نمایشگاه خودرو تهران

در پنجمین روز از اتو اکسپو تهران سراغ محصولات کاروتجاری رفتیم که از آغاز نمایشگاه حضور فعال و پررنگی داشتند.

مانند بخش خودروهای سدان و سواری که شاهد حضور انواع محصولات خودروسازان ژاپنی، کره‌ای و چینی باکیفیت بودیم، در بخش کار و تجاری نیز با تراک‌ها (کامیون‌ها)، کشنده‌ها و ون‌های باکیفیتی مواجه شدیم که آخرین و به‌روزترین نسخه از هر کدام هستند. از آنجا که قلب تپنده ناوگان لجستیک کشور را کشنده‌ها و کامیون‌ها تشکیل می‌دهند، با عرضه نسخه‌های جدید و به‌روز، می‌تواند این ناوگان را متحول کند.

اویکو «اس-وی»؛ کِشنده باکیفیت‌!

اویکو به‌عنوان تولیدکننده کشنده و کامیون معروف در ایتالیا و جهان شناخته می‌شود. این کمپانی در سال ۲۰۱۹ میلادی جدیدترین کشنده خود را با سطح بالای آیرودینامیک ، توان و گشتاور با نام اس-وی (S-Way ) به بازار عرضه کرد.

اس-وی از نظر طراحی کاملا با رقبای جدید خود مانند ولوو FH۵۰۰ رقابت می‌کند و به لطف زبان جدید طراحی اویکو استایل زیبا، آیرودینامیک و چشم‌نوازی دارد. این کشنده تک‌محور توسط سروش‌دیزل به بازار عرضه می‌شود و در دو نسخه ۵۳۰ و ۵۷۰ در بازار ایران حضور خواهد داشت.

از «اویکو» تا «هیوندای»، مهمان اتو اکسپو تهران!

به جرات می‌توان گفت این کشنده سطح بالایی از قدرت و توانایی را به نمایش می‌گذارد. همان طور که بیان شد، کشنده تک‌محور کمپانی اویکو دارای دو مدل است؛ اس‌-وی۵۳۰ و اس‌-وی ۵۷۰.

این کشنده که جزو جدیدترین و به‌روزترین کشنده‌های اویکو به حساب می‌آید، قرار است از سال آینده به صورت CKD (مونتاژی) توسط شرکت سروش دیزل روانه بازار شود.

هر دو نسخه اویکو اس-وی دارای یک موتور شش‌سیلندر خطی ۱۲۸۸۲سی‌سی مزین به توربوشارژ و اینترکولر است که نسخه ۵۳۰؛ ۵۳۰اسب‌بخار قدرت و در نسخه ۵۷۰؛ ۵۷۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

هر دو مدل از گشتاور ۲۴۰۰نیوتون‌متری برخوردارند. گیربکس ۱۲سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت و گشتاور را در این دو کشنده برعهده دارد. بر این اساس تحویل این کشنده‌ها اواخر فروردین یا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

ثبت‌نام برای خرید این کشنده‌ها درحال‌حاضر انجام می‌شود. نسخه اس-وی۵۳۰ ؛ ۸میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین قیمت نسخه اس-وی۵۷۰؛ ۹میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان است. ثبت‌نام در نمایندگی‌های سراسر کشور انجام می‌شود.

اتوبوس «سروش-اویکو»

موتور اتوبوس معرفی‌شده در این بخش، اویکو است. گیربکس و اکسل‌ها نیز متعلق به شرکت ZF آلمان است. درحال‌حاضر نمونه نمایش داده شده، دارای اتاق چینی است که قرار است اتاق این اتوبوس در کشور داخلی‌سازی و مونتاژ شود.

نسخه‌ حاضر در نمایشگاه، نسخه ۵۷ نفره ( ۱ + ۱ + ۵۵ ) است. نسخه‌‎ای که قرار است در داخل مونتاژ شود، دارای پیشرانه اوکیو و گیربکس و اکسل شرکت ZF خواهد بود.

از «اویکو» تا «هیوندای»، مهمان اتو اکسپو تهران!

این اتوبوس با پیشرانه شش سیلندر ۸۷۰۹سی‌سی اویکو به بازار می‌آید که قدرتی برابر ۴۰۰اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۱۷۰۰نیوتون‌متر دارد. گیربکس ۶سرعته ZF آلمان وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.

