نمایشگاه خودرو شهرآفتاب تهران

دیروز آخرین روز برگزاری اتو اکسپو تهران که از ۹بهمن‌ماه (دوشنبه گذشته) آغاز شد، بود. اتو اکسپو تهران ضمن میزبانی از محصولات سواری وارداتی و چینی‌های باکیفیت در بخش کاروتجاری نیز گزینه‌های باکیفیت بسیاری‌ جلب توجه می‌کردند. در آخرین روز برگزاری اتو اکسپو تهران تست درایو موتورسیکلت و کراس‌اوور تمام‌برقی شرکت‌ نبکا انجام شد. بر این اساس بخش پایانی این گزارش به بررسی اجمالی خودروهای کاروتجاری حاضر در اتو اکسپو تهران، اختصاص دارد.

پیکاپ «فوتون تونلند» دیزلی ایران‌خودرودیزل

پیکاپ‌ تونلند طی یک‌دهه اخیر توانسته در بازار خودرو کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود. این پیکاپ به دلیل استایل تنومند و اسپرت و البته پیشرانه پرتوان و قابلیت‌های آفرودی، بسیار موردتوجه علاقه‌مندان قرار دارد. شرکت ایران‌خودرودیزل در جدیدترین اقدام خود پیکاپ فوتون تونلند دیزلی را با همان چهره قبلی اما با تغییرات نسبتا گسترده و با چهره به‌روز، تولید می‌کند. پیکاپ فوتون تونلند دیزلی از نظر استایل مشابه نسخه قبلی عرضه‌شده در بازار است، با این تفاوت که چراغ‌های جلو و عقب، فرم جدیدتری به‌خود گرفته‌اند.

صف‌آرایی خودروهای کاروتجاری در پنجمین اتو اکسپو تهران

همچنین مجموعه جلوپنجره و سپر جلو دستخوش تغییرات طراحی قرارگرفته‌اند تا با چراغ‌های جدید، چهره اسپرت و تنومندتری از این خودرو به‌نمایش گذاشته شود. کابین فوتون تونلند دیزلی هم تغییراتی داشته که عباتند از نمایشگر ۱۰اینچی لمسی، اضافه شدن دکوراتیو طرح چوب و روکش‌های چرمی صندلی. این تغییرات فضای داخلی این پیکاپ را به‌روز و جدید جلوه می‌دهند.

از نظر فنی نیز همان‌طور که اشاره شد؛ پیکاپ فوتون تونلند دیزلی مجهزبه موتور دیزلی است. بر این اساس زیر کاپوت این پیکاپ تنومند یک موتور چهارسیلندر خطی ۲۷۷۶ سی‌سی مزین به توربوشارژر و اینترکولر قرار دارد.

این پیشرانه دیزلی ۲.۸لیتری توربوشارژر همان موتور ساخته‌شده کامنز است که با نام کامینز ISF 2.8S 5174P هم شناخته می‌شود. سیستم سوخت‌رسانی این پیشرانه دیزلی نیز انژکتوری است که می‌تواند حداکثر ۱۷۴اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۳۶۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این موتور دیزلی برای کاهش هزینه نگهداری به سیستم زنجیرتایم مجهزشده است. ازسوی دیگر این قوای محرکه به سیستم کاهش آلایندگی دی‌پی‌اف و استاندارد آلاینده یورو۵ تجهیز شده است.

در زمینه سیستم انتقال قدرت نیز یک گیربکس شش‌سرعته برای این خودرو در نظر گرفته شده که ساخت کمپانی زومکس است. انشعاب گیربکس نیز از مدل بورگوارنر برقی بوده که قدرت و گشتاور را به چهارچرخ انتقال می‌دهد.

از مهم‌ترین امکانات این پیکاپ دیزلی می‌توان به دو عدد ایربگ، سنسور و دوربین دنده‌عقب، صفحه نمایش ۱۰‌اینچی لمسی،‌ قابلیت روشن شدن چراغ‌های جلو به صورت اتوماتیک‌، قابلیت چهارچرخ محرک و سیستم کروزکنترل اشاره کرد. درحال‌حاضر قیمت نهایی این خودرو ازسوی شرکت ایران‌خودرودیزل اعلام نشده است. البته قیمت قبلی این خودرو که چندی پیش اعلام شد یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان بود.

کشنده «فوتون اچ ۵» ایران‌خودرودیزل

شرکت ایران‌خودرودیزل در سال جاری از کشنده جدید خود که با نام فوتون AUMAN H5 نیز شناخته می‌شود، در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی کرد. این کشنده که طراحی و ساخت آن متعلق به کمپانی فوتون است، از نظر طراحی مشابه کشنده محبوب و پرطرفدار مرسدس‌بنز، یعنی اکتروس است.

جلوپنجره عریض با خطوط ضخیم مزین به کروم به همراه چراغ‌های ذوزنقه‌ای شکل در طرفین و فلاپ الحاقی در بالای چراغ‌های کشنده، این حس را به خوبی به هر بیننده‌ای القا می‌کند.

صف‌آرایی خودروهای کاروتجاری در پنجمین اتو اکسپو تهران

این کشنده از ‌فضای داخلی نسبتا به‌روزی برخوردار است که می‌تواند مشتریان خود را راضی نگه دارد. از نظر مشخصات فنی نیز باید گفت فوتون AUMAN H5 از یک موتور شش‌سیلندر خطی به حجم ۱۱۸۲۴سی‌سی و مزین به فناوری توربوشارژر و اینترکولر بهره می‌گیرد.‌

این پیشرانه قدرتمند دیزلی همان موتور معروف کامینز ISGe4 460 است. این موتور قدرتمند دیزلی که با تجهیزات سیستم پاشش سوخت مستقیم انژکتوری، کامان‌ریل و سیستم اس‌سی‌آر ساخته شده است، می‌تواند حداکثر ۴۶۰ اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۲۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

گیربکس ۱۲سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی ZF آلمان که دارای ۱۲دنده جلو به اضافه ۴دنده عقب است، با ساختار کلاچ تک‌صفحه‌ای خشک، فرآیند انتقال قدرت را به خوبی انجام می‌دهد.

از مهم‌ترین آپشن‌های این کشنده فوتون می‌توان به سیستم ADR یا قابلیت حمل جاده‌ای کالاهای خطرناک به صورت آپشنال، دو تخت خواب، بخاری درجا، کروزکنترل، آینه‌های جانبی با گرم‌کن، چراغ‌های جلو LED، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و خروجی ۲۴ولت اشاره کرد. طرح فروش نقدی این کشنده از شنبه گذشته آغاز شده است.

در این طرح، مشتری می‌تواند با پرداخت یک‌میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان به صورت نقدی و پرداخت مبلغ الباقی طی دو فقره چک تا زمان تحویل خودرو، خرید خود را انجام دهد.

قیمت نهایی این کشنده نیز ۴.۵ میلیارد تومان و تحویل آن اسفندماه سال جاری است. هنوز طرح فروش جدیدی برای این کشنده اعلام نشده است، پس بایدمنتظر ماند تا شرایط فروش در وب‌سایت ایران‌خودرودیزل اعلام شود.

«ام‌ای‌ان» یا «مان»؛ محبوب و باکیفیت

یکی‌از کشنده‌های وارداتی که با رنگ آبی خاص در غرفه شرکت واردکننده بسیار جلب‌توجه می‌کرد، «ام‌ای‌ان» یا «مان» بود. خودرو مدنظر در این مطلب، نسخه تی‌جی‌ایکس۲ است که به‌دلیل استفاده از چراغ‌های مربع‌شکل، یک صفحه آیرودینامیکی در بالاترین بخش دماغه و فلاپ‌های عمودی برای ورودی هوا به پیشرانه، از نظر طراحی نسبتا جدید و مدرن به‌نظر می‌رسد.

کابین این مدل نیز به لطف استفاده از امکانات رفاهی جدید، فضای داخلی راحت و به‌روزی را در اختیار مالک خود قرار می‌دهد. این نسخه که تا اواخر سال ۲۰۱۹‌ و اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی به تولید رسیده؛ از نظر فنی دارای یک پیشرانه قدرتمند ساخت کمپانی ام‌ای‌ان یا مان است.

صف‌آرایی خودروهای کاروتجاری در پنجمین اتو اکسپو تهران

این موتور شش‌سیلندر با آرایش خطی به حجم ۱۲‌.۴لیتری و مزین به توربوشارژر و اینترکولر نسل جدید است که می‌تواند حداکثر ۴۸۰اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۲۱۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

یک گیربکس ۱۲سرعته اتوماتیک تایپ‌ماتیک وظیفه انتقال قدرت را انجام می‌دهد که دارای اینتاردر شش‌حالته است. درحال‌حاضر ثبت‌نام برای ام‌ای‌ان یا مان تی‌جی‌ایکس۲ از طریق شرکت واردکننده امکان‌پذیر است و قیمت نهایی برای مدل ۲۰۱۹ با کارکرد ۷۰۰هزار کیلومتر، حدود ۵ میلیارد تومان است.

نسل جدید این کشنده نیز وارد کشور شده است که تنها یک نسخه از آن به نمایش درآمده بود. این کشنده که با نام تی‌جی‌ایکس۳ شناخته می‌شود، دارای دوربین‌های نسل جدید بوده و چراغ‌های باریک و مزین به LED و یک جلوپنجره عریض آیرودینامیکی دارد.

مدل تی‌جی‌ایکس ۳ از پیشرانه شش‌سیلندر خطی ۱۲.۴ لیتری توربوشارژر با اینترکولر بهره می‌برد. پیشرانه این کشنده حداکثر ۵۲۰اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۲۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

برای این نسخه گیربکس ۱۲سرعته اتوماتیک تایپ‌ماتیک نسل جدید ترکسون با اینتاردر شش زمانه در نظر گرفته شده است تا روند انتقال قدرت و گشتاور، به خوبی انجام شود. ارزش این نسخه از کشنده ام‌ای‌ان یا مان در بازه قیمتی ولووهای وارداتی است.

کشنده دماغ‌دار «ویرا»

حدود دوسال است شرکت خودروسازی ویرادیزل که در زمینه مونتاژ و ساخت خودروهای کاروتجاری فعالیت می‌کند. این خودروساز خصوصی برای نخستین‌بار کشنده دماغ‌دار جدیدی را به کشورمان آورده است. این کشنده دماغ‌دار با نام Z3 شناخته می‌شود. پیشرانه ویرا Z3 یک موتور شش‌سیلندر خطی ۱۲لیتری توربوشارژر کامینز است.

این قلب تپنده با کد اختصاصی CUMMINS ISGE5-490 معرفی می‌شود. تکنولوژی ساخت این قوای محرکه سبب شده است حداکثر قدرت ۴۹۰اسب‌بخار قدرت را در ۱۹۰۰آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۳۰۰نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰آرپی‌ام به ارمغان آورد. این موتور پرتوان دیزلی به سیستم کاهنده آلایندگی اس‌سی‌آر و ادبلو تجهیز شده است تا میزان آلایندگی خروجی از موتور تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

صف‌آرایی خودروهای کاروتجاری در پنجمین اتو اکسپو تهران

همچنین فناوری پیش‌گرمکن هوای ورودی برای این موتور تعبیه شده است. ازسوی‌دیگر گیربکس این کشنده به صورت یکپارچه در نظر گرفته شده که این نوع جعبه دنده ایتون یا EATON EHDM-26N112C-R نام دارد. گیربکس این کشنده از نوع اتوماتیک ۱۲سرعته به اضافه دو دنده عقب اوردرایو است.

بر اساس گفته‌های شاه‌بیگ‌لو، کارشناس ارشد مارکتینگ ویرادیزل؛ این مجموعه تنها خودروساز تجاری‌ساز است که بدون محدودیت پیمایش و تا چهار سال، گیربکس ایتون کامینز را گارانتی می‌کند.

جالب است بدانید این گیربکس رکورد ۳.۵ میلیون کیلومتر کارکرد بدون خرابی را در کشور چین ثبت کرده است. براساس ادعای کارشناس ارشد مارکتینگ ویرادیزل طی این مسافت ۳.۵ میلیون کیلومتری، تنها روغن و فیلتر روغن تعویض شده که این امر تاییدی بر کیفیت بالای ساخت این سیستم انتقال قدرت است. همچنین ویرادیزل در صورت معیوبی گیربکس، گیربکس معیوب را تحویل گرفته و یک گیربکس نو و آکبند روی کشنده نصب می‌کند.

جالب است بدانید که ویرا Z3 بالاترین سطح لوکس بودن و امکانات را در میان سایر کشنده‌های حاضر در بازار کشور دارد. این کشنده دارای آپشن‌هایی مانند کروزکنترل، سیستم پایش نقاط کور، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار برخورد از جلو، نمایشگر ۱۰اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی، سیستم آب‌سردکن و آب‌گرم، یخچال، کولر و بخاری درجا، دوربین ۳۶۰درجه، سیستم تعلیق بادی، تخت‌خواب و صندلی ماساژور سه حالته برای راننده است.

اواخر سال جاری، چند دستگاه از این کشنده به بازار عرضه می‌شود. قیمت کشنده دماغ‌دار ویرا (Z3) زیر قیمت کشنده‌های صفرکیلومتر اروپایی خواهد بود.

«ویرا Y3» نسخه دیگر «ام‌ای‌ان» (مان)

کشنده دیگر ویرادیزل که با نام وای۳ شناخته می‌شود، در حقیقت نسخه‌ تحت‌لیسانس کمپانی ام‌ای‌ان (مان) آلمان بوده که شریک تجاری کمپانی شاک‌مان چین است. ویرا وای۳ یک کشنده کب‌اور (Cab Over) یا بدون دماغ مدرن و زیبا است.

صف‌آرایی خودروهای کاروتجاری در پنجمین اتو اکسپو تهران

این کشنده اخیرا به فناوری ADR یا قابلیت حمل جاده‌ای کالاهای خطرناک تا حداکثر ۴۴تن مجهز شده است. ویرا وای۳ دارای همان موتور کشنده دماغ‌دار، یعنی Z3 است.

پیشرانه شش‌سیلندر خطی ۱۲لیتری توربوشارژر با اینترکولر، قلب تپنده این کشنده را تشکیل می‌دهد. حداکثر قدرت ویرا وای۳ به ۴۹۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن به ۲۳۰۰نیوتون‌متر می‌رسد. همچنان گیربکس یکپارچه ۱۲سرعته اتوماتیک به همراه دو دنده اُوردرایو ایتون کامینز برای سیستم انتقال قدرت این کشنده در نظر گرفته شده است.

ویرا وای ۳ و ویرا Z3 هر دو مجهز به ریتادر هیدرولیکی پنج مرحله‌ای VOITH هستند. دو سال گارانتی محصول و چهارسال گارانتی گیربکس ازسوی ویرادیزل برای این کشنده در نظر گرفته شده است.

قیمت ویژه نمایشگاه نسخه ویرا وای۳؛ ۴میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان اعلام و البته ۵۰ میلیون تومان تخفیف برای خرید نقدی نیز در نظر گرفته شده است.

«ویرا Y9» کامیونت ۵.۵ تن

کامیونت ویرا که با نام وای۹ معرفی می‌شود از ظاهر جدید و مدرنی برخودار است که دارای یک کابین جادار با امکانات رفاهی سطح بالا در کلاس خود است. این کامیونت استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کرده و کابینی با جای خواب دارد. سیستم ترمز اضطراری خودکار و سیستم هشدار انحراف از مسیر، نمایشگر ۱۰اینچی لمسی اندرویدی برخی از امکانات این کشنده است.

صف‌آرایی خودروهای کاروتجاری در پنجمین اتو اکسپو تهران

همچنین این خودرو جزو معدود کامیونت‌هایی بوده که دارای صندلی بادی مشابه کشنده و کامیون است. این کاربری‌های متعددی روی این کامیونت از سوی ویرا دیزل تست شده است. از ویرا وای ۹ کامیونت ۵.۵ تنی برای کارهای پسماند شهری ازجمله حمل زباله، نظافت شهری و ارائه خدمات حمل پسماند استفاده می‌شود.

این کامیونت از نظر فنی از یک پیشرانه چهارسیلندر خطی ۳.۸لیتری توربوشارژر با اینترکولر برخودار است که می‌تواند حداکثر ۱۵۴اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۵۰۰نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس شش‌سرعته دستی به همراه یک دنده‌عقب برای سیستم انتقال قدرت این کامیونت مدرن در نظر گرفته شده است.

طبق گفته‌ کارشناس ارشد مارکتینگ ویرادیزل، اواخر امسال نسخه‌ای ۹تنی از این کامیونت معرفی خواهد شد. همچنین برنامه بلندمدتی برای تولید نسخه وای ۹ از سوی ویرادیزل در نظر گرفته شده است.

کامیونت وای۹ ویرا نسخه ۵‌.۵ تن، قیمتی برابر یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان دارد و تحویل برای هر سه محصول ویرا ۳۰ روزه، ۶۰ روزه و ۹۰ روزه است. امکان خرید نقدی و اقساطی برای تمام این محصولات وجود دارد.

کمپر جذاب در غرفه «کاریزان‌دیزل کاوه»

کمپر حاضر در غرفه کاریزان‌دیزل‌کاوه، یک کامیونت مدل «کی۱۰۳‌» بود که به لطف قابلیت حمل بار نسبتا بالا، گزینه‌ای مناسب برای کمپر است.

صف‌آرایی خودروهای کاروتجاری در پنجمین اتو اکسپو تهران

این کامیونت دستخوش تغییراتی قرار گرفته تا با داشتن سینک ظرفشویی، تخت خواب، گاز، میز غذاخوری و سرویس بهداشتی به یک کمپر مناسب خانوداه بدل شود.‌

این کمپر توسط یک شرکت خصوصی به این شکل تجهیز شده و در حقیقت یک نسخه استاندارد از کی ۱۰۳ است.

کامیونت «کی۱۰۳» کاریزان‌دیزل‌کاوه

کامیونت کی۱۰۳ کاریزان‌دیزل‌کاوه درحقیقت یک کامیونت کامپکت با کاربری بالاست که می‌تواند به یک خودرو خاص برای حمل بار نیز بدل شود. این کامیونت در ظاهر از طراحی نسبتا ساده‌ای بهره می‌برد اما باتوجه به طراحی چراغ‌های مجهز به دی‌لایت، نسبتا مدرن به‌نظر می‌رسد. فضای داخلی این کامیونت مشابه کامیون است ‌و فضای جاداری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

صف‌آرایی خودروهای کاروتجاری در پنجمین اتو اکسپو تهران

در بخش فنی نیز شاهد یک موتور دوگانه‌سوز هستیم‌. این پیشرانه به ویژگی برتر کامیونت کی۱۰۳ بدل شده تا با دوگانه‌سوز بودن موتور، به یک‌ گزینه خاص در بازار خودروهای کار و تجاری کشور نیز بدل شود.

بر این اساس یک پیشرانه چهارسیلندر خطی ۱۵۹۷سی‌سی با همراهی فناوری دریچه گاز برقی، سیستم تزریق سوخت چند نقطه‌ای، کویل مستقل برای هر سیلندر و ۱۶سوپاپ در این خودرو نصب شده است.

این پیشرانه می‌تواند حداکثر ۱۱۶اسب‌بخار قدرت در حالت بنزینی و ۹۸اسب‌بخار قدرت در حالت گازسوز CNG و حداکثر گشتاور ۱۵۲نیوتون‌متری در حالت بنزینی و ۱۲۹ نیوتون‌متر گشتاور در حالت گازسوز CNG تولید کند.

گیربکس پنج‌سرعته دستی با یک دنده عقب برای سیستم انتقال قدرت این کامیونت در نظر گرفته شده، این کامیونت به امکانات رفاهی و ایمنی جدیدی مجهز است تا بتواند رضایت‌ مشتریانش را جلب کند. این کامیونت تا دو ماه دیگر روی خط مونتاژ خواهد بود و قیمتی برابر ۷۵۰‌میلیون تومان دارد.

کامیونت «کی۱۰۶» کاریزان‌دیزل‌کاوه

کامیونت کی۱۰۶ کاریزان‌دیزل‌کاوه از نظر استایل طراحی مشابه کامیونت‌های ایسوزو دارد. البته این کامیونت با چراغ‌های جلو با فرم Lشکل LED و جلوپنجره دوتکه افقی، ظاهری مدرن‌تر دارد. کابین کی۱۰۶ بسیار جادار و راحت است و سطح بالایی از راحتی را به راننده ارائه می‌کند.

از نظر فنی کی۱۰۶ دارای دو مدل ان‌پلاس (مجهزبه پیشرانه باکیفیت دیزلی نیسان) و یک نسخه موتور کامینز است. نسخه موتور نیسان با پیشرانه چهارسیلندر خطی ۲۹۵۳‌سی‌سی دیزلی مزین به فناوری توربوشارژر و اینترکولر با پاشش سوخت مستقیم عرضه می‌شود.

صف‌آرایی خودروهای کاروتجاری در پنجمین اتو اکسپو تهران

این نسخه دارای موتور نیسان، حداکثر ۱۳۹اسب‌بخار قدرت و ۳۵۵نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این کامیونت کاریزان‌دیزل‌کاوه دارای یک گیربکس ۸دنده دستی و ۲دنده عقب با ساختار دو طبقه‌ای است که 2دنده عقب آن، وظیفه اوردرایو را برعهده دارند.

نسخه کامینز کی۱۰۶ به یک‌پیشرانه چهارسیلندر ۳۷۶۰سی‌سی دیزلی تجهیز شده که از سیستم پرخوران توربوشارژر با اینترکولر و پاشش سوخت مستقیم بهره می‌گیرد.‌ این پیشرانه ۱۵۵اسب‌بخار قدرت و ۴۹۱نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

این نسخه از یک سیستم انتقال قدرت گیربکس شش سرعته دستی به همراه یک دنده عقب بهره می‌گیرد. کی۱۰۶ ظرفیت حمل ۶تن بار دارد. این کامیونت در دو نسخه کاپیتان و استاندارد به بازار عرضه می‌شود.

در کابین نسخه کاپیتان جای خواب تعبیه شده و دارای موتور کامینز است. البته این کامیونت گران‌تر از نسخه استاندارد است. نسخه استاندارد دارای اتاق فاقد جای خواب و مجهز به پیشرانه دیزلی نیسان است.

قیمت نسخه کی۱۰۶ موتور کامینز اتاق‌خواب‌دار، حدود یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و قیمت نسخه کی۱۰۶ موتور نیسان استاندارد یک‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است. تحویل این کامیونت حدودا یک‌ماهه بوده و امکان خرید اقساطی آن (دو ساله) فراهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =