صنعت خودرو

بهترین اتفاقی که در این شرایط می‌تواند قفل‌های بسته بازار را باز کند و صنعت خودرو را مجبور کند تکانی به خود بدهد، رای مثبت نمایندگان به طرح ساماندهی بازار خودرو است

به گزارش «اخبار خودرو»،  هفته آینده خبر خوشی از خانه ملت می‌رسد. این لب کلام مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این روزهاست. طرح ساماندهی بازار خودرو هفته آینده در صحن علنی به رای گذاشته می‌شود. این طرح قرار بود شش ماه مسکوت بماند تا تکلیف تحریم‌های آمریکا و تبعات آن مشخص شود. اما تحریم‎ها در دو ماه اخیر و پیش از آن‎که در نیمه مردادماه از سر گرفته شود، تاثیرات خود را پیشاپیش گذاشت و تبعات بسیاری را در بازار خودرو رقم زد. 

بر این اساس، مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو شأنی ندارد و بهتر آن است که هرچه زودتر این طرح به رای نمایندگان ملت گذاشته شود، به‎ویژه آن‎که فرازهایی از طرح ساماندهی که مربوط به توسعه سهم خودروهای سبز در کشور است، با دیگر قوانین جاری کشور و مطالبات جامعه گره خورده است. 

در طرح ساماندهی بازار خودرو، بسیاری از زوایای صنعت و بازار خودرو ایران اعم از تولید و واردات با در نظر گرفتن چشم‎اندازهای توسعه کشور موردبررسی قرار گرفته است و اغلب کارشناسان معتقدند این طرح نسخه شفابخشی برای بخش خودرو کشور است.

احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو در سال جاری

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «بهترین اتفاقی که در این شرایط می‌تواند قفل‌های بسته بازار را باز کند و صنعت خودرو را مجبور کند تکانی به خود بدهد، رای مثبت نمایندگان در صحن علنی به طرح ساماندهی بازار خودرو است.»

وی می‎افزاید: «رای مثبت نمایندگان به این طرح، احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو در سال جاری و باز شدن سایت ثبت‌سفارش را بیشتر می‎کند اما این موضوع دیگر تنها خواست فعالان بخش خودرو نیست.»

به گفته دادفر، همین‌که طرح شش ماه مسکوت نماند و چهار ماه زودتر از موعد تعیین‎شده به صحن علنی می‌رود، نشان‎دهنده تغییر اولویت نمایندگان مجلس در خصوص صنعت خودرو است و باید گفت این خبر خوشی برای همه فعالان صنعت خودرو است. 

رفع معضلات «خودکرده» در گرو تصویب طرح ساماندهی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: «در صورت تصویب طرح ساماندهی، بسیاری از معضلات «خودکرده» و مشکلات داخلی از سر راه صنعت کنار خواهد رفت.» وی افزود: «هرچند ممکن است حتی با تصویب این طرح روزنه‌ای به روی واردکنندگان باز نشود اما افق و آینده صنعت خودرو در کشور بسیار روشن خواهد شد.»

دبیر انجمن واردکنندگان ادامه داد: «طرح ساماندهی موردتوجه اکثر نمایندگان خانه ملت است و نظر بسیاری از کارشناسان به تصویب طرح مثبت است. اما اگر به هر دلیلی این طرح نتواند از نمایندگان مجلس رای مثبت بگیرد، تا صد سال دیگر نیز نمی‎توان انتظار تغییر در صنعت خودرو و روش مدیریتی دولت در این صنعت را داشت.»

طرحی در راستای برنامه توسعه ملی

دادفر در ادامه گفت: «طرح ساماندهی بازار خودرو با توجه به آن‎که در راستای برنامه توسعه ملی است، می‌تواند بازار را از تک صدایی خارج کند و به رقابتی‎شدن بازار بینجامد و این امکان را هم برای خودروسازان و هم برای واردکنندگان خودرو ایجاد می‌کند که در عرصه رقابتی سالم قرار بگیرند.» 

وی درخصوص امکان جداسازی خودروهای هیبرید از دیگر خودروها در جریان بررسی و تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: «در صورت مستثنی‌شدن خودروهای هیبرید از ممنوعیت‎ها و معافیت این‎گونه خودروها از تعرفه‎های وارداتی، واردکنندگان نیاز و خواست مردم را موردتوجه و در اولویت کار خود قرار خواهند داد.» 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: «سلامت بازار در بحث رقابت خلاصه می‌شود؛ زمانی که مصرف‎کنندگان خودرو از واردکنندگان محصول باکیفیت بخواهند طبیعتا آن‎ها با توجه به نیاز بازار اقدام خواهند کرد.»
   عرضه خودروهای کم‎مصرف، اولویت همه واردکنندگان است
به گفته دادفر، ورود خودروهای کم‎مصرف به بازار کشور از اولویت‌های واردات خودرو برای تمام واردکنندگان بوده است. وی افزود: «مصرف‎کنندگان امروز خودروهای خارجی مثل گذشته نیستند و انتظاراتشان از محصولات حتی خیلی فراتر از استانداردهای اعلام‎شده از سوی سازمان استاندارد است.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تاثیرات تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو بر قیمت خودروهای خارجی گفت: «التهابات بازار ناشی از قوانین بسته دولتی است و انتظار می‌رود با فضای مثبتی که پس از تصویب احتمالی این طرح شکل می‎گیرد، حباب قیمت‌ها شکسته شود و آرامش نسبی بعد از مدت‎ها به بازار خودرو بازگردد. این خبر، بهترین خبر و هدیه مجلسی‌ها در هفته آینده به مردم خواهد بود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی کارشناس در خودروسازی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    0 0
    اره بابا جان حباب می خوان بشکنن به طوری که قیمت خودرو در کارخانه به قیمت فعلی بازار برسه. اسمشو میزارن "هدیه مجلس به مردم هم" کسانی که این طرح تصویب کنند ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =