کد خبر: 221563
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۳
قطعه سازان

درحال‌حاضر اصل قضیه ترخیص مواداولیه از گمرک باتوجه‌به لزوم پرداخت مابه‌التفاوت ارزی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشکل رفع نشده و تعدادی از قطعه‌سازان هنوز با این مانع مواجه هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، وضعیت ترخیص قطعات و مواداولیه از گمرک و همچنین قیمت قطعات و ارز اختصاص پیدا کرده از چالش‌های اصلی این روزهای قطعه‌سازان است. در این خصوص با پیمان یزدان‌بخش، مسئول کمیسیون کسب و کار انجمن قطعه‌سازان به گفت‌وگو پرداختیم.

در خصوص آخرین وضعیت ترخیص مواداولیه قطعه‌سازان از گمرک توضیح دهید.

درحال‌حاضر اصل قضیه ترخیص مواداولیه از گمرک باتوجه‌به لزوم پرداخت مابه‌التفاوت ارزی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشکل رفع نشده و تعدادی از قطعه‌سازان هنوز با این مانع مواجه هستند.

متاسفانه درحال‌حاضر با افزایش قیمت مواداولیه خارجی و داخلی مواجه هستیم و عملا باتوجه‌به قیمت ارز و عدم تخصیص ارز 4200تومانی به قطعه‌سازان به دلیل اینکه در رده کالاهای اساسی قرار نمی‌گیرد، قطعه‌ساز باید ارز موردنیاز خود را از بازار ثانویه یا نیمایی تهیه کند و بنابراین با افزایش دو تا دوونیم‌برابری قیمت مواداولیه خارجی مواجه است.

درمورد آن بخش از مواداولیه تولید داخل که از بازار آزاد تهیه می‌شوند نیز وضعیت از خریدهای بین‌المللی وخیم‌تر بوده و برای خرید محصولات شیمیایی در بازار داخل با این مشکل مواجه هستیم.

وضعیت قیمت مواداولیه موردنیاز صنعت خودرو به چه صورت است؟

در هفته گذشته شاهد افزایش قیمت شدید فولاد، مس و آلومینیوم در بازار بورس بودیم که این مواد همگی از نهاده‌های تولید قطعه‌سازان هستند. مساله دیگری وجود دارد و آن افزایش قیمت نفت است و شاید این مساله مبنا قرار گرفته اما آنچه که درحال‌حاضر با آن مواجهیم کمبود نقدینگی به خاطر افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی خارجی و داخلی و بحث سامانه نیما و نبود یورو در بازار است.

 توافق با خودروسازان بر سر قیمت قطعات به کجا رسیده است؟

هنوز افزایش قیمت مواداولیه به قیمت تمام‌شده قطعات افزوده نشده و قراردادها با خودروسازان بر مبنای ارز 4200تومانی به‌طور کامل اجرایی نشده و برخی قطعه‌سازان قیمت فروش را بر مبنای قیمت قبلی ارز یعنی 3800تومان درنظر می‌گیرند.

استدلال خودروساز این است که قیمت مصوب خودرو تغییر نکرده در نتیجه هنوز توافقی برای قیمت‌های جدید بر مبنای ارز ثانویه صورت نگرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =