولت وقوای دیگر قرار بگیرد خاطرنشان کرد:‌از آنجایی که کماکان جنگ اقتصادی از طریق دشمن و توطئه‌های آن وهمچنین تهاجم فرهنگی استمرار دارد باید تلاش شود که در هر دو حوزه توجه اقتصاد و فرهنگ در راس برنامه‌های دولت قرار بگیرد.

شعار سال 93 نیاز کشور بود

دبیر کل اتحادیه سوم دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت:شعار سال 93نیاز کشور بود، در این سال باید انقلاب فرهنگی و اقتصادی رخ می داد. کیوان عاصم در گفت‌وگو با یسنا، در رابطه با تحقق شعار سال 93 اظهار کرد: مقام معظم رهبری مثل همیشه با تمام درایت نیاز روز جامعه را در قالب نامگذاری سال مطرح و نقشه راه یکساله مسئولان کشور را تبیین نمودند. وی ادامه داد:طبیعتا اقدامات زیادی از سوی مسئولان مختلف انجام گرفت، ولی این اقدامات تامین کننده نظر رهبری معظم و مردم نیست زیرا تا کنون انقلاب فرهنگی در مقابل تهاجمات بی رحمانه دشمن و انقلاب اقتصادی در مقابل کاهش توان اقتصادی مردم انجام نگرفته است. این فعال دانشجویی همچنین گفت: همه مسئولان و قوای جمهوری اسلامی ایران برای تحقق این فرموده مقام معظم رهبری تلاش نمودند و سعی در تحقق این شعار داشتند . هرکدام در حیطه کاری خود تاثیراتی داشته اند که قابل قدردانی است. در این میان بزرگترین خواسته از مسئولان محترم طبق فرمایشات دین مبین اسلام و مقام معظم رهبری وحدت و همدلی و دوری از هرگونه تنش می باشد . عاصم افزود: انتظار از مسئولین محترم این است که از بسط دادن اختلافات به میان مردم کاملا پرهیز نموده و اینگونه مسائل را در درون قوا حل نمایند ، تا هیچ بهانه‌ای به دست دشمنان قسم خورده مردم و نظام اسلامی نیافتد. وی با تاکید بر ضرورت پشتیبانی از ولایت فقیه تاکیید کرد: یکی از مهم ترین اتفاقات سال 93 لبیک مردم به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور حداکثری در راهپیمایی 22 بهمن بود . حضور مردم در صحنه کاملا به جهانیان نشان داد که آنها همواره به فرموده امام راحل پشتیبان ولایت فقیه هستند و اجازه هیچگونه جسارت به این نظام الهی را به هیچ فرد و کشوری نخواهند داد و همواره در تمامی عرصه ها تا آخرین توان خود حضور پر رنگ خواهند داشت.

تحقق شعار سال 93 به زمان احتیاج دارد

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان نیز گفت: شعار سال 93 برای تحقق کامل به زمان بیشتری نیاز دارد، تلاش مسئولین باید ادامه داشته باشد. وحید ولدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارتباط با شعار سال 93،‌ اظهار کرد: وقتی شعاری برای یک سال طرح می‌شود، حتماً پیش زمینه‌ای در جامعه با آن موضوع وجود داشته است. این ضعف در فضای مملکت ما احساس شد که باید به اقتصاد و فرهنگ توجه بیشتری شود. سال گذشته هم رهبری سیاست و اقتصاد را مطرح کرده بودند. در انتهای سال از مردم تشکر کردند که با شرکت در انتخابات به حماسه سیاسی تحقق بخشیدند. وی ادامه داد: چون در بحث اقتصاد به جایی نرسیده‌ایم شعار سال جاری هم مربوط به اقتصاد بود. این‌که عزم ملی و مدیریت جهادی هم مطرح شد بیان‌کننده آن است که اتحاد مردمی باید همگام با تصمیمات نظام و دولت باشد. به نوعی دیده شد که تنبلی در بین مسئولین و مردم زیاد شده است. این فعال دانشجویی گفت: نهایت رشدی که در فضای اقتصادی داشتیم رو شدن دست برخی از مفاسد اقتصادی بود. آیا این کار نشان دهنده مدیریت جهادی و عزم ملی است؟ کماکان باید در راستای تحقق این شعار حرکت کنیم و احتمال می‌دهم که باز هم در شعار سال بعدی مبحث اقتصاد مطرح شود. زیرا رهبری بارها اشاره کرده است که بهبود اوضاع فرهنگی، اقتصادی و علمی با غنی‌تر شدن زیربناهای آنها یعنی اقتصاد ممکن است. ولدی با اشاره به ابلاغیه سیاست مقاومتی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: ایشان ابلاغیه‌ای را تدوین و تبیین نمودند و در اختیار همگان قرار دادند. در ابلاغیه سیاست مقاومتی هم مردم و هم مسئولین خطاب قرار گرفته‌اند. اما مردم ما هنوز مبانی و محورهای این ابلاغیه را نمی‌شناسند. با توجه به همین نکته درمی‌یابیم که ما در ارتباط با مردم که یکی از زیرشاخه‌های فرهنگ است مشکل داریم. درست است که گشایش‌هایی در فرهنگ انجام شده اما اتفاق بزرگی که در انتظارش بودیم محقق نشده است. آیا صداوسیما قدم مثبتی برداشته است؟ آیا مردم از حقوق فرهنگی‌شان خبر دارند؟ البته نمی‌خواهیم منکر زحمات دولت شویم. وی با بیان این‌که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مجلس نهم تغییر رویه داده است، گفت: همین مجلسی که در زمان دولت گذشته حرفی نمی‌زد و کاری نمی‌کرد با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به منتقد تبدیل شده است، این از هنر دولت است. مجلس در سال‌های اخیر درگیر تشنج‌های سیاسی بود که به نفع خود، مردم و کشور نبوده است. در رابطه با فعالیت قوه قضائیه نیز می‌دانیم که باید همکاری پایاپای قوه مجریه را داشته باشیم.

حمایت مردمی از مذاکرات هسته‌ای از اتفاقات مهم امسال بود

دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت گفت: هم تشکل‌های دانشجویی که فرهنگی هستند و هم مسئولین می‌توانستند برای تحقق شعار سال 93 تلاش بیشتری انجام دهند. علی بیانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با میزان تحقق شعار سال 93، اظهار کرد: اگر در یک کلمه بخواهیم بگوییم که آیا شعار فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهاد اقتصادی، محقق شده است یا نه باید بگوییم که خیر. مقام معظم رهبری با تأکید بر فرهنگ و اقتصاد خواستند تا در این حوزه‌های فرهنگ سازی شود. موضوع اقتصاد مسأله‌ای است که چند سال متمادی مدنظر رهبری بوده است. جهاد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، حماسه اقتصادی و... نمونه آن است. وی ادامه داد: متأسفانه باید بگوییم که کاری در این حوزه نتوانستیم انجام دهیم. هم مسئولین و هم تشکل‌هایی مثل ما که فرهنگی هستند مقصریم. حماسه و جهاد اقتصادی باید در زندگی مردم مشخص شوند. اگر کاری در حوزه اقتصاد انجام شده بود نمودی در بودجه سال 94 می‌داشت. اما هنوز اقتصاد ما متکی به نفت است. یعنی اقتصاد تک محصولی. این امر مغایر با اقتصاد مقاومتی است. این فعال دانشجویی تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر بحث مالیات نیز تأکید کردند. این مشکلی است که فکر می‌کنیم تا سال آینده هم حل نشود. در حوزه فرهنگی تا حدودی تشکل‌های خودجوش کارهایی انجام داده‌اند اما باید تلاش بیشتری انجام شود. وی با بیان این‌که قوه مجریه ابزار مبارزه با مفاسد اقتصادی را دارد، خاطرنشان کرد: اولین جایی که باید با مفاسد اقتصادی مبارزه کند، قوه مجریه است. دولت حرکتی را شروع کرده و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خوب عمل کرده است. اما هنوز هم انتظار بیشتری وجود دارد. بیانی افزود:‌ از قوه قضائیه هم تشکر می‌کنیم. چرا که هم در پرونده آقای رحیمی که روزی سمتی در دولت داشت خوب عمل کرد و هم پیگیر پرونده آقای هاشمی است. پیگیری چنین پرونده‌هایی نشان می‌دهد که حرکت این قوه به سمت و سوی درستی است. وی با اشاره به عملکرد مجلس در سال 93، تأکید کرد: قوه مقننه در میان دو قوه دیگر ناکام ماند و به جای خوبی نرسید. این قوه می‌تواند با تصویب قوانین درست جلوی رشد و گسترش مفاسد اقتصادی را بگیرد. این فعال دانشجویی مهمترین اتفاق سیاسی سال 93 را حمایت مردم از دولت دانست و گفت: در سال 93 حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن اتفاق مهمی بود. همچنین حمایت ‌آنان از دولت در بحث مذاکرات هسته‌ای با این پیش‌شرط که منافع ملی رعایت شود نیز بسیار مهم بود. وی در پایان تصریح کرد: مهمترین شعار سال آینده می‌تواند وحدت باشد. مردم با فرمان مقام معظم رهبری به این نتیجه رسیده‌اند که باید میانشان وحدت وجود داشته باشد.

از شعار امسال تنها «عزم ملی» آن تحقق یافته است

هم‌چنین دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده فنی شیراز گفت: باید ببینیم که به عنوان یک شهروند معمولی چقدر برای تحقق شعار سال تلاش کرده‌ایم و عملکرد سه قوه را نیز بسنجیم. انتظار می‌رفت قوای سه‌گانه تلاش بیشتری در راستای تحقق شعار سال 93 داشته باشند. امین پورکمالی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تحقق شعار سال 93، ‌اظهار کرد: حالا که در ماه آخر سال 93 هستیم باید ببینیم که به عنوان یک شهروند معمولی چقدر برای تحقق شعار این سال تلاش کرده‌ایم و عملکرد سه قوه را نیز بسنجیم. تنها چیزی که کماکان مانند سال‌های قبل وجود دارد حمایت مردم یعنی همان عزم ملی بوده است. وی ادامه داد: با این‌که فشارهای اقتصادی سختی بر مردم وارد شده اما آنها هنوز هم در صحنه هستند. فصل‌الخطاب عزم ملت ما نیز در 22 بهمنی که گذاشت نمایان بود. آنها نشان دادند که دین و کشورشان را دوست دارند و می‌خواهند آشتی ملی ایجاد شود. اما متأسفانه نه مردم و نه مسئولین در رابطه با اقتصاد، فرهنگ و مدیریت جهادی گام بزرگی برنداشتند. اگر ثبات اقتصادی هم ایجاد شد مربوط به سال 92 است و دلالان تحریم هنوز هم برای اغتشاش در فضای اقتصادی تلاش می‌کنند. این فعال دانشجویی افزود: طبق آمار بازار بورس و زندگی خود مردم متوجه می‌شویم که در این 6 ماه اخیر گشایش اقتصادی خاصی رخ نداده است. متأسفانه در این ماه‌های اخیر بسیار ضعیف کار کرده‌ایم. وی با اشاره به اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در مجلس رخ داد، ابراز عقیده کرد: کمترین انتظاری که از نمایندگان مجلس در این سال می‌رفت وجود همبستگی آنها با قوای دیگر بود اما متأسفانه در میان خود آنها هم همبستگی وجود نداشت. دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده فنی شیراز، اظهار کرد: آن یکدلی که انتظار می‌رفت در بین قوا و همچنین رسانه‌ها با مردم شکل نگرفت. به طور مثال نمایندگان ما مشغول مذاکرات هسته‌ای بودند و عده‌ای در رسانه‌هایشان مطالبی علیه آنها به چاپ می‌رساندند. وی با بیان اینکه عدم همکاری در حوزه فرهنگ هم قابل مشاهده بود، به اثرات سوء تحریم‌ها بر اقتصاد و فرهنگ کشور اشاره و خاطرنشان کرد: سال‌هاست که می‌دانیم وارد جنگی با کشورهای غربی به ویژه ‌آمریکایی‌ها شده‌ایم. کمترین کاری که از دستمان برمی‌آید مجهز کردن خودمان در برابر آنهاست. در مرحله بعد باید راه نفوذ آنها را بر مردم‌ ببندیم. وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: دولت تلاش‌های زیادی انجام داد تا بازار به یک ثبات نسبی دست یابد. اما چون آسیب‌های وارده به اقتصاد کشورمان از طریق تحریم‌ها عمیق بوده است، این آسیبها در طولانی مدت برطرف خواهد شد. دولت در شرایطی قرار گرفته که هم باید ثبات را به اقتصاد و سیاست داخلی بازگرداند و هم محیط بین‌المللی را کنترل کند. پورکمالی مهمترین اتفاق سال 93 را نامه رهبری به جوانان غربی خواند و تصریح کرد: این‌که بالاترین مقام فقهی و سیاسی کشورمان جوانان غربی را خطاب قرار می‌دهند، نشان می‌دهد که ما جهان‌بینی وسیع‌تر از دیگر کشورها داریم. ایشان این حق را به جوانان غربی داده‌اند تا خودشان با تکیه بر پژوهش و اطلاعات خودشان در مورد اسلام قضاوت کنند.

اجرای طرح "رفع موانع تولید" از اقدامات مطلوب سال 93

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اقتصاد ما امروز بیشتر از هر مساله‌ای درگیر خودش است. محمدباقر عبادی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: نمره‌ای که می‌توان به تحقق شعار سال داد متوسط است و در بحث فرهنگ نیاز به کار بیشتر بود. وی اظهار کرد: ازجمله اقدامات مطلوب که در تحقق شعار سال صورت گرفت، اجرای طرح "رفع موانع تولید" بود که مجلس شورای اسلامی نیز مصوبات خوبی داشت. نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس، ادامه داد: این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی آثار خوبی داشت. وی با بیان اینکه متاسفانه اقتصاد ما امروز بیشتر از هر مساله‌ای درگیر خودش است، خاطرنشان کرد: دولت و مجلس باید با هم هماهنگی بیشتر داشته باشند، چراکه به جرات می‌توان گفت مسایل داخلی بیش از تحریم‌ها بر اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند.

کاستی‌های بسیاری در تحقق شعار سال 93 وجود داشت

هم‌چنین مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد گفت:‌ شعار سال 93 صددرصد محقق نشده است و کاستی‌های بسیاری برای تحقق آن وجود دارد. امید چوپانکاره در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: شعار سال 93 صددرصد تحقق پیدا نکرد. همه قوا تلاش‌شان را کردند اما کم‌کاری‌ها و کاستی‌های بسیاری وجود داشت که اجازه نمی‌داد آن چیزی که مورد انتظار رهبر معظم انقلاب و مردم ایران بود، تامین شود. وی ادامه داد: قوه مجریه تمام سعی خود را انجام داد که این شعار زودتر محقق شود و در این زمینه نسبت به سایر قوا کارنامه بهتری دارد. اما باز هم می شد بیشتر از این فعالیت کرد و باب همکاری با دیگر قوا را باز گذاشت. این فعال دانشجویی گفت: مذاکرات هسته‌ای و توافق بر سر تمدید مذاکرات را می‌توان مهمترین رویدادهای سیاست خارجی که سیاست داخلی‌مان را تحت الشعاع قرار می‌دهد، دانست. وی در پایان گفت:‌ جنبش دانشجویی امسال مثل سال‌های قبل فعال بود و نسبت به مسائل مختلف حساسیت نشان می‌داد. نمونه آن واکنش جنبش دانشجویی به کاریکاتورهای توهین‌آمیز مجله فرانسوی بود. البته این فعالیت‌ها برای چنین جنبش بزرگی کافی نیست و باید ادامه‌دار باشد.

خام‌فروشی را چاره کنیم

هم‌چنین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر عملیاتی نشدن شعار سال، خام‌فروشی و واردات بی‌رویه را مانع رشد صنایع و اقتصاد کشور دانست. محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شعار امسال بیش از اینکه روی عمل به خود ببیند، جنبه تبلیغاتی به خود گرفت. وی تصریح کرد: نه تنها در بحث مدیریت داخلی بلکه در موضوع سیاست خارجی تحقق این شعار عزم و اراده‌ای راسخ بین مدیران و مسئولین را می‌طلبید، خروج از رکود اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی و بیکاری مردم نیازمند نگاهی عملیاتی بود اما، عزمی ملی و مدیریت جهادی در این راستا دیده نشد. نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خلأ این دو فاکتور برای تحقق شعار سال گفت: اغلب با نگاهی حزبی و جریانی و به دور از توجه به شایسته‌سالاری امور را پیش بردند و این موضوع باعث شد در عمل شاهد تحقق شعار سال و همچنین اقدامی مناسب در این عرصه نباشیم. وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها و منابع لازم برای بهبود اوضاع فرهنگی و اقتصادی کشور فراهم است، یکی از خلأهای این بخش را نبود نیروی انسانی مورد نیاز عنوان کرد و افزود: متأسفانه دولت کلیه نیروهای انسانی با تجربه‌ی دولت قبل را کنار گذاشت و این اقدام باعث محقق نشدن بسیاری از امور شده است. آصفری با تأکید بر استفاده از منابع داخلی برای تحقق الزامات اقتصادی پویا و بهبود شرایط فرهنگی کشور اظهار کرد: نبود مدیریت درست، بسیاری از منابع داخلی را به هدر داده است، برای مثال در بحث آب به واسطه نبود مدیریت درست، بخش اعظمی از منابع آبی کشور(حدود بیش از 80 درصد) در حوزه کشاورزی بدون داشتن خروجی قابل توجه و ارزآوری مناسب اتلاف می‌شود؛ درصورتی که می‌توان بخشی از این آب را به بخش صنعت تزریق کرد و پویایی اقتصاد و صنعت را شاهد بود. وی با اشاره به صدور مجوز توسط دولت درخصوص واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود، تصریح کرد: بزرگترین برندها و صنایع تولید واگن و ماشین‌سازی در خاورمیانه را در اختیار داریم اما، متاسفانه واردات به راحتی صورت می‌گیرند و دولت برنامه‌ای در این راستا ندارد. این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از سال 92 تا به امروز، بیش از 60 هزار خودروی خارجی با دلار مبادلاتی وارد کشور شده است در صورتی که اگر این مبلغ به اقتصاد و صنعت کشور تزریق می‌شد، تولید و اشتغالزایی را شاهد بودیم اما این مبالغ به گروه‌هایی خاص داده می‌شود که با قیمتی ارزان خودرو وارد می‌کنند و به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند. وی با اشاره به وجود معادن ارزشمند در کشور که تنها از پنج درصد ظرفیت آنها استفاده می‌شود، عنوان کرد: در سال آینده برای کاهش رکورد و رشد اقتصادی باید تصمیمی که از ضمانت اجرایی برخوردار باشد درحوزه خام‌فروشی اتخاذ شود. آصفری گفت: کارخانجات تولید فولاد و آلومینیوم امروز محصولات خود را به صورت خام صادر می‌کنند، آلومینیوم با آلایندگی بسیاری برای مردم تولید، و با قیمت ارزان صادر می‌شود و در ادامه، محصولات دیگر مانند ورق آلومینیوم با هزینه بالا وارد می‌شوند درصورتی که می‌توان همین محصولات را در داخل کشور تولید کرد و با جلوگیری از خام‌فروشی محصولات مختلف، از خروج ارز جلوگیری کرده و در مقابل آن ارزآوری را محقق کنیم.

امسال، سال مظلومیت اقتصاد و فرهنگ بود

نماینده مردم ملایر در مجلس نیز گفت: عزمی برای تحقق شعار سال با عنوان "اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی" وجود نداشت به طوریکه امسال، سال مظلومیت اقتصاد و فرهنگ بود. احمد آریایی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمی توان کسی را برای عدم تحقق شعار سال متهم کرد چراکه همه در این امر دخیل هستیم و متاسفانه در این زمینه کم کاری شده است. وی تصریح کرد: ذهن مسوولان هم تنها معطوف به گفت‌وگو ها شد و از اقتصاد مقاومتی غافل ماند، در بحث فرهنگ هم که مشکل داریم به طوریکه در حال حاضر فرهنگ عمومی دچار چالش و تغییراتی بر خلاف نظر اسلام شده و با آنچه مدنظر اسلام است فاصله گرفته ایم. وی ادامه داد: متاسفانه کار ویژه و خارق العاده ای در زمینه تحقق شعار امسال صورت نگرفته و گاهی در بعضی قسمت ها عقب‌نشینی و عقب گرد داشتیم، در حالیکه اصل اسلام استکبار ستیزی است برخی به دنبال کنار آمدن با دنیای استکبار هستند که این امر ولایت پذیری را زیر سوال می برد. آریایی‌نژاد با تاکید بر اینکه برنامه مشخصی برای به عمل درآوردن اهداف انقلاب وجود ندارد، توصیه کرد: سال آینده قوا هر شعاری که برای سال 94 مطرح شد باید قبل از زدن بنر و گفتن شعر برنامه در جهت خواسته مقام معظم رهبری ارائه دهند و بگویند از ابتدا تا انتهای سال چه چشم اندازی را پیش رو خواهیم داشت و آخر سال برنامه ها را مرور کنند. وی با بیان اینکه بی برنامگی از مشکلات اصلی در راستای عدم تحقق شعار است، تصریح کرد: افزایش کمیت و کیفیت تولیدات داخلی، توجه به صنعت، کشاورزی و در مجموع خدمات دانش بنیان و استفاده از علوم جدیدی که ایرانی ها به آن دست یافته اند و تجاری کردن آنها و عدم اسراف را می توان در اقتصاد به کار گرفت. به عنوان مثال تعلق بهره بانکی به سپرده ها نوعی سم برای تولید است که متاسفانه دولت و مجلس کاری برای رفع این معضل نکرده اند. آریایی نژاد اضافه کرد: از کار فرهنگی نباید انتظار زود جواب دادن را داشت اما به نظر نمی رسد قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده باشد بنابراین باید مسیری برای تحقق آن باز کنیم. نماینده مردم ملایر در مجلس با اعتقاد به اینکه عملکرد در حوزه فرهنگ سیر قهقرایی داشته است، خاطرنشان کرد: برخی افراد با عملکردشان نه تنها باعث اعتلای نظام و خواست شهدا نمی شوند بلکه به نوعی با انجام امور فرهنگی مقابله می کنند.

حمایت از تولید ملی یکی از روش‌های تحقق شعار سال 93 بود

دبیر کل اتحادیه اسلامی گفت: سال‌ها مباحث اقتصادی مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است. حمایت از تولید ملی یکی از همان مباحث اقتصادی مورد نظر است که با توجه به شعار سال 93 می‌توانست راهکاری برای تحقق این شعار باشد. علی پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چند سالی است که مقام معظم رهبری شعارسال را حول مسائل اقتصادی انتخاب می‌کنند یکی از مباحثی که در سال‌های اخیر بر آن تکیه شده است تولید ملی است. وی ادامه داد: تولید ملی از چند جهت اهمیت دارد. یکی آن‌که همواره کشور ما در حریم و یا تهدید تحریم بسر می‌برد و دوم آنکه باعث رشد و شکوفایی اقتصاد کشور می‌شود. مجموعه اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی باعث رسیدن به خودکفایی و تولید ملی می‌شود. این فعال دانشجویی همچنین گفت: تحقق این شعار هم به تلاش مردم و هم مسئولین باز می‌گردد. لازم است مسئولان کشور نگاه درستی به تولید ملی داشته باشند و مسیر را برای تحقق آن هموار سازند. اتفاقاً‌ در زمینه تولیدات دانش بنیان کارهایی انجام شده است اما در حوزه فرهنگ شاهد اتفاق خاصی نبوده‌ایم. وی با بیان این‌که تمرکز دولت بر بهبود روابط خارجی با مذاکرات است، تصریح کرد: دولت نگاهش به بهبود اوضاع اقتصادی با گسترش روابط خارجی و رفع تحریم‌ها است. اما باید بداند که توجه به تولید داخلی باعث شکوفایی کشور خواهد شد. مسئولین می‌توانند با در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی مانند وام برای کالای ایرانی به حمایت از تولید داخلی بپردازند. پهلوان افزود: مردم باید تلاش کنند تا کالای ایرانی را در سبد خرید خود بگنجانند. مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ تأکیدات فراوانی داشته‌اند. ایشان خواستار پررنگ شدن نقش مردم در حوزه فرهنگی هستند. خود مردم باید بیایند و کاری انجام دهند. در این صورت است که فرهنگ ما موفق‌تر خواهد شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت هم باید از مجموعه فرهنگی مردمی حمایت کند. در سال گذشته جهت‌گیری دولتی در حوزه فرهنگ خوب نبوده است.

کاهش 20 درصدی وابستگی به نفت حرکتی جهادگونه است

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عزم ملی و مدیریت جهادی در راستای این است که اقتصاد مقاومتی در کشور نهادینه شود. عوض حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا بابیان اینکه در سال جاری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی توانستیم دو گام اساسی برداریم، اظهار کرد: امسال وابستگی به درآمدهای نفتی نسبت به پایان سال گذشته که بالای 50 درصد بود، برای سال 94 به 30 درصد کاهش پیداکرده است. وی افزود: امسال همچنین مجموع فرآیندهای اداره کشور از طریق درآمدهای مالیاتی نسبت به سنوات قبل به‌خوبی اجرا شد و برای سال 94 هم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است که کشور را بر اساس درآمدهای مالیاتی اداره کنیم. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: کاهش 20 درصدی وابستگی به نفت در عرض یک سال و افزایش تأمین هزینه‌های اداره کشور از طریق مالیات یک حرکت جهاد گونه است. وی تصریح کرد: در عرصه فرهنگ‌ سازی نیز مردم نیز در خصوص انتقال از اقتصاد نفتی به اقتصاد مالیاتی استقبال خوبی داشتند و درزمینهٔ نیازمندی‌های فرهنگی به‌خوبی پیش رفتند. نماینده مردم شهرضا افزود: برخی جاها درسطح مدیریت‌ها تصمیماتی که باید گرفته می‌شد به‌کندی صورت ‌گرفت ولی درمجموع همه خود را با این حرکت جهادی همراه کردند و انتظار می‌رود که در آینده نیز شیوه‌های مدیریتی را به‌گونه‌ای اصلاح کنیم که کارها و تصمیمات با شتاب بیشتری عملی شود و کار مردم به تعویق نیفتد. وی ادامه داد: سرعت بخشیدن به کارهای مردم عملی کردن تصمیمات در افزایش زمینه‌های پویایی اقتصاد و افزایش تولید ناخالص ملی تأثیر دارد. این نماینده مجلس هم‌چنین در خصوص اقتصاد مالیاتی گفت: در بودجه‌ای که نوشته‌شده است و با اصلاح بخش‌هایی از مقررات مالی دولت، ساز کارهایی دیده‌شده که اگر قرار است تکیه‌ای به نفت داشته باشیم برای تولید نفت به‌منظور تبدیل و فروش محصول تبدیل‌شده باشد، نه نفت خام. حیدرپور خاطرنشان کرد: مجلس تمام تلاش خود را بکار گرفت تا وابستگی به در آمدهای نفتی را کاهش بدهد و اداره کشور را بیشتر بر اساس درآمدهای مالیاتی و عوارضی تأمین شود.

مدیریت جهادی در حوزه اقتصاد نیازمند بکارگیری نیروی جوان است

هم‌چنین دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: دولت خودش را محدود به نظریه‌پردازان دولتی کرده است. خوب است که برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و شعار چندساله اخیر که مربوط به اوضاع اقتصادی می‌شود از نظر تئوریسین‌های مختلف بهره بگیرد. علامه عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متأسفانه در مورد شعار امسال همکاری مناسبی بین نهادهای مختلف با دولت صورت نگرفت. این‌که هرساله مقام معظم رهبری شعاری را مبنی بر نقشه راه یکساله نهادهای کشور اعلام می‌کنند امری پسندیده است. وی ادامه داد: چند سالی است که مقام معظم رهبری شعارهایی با محوریت اقتصاد را مطرح می‌کنند. به نظر می‌رسد با توجه به عزم ملی و مدیریت جهادی نهادهای اقتصادی مثل وزارت صنایع، وزارت نفت و بانک مرکزی غفلت کردند. چرا که مدیریت جهادی در این حوزه‌ها نیازمند بکارگیری نیروی جوان است. این فعال دانشجویی کنترل رشد افسارگسیخته نقدینگی را دستاورد مهم دولت در زمینه اقتصادی خواند و تصریح کرد: دولت در چند حوزه دستاورد مهمی کسب کرد. کنترل رشد افسارگسیخته نقدینگی، بهبود زمینه کسب و کار و کاهش کاغذبازی‌های اداری و کنترل آیین‌نامه‌های سازمانی از جمله آنها بود. البته همین دولت نتوانست کاستی‌هایی در زمینه مدیریت و تنظیم کالا را کنترل کند. یکی از شواهد این قضیه تنظیم بودجه بود. وی همچنین گفت: در زمینه سیستم بانکی، بانک مرکزی نمی‌بایست مدیریت نرخ را آنقدر باز می‌گذاشت. در کشور ما باید نرخ بهره با نرخ تورم در نظر گرفته شود. دومین مشکل بانک مرکزی آن بود که در این یک سال گذشته فشارهای زیادی از جمله جریمه‌های کلان را به بانک‌ها وارد آورد. این در حالی است که همین بانک‌ها در دولت قبل با زور و فشار مجبور به گرفتن وام‌های کلانی شدند. دولت و بانک مرکزی در حالی کاهش نرخ تورم را شروع کردند که در کشور آمادگی لازم برای کاهش انقباضی پولی وجود نداشت و همین امر باعث رکود در کشور خواهد شد. عزیزی با انتقاد از تئوریسین‌های اقتصادی دولت، تأکید کرد: تئوریسین های دولت مدلسازی مناسبی در کاهش بیماری هلندی اقتصاد کشورمان ندارند. سیاست‌های نئوکلاسیک‌ آنها با توجه به درآمد نفتی کشور مناسب نیست. این نسخه سیاست‌ورزی برای کشورهایی مناسب است که درآمد نفتی ندارند. متأسفانه دولت خودش را به کارشناسانی که دارد محدود کرده و از نظر اکثریت کارشناسان و پژوهشگران اقتصادی استفاده نمی‌کند. این فعال دانشجویی حضور جنتی را در مقام وزارت فرهنگ و ارشاد مناسب خواند و افزود: حضور آقای جنتی بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد باعث شد که کارشناسان فرهنگی و متولیان فرهنگ دوباره برای حوزه خودشان تلاش کنند. اما متولیان دیگر فرهنگ کشورمان مثل صداوسیما فعالیت مناسب یا چشمگیری نداشتند. وی ادامه داد: با این‌که تأکید مقام معظم رهبری بر مدیریت فرهنگی جهادی با عزم ملی بود اما صداوسیما آنقدر قوی نبود. این رسانه باید آنقدر قوی باشد تا بتواند ماهواره‌ها را شکست دهد. در چارچوب نظام و تأکیدات رهبری مدیران ارشد صداوسیما باید تلاش کنند تا مخاطبان خود را افزایش دهند. فرهنگ ما مشکلات زیادی دارد. ما باید در جهت خودآگاهی فرهنگی حرکت کنیم. دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، خاطرنشان کرد: نظامیان نیز خواستند تا کارهایی در زمینه فرهنگی انجام دهند اما موفق نبودند. بهتر است که دخالت آنها در این حوزه به حداقل برسد. در مورد تحقق شعار سال 93 همه اشارات به سمت دولت می‌رود اما نباید فقط این قوه را مدنظر قرار داد. نهادهای دیگری هم بودند که باید کارهایی انجام می‌دادند.

با برخورد شعاری با آرمان‌ها به جایی نمی‌رسیم

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز گفت: مسئولان به جای تکرار شعار سال، کمی هم به فکر برنامه‌ریزی و مجاهدت باشند. رضا نظری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مقام معظم رهبری شعار امسال را براساس راهبرد افزایش اقتدار ملی مطرح کردند.باید توجه داشته باشیم که اگر یک ملّتی به خود نیاید و خود را قوی نکند، دیگران به او زور می گویند. با پیروزی انقلاب اسلامی ما به ‌سمت اقتدار ملّی حرکت کردیم و راه زیادی نیز پیمودیم. عوامل اقتدار ملی اقتصاد، فرهنگ و علم و دانش است. وی افزود: متاسفانه باید اعلام کرد که مسئولان در تحقق شعار امسال ناکام ماندند. دلایل مختلفی در این رابطه وجود دارد. مهمترین دلیل آن نیز عدم خودباوری و رویکرد جهادی در برخی از مسئولین است. داشتن رویکرد جهادی پیش‌نیاز تحول در فرهنگ و اقتصاد است.مسئولان باید توجه داشته باشند با حرکت عادی و خواب آلوده و بی حساسیت نمی شود کارهای بزرگ را انجام داد. یک همت و مدیریت جهادی لازم است. باید حرکتی که می شود علمی، پرقدرت، با برنامه و مجاهدانه باشد. این فعال دانشجویی همچنین گفت:متاسفانه عده ای به راحت‌طلبی‌ عادت کرده اند. با مدیران فرتوت و خواب آلوده نمی توان به آرمان‌های انقلاب اسلامی دست یافت. به مسئولان توصیه می کنیم به جای تکرار شعار سال، کمی هم به فکر برنامه‌ریزی و مجاهدت باشند. با برخورد شعاری با آرمان‌ها به جایی نمی رسیم. دولت اعلام کرده که تمام سیاست‌های ما در اقتصاد، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است. این جای گلایه دارد که اگر سیاست های شما مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، پس گلایه های مقام معظم رهبری به کدام مسئولان است. مجلس نیز در زمینه تحقق شعار سال کوتاهی کرده است. اخیرا نائب رئیس مجلس عنوان کرده اند که بودجه 94 مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نیست. لذا این انتقاد به دولت و مجلس وارد است که چرا در قبال این سیاست ها برخورد شعاری در پیش گرفته‌اند؟! وی با بیان اینکه مسئولان باید به فکر پیشرفت کشور باشند، تصریح کرد:وقتی کشور در شرایط جنگ اقتصادی است مسئولان باید مانند یک سرباز به فکر رفع محدودیت ها و پیشرفت کشور باشند. مسئولیت مساوی با ریاست و مسافرت نیست. بلکه کار باید به صورت خستگی ناپذیر انجام شود. خلاصه کردن سرنوشت کشور به مذاکرات هسته ای یک اشتباه راهبردی است. مسئولان باید از توان و ظرفیت داخلی، از استعداد و فکر ایرانی و روحیه پرنشاط جوانان برای پیشرفت کشور استفاده کنند. دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت:ملت ما از اول انقلاب تا امروز در هر جایی که با روحیه جهادی وارد میدان شده، به پیش رفته است. این را ما در دفاع مقدس، در جهادسازندگی، در حرکت علمی دیدیم. در اسلام کار جهادی یعنی از موانع عبور کردن، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، آرمان ها را فراموش نکردن و شوق به کار.عده ای در آرمان ها نیز تردید دارند. مقام معظم رهبری عنوان کردند که هدف جمهوری اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است. آیا وزارت ارشاد ما یک سند، راهبرد و برنامه ای برای رسیدن به فرهنگ متعالی این تمدن تدوین کرده است؟ آیا در خصوص مدیریت فضای فرهنگی کشور و برنامه ریزی برای ترویج سبک زندگی اسلامی برنامه‌ای تدوین شده است؟ وی در پایان گفت:یکی از رسالت های جنبش دانشجویی که متاسفانه نادیده گرفته شده گفتمان سازی پیرامون اهمیت و جایگاه فرهنگ است. متاسفانه نگاه درستی در خصوص فرهنگ وجود ندارد. همه باید توجه داشته باشیم که فرهنگ از اقتصاد نیز مهمتر است. به گفته وی،مسئولان باید با توکل به خدای متعال و با استمداد از توفیقات و تأییدات الهی و کمک های مردمی، مجاهدانه وارد میدان عمل شوند؛ چراکه هم در زمینه اقتصاد و هم در زمینه فرهنگ کارهای روی زمین مانده بسیار زیاد است و مطالبات رهبری نیز محقق نشده است.

دولت در حوزه فرهنگ و اقتصاد عملکرد قابل قبولی داشته است

از سوی دیگر یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت تا آن حدی که اختیاراتی در دست داشته خوب عمل کرده و باید از دیگر قوا و بخش‌های کشور انتظار داشت تا با دولت منطبق باشند. آذر منصوری در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: هر شعاری که به عنوان شعار سال مطرح می‌شود، باید با هماهنگی نهادها و ارگان‌های موجود کشور سیر تحقق را طی کند. این‌که فکر کنیم یک نهاد موظف به عملیاتی کردن آن شعار است در عمل فکری غیرواقع‌بینانه است. وی با اشاره به شرایط موجود و پیش روی دولت یازدهم،‌به پایین آمدن ناگهانی قیمت نفت و کاهش قیمت آن نسبت به هشت سال دولت قبل، کاهش باران، کم‌آبی و مشکلات زیست محیطی تصریح کرد: با وجود این شرایط، دولت در حوزه اقتصادی عملکرد قابل قبولی داشته است. وی افزود: به اعتقاد من رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و اقتصاد عملکرد قابل دفاع و مورد پذیرشی داشته است. علت این صحبت هم به گزارش رسمی بانک مرکزی ایران باز می‌گردد. آقای روحانی گشایش فضای فرهنگی را رویکرد خود در این حوزه قرار داده است.دستگاه‌های متولی این امر اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها تلاش می‌کنند تا این امر تحقق پیدا کند. وی با بیان این‌که روحانی بر سر شعارهای خود خواهد ایستاد، تأکید کرد: آقای روحانی نه تنها به شعارهای خود عمل خواهد کرد بلکه اهداف بلندمدتی را در حوزه فرهنگ دنبال می‌کند. علی‌رغم کارشکنی‌ها عملکرد دولت در این زمینه خوب بوده است. البته در حوزه فرهنگ بخش‌هایی که دولت به عنوان متولی‌ صاحب قانون و قدرت بوده، قابل دفاع است. منصوری همچنین گفت: هرچند در حوزه برخورد با رسانه‌ها و برنامه‌های فرهنگی مشکلات زیادی وجود داشته. در مجموع می‌توان گفت که دولت تا آن حدی که اختیاراتی در دست داشته خوب عمل کرده و باید از دیگر قوا و بخش‌های کشور انتظار داشت تا با دولت منطبق باشند. این عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب علنی شدن فعالیت داعش در منطقه را مهمترین اتفاق سیاسی سال 93 خواند و تصریح کرد: مهمترین اتفاق سال 93 را می‌توانیم در حوزه سیاست خارجی منطقه، گسترش فعالیت‌های گروهک داعش بدانیم.

روزنه امید برای مهار گرانی‌ها و بهبود اقتصاد گشوده شده است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: عزم دولت برای خروج از رکود و مهار تورم به حدی جدی است که می‌توان نسبت به گشوده شدن روزنه امید برای مهار گرانی‌ها و بهبود شرایط اقتصادی امیدوار شد. یوناتن بت کلیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: یکی از مشکلات بزرگ دولت یازدهم، خزانه خالی تحویل گرفته از دولت قبل بود. نماینده مسیحیان، آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی کاهش 60 دلاری هر بشکه نفت در دولت یازدهم را مورد اشاره قرار داد و افزود: نقتی که در دولت قبل 110 دلار در هر بشکه فروخته می‌شد امروز قیمتی کمتر از 50 دلار دارد. خود این مسأله برای اقتصاد کشور تولید رکود کرده است. اما باید به دولت تبریک گفت که با تمام توان ایستاده‌اند تا اقتصاد از رکود خارج شود. این‌که دولت برای افزایش نیافتن پایه پولی از بانک مرکزی استقراض نمی‌کند یا با چاپ اوراق مشارکت نقدینگی را به سمت بخش‌های تولیدی و صنعتی هدایت کرده است، به بهبود وضعیت اقتصادی و طبعاً بهبود وضعیت معیشی مردم کمک می‌کند. وی با بیان این‌که سهم مردم در به نتیجه رسیدن برنامه‌های اقتصادی دولت به دلیل تحمل فشارهای اقتصادی قابل تقدیر است، گفت: رویکرد لایحه بودجه 94 تولید، اشتغال و جلوگیری از فرار مالیاتی است. به این ترتیب روزنه امیدی برای مهار گرانی‌ها و بهبود شرایط تولید گشوده شده است. این عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: فرمایشات مقام معظم رهبری همواره بر جامعه تأثیرات مثبت داشته است. وقتی ایشان اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند همه آحاد مردم در تلاشند تا این مهم در صحنه زندگی‌شان خودش را نشان دهد. مردم از خود مایه گذاشته‌اند تا از شرایط سخت اقتصادی خارج شوند. مسئولان برای نشان دادن همراهی خود با مردم باید تلاش کنند با کاستن از وابستگی به درآمدهای نفتی و بستن منافذ فرار مالیاتی در جهت رونق و شکوفایی اقتصادی گام‌های بلندی بردارند. بت کلیا با اشاره به سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و تأثیر آن بر بهبود شاخص‌های اقتصادی، گفت: بنده از به سرانجام رسیدن مذاکرات ایران با‌ آمریکا و هم‌پیمانانش خوشبین هستم حتی اگر احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات صفر هم باشد باید کشور را به خوبی سال‌های ابتدایی انقلاب اداره کرد. باید با کاستن از واردات، تولیدات کشور معطوف تأمین نیازهای داخلی شود حتی گام‌هایی برداشته شود تا صادرات کشور رشد چشمگیری پیدا کند. این عضو کمیسیون عمران مجلس تولیدات و محصولات کشاورزی و صنایع غذایی وابسته به آن را از پتانسیل‌های قابل رقابت با تولیدات خارجی دانست و افزود: وقتی زعفران و رب گوجه فرنگی و سایر محصولات کشاورزی ایران توسط کشورهای آسیایی و اروپایی به صورت فله‌ای خریداری می‌شود و در بسته‌بندی‌های زیبا به اسم همان کشورها به بازارهای جهانی عرضه می‌شود نشان می‌دهد تولیدات کشاورزی و صنایع غذایی وابسته به آن از پتانسیل بالایی برای تسخیر بازارهای جهانی برخوردار است. وی تأکید کرد: عزم مسئولان باید بسترهای دست یافتن به این هدف را فراهم کنند و این نمی‌شود مگر موانع سرمایه‌گذاری و تولید برداشته شود و دست تولیدکنندگان کشور باز گذاشته شود.

فرهنگ قوی، لازمه شکوفا کردن اقتصاد است

هم‌چنین نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران و رییس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: شعار سال 93 تحقق نیافت و به هدف مورد نظر منتج نشد که عوامل بسیاری در عدم تحقق آن دخیل بودند. سید احسن علوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه شعار سال 93 با عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» تحقق نیافت و به نتیجه مورد نظر منتج نشد. وی با اشاره به اینکه اقتصاد شکوفا، فرهنگی قوی را می طلبد، افزود: علیرغم تاکید رهبری بر بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی در کشور، متاسفانه آنچه در پایان سال عیان است، عدم تحقق این شعار می باشد. رییس مجمع نمایندگان استان کردستان عنوان کرد: افزایش صادرات و کاهش واردات از جمله برنامه هایی بود که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح شد اما متاسفانه افزایش واردات و کاهش چند درصدی صادرات را شاهد بوده ایم. وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی مانع از تحقق شعار سال شد، تصریح کرد: وابستگی به نفت و اقتصاد تک قطبی در کشور مانعی مهم بر سر راه تحقق این شعار بود که کاهش این وابستگی پس از سال ها، نیاز به زمانی طولانی دارد و نمی توان آن را به زودی امکان‌پذیر کرد. وی با اشاره به اینکه استراتژی واحد در کشور وجود ندارد، ذکر کرد: عزم ملی که وجود آن برای تحقق شعار سال اصلی ضروری است، در کشور شکل نگرفت و تاکنون به باوری مشترک برای مشکلات موجود در جامعه نرسیده‌ایم. علوی ادامه داد: بسیاری از مسئولین و دستگاه‌های اجرایی به تعهدات خود پایبند نبوده و رانت خواری‌ها و سوء استفاده‌های افرادی که قدرت را در اختیار دارند، از دیگر موانع تحقق این شعار بود. وی اظهار کرد: برخورد با افرادی که در ادارات و سایر مراکز از موقعیت خود سوء استفاده کرده و پول و سرمایه به تنها مشغله اصلی آنها به جای انجام وظیفه تبدیل شده، ضروری است. علوی ضعف پایه‌ای اقتصاد را ضعف فرهنگی دانست و افزود: فرهنگ قوی، لازمه شکوفا کردن اقتصاد است. وی خاطرنشان کرد: توجه به حوزه فرهنگ در حال حاضر در کشور بسیار ضروری است که علیرغم تلاش‌های متعدد مسئولان این حوزه، متاسفانه تغییر چشمگیری را در سال جاری در این حوزه شاهد نبوده ایم. رییس مجمع نمایندگان استان کردستان اعلام کرد: حوزه فرهنگ در کشور ما علیرغم اینکه بسیار غنی و دارای پیشینه است اما چند دستگی، تهاجم فرهنگی و بسیاری موارد دیگر موجب متضرر شدن این بخش شده است. وی با اشاره به اینکه در سال جاری اقدامی شاخص و برجسته در راستای تحقق این شعار صورت نگرفت، خاطرنشان کرد: اقتصاد و فرهنگ که مضامین اصلی شعار سال 93 بود، بدون عزم ملی و هماهنگی و تا زمانیکه به خواسته همه تبدیل نشود، ممکن نخواهد شد. وی در پایان یادآور شد: بر اساس دیدگاه مسئولین شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، در سال جاری تحقق نیافت و علیرغم تاکیدات رهبری، در حد شعار باقی ماند.

هیچ حرکتی در رابطه با فرهنگ در سال 93 انجام نشده است

اما، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اعتقاد به اینکه امسال سال مظلومیت اقتصاد مقاومتی بود، گفت: مظلوم‌تر از اقتصاد مقاومتی، فرهنگ است که هیچ حرکتی در این زمینه انجام نشده است. ابراهیم کارخانه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شعارهای خیلی زیادی در زمینه اقتصاد مقاومتی داده شد و اوایل سال تمامی وزرا یک به یک به مجلس آمده و برنامه‌های خود را در رابطه با اقتصاد مقاومتی ارائه کردند، سپس تمام این برنامه‌ها در قالب یک کتاب تدوین شد اما عملا سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تقریبا زمین ماند و کارهای اقتصادی که انجام شد در حد کارهای جاری کشور بود. وی ادامه داد: متاسفانه شاهد این نبودیم که قدم برجسته‌ای در جهت استحکام پایه‌های اقتصاد مقاومتی برداشته شود به گونه‌ای که مقام معظم رهبری هم عنوان فرمودند که اقتصاد مقاومتی با حرف عملیاتی نمی‌شود. کارخانه تصریح کرد: بیش از هزار بار مسئولان بلند پایه کشوری در سخنرانی و نطق‌هایشان کلمه اقتصاد مقاومتی را به کار بردند اما بنا به فرموده مقام عظمای ولایت مگر برای یک بیمار کلمه دارو را به کار ببری درمان می شود؟ پس باید دارو به بیمار رساند بنابراین می توان گفت اقتصاد مقاومتی با حرف و سخنرانی عملیاتی نمی شود بلکه نیازمند برنامه ریزی جامع است که در میدان عمل و صحنه زندگی مردم خود را نشان دهد. وی اضافه کرد: کما اینکه هم اکنون شاهد هستیم مساله کاهش نرخ تورم مطرح می‌شود اما مردم همچنان با گرانی قیمت ها مواجه هستند و در زندگی خود آن را لمس نمی کنند، بنابراین اعلام کاهش تورم در رسانه ها، سبب کاهش تورم در زندگی مردم نمی‌شود بلکه باید مردم در زندگی خود لمس و احساس کنند که قیمت ها پایین آمده است. وی یادآور شد: سوالاتی که در مجلس مطرح می شود و تذکرانی که به وزرا و رئیس جمهور داده می شود و مجلس را بابت آن محکوم می کنند که سوال و تذکر زیاد است و طرح استیضاح ها در همین رابطه است. وی با بیان اینکه مظلوم تر از اقتصاد مقاومتی، فرهنگ است که هیچ حرکتی در این زمینه انجام نشده است، خاطرنشان کرد: اگر برای اقتصاد مقاومتی کتابهایی تدوین و حرکت هایی مکتوب انجام شد اما در رابطه با فرهنگ هیچ حرکتی انجام نشد به طوریکه مظلوم تر از اقتصاد مقاومتی، مساله فرهنگ بود. نماینده مردم همدان گفت: در رابطه با مدیریت جهادی نیز هیچ حرکتی از مدیریت جهادی در کشور شاهد نبودیم به طوریکه مدیریت ها معمولی بود و حتی در برخی عرصه ها شاهد افت مدیریت بودیم و این در حالیست که رکن اساسی هر برنامه ریزی، مدیریت است. وی خاطرنشان کرد: مدیریت جهادی یعنی مدیریتی که فرماندهان جنگ در مواجهه با دشمن به کار می گیرند و چون ملت ما هم در مواجهه با جنگ تحمیلی اقتصادی دشمن است بنابراین مقام معظم رهبری مساله مدیریت جهادی را مطرح فرمودند، مدیریتی مانند باکری ها، خرازی ها، شهبازی ها، قاسمی ها و چیت سازیان ها منتها این بار نه در میدان مواجهه با جنگ نظامی دشمن بلکه در مواجهه با جنگ اقتصادی دشمن! کارخانه تصریح کرد: البته در مجلس هم تذکر دادیم که بالاخره برنامه های مطرح شده چقدر محقق شده است چراکه نمی توان برنامه‌های جاری کشور را که در قالب برنامه های روزانه عملیاتی انجام می شود به حساب شعار سال گذاشت بلکه به اقداماتی فراتر از آنچه در روند جاری کشور صورت می گیرد برای تحقق شعار سال نیاز داریم. وی خاطرنشان کرد: امسال مهمترین کاری که دولت انجام داد ارائه لایحه خروج از رکود بود که بعد از گذشت 6 ماه از سال به مجلس تقدیم شد و مجلس ظرف دو سه ماه همراه با لایجه تنظیم بخشی از مقررات مالی کشور آن را تصویب کرد و الان سال به رو پایان است و زمانی برای اجرای آن باقی نمانده است در حالیکه مدیریت جهادی یعنی مدیریت زمان و اینکه بتوان از زمان و امکانات کشور بهترین بهره را در سریعترین زمان ممکن برد وگرنه یک مدیریت عادی و معمولی جهادی نیست. نماینده مردم همدان در مجلس اظهار کرد: انتظار داریم در مملکتی که در مواجهه با دشمنان قرار گرفته و امروز به برکت مدیریت هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری در اوج عزت و اقتدار در معادلات سیاسی منطقه قرار گرفته، در تمامی عرصه ها از تمام کسانی که نظام را قبول دارند و وفادار هستند و اگر مشکلی برای نظام پیش آید سینه سپر می کنند استفاده شود و این افراد در میدان مدیریتی نظام حضور داشته باشند نه اینکه کنار گذاشته شوند. کارخانه افزود: یک فرمانده خوب از تمامی نیروهای توانمند، کارآمد و شهادت طلب با هر تفکری در مواجهه با دشمن استفاده می‌کند، یک فرمانده موفق در میدان جنگ هرگز در مواجهه با دشمن جناحی برخورد نمی کند بلکه از همه جناح ها بهترین استفاده را می برد چراکه آنها نشان دادند آماده رزم و مواجهه با دشمن هستند بنابراین انتظار داریم از همه نیروهای اسلامی و توانمندیهایی که در کشور وجود دارد در قالب منابع انسانی، فیزیکی و طبیعی با مدیریت، برنامه ریزی و نظارت به کار گرفته شود تا چرخ دنده حرکت توانمند جمهوری اسلامی ایران با قدرت هرچه بیشتر به جلو حرکت کند. وی تصریح کرد: می خواهیم دولتی که کارهای اجرایی نظام اسلامی را جلو می برد موفق باشد و موفقیت در صورتی حاصل می‌شود که از همه توانمندیها و نیروها استفاده کند، دولت هر چه موفق تر باشد موفقیت جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه خدمت به مردم بیشتر می شود و آنچه می گوییم براساس وظیفه، تکلیف و دلسوزی به نظام مطرح می کنیم و در قالب مسائل جناحی برخورد نمی کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =