خودروهای دست‌دوم

 بازار خودرو به واسطه تصمیمات اشتباهی که از سوی دولت در یکی، دوسال اخیر اتخاذ شده با تشنج و تشویش فراوانی همراه شده است. بازار خودروهای وارداتی به اسم ارزبر بودن از بین رفته است و قیمت‌ها به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است.

به گزارش «اخبار خودرو​»،قیمت‌ها به قدری افزایش پیدا کرده ارقامی که در گذشته دست پیدا کردن به آن آرزو بود، حالا قیمت یک خودرو شده است. سیاست‌های اشتباه دولت فقط معطوف به بازار خودروهای وارداتی نمی‌شود و در بخش خودروهای داخلی نیز شاهد تصمیمات غیرصحیح بوده‌ایم. به‌طوری که حالا خودروهای داخلی به لحاظ قیمتی جایگزین خودروهای متوسط خارجی در سال گذشته شده‌اند. همین افزایش قیمت‌ها باعث شده است بازار خودروهای دست‌دوم به شدت تغییر کند. حالا به‌واسطه سیاست‌های اشتباه، خودروهای دست‌دوم نیز بعضا تا دو برابر افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. افزایش قیمتی که به دلیل مسائلی نظیر کمبود قطعات به ضرر مصرف‌کننده تمام خواهد شد.

  بازار کارکرده‌ها گرم می‌شود
در همین زمینه بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که آینده بازار خودروهای دست‌دوم در شرایط فعلی چگونه خواهد بود، می‌گوید: «به‌طور قطع آینده خودروهای دست‌دوم برای افرادی که طالب خودروهای خارجی هستند تا حدودی بازار گرم‌تری است. اما در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.» وی با بیان این‌که برای خرید خودروهای خارجی مساله این است که چقدر امکان واردات قطعات و لوازم یدکی وجود دارد، می‌گوید: «در این بخش شاهد هستیم در ماه‌های اخیر حجم واردات قطعات و لوازم یدکی به‌واسطه سیاست‌های موجود در بحث ارز و موارد دیگر بسیار کم شده است.» با ممنوعیت واردات خودرو، واردکنندگان دچار مشکلات بسیاری شده و ضررهای بسیاری را متحمل شدند. هرچند واردکنندگان به ارائه خدمات پس‌از فروش خود ادامه می‌دهند اما نمی‌توان تاثیر منفی واردات و کاهش واردات قطعه را بر کیفیت خدمات پس‌از فروش در آینده نادیده گرفت.

  سرریز قطعات تقلبی
طبق قانون، واردکنندگان رسمی خودرو موظف هستند تا 10سال خدمات پس‌از فروش برای خودروها ارائه دهند. اما به هرحال با شرایط ممنوعیت واردات خودرو و شرایط نامناسبی که برای واردات قطعات وجود دارد، خدمات پس‌از فروش برای خودروها را تحت شعاع قرار خواهد داد. ضمن این‌که قطعات برای خودروهای دست‌دوم که بازار پررونقی را هم این روزها تجربه می‌کنند، وجود ندارد یا قیمت‌ها بسیار گزاف است. همچنین در این بخش به‌واسطه عدم نظارت از سوی نهادهای مختلف با سرریز قطعات تقلبی و سودجویی مواجه هستیم. صدرایی نیز با تاکید بر این‌که خدمات خودروهای دست‌دوم خیلی ضعیف‌تر شده است، می‌گوید: «پیش از این، شرکت‌ها و نمایندگی‌های آن‌ها فعال بودند و قطعات وارد کشور می‌شد. اما درحال‌حاضر ممکن است قطعات در نمایندگی‌ها هم تقلبی باشد و به صورت واسطه‌ای 
وارد شود.»

  ارجحیت خودروهای چینی به دیگر خودروهای خارجی
قطعات تقلبی و قیمت‌های سرسام‌آور قطعات، مواردی است که می‌تواند در آینده بازار خودروها دست‌دوم را به هم بریزد. به این ترتیب هزینه استفاده از این خودروها هم افزایش پیدا می‌کند. موردی که باعث تمایل مردم به خودروهای چینی در بازار شده و بازار خوبی را برای این خودروها به وجود آورده است. چراکه مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد از بین یک خودرو چینی و یک خودرو خارجی، خودرویی را انتخاب کند که قطعات آن در دسترس باشد و بتواند در صورت نیاز با قیمت پایین‌تری آن را خریداری کند. این کارشناس صنعت خودرو معتقد است در آینده ترس و نگرانی در بازار خودروهای دست‌دوم خارجی افزایش پیدا می‌کند، به ویژه اگر خدمات پس‌از فروش و تعداد نمایندگی‌های فعال این خودروها کم شود. به این ترتیب اگر واردات خودرو و قطعات در آینده همچنان مسدود بماند و ممنوعیت آن برداشته نشود، خودروهای چینی نه‌تنها در بحث فروش خودروهای صفر کیلومتر جایگزین خودروهای کره‌ای و ژاپنی می‌شوند، که هم‌اکنون نیز شده‌اند، بلکه در بحث خودروهای دست‌دوم نیز جایگزین خارجی‌ها خواهند شد.

  تغییر معادلات در بازار خودروهای چینی
خودروهای چینی که تا چند سال پیش بازار دست‌دوم نداشتند و به محض خرید، افت قیمت قابل‌توجهی را پیدا می‌کردند، حالا نه‌تنها در حال به‌دست‌آوردن بازار خودروهای دست‌دوم کشورمان هستند، بلکه حاشیه سود بسیار بالایی در بازار دارند. حالا برخی از خودروهای کارکرده چینی با قیمت بیش‌تری نسبت‌به قیمت پیشین نمونه‌های صفر خود به فروش می‌رسند. به این ترتیب، چینی‌ها با صبر و حوصله و برنامه‌ریزی صحیح و هوشمندانه خود و البته در سایه سیاست‌گذاری غیرکارشناسی مسئولان داخلی، هم جایگزین خودروسازان برتر خارجی شده‌اند و هم در بحث خودروهای دست‌دوم در حال به دست‌آوردن کامل بازار ایران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =