کد خبر: 96133
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱

در کهکشان بی‌کران عالم خودرو، معدود اَخترانی هستند که از تلألؤ وجودی‌شان، آسمان خودروسازی رنگ و جلای فزون‌تری به خود گرفته است.

در کهکشان بی‌کران عالم خودرو، معدود اَخترانی هستند که از تلألؤ وجودی‌شان، آسمان خودروسازی رنگ و جلای فزون‌تری به خود گرفته است. این تک ستارگان همواره و در همه حال توانسته‌اند مشعل فروزان عشق و امید را در دل عشاق خودرو زنده نگاه دارند. در سال‌های نه‌چندان دور، فکر، ایده، نظم و دقت و پشتکار مثال‌زدنی ژرمن‌ها دست در دست یکدیگر نهاده و مخلوق شگرفی را به جهانیان پیشکش نمود. این مولود نوین، پورشه (PORSCHE) نام داشته و دارد، که از ۸ دهه پیش بدین سوی همواره و هرباره خبرساز بوده است.
[caption id="attachment_112388" align="aligncenter" width="765"]Porsche 911 History Porsche 911 History[/caption]
Ferdinand Porsche with his grandchildren Ferdinand Alexander Butzi Porsche (left) and Ferdinand Piėch (right)
فردیناند پورشه، مؤسس و بنیان‌گذار این کمپانی، در سال ۱۸۷۵ میلادی دیده به جهان گشود. گرچه وی تحصیلات دانشگاهی کاملی نداشت ولی دست آفرینش، نبوغ و استعداد فراوانی را در او به ودیعه نهاده بود و این‌ها همه به همراه کار تجربی اصولی، دقیق و خستگی‌ناپذیر، وی را به چنان مرحله‌ای از شهرت و موفقیت رساند که در مدت کوتاهی به دریافت ۲ عنوان دکترای افتخاری از دانشگاه‌های وین (سال ۱۹۱۷) و اشتوتگارت (سال ۱۹۲۴) نائل گردید.
[caption id="attachment_112395" align="aligncenter" width="765"]ferdinand porsche ferdinand porsche[/caption]
فردیناند پورشه فعالیتش را در این صنعت با طراحی یک اتومبیل بنزینی – برقی آغاز نمود. این خودرو در سال ۱۹۰۰ میلادی و برای شرکت لوهنر (LOHNER) طراحی شده بود. پورشه همواره آرزومند آن بود که خودرویی ارزان‌قیمت را برای عامه مردم تدارک ببیند و بر همین اساس دو اتومبیل ZUNDAPP و NSU را طراحی نمود، که البته هیچ یک از آن‌ها به دلایل مالی به مرحله تولید نرسیدند اما بعدها این دو مدل، مبنای طرح‌های فولکس‌واگن قرار گرفتند.
[caption id="attachment_112394" align="aligncenter" width="765"]1898 Egger-Lohner C2 Phaeton designed by Porsche and called the P1 as the first Porsche vehicle design Porsche 1898 Egger-Lohner C2 Phaeton designed by Porsche and called the P1 as the first Porsche vehicle design Porsche[/caption]
در سال ۱۹۳۱ میلادی، پورشه شرکت خود را تأسیس نمود. این موسسه درزمینهٔ‌های متفاوتی همچون طراحی و توسعه پیشرانه‌های خودرو، ارائه خدمات مهندسی و نیز مشاوره به خودروسازان، فعالیت می‌کرد.
[caption id="attachment_112392" align="aligncenter" width="765"]1903 porsche hybrid 1903 porsche hybrid[/caption]
[caption id="attachment_112393" align="aligncenter" width="765"]1900 lohner porsche first front wheel drive car 1900 lohner porsche first front wheel drive car[/caption]
در سال ۱۹۳۲ میلادی پورشه سفری به شوروی سابق (روسیه امروز) داشت که طی آن به وی پیشنهاد شد که اختیار تام سرپرستی و هدایت صنعت اتومبیل شوروی را بر عهده گرفته و عهده‌دار سمتی به‌عنوان ” طراح حکومتی ” گردد، ولی پورشه این پیشنهاد را رد نموده و نپذیرفت. در سال ۱۹۳۴ میلادی ترتیب ملاقات وی با هیتلر، که او نیز ایده ساختن اتومبیلی ارزان را در سر می‌پروراند، داده شد و طی این ملاقات پورشه از طرف هیتلر مأمور به اجرای این کار گردید. این خودرو فولکس‌واگن نام‌گذاری شد که در زبان آلمانی به معنای خودروی مردم است. تولید این اتومبیل کمی پیش از شروع جنگ جهانی دوم آغاز شد اما با شروع جنگ، تولید کارخانه تنها به دو نوع اتومبیل نظامی – بر مبنای فولکس‌واگن – تغییر یافت و تولید مدل سواری تنها پس از سال ۱۹۴۵ از سر گرفته شد. علاوه بر این‌ها، در سال ۱۹۳۹ میلادی اولین اتومبیل پورشه ساخته شد. این خودرو، پورشه ۶۴ نام داشت که عموماً از قطعات فولکس‌واگن در ساخت آن استفاده شده بود.
[caption id="attachment_112391" align="aligncenter" width="765"]Ferdinand Porsche and Adolf Hitler driven by Ferry Porsche Ferdinand Porsche and Adolf Hitler driven by Ferry Porsche[/caption]
در دوران جنگ جهانی دوم، دکتر پورشه تانک مشهور تایگر را برای ارتش آلمان طراحی نمود. در طی جنگ جهانی اول نیز وی به طراحی ماشین‌آلات نظامی اشتغال داشت و از جمله سیستم خود – کششی بزرگ‌ترین توپ جهان به وزن ۲۶ تن را طراحی نمود. این توپ گلوله‌های یک تنی را پرتاب می‌کرد! با این وجود پورشه هیچ‌گاه به سیاست تمایلی نداشت و سعی می‌نمود حتی‌المقدور از آن دوری جوید. مشهور است که او هیچ‌گاه هیتلر را ” پیشوا ” ننامید بلکه همواره او را آقای هیتلر خطاب می‌کرد! در پایان جنگ جهانی دوم وی به فرانسه دعوت شد و به اتهام همکاری با آلمان نازی حدود ۲ سال زندانی بود. در نهایت با تلاش فراوان پسرش فری (FERRY) که در آن زمان سرپرستی دفتر طراحی پورشه را به عهده داشت آزاد گردید و در پایان نیز، در سال ۱۹۵۲ میلادی بر اثر یک حمله قلبی درگذشت.
[caption id="attachment_112398" align="aligncenter" width="765"]Porsche and Tiger Porsche and Tiger[/caption]
در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، متفقین مانع فعالیت‌های فری پورشه در آلمان شدند به همین خاطر وی دفتر کارش را به کشور اتریش منتقل نمود و در آنجا یک شرکت بازرگانی تأسیس نمود، این شرکت درزمینهٔ توزیع و واردات خودروهای آلمانی به اتریش فعالیت می‌کرد. بالاخره فری پورشه توانست در سال ۱۹۴۹ میلادی دفتر کار خود را به اشتوتگارت آلمان منتقل نماید و در همین سال نیز توانست کارخانه خود را در این شهر تأسیس نماید. لوگو شرکت پورشه نیز برگرفته از نشان شهر اشتوتگارت است.
[caption id="attachment_112390" align="aligncenter" width="765"]1939 T80 1939 T80[/caption]
در سال ۱۹۴۹ میلادی، تولید اولین مدل تولید انبوه پورشه به نام ۳۵۶ آغاز شد، این خودرو بر مبنای فولکس‌واگن بیتل تکوین یافته بود و از پیشرانه‌ای ۴ سیلندر مسطح (BOXER یا FLAT) و نیز هوا- خنک بهره می‌برد. طراح بدنه آن نیز شخصی به نام آروین کومندا (ERWIN KOMENDA) بود، ناگفته نماند که این شخص طراح خودروی فولکس‌واگن بیتل نیز بود. پورشه ۳۵۶ در ابتدای تولیدش، از اجزایی مشترک با فولکس‌واگن بهره می‌برد که این اجزا قطعاتی همچون قالب موتور، سیستم انتقال قدرت و بخش‌هایی از فنربندی را شامل می‌شد. اما پس از مدتی این روند اصلاح شد و پورشه تنها از قطعات ساخت خود را برای تولید این مدل استفاده می‌کرد. این خودرو تا سال ۱۹۶۵ میلادی تولید گردید و در سه مرحله A،B و C دستخوش اصلاح و تکامل شد.
[caption id="attachment_112396" align="aligncenter" width="765"]Porsche 356 Roadster Porsche 356 Roadster[/caption]
در سال ۱۹۶۳ میلادی شاهکار جاودانه این شرکت یعنی مدل ۹۱۱ به جهانیان عرضه شد. در آغاز، این خودرو را ۹۰۱ نام نهادند که با مخالفت شرکت پژو روبرو شد، زیرا مدعی بود که تمامی اعداد سه‌رقمی با صفر وسط را به نام خود ثبت نموده است. به همین خاطر نام این مدل به ۹۱۱ تغییر یافت. این خودرو مدلی کاملاً جدید ولی بر اساس فلسفه ۳۵۶ بود و از پیشرانه‌های ۶ سیلندر تخت و سیستم تعلیقی از نوع میله پیچشی سود می‌برد. از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ نیز مدل ۹۱۲ معرفی شد که از همان بدنه ۹۱۱ ولی با استفاده از پیشرانه‌های ۴ سیلندر ۳۵۶ تولید می‌گردید. در سال ۱۹۶۹ میلادی نیز مدل موتور وسط ۹۱۴ معرفی گردید که حاصل همکاری ناتمام پورشه با فولکس‌واگن بود و فولکس‌واگن – پورشه نیز نامیده می‌شد و تولید آن، در انواع ۴ و ۶ سیلندر تا سال ۱۹۷۶ ادامه یافت. در سال ۱۹۷۵ هم مدل ۹۲۴ روانه بازار شد، این خودرو برای فولکس‌واگن طراحی شده بود اما در میانه کار فولکس‌واگن از پروژه ساخت آن کناره‌گیری نمود به همین دلیل نیز پورشه به‌تنهایی به تولید آن اقدام نمود.
[caption id="attachment_112397" align="aligncenter" width="765"]Porsche 356 Roadster Porsche 356 Roadster[/caption]
در سال ۱۹۸۲ میلادی هم مدل ۹۴۴ به بازار معرفی شد. این خودروی بر مبنای مدل ۹۲۴ تکوین یافته بود و در سال ۱۹۸۵ میلادی نیز خودروی افسانه‌ای ۹۵۹ پا به عرصه وجود نهاد. این مدل، خودرویی بسیار پیشرفته و همچنین دو دیفرانسیل بود و پیشرانه آن توانی معادل ۴۵۰ اسب‌بخار را از خود ارائه می‌داد. از این خودرو تنها ۲۵۰ دستگاه تولید شد.
[caption id="attachment_112401" align="aligncenter" width="765"]Porsche 959 Porsche 959[/caption]
ذکر تمامی پیشرفت‌ها و مدل‌های بعدی این کمپانی از حوصله شما خوانندگان عزیز خارج است و به همین سبب در اینجا سعی می‌شود که به برخی از معروف‌ترین آن‌ها به صورت تیتروار اشاره گردد. نخستین آن‌ها پورشه باکستر نام دارد که در سال ۱۹۹۶ میلادی عرضه گردید. دیگری نیز، اولین خودروی SUV پورشه به نام کاین است که در سال ۲۰۰۲ میلادی روانه بازار شد. پورشه پانامرا هم که نخستین سدان لوکس اسپرتی این برند است، در سال ۲۰۱۰ میلادی ارائه شد و در نهایت به ماکان می‌رسیم که کراس اووری کوچک بوده و در سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شد. البته در این میان نباید مدل هیبریدی ۹۱۸ را هم فراموش کرد، هایپراسپورتی که از سال ۲۰۱۳ وارد بازار شده و یکی از شاهکارهای نوین پورشه به شمار می‌آید.
[caption id="attachment_112403" align="aligncenter" width="765"]Porsche 901 dashboard Porsche 901 dashboard[/caption]
[caption id="attachment_112402" align="aligncenter" width="765"]Five-dial dashboard Five-dial dashboard[/caption]
امروزه پورشه یکی از عمده‌ترین بازیگران در عرصه سرعت و شتاب می‌باشد و محبوبیت آن نیز روز به روز در حال افزایش است، به حدی که تولید آن تنها در عرض یک دهه بیش از ۳ برابر افزایش یافته است و از ۵۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۰۲ میلادی به ۱۶۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۳ میلادی افزایش یافته است. یادمان باشد که ما در اینجا از خودروسازی صحبت می‌کنیم که محصولاتش به جواهرات قیمتی بیشتر شبیه هستند تا خودرو! وجود همین امر نیز به‌تنهایی عظمت کاری را پورشه انجام می‌دهد چندین برابر می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =