کد خبر: 187051
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

به‌رغم برخوردهای همیشگی پلیس راهور، موتورسواران همچنان از رفتارهای پرخطر خود دست نمی‌کشند، به‌همین دلیل شهرداری تهران و پلیس راهور قصد دارند تا پایان سال جاری با تشکیل کارگروه ویژه ساماندهی موتورسواران، از تخلفات آن‌ها و تبعات حاصل از آن بکاهند

به گزارش اخبار خودرو ، بیش از ۲میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند، به‌گفته رئیس ‌پلیس ترافیک شهر تهران در ٩ ماه امسال حدود ۶٠٠ هزار دستگاه موتورسیکلت به دلیل تخلفات حادثه‌‌ساز توقیف شدند و براساس آخرین آمارهای رسمی بیش از ۴۵ هزار موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ‌های پلیس وجود دارد.

[caption id="attachment_187053" align="aligncenter" width="640"]45 هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌‌ها رسوب کرده است 45 هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌‌ها رسوب کرده است[/caption]

به‌رغم برخوردهای همیشگی پلیس راهور، موتورسواران همچنان از رفتارهای پرخطر خود دست نمی‌کشند، به‌همین دلیل شهرداری تهران و پلیس راهور قصد دارند تا پایان سال جاری با تشکیل کارگروه ویژه ساماندهی موتورسواران، از تخلفات آن‌ها و تبعات حاصل از آن بکاهند.

تشکیل کارگروه ویژه ساماندهی موتورسواران

چندی پیش رئیس ‌پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی تهران بزرگ از تشکیل کارگروه ساماندهی موتورسیکلت‌‌سواران شهر تهران خبر داد. سردار محمدرضا مهماندار درباره اجرای این طرح گفته بود: «موتورسیکلت‌سواران و تخلفاتی که از سوی برخی از آنان انجام می‌شود، همواره مورد انتقاد شهروندان و ساماندهی آنان در صدر مطالبات مردم از پلیس راهور است.

در همین راستا طرحی مشترک میان پلیس راهور و شهرداری اجرا و در نخستین گام کارگروه ساماندهی موتورسیکلت‌سواران شهر تهران ایجاد شد.»

انضباط‌‌بخشی و تردد موتورسیکلت‌سواران برای حفظ آرامش و ایمنی شهروندان از مهم‌ترین اهداف این طرح است. هدف دیگر این طرح کاهش سهم کشته‌شدگان موتورسوار در حوادث رانندگی و ارتقای ایمنی تردد آنهاست؛ چراکه طبق آمارها حدود ۴۰درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی در تهران را موتورسواران تشکیل می‌دهند.

براساس آخرین گزارشات پلیس راهور، همراه نداشتن کلاه ایمنی، حرکات نمایشی، عبور از چراغ‌قرمز، عبور از پیاده‌رو، حرکت نکردن بین خطوط و تجاوز به گذرگاه عابران‌پیاده به ترتیب بیشترین تخلفات موتورسواران است.

محمدرضا نوریان، مدیر روابط عمومی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره سهم موتورسیکلت‌ها در نابسامانی معابر شهر تهران گفت: «موتورسیکلت‌ها و تردد آن‌ها در شهر تهران علاوه‌بر ایجاد معضل در ترافیک و حمل‌و‌نقل پایتخت، به چالشی اجتماعی و شهری تبدیل شده است.

به‌رغم همه طرح‌ها و پروژه‌هایی که تاکنون در این خصوص اجرا شده، موتورسیکلت به یک آسیب جدی در پایتخت و سایر کلان‌شهرهای کشور تبدیل شده است.»

رفتارهای هنجارشکنانه و تخلفات برخی موتورسواران عوارض اقتصادی و اجتماعی بسیاری را بر جامعه تحمیل می‌کند. عمده موتورسواران از اقشار با درآمد خاص جامعه هستند که به‌واسطه کار با موتور سیکلت امرار معاش می‌کنند.

اگر این افراد به‌دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی دچار حادثه‌ای شوند، نه‌تنها زندگی خودشان دچار اخلال می‌شود، بلکه زندگی خانواده و اطرافیان‌شان نیز به مشکل برمی‌خورد، از این رو لازم است که ایمنی و امنیت موتور سیکلت‌سواران تامین شود و ارتقا یابد.

در همین راستا و با توجه به وضعیت معیشتی موتورسواران اولویت و شیوه اول برخورد پلیس در مواجهه با موتورسواران، انضباط‌بخشی و ارتقای ایمنی از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی است.

نوریان در رابطه با کارگروه تشکیل‌شده شهرداری و پلیس راهور جهت ساماندهی موتورسواران عنوان کرد: «در حال حاضر شهرداری و پلیس راهور طرح نهایی‌شده ندارند. اما اکنون این طرح در حال مهندسی ارزش است تا به یک راهکار مناسب دست یابیم و بتوانیم آن را اجرایی کنیم. انتظار می‌رود این طرح حداکثر تا پایان سال جاری نهایی شود.»

برخوردهایی که راهگشا نیستند

به‌گفته مدیر روابط عمومی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در حال حاضر و براساس آخرین آمارهای رسمی بیش از ۴۵ هزار موتورسیکلت رسوبی (عدم مراجعه مالک) در پارکینگ‌ها وجود دارد و این موضوع نشان می‌دهد برخوردها در این حوزه با توجه به تناسب نداشتن با جرائم، قیمت موتورسیکلت، ناکارآمدی قوانین و ... راهگشا نیست و نیازمند یک تصمیم مشترک، همه‌جانبه و کاربردی است.

نوریان در مورد دلیل ناموفق بودن طرح‌های اجرا‌شده عنوان کرد: «این مساله ریشه در مسائل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به متناسب نبودن جرائم و مجازات، به روز نبودن قوانین و مقررات درخصوص موتورسیکلت، اجرا نشدن قوانین موجود توسط دستگاه‌های دولتی، فقدان قوانین مشخص درخصوص مالکیت قطعی موتورسیکلت‌ها، فقدان کنترل و نظارت کاربردی در مورد تولید و فروش موتورسیکلت‌ها، حجم بالای تخلفات موتورسیکلت‌‌سواران، عدم التزام به قانون و رفتارهای ترافیکی نادرست و سایر موارد اشاره کرد.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • arman ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
    یکی از اصلی ترین علل عدم تمکین موتور سواران عدم ثبات در اجرای قوانین و اجرای محدودیتها در حد مانورد است . چنانچه اجرای قوانین بصورت سفت و سخت و برای همیشه اجرا شود پس از مدتی برای همه جا می افتد . بنظر میرسد ادامه بیقانونی موتور سواران قابل تحمل نیست . بنده به واسطه محل کار م در ولی عصر هر روز شاهد زشت ترین قانون شکنی ها ازجانب موتور سوارا ن هستم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =