بازار خودرو

با فروش ویژه 40هزار خودرو و پایان فصل سفرهای تابستانی و داغی بازار، احتمالا تب خرید خودروهای داخلی فروکش خواهد کرد

  به گزارش «اخبار خودرو»، دبیر انجمن خودروسازان ایران از عرضه ویژه ۴۰هزار خودرو در هفته جاری توسط دو شرکت بزرگ خودروساز خبر داده است که ظرف 45 روز تحویل داده خواهند شد اما با توجه به احتمال تغییر قیمت‎ها توسط شورای رقابت در یک ماه و نیم آینده، قیمت این خودروها قیمت روز در زمان تحویل عنوان شده است. البته از میان دو خودروساز بزرگ کشور، گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده است قیمت خودروهای این گروه تغییری نکرده و در ثبت نام جدید نیز خودروها با همان قیمت‌های قبلی عرضه می‌شود. بنا بر اعلام سایپا، بازرسی از نمایندگی‌های این گروه به‌طور مرتب انجام می‌شود و در صورت مشاهده تخلف در عرضه خودرو با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب توسط نمایندگی، دفتر نمایندگی متخلف بسته خواهد شد.

متقاضیانی که در 6ماه گذشته خریدی از خودروسازان داخلی نداشته‎اند، می‎توانند برای این خودروها که تا یک‎سال امکان صلح به شخص دیگری ندارند، ثبت نام کنند

فروش 40هزار خودرو داخلی برای شکستن قیمت‌ها در بازار

گرچه احمد نعمت‎بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته بود که در این طرح فروش، ۲۰هزار دستگاه از محصولات سایپا و ۲۰هزاردستگاه از خودروهای ناقص ایران‎خودرو که تامین قطعات آن‎ها انجام شده است، تحویل خریداران خواهد شد اما سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‎گوید: «این 40هزار خودرو هم که به‌طور دقیق 24هزار دستگاه آن متعلق به ایران‎خودرو و 16هزار دستگاه آن محصول سایپاست، درحال‎حاضر نقص قطعه دارند ولی بر اساس جمع‎بندی جلسه مشترک کمیسیون صنایع مجلس با وزارت صنعت، مقرر شده است ترخیص قطعات وارداتی مربوط به خودروهای مذکور از گمرکات تسریع شود تا این خودروها به‎سرعت آماده تحویل به بازارهای مصرف شوند.»

خبرهای بد برای دلالان بازار خودروهای داخلی

باستانی معتقد است باید برنامه‌ای مداوم برای کنترل بازار مصرف در نظر گرفته شود تا امکان حضور دلالان مابین تولیدکنندگان و مصرف‎کنندگان و ایجاد بازارهای حاشیه‌ای به‌صورت قطعی از بین برود.

وی در خصوص شرایط فروش این40هزار خودرو در بازار مصرف، می‎گوید: «راهکارهایی در نظر گرفته شده است تا بتوان التهابات بازار و سوداگری در این برهه زمانی را کنترل کرد و سودجویان چشم امید به دلالی این خودروها نداشته باشند.»

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‎ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی می‎افزاید: «فروش قطعی این خودروها از امروز شنبه آغاز می‌شود و متقاضیان خرید خودرو و مصرف‎کنندگان نهایی خودرو که در شش ماه گذشته اقدام به خرید خودرو از خودروسازان نکرده باشند، با کارت ملی می‌توانند اقدام به خرید مستقیم از شرکت‌های خودروسازی کنند. همچنین براساس تدابیر اتخاذشده و در راستای حذف دلالی کاذب در بازار خودرو، خریداران این خودروها تا یک‎سال امکان صلح قرارداد خرید خود به شخص دیگری را ندارند.»

کاهش تب خرید خودرو با پایان فصل سفر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیش‎بینی می‌کند با عرضه 40هزار خودرو به قیمت فعلی به مصرف‌کننده واقعی، از دلالی کاذب در بازار خودرو جلوگیری شود اما در عین‌حال، تاثیر دائمی این حرکت را در گرو تداوم آن می‎داند.

به گزارش «اخبار خودرو​»، زمانی که بحران قیمت خودروهای خارجی به بازار خودروهای داخلی کشیده شد، انتظار آن می‌رفت شرایط قیمت‌گذاری خودرو، از کنترل خارج شود که در هفته‌های گذشته شاهد رهاشدن فنر قیمت در تمام خودروهای تولید داخل بودیم. این امر در حالی اتفاق افتاد که شرکت‌های خودروساز در تعطیلات تابستانه خود به‌سر می‌بردند و فشار خریداران خودرو و افزایش قیمت این محصولات کمی غیرمعقول و بی‎منطق به‌نظر می‌رسید.

در کنار این فشارها، اخبار مربوط به افزایش مجدد قیمت کارخانه خودروها موجب شد تا نگرانی‌هایی در بازار مصرف داخلی شکل بگیرد و بازار خودرو ملتهب‌تر از قبل شود. اما به عقیده کارشناسان، تنها با حضور به‎موقع و پاسخگویی مسئولان ذی‌ربط می‌توان از فشار گران‎تر شدن خودرو در بازار کاست.

همچنین با توجه به تدابیر جدید وزارت صنعت و پایان فصل تابستان که اوج داغی بازار خودرو در سال نیز هست، می‎توان امیدوار بود تب خرید محصولات خودروسازان فروکش کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
    1 0
    تولید در داخل اصلا با این شرایط به صرفه نیست به نظرم باید خودروهای روز را به قیمت تمام شده ارزان تر از ایران خودرو وارد کنیم و اگر توانستیم مهندسی معکوس انجام دهیم مانند چین دیگر باید دست از تولید خودروهای عهد بوق و بدرد نخور ایران خودرو و سایپا برداریم بخدا پول ملی را بی ارزش کرده و زندگی را به مردم سخت گرفتید تعرفه را حذف کنید مالیات ها را حذف کنید و رقابت را آزاد کنید ببینید چگونه صنعت کشور شکوفا خواهد شد
  • ابرار IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
    0 1
    دلال‌های جدید بازار معلوم شد دیگه خود خودروسازا ثبت سفارش میگیرن به قیمت روز از شما پول میگیرن احتمالا قیمت پژو بالای ۸۰تومنه شک نکنید. احتمالا قیمت خودرو آزاد میشه وبا دلار ۱۰/۰۰۰ تومن ارزونترین خودرو خارجی حداقل۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ قیمتشه پس ۸۰تومن قیمت مناسبیه
  • حمید IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    0 0
    دلال ها همون نمایندگان فروش غیر رسمی و وابسته به خودرو سازها و سایر دوایر مربوطه هستند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =