تایر

تایرهای تولید داخل با قیمتی بالاتر از مصوبه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  بر اساس مصوبه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شرکت‌های تولیدکننده تایر باید قیمت محصولات خود را در سه‌ستون درِ کارخانه، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی اعلام می‌کردند و فروش این محصول با نرخی بالاتر توسط هر یک از اعضای شبکه فروش در تمام سطوح ممنوع اعلام ‌شده است. حال اما به‌رغم پایبندی کارخانه‌های تولیدکننده تایر به این مصوبه، قیمت انواع تایر در بخش خرده‌فروشی به‌مراتب بالاتر از رقمی است که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تعیین می‌کند.

دکتر محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با تایید این خبر به «دنیای‌خودرو» گفت: براساس‌ نامه وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت به رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که در تاریخ 30 تیر ابلاغ‌شده است، تولیدکنندگان تایر مجاز به افزایش 9درصدی قیمت محصولات خود شده‌اند و سازمان حمایت نیز مکلف به تدوین جدول نرخ جدید به تفکیک سایزهای مختلف و نظارت موثر بر رعایت سقف مجاز مذکور شده است. ضمن اینکه وزیر صمت در این نامه تاکید کرده است افزایش نرخ حاشیه بازار این کالا باید منجر به کاهش نرخ بازار در سقف مجاز 9درصد فوق‌الذکر شود.

گنجی با اشاره به دستورالعمل وزیر صمت تاکید کرد: تایرسازان پس از اعمال افزایش قیمت‌ها،‌ محصولات خود را با نرخ تعیین‌شده توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به شبکه‌های عمده‌فروشی عرضه کردند. این درحالی است که براساس قوانین موجود، عمده‌فروشان تایر مجاز به اعمال سود 3درصدی و شبکه خرده‌فروشی نیز مجاز به اعمال سود 12درصدی برای فروش تایر هستند. اما متاسفانه برخی سیاست‌های اشتباه در سیستم توزیع تایر و رفتارهای نادرست برخی فعالان بازار باعث شده است برخی سایزهای تایر در انبارها دپو شده و با قیمتی بالاتر در بازار  عرضه شوند. به‌همین دلیل ورود دستگاه‌های نظارتی ازجمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی به بازار فروش تایر ضروری به‌نظر می‌رسد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر ورود برخی افراد سودجو به بازار و خریدهای کلان از بازار را از نشانه‌های نبود نظارت بر بازار دانست که می‌تواند در آینده قیمت انواع تایرهای مورداستفاده در ناوگان  حمل‌ونقل را با چالش کمبود و افزایش قیمت روبه‌رو کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hadi NL ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    0 0
    گند زدن توو مملکت رفت پی کارش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =