بازار خودرو

باتوجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور، سرمایه سرگردان هنگفتی میان بازارهای مختلف در جریان است. از یک‌سو بازارهایی نظیر سکه، طلا، ارز و خودرو قرار دارند که از نقدشوندگی آسانی برخوردار هستند و به‌رغم جهش‌های پی‌درپی قیمت در این بازارها، هجوم سرمایه به آن‌ها ادامه دارد.

به گزارش «اخبار خودرو​»، در سوی مقابل بازارهایی همچون سهام و مسکن هستند و نسبت‌به بازارهایی که در ابتدا به آن‌ها اشاره شد، این روزها چندان مورد استقبال سرمایه‌داران قرار نگرفته‌اند. در این راستا، طی هفته گذشته بازار خودرو باتوجه به پیش‌فروش‌هایی که انجام شد، باردیگر شاهد استقبال بسیار بالای مردم و جذب نقدینگی فراوانی بود و به‌نظر می‌رسد پیش‌فروش‌ها کماکان ادامه داشته باشد، مردم نیز همچنان خریدار هر میزان خودرویی هستند که به بازار عرضه شود. حال باید دید در آینده بازار خودرو به چه سمت‌وسویی حرکت خواهد کرد و تا چه زمانی مردم تا این حد طالب خرید خودرو باتوجه به شرایطی که پیش‌فروش می‌شود، باشند.

کامران ندری، اقتصاددان:خودرو گزینه‌ای برای حفظ ارزش سرمایه با امکان نقدشوندگی است 

 تحریم‌ها چه تاثیری بر خودروسازی کشور خواهد گذاشت؟
با نگاه به گذشته خودروسازی در کشورهای آسیای‌شرقی و برخی کشورهای اروپایی فقط یک نتیجه درباره خودروسازی ایران حاصل می‌شود و آن این است که صنعت خودرو در ایران با استانداردهای جهانی فاصله دارد و این فاصله هر روز بیشتر می‌شود. ازسوی‌دیگر، تحریم‌هایی که وضع شده‌اند، مشکلات این صنعت را دوچندان کرده است.

 دلایل گرایش سرمایه‌های سرگردان به خرید محصولات خودروسازان داخلی را چه می‌دانید؟ آیا رفتار مشتریان تولیدکنندگان داخلی متناسب با شرایط محصولات و بازار است؟
درحال‌حاضر نقدینگی سرگردان فراوانی در کشور وجود دارد و این پول در هر لحظه به‌سوی هر یک از بازارهای موجود می‌رود. این در حالی است که در کنار بازارهای سکه، طلا و ارز که از جذابیت بسیار خوبی برای مردم برخوردار هستند، بازار خودرو این روزها در جذب نقدینگی یکه‌تازی می‌کند. در آخر هفته گذشته شاهد پیش‌فروش محصولات سایپا بودیم که با تقاضای بسیار زیادی روبه‌رو شد و بسیاری از متقاضیان پیش‌فروش خودرو در هدف خود ناکام ماندند و نتوانستند خودرو پیش‌خرید کنند. اختلاف زیاد قیمت میان نرخ اعلامی کارخانه و حاشیه بازار، میزان تقاضا در شرایط فعلی را تشدید کرده است. ازسوی‌دیگر، سرمایه‌گذاران امروزه ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را به‌سوی کالاهایی هدایت کنند که امکان نقدشوندگی بیشتری به نسبت دیگر کالاها را داشته باشند. خودرو در حالی که ارزش پول را حفظ می‌کند و سودآور است، امکان نقدشوندگی مناسبی نیز برای صاحبان سرمایه‌های خود دارد.
 
 آزادسازی قیمت خودرو در شرایط کنونی را چگونه بررسی می‌کنید؟ 
درحال‌حاضر باتوجه به این‌که  شورای رقابت به‌دلیل وجود انحصار در بازار خودرو اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند، بنابرابن تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار اشتباه است. همچنین  افزایش قیمتی که این روزها خودرو تجربه کرده است، تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار می‌تواند عواقبی منفی به دنبال داشته باشد. به بیان دیگر بر طبق قانون و باتوجه به انحصاری که در بازار خودرو وجود دارد، شورای رقابت کماکان باید به قیمت‌گذاری خودرو ادامه دهد.

 چرا سرمایه‌های سرگردان در کشور به جای‌آن‌که جذب بازار سرمایه سهام شوند، به خودرو، ارز و طلا تبدیل می‌شوند؟
صاحبان نقدینگی باتوجه به تاثیر روانی تحریم‌های پیش رو نگران هستند با موج تورمی شدیدی روبه‌رو شوند و بر همین اساس به‌دنبال دارایی‌های برخوردار از ارزش ذاتی همچون طلا و ارز یا آن دسته از کالاهای فیزیکی بادوام مثل خودرو می‌روند که ضمن برخورداری از نقدشوندگی بیشتر، بتواند برای سرمایه آن‌ها حفظ ارزش کند. 

 بازار موازی خودرو، بازار سهام است. چرا مردم سرمایه‌های خود را به سمت بازار سهام که از ریسک کمتری برخوردار است، نمی‌برند؟
در اقتصاد ما وضعیت به این شکل است که مردم ریسک خرید خودرو را کمتر از ریسک خرید سهام یا اوراق منتشرشده از سوی خودروسازان می‌دانند. البته این موضوع طبیعی است. زیرا خودرو می‌تواند به‌عنوان وثیقه منابعی قرار بگیرد که مردم برای خرید آن هزینه کرده‌اند. اما وقتی سهام خریداری کنند یا اوراق بخرند، درواقع ضمانتی برای بازدهی مناسب برای آن‌ها در این خصوص وجود ندارد. به‌همین‌علت، تورم درحال‎حاضر از نظر مردم یک امر حتمی و قطعی انگاشته می‌شود. چون مردم یقین پیدا کرده‌اند در آینده قیمت‌ها افزایش خواهند یافت. بنابراین درحال‌حاضر تقاضایشان را برای این نوع دارایی‌ها که بادوام هم هستند، افزایش می‌دهند. بالارفتن تقاضا باعث می‌شود قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کنند. این موضوع به پیش‌بینی محقق‎شونده تعبیر می‌شود.

مصطفی احمدلو، کارشناس اقتصادی:ریسک بازار خودرو در شرایط فعلی از بازار سهام کمتر است

 چرا مردم در شرایط فعلی نسبت‌به بازار خودرو تا این میزان کشش نشان می‌دهند؟
خودرو در ایران همواره بیشتر به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای برای مردم قلمداد شده است تا یک کالای مصرفی. باتوجه به جهش قیمتی که در ماه‌های گذشته این کالا پشت سر گذاشته، باید گفت درحال‌حاضر تقاضا برای خرید خودرو در بالاترین حد ممکن است و به‌نوعی هرچقدر خودرو در کشور تولید شود، برای آن در بازار تقاضا وجود دارد.

 دلایل این موضوع چیست؟
در کنار بازارهای سکه، طلا و ارز خودرو نیز از جذابیت لازم برای حفظ دارایی‌های مردم برخوردار است. چراکه فرد خریدار می‌تواند آن را به‌صورت طولانی‌مدت نزد خود نگه دارد و در صورت لزوم به فروش، نقدشوندگی آن نیز سریع است. ازسوی‌دیگر، باتوجه به کاهش ارزش ریال مردم به‌دنبال آن هستند تا سرمایه نقدی خود را به‌صورت فیزیکی در بیاورند تا ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند و آن را درمقابل سقوط شدید مصون نگه دارند.

اما در بازار سهام هم حفظ ارزش دارایی‌ها و امکان نقدشوندگی میسر است...
بله اما درحال‌حاضر بازار سهام از ریسک بیشتری نسبت‌به بازار خودرو برخوردار است. بسیاری با توجه به تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار می‌دانند در پیش‌فروش خودرو سود خوبی وجود دارد و به‌همین‌دلیل نسبت‌به آن استقبال نشان می‌دهند اما درحال‌حاضر وضعیت بازار سرمایه به طور دقیق مشخص نیست و ممکن است این بازار آبستن حوادث زیادی باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت بازار خودرو هم‌اکنون مکان امن‌تری برای مردم برای حفط دارایی‌ها نسبت به بازار سهام است.

 باتوجه به حضور خودروسازان در بازار سرمایه، آیا خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو می‌تواند به بهبود شرایط خودروسازان در بورس منتهی شود؟
بله. در روزهای اخیر نیز با توجه به زمزمه افزایش قیمت خودرو و پیش‌فروش‌ها، سهم‌های خودرویی نیز با روند مثبتی همراه بودند. اگر به‌صورت رسمی قیمت‌گذاری خودرو آزاد شود، می‌توان گفت برای مدتی خودرویی‌ها رشد خوبی را پشت سر خواهند گذاشت و سهام‌داران خواهند توانست نسبت به آینده کوتاه و میان مدت این سهم‌ها 
امیدوار باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =