کد خبر: 189266
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸

رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی از دو پیشنهاد ایران برای برگزاری مسابقات رالی زنان مسلمان و رالی موتور زنان مسلمان خبر داد که مورد موافقت فدراسیون جهانی قرار گرفت.

به‌ گزارش ‌اخبار خودرو به نقل از ایسنا، محمود صیدانلو صبح یک‌شنبه در یک نشست خبری گزارشی از عملکرد یک ساله‌اش در این فدراسیون ارائه داد و سپس پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

او در گزارش اولیه‌اش بیان‌ کرد: در سال ۹۴ فدراسیون در چهار نوبت تغییر و تحول مدیریتی داشت که در نهایت مجمع برگزار شد و من کارم را در فدراسیون اتومبیلرانی آغاز کردم. در آن زمان فدراسیون شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشته بود و در اصلی‌ترین اتفاق از تقویم فدراسیون جهانی خارج شده بودیم و هیچ کدام از میزبانی‌های‌مان برگزار نمی‌شد.

رییس فدراسیون اتومبیلرانی، ادامه‌ داد: در ابتدا سعی کردیم تقویم منسجمی را تدوین کنیم که در سال ۹۵ قابل اجرا باشد که تاکنون نیز ۹۰ درصد آن تقویم عملی شده است. ما دو فدراسیون جهانی شامل موتورسواری و اتومبیلرانی داریم و هم‌چنین با دو فدراسیون جهانی دیگر یعنی کارتینگ و ماشین‌های کلاسیک نیز ارتباط داریم که زیر نظر فدراسیون ما کار می‌کنند. بر این اساس باید فعالیت‌های گسترده‌مان را با سرعت انجام می‌دادیم که خدا را شکر با همکاری همه دوستان این اتفاق رخ داد. ما آیین‌نامه‌ خودروهای کلاسیک را که باید بین فدراسیون، کانون جهانگردی و میراث فرهنگی تایید می‌شد عملی  و نهایی کردیم که توسط آقای دکتر جهانگیری ابلاغ شد. ما هم‌چنین برای تمامی رشته‌های ورزشی نیز آیین‌نامه‌ های مربوطه را تدوین کردیم و تمام مسابقات همگی در چارچوب این آیین‌نامه‌ ها برگزار می‌شود.

صیدانلو افزود: یکی از کارهایی که ما انجام دادیم و بسیار موثر بود، بردن مسابقات به استان‌هاست. اتومبیلرانی و موتورسواری خود رشته‌های مختلفی دارد که زیر ساخت‌های‌شان نیز متفاوت است. ما شاید در برخی از رشته‌ها پیست نداشته باشید، اما در رالی، آفرود و موتور کراس نیاز به پیست نداریم و زیر ساخت‌هایش در شهرستان‌ها وجود دارد و به همین دلیل هیات‌های استانی‌مان را فعال و این مسابقات را به استان‌ها بردیم که تاثیرگذاری بسیار خوبی داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: یک کار بزرگ دیگر نیز که با تعامل وزارت ورزش  و جوانان برگزار شد این بود که توانستیم موتورسواری بانوان را ساماندهی و قانونمند کنیم. به‌ هر حال علاقمندان زیادی بودند که پیش از آن خارج از چارچوب و حتی خطرناک موتورسواری می‌کردند که ما با تعامل انجام شده آن‌ها را ساماندهی کردیم و همه بانوان علاقمند اکنون در پیست‌های فنی خودمان موتورسواری می‌کنند. پیست تهران نیز یک روز در هفته‌ در اختیار بانوان است.

صیدانلو با اشاره به فعال شدن باشگاه‌ها در کشور بیان‌ کرد: اکثر رشته‌های اتومبیلرانی و موتورسواری به صورت راندی برگزار می‌شود و هر راند بسیار اهمیت دارد. متاسفانه یکی از معضلات ما این بوده که باشگاه‌ها در این رشته فعال نشده‌اند که ما تلاش کردیم در این زمینه  فعالیت‌هایی نیز داشته باشیم و باشگاه‌های مرتبط را فعال کنیم که سایپا و ایران خودرو ورود کردند و در رشته‌های ما حضور دارند. در سال ۹۶ ما یک برنامه مهم داریم که آن برون سپاری مسابقات است که باعث می‌شود بخش خصوصی و علاقمندان میزبانی مسابقات را برعهده بگیرند و هزینه‌ها از فدراسیون انجام نشود. تلاش ما بر این است تا بتوانیم علاقمندان و ‌اسپانسرها را در این رشته فعال کنیم.

رییس فدراسیون اتومبیلرانی درباره مسائل آموزشی این رشته بیان‌ کرد: درباره مسائل آموزشی خیلی عقب هستیم و از جایگاه خوبی برخوردار نیستیم. امروزه مدرسان و پیشکسوتان بزرگی در اختیار داریم، اما در بحث مدرس و مربی در سطوح مختلف دست‌مان خالی است. بر این اساس کمیته‌ آموزش ما تشکیل شده است و در حال برگزاری دوره‌های آموزشی برای حل این مساله نیز هستیم. در این راه از مدرسان خارجی نیز بهره می‌بریم.

موضوع بعدی صحبت‌های رییس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری پروژه‌های ورزشی و عمرانی در کشور بود که او ادامه‌ داد: یکی از مشکلات دیگر ما زیر ساخت‌هاست. در دو دولت قبل پروژه‌های زیادی آغاز به کار کردند و افتتاح شدند و پروژه‌های باقی‌ مانده زیادی داریم که در دولت کنونی به پایان رسیده‌اند. اکنون پروژه‌های نیمه تمام زیادی هم در کشور داریم. اما نکته این جاست که فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری حتی یک سهم در این پروژه‌ها ندارد و این جای سوال دارد که اگر این رشته قرار است فعالیت کند که مورد علاقه جوانان هم هست چرا یک سهم در این پروژه‌های عمرانی ندارد. چالش بعدی ما تجهیزات و امکانات است. ورزشکاران ما برای آشنایی با این رشته هم نیاز به خودرو و موتور دارند. در دنیای مسابقات خودروها به روز می‌شوند و نمی‌توان در سال ۲۰۱۷ با خودروی ۲۰۱۶ مسابقه داد. ما در بخش واردات هم واقعا مشکل داشتیم و خیلی پیگیری کردیم. این موضوع به وزارتخانه‌های مختلف بر می‌گردد و امیدواریم در فضای جدید و کنونی کشور این مشکل ما نیز بر طرف شود تا بتوانیم برای تهیه تجهیزات راحت‌تر اقدام کنیم.

صیدانلو در ادامه گفت‌: در حوزه بین‌المللی پیگیری‌هایی داشتیم که باعث شد به تقویم فدراسیون جهانی باز گردیم. یک سفر هم به اجلاس فدراسیون جهانی داشتیم و دستاوردهای خوبی برای‌مان کسب شد. مسابقات بین‌المللی در شیراز، اواخر شهریور ماه آینده برگزار می‌شود و یک راند در مسابقات جهانی موتور کراس نیز به میزبانی ایران خواهد بود. برای این مسابقات نیاز داریم تا با برگزارکنندگان آن به توافق نهایی برسیم و قراردادی امضا کنیم. طبق این قرارداد میزبان باید برای برگزاری ۷۰۰ هزار یورو پرداخت کند که البته این رقم از ‌اسپانسرها به دست می‌آید و با نظر فدراسیون جهانی نیز میزبان از هزینه‌های ‌اسپانسرها نیز سهمی دارد که در واقع برای فدراسیون ایران این مسابقات درآمدزایی خواهد داشت.

رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در ادامه بیان‌ کرد: ما دو پیشنهاد به فدراسیون جهانی داده‌ایم که مورد قبول واقع شد. مسابقات رالی زنان مسلمان و رالی موتور زنان مسلمان دو پیشنهاد ما بود که مورد موافقت فدراسیون جهانی قرار گرفت و ما در حال‌ تنظیم پیشنهادات‌مان برای برگزاری این مسابقات هستیم.

در ادامه صیدانلو به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

او در پاسخ به سوالی درباره استفاده از مربی خارجی گفت‌: برای استفاده از مربی خارجی باید ببینیم که آیا بازده و خروجی آن‌ها در شرایط کنونی بیش‌تر از گزینه‌های داخلی است یا نه. البته ما در موتورکراس که شرایط بهتری داریم و امیدواریم که سال آینده مدال آسیایی نیز بگیریم برنامه داریم و از فدراسیون جهانی خواسته‌ایم تا چند مربی به ما معرفی کند تا ما پس از بررسی آن‌ها یک نفر را انتخاب کنیم. البته موضوع مهم دیگر این است که ما باید بتوانیم خواسته‌های مربیان خارجی را نیز در داخل کشور مشخص کنیم.

سوال بعدی از صیدانلو درباره اساسنامه و تایید آن توسط فدراسیون جهانی بود که رییس فدراسیون اتومبیلرانی گفت‌: اساسنامه ما مورد تایید فدراسیون جهانی است و از این بابت مشکلی نداریم.

وی در در پاسخ به سوالی درباره معاونت داورزنی در وزارت ورزش و جوانان نیز گفت‌: باید ابتدا به سجادی خسته نباشید بگویم، چرا که در حوزه‌های مختلف ورزش تلاش کرده است و موثر بود. داورزنی هم چهره‌ای نام آشناست و فعالیت‌های زیادی در ورزش انجام داده است و با موضوعات مختلف ورزش آشنا است و مطمئنا می‌تواند موثر باشد.

رییس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری درباره پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر فعالیت فدراسیون در بحث همگانی و جذب بخش خصوصی در این رشته، بیان‌ کرد: در حوزه همگانی وظیفه مشخصی داریم که آن ارتقای فرهنگ رانندگی است که به نظرم این بخش اجتماعی فدراسیون ما حتی مهم‌تر از بخش قهرمانی است. کاهش درصد تصادفات و ایمن‌سازی جاده‌ها جزو وظایف ذاتی ماست که البته هیچ وقت به این موضوع جدی نپرداخته‌ایم. اما جلسات زیادی با فرمانده نیروی انتظامی و رییس پلیس راهور داشتیم و برنامه داریم تا بتوانیم در این حوزه‌ها نیز فعالیت‌های گسترده ای انجام دهیم. درباره بخش خصوصی نیز همان طور که اشاره کردم برون‌سپاری میزبانی‌ها را در دستور کار داریم. ما باید از بخش خصوصی در موارد متعدد استفاده کنیم. یکی از این موارد زیرساخت‌هاست که بسیاری از علاقمندان وارد شده و در ساخت زیرساخت به فدراسیون کمک می‌کند. به‌ هر حال ما باید بیش‌تر از بقیه رشته‌ها فعالیت کنیم چون عقب هستیم. در حوزه قهرمانی نیز سیستم باشگاه‌داری فعال شده که در تلاش هستیم تا مشارکت بخش خصوصی را در آن بیش‌تر کنیم. به‌ هر حال در این حوزه یا باید سیستم باشگاه‌داری بیش‌تر شود و یا همان مسابقات قهرمانی کشور را به بخش خصوصی واگذار کنیم که برگزار شود. ما در هر دو حوزه ورود کرده‌ایم تا مشارکت جدی‌تر شود. به نظر من موضوع اصلی دیگر نیز نگاه به رشته‌های ورزشی است. نمی‌توان سوارکاری؛ اتومبیلرانی و موتورسواری را با رشته‌های رزمی مقایسه کرد. هزینه ابتدایی در اتومبیلرانی و موتورسواری ۱۰۰ میلیون تومان است،  ولی در رشته‌های مثل رشته‌های رزمی این طور نیست و امیدوارم که این تفاوت دیده شود و در بحث اعتبارات در فدراسیون‌ها به آن توجه شود.

سوال بعدی درباره فعالیت‌های باشگاه‌ها در کشور بود که صیدانلو ، پاسخ داد: دو، سه باشگاه تاکنون ثبت شده‌اند، اما مشکل تدوین نشدن آیین‌نامه‌ کمیسیون "پنج" و ابلاغ به استان‌ها برای اخذ مجوز باشگاه‌ها وجود دارد. این موضوع را بررسی کرده‌ایم. به‌ هر حال افراد باید بدانند که برای شروع چه چارچوبی وجود دارد تا علاقمندان راحت‌تر وارد بحث باشگاه‌داری شوند. به‌ هر حال واردات با تعرفه‌های ورزشی یک فرصت است که می‌تواند شرایط را برای ورود بخش خصوصی به ورزش راحت‌تر کند. ما با برون‌سپاری‌های میزبانی‌ها در تلاش هستیم تا علاقمندی بخش خصوصی به این رشته را بیش‌تر کنیم.

سوال بعدی درباره جلسه صیدانلو با وزیر ورزش و جوانان درباره پروژه‌های عمرانی بود که او تصریح کرد: من هم با دکتر گودرزی و هم با دکتر سلطانی‌فر در مورد این موضوع صحبت کرده‌ام. اما متاسفانه با توجه به تعدد پروژه‌های نیمه کاره اولویت با شروع پروژه‌ جدید نیست و ما هم از پروژه‌های قبلی بی‌بهره بوده‌ایم و نمی‌توان توقعی داشت.

رییس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری در ادامه به حضور ایرانیان خارج از کشور در تیم‌های ملی کشورمان اشاره کرد و گفت‌: ما نفراتی داشتیم که در خارج از کشور بودند مثل کوروش محمدخانی که در انگلستان بود و خودش وارد ایران شد و خودرواش را نیز وارد کردیم. ما نگاه‌مان نسبت به این موضوع مثبت است و مطمئنا در دستور کار قرار می‌دهیم تا عزیزانی که در خارج از ایران هستند و تمایل دارند در کشورشان فعالیت کنند به تیم‌های ملی ما ‌اضافه شوند.

رییس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری در پایان نشست خود به دو نکته نیز اشاره کرد. او در ابتدا گفت‌: با توجه به تعاملی که با فدراسیون جهانی داشتیم، رهبری رشته‌های موتورهای چهار چرخ را در خاورمیانه گرفتیم و علتش هم جغرافیای خوب ایران بود. کمیته‌ این رشته راه‌اندازی شده است و تقویم سال ۹۶ را نیز تنظیم می‌کنیم. درباره سافاری نیز کانون جهانگردی و سازمان میراث فرهنگی زحمات زیادی کشیده‌اند، اما با توجه به تعداد زیاد علاقمندان به این رشته اگر درست برنامه‌ریزی نکنیم پول کشور به خارج از ایران می‌رود و علاقمندان در کشورهای همسایه این رشته را ادامه می‌دهند. بر این اساس کمیته‌ سافاری فعال شده است و ما در حال‌ آموزش راهنماهای این رشته هستیم تا به علاقمندان خدمت‌رسانی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =