تایر خودرو

قیمت تایرهای ایرانی در بازار رشد 50درصدی داشته است، آن‌هم در شرایطی که کارخانه‌های تایرسازی با پیروی از قیمت‌های تعیین‌شده توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تنها 3درصد به قیمت‌های چند سال گذشته خود اضافه کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو​»،  بازار تایر این روزها شاهد نوسانات شدید قیمتی است و هر دو گروه تایرهای خارجی و ایرانی با افزایش قیمت شدید و بی‌سابقه‌ای همراه بوده‌اند. در بخش تایرهای وارداتی، آخرین دستورالعمل وزارت صنعت‌، معدن‌وتجارت بود که تجار را مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز برای ترخیص تایرهای مانده در گمرک کرد. این اتفاق که درنهایت باعث شد واردکنندگان برای خارج کردن محصولات خود از گمرک به ازای هر دلار امریکا، ‌2هزارو800تومان بیشتر به دولت بپردازند، به‌عنوان عامل اصلی افزایش قیمت تایرهای خارجی در  بازار لقب گرفت، تا جایی‌که یک جفت لاستیک پرایدی خارجی حتی به مرز  600هزارتومان هم رسید و همین موضوع ایرانی‌فروش‌های بازار را نیز ترغیب به افزایش  قیمت‌ها کرد.
تولیدکنندگان داخلی که حتی با بالارفتن هزینه‌های  تولید، حق افزایش قیمت محصولات خود را بیشتر از 9درصد مصوب پیدا نکرده‌اند، در این رشد 50درصدی سهمی نخواهند داشت و سود اصلی به جیب تایرفروشانی می‌رود که با رشد ناگهانی قیمت‌ها در بخش تایرهای خارجی، اقدام به خرید محصولات ایرانی و انبار کردن آنها  کرده بودند.
به‌گفته کارشناسان بازار،‌ اگرچه افزایش قیمت لاستیک‌های خارجی آن‌هم به‌دلیل محاسبه دلار با نرخ جدید کاملا معقول به نظر می‌رسد اما مقایسه قیمت این دو گروه تایر توسط فعالان بازار باعث شده  است محصولات ایرانی با رشد عجیب و  در برخی موارد بیش‌از 50درصد روبه‌رو شوند. اتفاقی که این بار نه از سوی تولیدکنندگان رقم خورده و نه به سود کارخانه‌های تایرسازی چیزی اضافه کرده است. در این شرایط که بیشترین فشار به مصرف‌کننده نهایی وارد می‌شود، جا دارد نهادهای نظارتی نخستین گام را درجهت اجرای قانون بردارند و با نظارت بر شیوه قیمت‌گذاری و خریدوفروش تایر در بازار خرده‌فروشی، نسبت‌به شکسته شدن روند فعلی افزایش قیمت‌ها گام بردارند.
البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که وزیر صنعت‌، معدن‌وتجارت در زمان ابلاغ مجوز افزایش 9درصدی قیمت تایرهای ایرانی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را مکلف به نظارت بر بازار کرد تا نرخ بازار این کالا بیش‌از میزان اعلام‌شده افزایش نیابد. اتفاقی که رخ نداد و این روزها قیمت لاستیک‌های ایرانی را با بیش‌از 50درصد افزایش به اوج رسانده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =