کد خبر: 189669
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۶

به‌جز دود خروجی از اگزوز خودروها که ۸۰ درصد از منابع اصلی آلودگی هوای شهر تهران است، احتراق ناقص در موتور، به‌ویژه خودروهای دیزلی، از دیگر منابع آلودگی شهر تهران محسوب می‌شوند.

به گزارش اخبار خودرو ، در همین راستا روز گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی، ماشین‌آلات عمرانی و ناوگان خدمات و حمل‌و‌نقل عمومی و خدمات شهری با اکثریت آرای اعضا به تصویب رسید تا برای بررسی به کمیسیون‌های شورای شهر تهران ارجاع داده شود.

در قالب این طرح شهرداری تهران مکلف می‌شود، برای کلیه خودروهای دیزلی خود معاینه فنی داشته باشد و راهکارهای نظارتی بر موتورهای دیزلی با مالکیت خصوصی را نیز بررسی کند. بررسی آلایندگی ژنراتورهای دیزلی پیش از این خودروها در طرح معاینه فنی، موظف به اصلاح وضعیت خود شدند و به نظر می‌رسد نتیجه هم روی کاغذ و آمار و ارقام خوشایند بوده است، اما هیچ‌کس این اصلاح را هنوز احساس نکرده و هنوز هوا برای نفس کشیدن سنگین است و به جای آن‌که هر نفس ممد حیات باشد، بیشتر تیشه بر جان می‌زند.

بر اساس یک فوریت تصویب‌شده، ساز‌و‌کار ارائه مشوق و جرایم برای پروژه ساختمانی و عمرانی درخصوص تولید یا کاهش ذرات معلق توسط معاونت شهرسازی و عمران شهرداری تهران و با نظارت شرکت کنترل کیفیت هوا، ظرف مدت ۶ ماه در قالب لایحه تدوین جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه خواهد شد.

سید‌نواب حسینی‌منش، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی و ماشین‌آلات عمرانی تشریح کرد: «این یک فوریت مربوط به ژنراتورهای تولید برق در کارگاه‌های ساختمان‌سازی است.

در واقع کارگاه‌های ساختمان‌سازی چون منبع تولید برق ندارند، از موتورهای دیزل برای تولید برق و انجام جوشکاری استفاده می‌کنند.»

یک فوریت ساماندهی ژنراتورهای تولید برق در کارگاه‌های ساختمان‌سازی تصویب شد. ژنراتورهای دیزلی میزان زیادی گازوئیل می‌سوزانند تا برق تولید کنند. به همین دلیل به این ژنراتورها موتورهای ثابت زمینی گفته می‌شود

حسینی‌منش در توضیح به عملکرد موتورهای دیزلی عنوان کرد: «ژنراتورهای دیزلی میزان زیادی گازوئیل می‌سوزانند تا برق تولید کنند. به همین دلیل به این ژنراتورها موتورهای ثابت زمینی گفته می‌شود.

این ژنراتورها باید با جرثقیل جابه‌جا شوند تا در محل مورد نیاز قرار گیرند و تولید برق کنند.» با توجه به حجم گازوئیلی که این موتورها می‌سوزانند، مقادیر قابل توجهی از گازهای مضر را نیز در هوا منتشر می‌کنند.

مهلت ۶‌ماهه شهرداری روز سه‌شنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران به یک فوریت ساماندهی موتورهای دیزل رای داده شد تا شهرداری مطالعات و تحقیقات لازم برای سازوکار نظارتی را در این مورد پیدا کند و به مراجع بالادستی پیشنهاد دهد. در یکی از بندها، شرکت کنترل کیفیت هوا ضرایب انتشار آلایندگی موتورهای دیزل زمینی را به همراه آمار واقعی و سهم آلایندگی این موتورها در آلودگی شهر تهران تایید کرده است.

حسینی‌منش در ادامه عنوان کرد: «این موضوع روز گذشته برای اولین بار در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد. بر اساس طرح مطرح شده شهرداری تهران موظف است، طی بازه زمانی ۶ ماهه مطالعاتی منتج به ارائه راهکار و پیشنهادها انجام دهد. تحقیقات لازم باید توسط شهرداری و شرکت کنترل کیفیت هوا انجام شود که پس از اعلام نتایج نهایی، جزئیات بیشتر منتشرخواهد شد.»

ژنراتورها در مالکیت خصوصی حسینی‌منش با تاکید بر این که ژنراتورها مالکیت خصوصی دارند و بنابراین شهرداری موظف است به‌جز بررسی سهم آلایندگی ژنراتورها، مکانیزم نظارتی آنها را نیز بررسی کند، گفت: «ژنراتورها مربوط به شهرداری نمی‌شود و متعلق به کارگاه‌های ساختمان‌سازی است و مالکیت خصوصی دارد.

روز گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران منتقدان به همین نکته اشاره کردند که شهرداری نمی‌تواند بر دستگاه‌های که مالکیت خصوصی دارند، نظارت کند.

شهرداری می‌تواند بر شرایط و دستگاه‌های عمومی شهر نظارت داشته باشد اما بر دستگاه‌هایی که مالکیت خصوصی دارند نمی‌تواند نظارت یا مداخله داشته باشد.

به همین دلیل قوانین نظارت و بررسی دستگاه‌های آلاینده خصوصی با نظر مسئولان بالادستی است که طبق آن شهرداری باید مطالعات لازم را انجام دهد و نتایج و پیشنهادها را ارائه کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

آخرین اخبار