در بخش عقب اتوبوس در نسخه کنونی در پشت چرخ عقب قرار دارد، این در حالی است که در نسخه مونتاژی این در، در بخش میانی اتوبوس قرار می‌گیرد. این اتوبوس با ظرفیت‌های متعددی به بازار عرضه خواهد شد؛ به عنوان مثال ظرفیت نسخه VIP ۱+ ۱ + ۲۵ نفر است و نسخه ۱+ ۱+ ۴۴ هم برای بازار کشور در نظر گرفته خواهد شد.

نسخه حال حاضر در نمایشگاه؛ ۱۷میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. البته نسخه‌های مونتاژی هنوز بهای مشخصی ندارند. این اتوبوس از ابتدای سال آینده به صورت مونتاژی عرضه خواهد شد و درحال‌حاضر ثبت‌نام این اتوبوس انجام شده و تحویل آن نیز خرداد ماه سال ۱۴۰۳ است.

اتوبوس بین‌شهری «ایران‌خودرودیزل»

موتور و گیربکس این اتوبوس، همان قوای محرکه کشنده فوتون یا کشنده‌ دیماست. پیشرانه این اتوبوس کامنز ۴۹۰ و گیربکس آن ۱۲ دنده ZF است.

از «اویکو» تا «هیوندای»، مهمان اتو اکسپو تهران!

طول این اتوبوس ۱۲ متر بوده که در دو مدل ۳۰ نفره و ۴۸ نفره به تولید می‌رسد. این اتوبوس فول آپشن و دارای ۶ دوربین بوده همچنین ارتفاع بلندی دارد که به منظور بهبود وضعیت حمل بار است.

همچنین نسخه ۳۰نفره آن VIP است و نسخه ۴۸نفره (نسخه معمولی) آن دارای دو ردیف صندلی است. قیمت نهایی هر دو نسخه ۱۲.۵میلیارد تومان است. مهرماه سال آینده ثبت‌نام این اتوبوس آغاز می‌شود، اما زمان تحویل آن هنوز مشخص نیست.

اتوبوس درون‌شهری «ایران‌خودرودیزل»

این اتوبوس، برقی است و می‌توان گفت قوی‌ترین اتوبوس برقی ساخت داخل است که توسط ایران‌خودرو عرضه می‌شود. این اتوبوس دارای ۴۸۰ اسب‌بخار قدرت و یک موتورالکتریکی (ساخت شرکت دانا) است.

از «اویکو» تا «هیوندای»، مهمان اتو اکسپو تهران!

این اتوبوس دارای ۱۰ عدد باتری بوده که ۴ عدد آن در بخش عقب و ۶ عدد آن روی سقف اتوبوس تعبیه شده است. باتری‌های مورد استفاده در این اتوبوس۸ سال گارانتی دارند. قیمت حدودی این اتوبوس ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده و دارای ۳۵ صندلی است که با ظرفیت مسافران ایستاده حدودا ۷۰نفر ظرفیت دارد.

این اتوبوس در ۳ساعت شارژ می‌شود و قادر به پیمایش مسافت ۲۵۰‌کیلومتری (حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت) به همراه مسافر و البته کولر روشن است. شارژرهای مربوط به این اتوبوس را شرکت مپنا تامین می‌کند که اگر دو «گان» (دو دسته مربوطه) به اتوبوس متصل شود؛ ۱.۵ ساعت زمان نیاز است تا این اتوبوس درون‌شهری تمام‌برقی برای یک روز کاری، آماده شود.

باتری‌های این اتوبوس متعلق به کمپانی کتل(CATL) و از نوع LFB است. این باتری در حقیقت همان لیتیوم-آهن-فسفات با ظرفیت ۳۵۰ کیلووات-ساعت است.

فوتون «تونلند»؛ پیکاپ قدرتمند «ایران‌خودرودیزل»

نسل اول پیکاپ محبوب فوتون یعنی تونلند اوایل دهه ۹۰ شمسی وارد بازار ایران شد. این پیکاپ در نسل اول خود، استایل تنومند اما ساده‌ای داشت.

تونلند طی کمتر از یک‌دهه در بازار مورد استقبال قرار گرفت و همین مساله سبب شده است شرکت ایران‌خودرودیزل درصدد عرضه نسل جدید یا همان نسل دوم آن برآید. این خودروساز حدود یک‌سال است که نسل‌دوم آن را بازار کشور آورده تا بتواند موفق‌تر از نسل اول ظاهر شود.

از «اویکو» تا «هیوندای»، مهمان اتو اکسپو تهران!

نسل دوم تونلند به کمک زبان جدید طراحی فوتون، استایل اسپرت و تنومندی دارد تا این پیکاپ، یکی از اسپرت‌ترین و زیباترین پیکاپ‌های حاضر در بازار باشد. بر این اساس طراحی داخلی نیز دستخوش تغییراتی قرار گرفته که با این تغییرات کابین زیبا و دلنشینی در اختیار سرنشینان قرار دارد.

فوتون تونلند در نسل دوم با پیشرانه بنزینی و گیربکس اتوماتیک به بازار آمده تا بتواند به یکی از گزینه‌های کارآمد بازار بدل شود. قلب تپنده این پیکاپ را یک پیشرانه چهارسیلندر خطی ۱۹۸۱سی‌سی مزین به سیستم پرخوران توربوشارژ تشکیل می‌دهد.

این موتور درحقیقت بر پایه تکنولوژی بورگوارد شکل گرفته که موسوم به G۰۱-۴G۲۰TI۵ است. باتوجه به سیستم زمان‌بندی متغیرسوپاپ‌ها، سیستم پاشش سوخت انژکتوری و سیستم پرخوران توربوشارژ، این پیشرانه می‌تواند حداکثر ۲۳۸اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۳۶۰ نیوتون‌متر گشتاور فراهم کند.

این قدرت و گشتاور به کمک گیربکس ۸سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به چهارچرخ منتقل می‌شود. از مهم‌ترین آپشن‌های فوتون تونلند جدید می‌توان به سیستم هشدار نقاط کور، ۶ عدد ایربگ، کروزکنترل، سیستم پیشگیری از برخورد از جلو، دوربین۳۶۰، سنسور باران، سنسور دنده عقب، صندلی راننده برقی، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و... اشاره کرد.

قیمت دو ماه قبل برای ثبت‌نام فوتون تونلند، یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان بوده که تحویل آن سه‌ماه زمان می‌برد. به‌زودی شرایط فروش فوتون تونلند از طریق وب‌سایت ایران‌خودرودیزل اعلام خواهد شد.

ون «وانا ۳‌تی‌زد» ایران‌خودرودیزل

هایس، همواره به‌عنوان یک ون کاربردی و محبوب تویوتا شناخته می‌شود که از سال ۱۹۶۷ میلادی تا امروز روی خط تولید این کمپانی خودروساز ژاپنی قرار دارد. تا امروز پنج نسل از این خودرو روی خط تولید تویوتا قرار گرفته است.

درحال‌حاضر نسل چهارم هایس جزو محبوب‌ترین نسل‌های این خودرو ون تویوتاست که مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفته، بر این اساس یک شرکت خودروساز زیرمجموعه کمپانی فوتون، این ون را با همان استایل زیبای هایس به تولید رسانده است.

از «اویکو» تا «هیوندای»، مهمان اتو اکسپو تهران!

از آنجاکه این خودرو مورد استقبال قرار گرفت، شرکت ایران‌خودرودیزل نسخه جدید آن را با تغییراتی در جلوپنجره (بزرگ‌تر شدن و به‌روزرسانی فرمت جلوپنچره) و گرافیک چراغ‌های جلو و عقب به بازار عرضه کرد.

از مهم‌ترین تغییرات ون وانا ۳تی‌زد می‌توان به سیستم ترمز اضطراری خودکار، سقف اضطراری (که از بخش جلو به بخش عقب ون تغییرمکان داده) ، تغییر کانال‌های ‌‎کولر مستقیم از بالای سر سرنشینان به بخش کناری و روی ستون‌ها و تغییر رنگ داشبورد اشاره کرد.

ون وانا ۳تی‌زد جدید همچنان به پیشرانه چهارسیلندر ۲۶۹۳سی‌سی ۱۶سوپاپ تنفس طبیعی ۳TZ تویوتا است. این پیشرانه حداکثر می‌تواند ۱۵۰اسب‌بخار قدرت و ۲۴۵نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این نیرو و گشتاور به کمک گیربکس ۵سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

قیمت نهایی این خودرو حدودا یک‌میلیارد و ۷۰۰ تا یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بوده و قرار است طرح فروش آن طی دهه فجر از طریق وب‌سایت ایران‌خودرو دیزل اعلام شود.

«رنو تی»؛ کشنده قدرتمند آریا دیزل

شرکت آریادیزل به‌عنوان نماینده انحصاری رنو تراک در ایران در اتو اکسپو تهران حضور داشته و یک نسخه رنو تی صفرکیلومتر مدل سال ۲۰۲۱ میلادی را با تریم ریسینگ۰۲ به نمایش گذاشته است. این کشنده که از اروپا وارد کشور شده، با در نظر گرفتن گایدلاین (قابلیت ارتقا) رنو سری ریسینگ ۰۲ توسط شرکت آریادیزل، دچاز تغییرات ظاهری شده است.

از «اویکو» تا «هیوندای»، مهمان اتو اکسپو تهران!

از آپشن‌های این کشنده می‌توان به سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم هشدار خروج از مسیر، کروزکنترل تطبیقی و سیستم پیشگیری برخورد از جلو اشاره کرد.

آریادیزل؛ رنو تی را از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ در سبد محصولاتش دارد. با توجه به سیاست دولت که خودروهای کاروتجاری کارکرده حداکثر تا ۳سال می‌توانند به بازار ایران عرضه شوند؛ این شرکت واردات رنو تی را از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۳ انجام می‌دهد. قیمت نسخه سال ۲۰۲۱ (صفرکیلومتر) حدود ۸.۵میلیارد تومان است.

شرکت آریادیزل در این مورد، فروش لیزینگی نیز دارد. قیمت نمونه دست‌دوم وارداتی این کشنده از ۶ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

رنوتی ۴۸۰ موجود در غرفه آریادیزل از یک پیشرانه شش‌سیلندر خطی ۱۳لیتری بهره می‌گیرد که حداکثر ۴۸۰اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو به کمک گیربکس ۱۲سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود.

قیمت نهایی این نسخه ۸.۵ میلیارد تومان است که قیمت نسخه‌های کارکرده وارداتی آن بسته به کارکرد، از ۶ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

ون تمام برقی «آریادیزل»

این ون کامپکت دوشنبه هفته گذشته به‌صورت رسمی از سوی آریا دیزل رونمایی شد. این خودرو متعلق به کمپانی کاماست که خط مونتاژ این خودرو را به کشور آورده و به‌زودی روند مونتاژ و CKD آن آغاز می‌شود.

از «اویکو» تا «هیوندای»، مهمان اتو اکسپو تهران!

مونتاژ این خودرو در سال ۱۴۰۳ شروع خواهد شد و قیمت حدودی آن یک‌میلیارد تا ۱.۵ میلیارد تومان است. این ون کامپکت تمام برقی بوده و دارای سیستم شارژ AC با مدت زمان شارژ ۸ساعته است.

در حالت شارژ سریع، باتری‌های این وسیله‌نقلیه در ۳۰دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شوند. این ون کامپکت تمام‌برقی در دو نسخه مسافری و باری عرضه می‌شود که نسخه مسافری ۱۰نفر سرنشین در کنار یک نفر راننده ظرفیت دارد. ون تمام برقی آریا دیزل در نسخه باری توانایی حمل بار تا ۱.۵ تن را دارد.

هر دو خودرو مجموعا یک‌تن وزن داشته و دارای یک موتورالکتریکی در محور جلو هستند. این ون کامپکت با یک بار شارژ کامل می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر مسافت را بپیماید و دارای یک پک باتری ۶۱.۹ کیلووات-ساعتی است. قیمت نهایی این ون تمام برقی در سال جدید اعلام خواهد شد.

«هیوندای H۳۵۰» در سبد محصولات سروش‌دیزل

ون بزرگ (مینی‌باس) نسبتا لوکس هیوندای که با نام سری H شناخته می‌شود از سال ۱۳۹۵ تا امروز در بازار خودرو کشور حضور دارد. این خودرو از سال ۲۰۱۴ میلادی نیز روی خط تولید کمپانی هیوندای قرار گرفته است.

سروش‌دیزل این خودرو را به صورت مونتاژی و CKD به بازار ایران عرضه کرده که دارای دو ظرفیت ۱+۱۳ و ۱+۱۶ است.

از «اویکو» تا «هیوندای»، مهمان اتو اکسپو تهران!

مدل ۱۴ نفره آن با قیمتی برابر چهار میلیارد و ۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود که تحویل آن ۱۸۰روز کاری زمان می‌برد. نسخه ۱۷نفره (۱+۱۶ ) این ون بزرگ قیمتی برابر چهارمیلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان داشته و در ۱۸۰ روز کاری تحویل داده می‌شود.

از نظر فنی، هیوندای H۳۵۰ از یک موتور چهارسیلندر خطی دیزلی ۲۴۹۷سی‌سی مجهزبه توربوشارژ برخوردار است که حداکثر ۱۷۰اسب‌بخار قدرت و ۴۲۲نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

گیربکس این خودرو نیز ۶سرعته دستی است که قدرت و گشتاور را به چرخ‌ها می‌رساند. این ون بزرگ از آپشن‌های نسبتا به‌روزی برخوردار است که این مینی‌باس را به یک خودرو نسبتا لوکس بدل کرده است.

ون مسافری آتین‌خودرو «پی۲۳۰»

آتین خودرودیزل در اتو اکسپو تهران یک ون نسبتا بزرگ و کاربردی را به نمایش گذاشته است. این خودرو که با نام آتین پی۲۳۰ شناخته می‌شود از ظاهری جدید و کاملا به‌روز برخوردار است. چراغ‌های کشیده L شکل در جلو و یک دماغه نسبتا کوتاه، چهره اسپرتی به این ون نسبتا بزرگ داده است.

در نمای عقب نیز چراغ‌های کشیده عمودی، زیبا به نظر می‌رسند. این ون نسبتا بزرگ از یک پیشرانه قدرتمند دیزلی برخوردار بوده که به‌راحتی پاسخگویی نیازهای مشتریان است.

از «اویکو» تا «هیوندای»، مهمان اتو اکسپو تهران!

بر این اساس یک پیشرانه چهارسیلندر خطی ۲.۳ لیتری دیزلی توربوشارژ قلب تپنده این خودرو را تشکیل می‌دهد. باتوجه به ساختار دیزلی و سیستم توربوشارژ این پیشرانه می‌تواند ۱۴۰اسب‌بخار قدرت و ۳۷۰نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

همچنین گیربکس ۶سرعته دستی یا اتوماتیک نیز برای این ون در نظر گرفته شده است. نکته بسیار جالب در مورد این خودرو، ارتفاع بیش‌از دومتری آن است که این ون را به یک خودرو مناسب برای جابه‌جایی بدل می‌کند.

از سوی دیگر این خودرو مجهزبه امکانات روز رفاهی و ایمنی است که رضایت مالک خود را در سطح بالایی نگه می‌دارد. آتین‌خودرو درحال‌حاضر قیمت دقیقی برای این خودرو اعلام نکرده است.

این خودرو به‌زودی توسط شورای رقابت ارزیابی شده و در سامانه یکپارچه خرید خودرو قرار خواهد گرفت. زمان تحویل این خودرو ۹۰ تا ۱۲۰ روز کاری پس از تسویه کامل است.

«دی‌کی‌ون»؛ ون سه منظوره دیار خودرو

شرکت دیارخودرو در اتو اکسپو تهران از یک مدل ون که دارای سه نسخه بنزینی، گازسوز CNG و تمام‌برقی است، رونمایی کرد. این ون با نام دی‌کی‌ون شناخته می‌شود و از نظر طراحی یک خودرو به‌روز و نسبتا مدرن به نظر می‌رسد.

این خودرو از نظر طراحی دارای چراغ‌های کشیده و جلوپنجره بزرگی است که حس و حال لکسوس ال‌ام را به بیننده القا می‌کند.

از «اویکو» تا «هیوندای»، مهمان اتو اکسپو تهران!

این خودرو از نظر سطح امکانات رفاهی و ایمنی در سطح بالایی قرار دارد تا بتواند مالک خود را راضی نگه دارد. یک پیشرانه چهارسیلندر ۱۵۹۰سی‌سی با قدرت ۱۲۳اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۱ نیوتون‌متر برای نسخه تمام برقی این ون در نظر گرفته شده است.

ازسوی‌دیگر نسخه گازسوز آن دارای یک موتور چهارسیلندر ۱۹۶۲سی‌سی است که ۱۴۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. برای هر دو نسخه بنزینی و گازسوز این ون ، یک گیربکس ۵ سرعته دستی در نظر گرفته شده است.

نسخه تمام‌الکتریکی این ون دارای یک موتورالکتریکی است که با یکبار شارژ ۴۰۱ کیلومتر را می‌پیماید و دارای قدرت ۱۲۰ اسب‌بخاری و گشتاور ۲۷۰ نیوتون‌متری است.

درحال‌حاضر دیار خودرو برای این ون تمام برقی، مجوز لازم جهت ورود به ناوگان تاکسیرانی را اخذ کرده و این خودرو، شهریور سال آینده به بازار عرضه می شود.

قیمت احتمالی این ون نسبتا لوکس در بازه ۱.۵ تا ۱.۸ میلیارد تومانی قرار دارد. این خودرو در فاز نخست تنها به ناوگان تاکسیرانی اعطا می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =