خودرویی

کمبود نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه در گروه خودرویی بازار سرمایه نیز همچنان ادامه‎دار بوده و قیمت سهام گروه خودرویی در بورس را در هفته‎های اخیر نیز با کاهش مواجه کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو» ، مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش ازجمله مشکلاتی است که در مجامع شرکت‎های خودرویی در هفته جاری و هفته گذشته کم‎وبیش مورد بحث قرار گرفت. کمبود نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه در گروه خودرویی بازار سرمایه نیز همچنان ادامه‎دار بوده و قیمت سهام گروه خودرویی در بورس را در هفته‎های اخیر نیز با کاهش مواجه کرده است. چندی پیش‌ وزیر امور اقتصادی‌ودارایی در همین باره گفته بود برنامه‌ای دارد تا از طریق سرمایه طبقه متوسط جامعه، نقدینگی بازار سهام را بالا ببرد اما برخی کارشناسان معتقدند با توجه به ریسک‌های موجود در بازار سهام، بسیاری از افراد رغبتی به سرمایه‌گذاری در این بازار ندارند.

از سوی دیگر، برآورده نشدن انتظارات سهامداران درخصوص تقسیم سود در مجامع، انگیزه آنان برای واگذاری سهام خود را افزایش داده است. این در حالی است که غیر از بازار سهام، عرصه دیگری برای سرمایه‎گذاری در بدنه اصلی صنعت خودرو کشور یعنی ایران‎خودرو و سایپا و قطعه‎سازانی که با آن‎ها کار می‎کنند، وجود ندارد. در بخش خصوصی نیز سرمایه‎گذار اصلی چینی‎ها هستند.

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم‌اکنون هشت شرکت فعال در بخش‌خصوصی خودروسازی ایران وجود دارد که سهم آن‎ها در کل تولید سالانه خودرو در کشور چیزی حدود ۱۱درصد است.

چینی‌ها با سرمایه‎گذاری‎های کلان زیرساخت‌های عظیمی طی بیش‌از یک دهه گذشته در صنعت خودرو ایران ایجاد کرده‌اند، از خطوط تولید گرفته تا نمایندگی‌های خدمات پس از فروش. اما این سرمایه‎گذاری نیز به تنهایی منجی صنعت خودرو ایران نخواهد بود، زیرا شامل توسعه قطعه‎سازی در کشور نشده است.

علاوه‌بر مشکلات مربوط به نقدینگی که همواره جزو موارد آسیب‌زا برای قطعه‎سازان بوده، مسائل مربوط به معوقات پرداخت خودروسازان و سفارش‌گذاری خودروسازان بدون پرداخت و همچنین مشکلات مربوط به ارز گران و نبود برنامه‌ریزی صحیح برای این صنعت مهم باعث شده است تا بسیاری از قطعه‌سازان به تعدیل نیرو و تعطیلی روی بیاورند.

زیرا به‎رغم فرصت برجام در سه‌سال اخیر، تسهیلات مناسبی در اختیار قطعه‌سازان برای به‎روز کردن ماشین‌آلات آن‎ها قرار نگرفته است. درهمین‌خصوص با پویا عباسیان، کارشناس تجارت بین‌الملل گفت‎وگویی انجام داده‎ایم که مشروح آن را در ادامه می‎خوانید.

 گفته می‌شود نتایج برگزاری مجامع خودروسازان مانند ریختن آب پاکی روی دست سهامداران خرد بود که انتظار دیگری درخصوص تقسیم سود داشتند و حالا انگیزه آنان برای فروش سهامشان بیشتر شده است. از سوی دیگر سرمایه‎های کلانی نیز درحال خروج از صنعت قطعه است که بازوی اصلی خودروسازی کشور محسوب می‎شود. ارزیابی شما از این وضعیت چیست؟
 وقتی صحبت از رشد اقتصادی می‎شود، مساله جذب سرمایه‎گذاری خارجی یکی از اصلی‎ترین مباحث مطرح است. اما بحثی که همزمان با جذب سرمایه به میان می‎آید، نگرانی از خطر فرار سرمایه است. 
درواقع همان موانعی که برای جذب سرمایه خارجی چالش ایجاد می‎کند، باعث تشدید پدیده فرار سرمایه بومی از داخل کشور نیز می‌شود. نبود شفافیت، چیره‎شدن سیاست بر اقتصاد و نبود سیاست‎گذاری‌های اصولی و حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان، فضای کسب‎وکار کشور را با یک نوع نگرانی همراه می‌کند که در آن نه سرمایه‎های خارجی و نه سرمایه‌های داخلی احساس امنیت نمی‌کنند. در همین حال، مشکلات نظام بانکی، نوسانات ارزی و سیاست‌گذاری‎های شتابزده برای مقابله با بازگشت تحریم‌های آمریکا مانند توقف تخصیص ارز به واردات مواداولیه و قطعات موردنیاز خودروسازان و قطعه‎سازان، می‌تواند سرمایه‌های بومی را با خطر خروج مواجه کند.

رئیس هیات‎مدیره سایپا در مجمع این شرکت از قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت و مخالفت این شورا با کشف قیمت در بورس کالا گله کرد و گفت سایپا برای تولید بسیاری از محصولات خود در حال پرداخت زیان است و این زیان متوجه سهامداران نیز خواهد بود. دخالت‎های مستقیم دولت در بازار مانند قیمت‌گذاری دستوری تا چه اندازه بر فرار سرمایه‎ها از بخش تولید موثر است؟
نقش قوانین دست‎وپاگیر و اجرای سلیقه‌ای دستورالعمل‌های دولتی در فراری‎دادن سرمایه‎گذاران هر کشوری بسیار پررنگ است. اقتصاد با مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های صنعتی، خدماتی و تولیدی شکوفا می‌شود اما گاهی وجود برخی قوانین و برخوردهای سلیقه‌ای باعث خروج سرمایه‎گذاران از حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌شود. 
یکی از اهداف بزرگ و مهم اقتصادی هر کشوری جذب سرمایه‎گذار است، سرمایه‎گذاری که با آغاز فعالیتش هم ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌کند و هم با رونق کار خود، سرمایه‎گذاران دیگر را برای آغاز فعالیت اقتصادی در آن کشور ترغیب می‌کند. این‎گونه فعالیت‎ها علاوه‌بر اشتغال و ارزش افزوده، برای بالا بردن کیفیت تولید و خدمات ایجاد رقابت می‌کند و باز هم سود این رقابت برای مشتریان و اقتصاد کشور خواهد بود. زیرا در یک فضای رقابتی سالم، هم تنوع محصولات و خدمات افزایش می‎یابد و هم با ایجاد اشتغال بخشی‌از هزینه‌ها و فشاری که روی دولت است، کاهش می‎یابد. از سوی دیگر، با ایجاد فرصت‌های شغلی میزان بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش می‌یابد. اما وجود برخی قوانین دست‎وپاگیر و اجرای سلیقه‌ای برخی از آن‎ها توسط مدیران میانی دستگاه‌های اجرایی گاهی نه‎تنها سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی را برای افزایش سرمایه‎گذاری در اقتصاد کشور ترغیب نمی‌کند بلکه موجب فرار سرمایه‎گذاران از حوزه‎های مختلف می‎شود.

با خروج آمریکا از برجام، خودروسازی ایران از نیمه مردادماه جاری تحت تحریم‌هایی سختگیرانه قرار خواهد گرفت که برخی خودروسازان خارجی مانند پژو- سیتروئن و هیوندای زودتر از موعد نیز به تبعیت از آن از کشور خارج شدند. فرار سرمایه از صنعت خودرو و قطعه تا چه اندازه به فشارهای خارجی برمی‎گردد؟
در دوره‌هایی که سرمایه‎گذاران نسبت به آینده نگرانی بیشتری دارند، قطعا بیشتر شاهد فرار سرمایه هستیم. 
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال 2005 حدود 6هزارو500شرکت اقتصادی با سرمایه‌های ایرانی در دوبی به ثبت رسید و 1400 ایرانی در بورس دوبی سرمایه‌گذاری کردند. 
در ماه‌های اخیر برخی اعداد و ارقام نشان از خروج بخشی از سرمایه‌ها از کشور دارند. بر اساس آمارها، از دی‎ماه سال گذشته سرمایه‎گذاران یا سرمایه‎داران ایرانی در بازارهای زمین و مسکن خارج از ایران فعال‎تر شده‌اند و سرمایه‎گذاری‌های ایرانی‌ها در بریتانیا، کانادا و ترکیه افزایش یافته است. 
براساس نظرسنجی‎ها، عدم ثبات اقتصادی یکی از اصلی‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری شهروندان روس در بازار ملک و زمین خارج روسیه بوده و بر اساس گمانه‌زنی کارشناسان، این موضوع می‌تواند در مورد ایران هم صادق باشد. آمارهای این شرکت نشان می‌دهد از دی‎ماه سال گذشته تاکنون، تعداد شهروندان ایرانی که در بازار ملک خارج کشور سرمایه‎گذاری کرده‌اند، 2.5برابر بیشتر از قبل شده است.

آیا این بار هم مقصد سرمایه‎هایی که از کشور خارج می‎شوند، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همچون امارات هستند؟
ترکیه یکی از مقاصد اصلی فرار سرمایه‎های بومی کشور بوده است. بر اساس برآورد موسسه آمار ترکیه، شهروندان ایرانی در سال 2017، بالغ بر 792 واحد مسکونی خریداری کرده‎اند که این رقم 3.5درصد کل خریدهای خارجی‌ها در این کشور است. 
این رقم 19درصد نسبت‌به سال 2016 رشد نشان داده است. علاوه‌بر ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بریتانیا و آلمان و سوئیس و فرانسه هم میزبان سرمایه‌های هموطنان ما هستند. نکته قابل‌توجه این است که براساس داده‌های یک شرکت املاک خارجی، املاکی که ایرانی‌ها در لندن خریداری می‌کنند، معمولا قیمتی بین یک میلیون تا 30میلیون‌پوند دارد. 
دوسال پیش هم این شرکت پیش‎بینی کرده بود در پی رفع محدودیت‌های ناشی‌از تحریم‌ها، ایرانی‌های متمول تا سال 2025، حدود 6میلیارد پوند در بازار مسکن لندن سرمایه‌گذاری خواهند کرد. بر اساس این برآورد، حدود یک‎هزار تا 1500 فرد یا خانواده ایرانی که ثروتشان از 2میلیون پوند بریتانیا بیشتر است، در این سرمایه‎گذاری‌ها شرکت می‎کنند. جالب است که در میان خریداران، 65فرد یا خانواده ایرانی ثروتشان از 70میلیون پوند بیشتر است و  4میلیاردر هم در این فهرست وجود دارند. این‎ها سرمایه‎هایی هستند که اگر زمینه ماندگاری آن‎ها در کشور فراهم بود، شرایط رشد اقتصادی، تولید و اشتغال ما نیز این نبود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =