بازار خودرو

به‌نظر می‌رسد با صحبت‌هایی که در خصوص کاهش نرخ دلار، خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری، تقویت احتمال تصویب FATF، روی روال افتادن همکاری بانک‌های ایرانی و اروپایی و قول اتحادیه اروپا برای کمک به فروش نفت ایران مطرح شده، جو روانی بازار خودرو کمی آرام گرفته و قیمت برخی از خودروهای داخلی تا 15میلیون‌تومان هم ریزش کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،  قیمت خودرو در بازار طی چندماه گذشته جولان بسیاری داد و به شکل نجومی افزایش پیدا کرد. برنامه‌ای هم عملا از سوی دولت برای مهار و کنترل این بازار ارائه نشد. وزارت صمت معتقد بود تنها می‌تواند در بحث عرضه خودرو توسط خودروسازان دخالت کند و نمی‌تواند در بازار و برای مردم تعیین‌تکلیف کند.

قسمت دوم این بخش، یعنی عدم دخالت در بازار توسط وزارت صمت صحیح است اما در بحث عرضه خودرو توسط خودروسازان به‌نظر می‌رسد این وزارتخانه چندان دقیق عمل نکرد. ضمن آن‎که دولت با تغییر پیاپی دستورالعمل‌های مربوط‌به نرخ ارز و همچنین پیش‎کشیدن بحث پرداخت مابه‌التفاوت ارز - آن هم در حالی که خود دولت بخشی از واردکنندگان را ملزم به دریافت ارز 4200تومانی کرده‌ بود - تعادل صنعت و بازار خودرو را بر هم زد.

همین تصمیمات اشتباه از سوی دو وزارتخانه اقتصاد و صمت و به‎طور کلی تصمیم‌گیران اقتصادی دولت باعث شد جو روانی در بازار خودرو منفی شود و قیمت‌ها دیگر نه به‎صورت ماهانه و فصلی بلکه به‎صورت لحظه‌ای افزایش پیدا کند. ترس از دست دادن سرمایه‌ مردم را به سمت بازار خودرو و سکه و ارز کشاند و همین سبب شد تمام این‌ بازارها به شکل بی‌سابقه‌ای دچار جهش قیمتی شوند.

به‌گونه‌ای که قیمت بسیاری از خودروها بیش‌از 2 برابر افزایش پیدا کرد. حال اما به‌نظر می‌رسد با صحبت‌هایی که در خصوص کاهش نرخ دلار، خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری، تقویت احتمال تصویب FATF، روی روال افتادن همکاری بانک‌های ایرانی و اروپایی و قول اتحادیه اروپا برای کمک به فروش نفت ایران مطرح شده، جو روانی بازار خودرو کمی آرام گرفته و قیمت برخی از خودروهای داخلی تا 15میلیون‌تومان هم ریزش کرده است. اما تثبیت روند کاهشی قیمت در بازار خودرو نیاز به تحقق سه‌عامل دارد که در ادامه به آن‎ها خواهیم پرداخت.

تثبیت قیمت دلار روی یک نرخ منطقی

نرخ دلار طی دوروز گذشته به واسطه جوی که ایجاد شده 3 تا 4هزار تومان کاهش پیدا کرد، کاهش قیمتی که اگر ادامه پیدا کند باعث خواهد شد قیمت خودرو نیز طی روزهای آینده تا 20درصد کاهش پیدا کند.

هم‎اکنون قیمت خودرویی مانند پراید که در ماه‌های اخیر به حدود 40میلیون تومان رسیده بود، به زیر 30میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ خودروها بیش‌از این‎که ناشی‌از افزایش قیمت دلار باشد، ناشی از فضای ملتهب اقتصادی کشور بوده است.

حتی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران هم طی چند ماه گذشته، برای بازار خودرو آسیب‎رسان‎تر از تصمیمات و دستورالعمل‌های اقتصادی دولت نبوده است. درصورتی که قیمت و جو ایجادشده برای کاهش قیمت دلار و منطقی‎شدن قیمت آن باتوجه به وضعیت اقتصادی و مالی کشورمان ادامه پیدا کند، بسیاری از کسانی که خودروهای خود را با قیمت نجومی آگهی کرده‌اند، مجبور خواهند شد آنها را با نرخ واقعی به فروش برسانند.

زیرا باتوجه‌به اظهارنظرهای رئیس و اعضای شورای رقابت، احتمال تحویل خودرو از سوی خودروسازان با قیمت‎های نزدیک به قیمت‎های تعدیل‎شده در بازار قوت گرفته و این موضوع سودجویی دلالان را به خطر انداخته است.

شورایی که از رقابت خارج شد

شورای رقابت طی 7سال گذشته همواره موردانتقاد خودروسازان بود. خودروسازانی که معتقد بودند این شورا مانع از واقعی و منطقی‌شدن قیمت خودروها می‌شود. حالا با کمرنگ شدن نقش شورای رقابت در قیمت‌گذاری و افتادن کار به دست سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار، خیال خودروسازان از افزایش قیمت خودرو و امکان فروش آن با قیمت 5درصد زیر نرخ حاشیه بازار تقریبا راحت شده است.

همین مساله نیز یک جو روانی مثبت دیگر برای بازار ملتهب خودرو به وجود آورد و قیمت‌ها را دچار تغییر کرد. به‌نظر می‌رسد با تثبیت این تغییر رویه در قانون قیمت‌گذاری خودرو، طی ماه‌های آینده شاهد افزایش عرضه محصولات خودروسازان داخلی خواهیم بود. چراکه این تغییر رویه می‌تواند گام بزرگی به سمت آزادسازی قیمت خودروها باشد.

از سوی دیگر، باتوجه‌به محدودبودن میزان نیاز مصرف‎کنندگان واقعی، واسطه‎های بازار پس‌از تحویل‌گرفتن خودروهای ثبت‌نامی خود ناچار به فروش آن‎ها با قیمت‎های پایین‎تر خواهند بود.

تاثیر احتمال تصویب FATF بر قیمت ارز

برخی معتقدند پیوستن یا نپیوستن ایران به FATF تاثیری در کاهش نرخ ارز ندارد اما به‌هرحال پذیرش و اجرای استانداردهای نظام پولی و بانکی جهان نه‎تنها دست ایران را در استفاده از سوئیفت بازتر خواهد کرد، بلکه می‌تواند تاثیر بسیاری بر روند معاملات، صادرات و واردات و همچنین ارز داشته باشد.

یکی از مشکلات کشورمان دشواری دسترسی به شبکه بانکی جهانی است. صنعت خودرو ایران یکی از صنایعی است که با مشکلات بسیاری در این خصوص مواجه شده است. بسیاری از سفارش‌گذاری‌های قطعات برای خودروها به‎واسطه همین مشکلات وارد کشور نشده‌اند.

همین موجب شده خودروها ناقص باشند و بازار کشور به سبب کمبود عرضه به هم بریزد. به اعتقاد برخی کارشناسان، انتشار نقل قول علی مطهری، نایب‎رئیس مجلس شورای اسلامی از رهبر انقلاب درخصوص تفویض تصمیم‎گیری نهایی درخصوص FATF به مجلس، از مهم‎ترین دلایل ریزش قیمت ارز در بازار بوده، ارزی که مستقیما با صنعت خودرو و به تبع آن بازار خودرو در ارتباط است.

درمجموع، تاثیر تصویب پیوستن به FATF، کمرنگ شدن نقش شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری و بازشدن دست خودروسازان برای افزایش قیمت و رساندن به سطح قیمت بازار و همچنین افت قیمت ارز طی دوروز اخیر باعث شده تا بسیاری برای کاهش زیان ناشی‌از سقوط قیمت‌ها فروشنده باشند و در صورتی که بازار ارز همچنان روند کاهشی داشته باشد، در روزهای بعد نیز فاصله قیمت خودروها با قیمتی که قبل از گرانی‌ها داشتند، کمتر خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب FR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    1 0
    چقدر بد ، این قیمت ها خیلی بالا و نا عادلانه است. ای کاش قیمت ها تعدیل می شد.
  • مانی IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
    0 0
    بدبخت شدیم رفت. یک شورای رقابت جلوی اینارو میگرفت که اونم از دست رفت. قیمت کارخونه و بازار یکی میشه. باید ماشینای 30 سال پیش رو بخریم اونم 50 به بالا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =