بازار خودرو

برخی از فعالان بازار خودرو این کاهش مقطعی قیمت خودرو در بازار را به سقوط تشبیه کرده‌اند و اعتقاد دارند این روند کاهشی نرخ محصولات خودرویی ادامه خواهد داشت.

 به گزارش «اخبار خودرو»،  کاهش مقطعی چندده‌میلیونی خودرو در مقابل افزایش چندصدمیلیونی آن در چند ماه اخیر نمی‌تواند نبض بازار را در دست کسی قرار دهد. برخی از فعالان بازار خودرو این کاهش مقطعی قیمت خودرو در بازار را به سقوط تشبیه کرده‌اند و اعتقاد دارند این روند کاهشی نرخ محصولات خودرویی ادامه خواهد داشت. درحالی که برخی دیگر از کارشناسان فعال در صنعت خودرو در مقابل معتقد هستند نرخ خودرو متاثر از کاهش قیمت ارز دچار کاهش ارزشی شده است و این روند نمی‌تواند ادامه یابد. در این خصوص علی شکوهی، کارشناس صنعت و بازار خودرو می‌گوید: «به عقیده کارشناسان و فعالان بخش، استفاده از اصطلاح سقوط قیمت خودرو به‌کلی اشتباه است. کاهش مقطعی قیمت خودرو در بازار باتوجه‌به آن‌که این میزان کاهش در مقابل افزایش قیمت‌ها در چند ماه اخیر قابل‌توجه نیست و در حدود مشخصی متوقف شده، نمی‌تواند روند مستمری را به بازار القا کند.»
   قفل بی‌کلید بازار خودرو
عدم تمایل فروش خودروهای وارداتی ناشی‌از دید تجاری و سرمایه‌ای به کالایی مثل خودرو است. باتوجه‌به این‌که بازارهای خودرو داخلی و خارجی همچنان به آرامش نرسیده است، سرمایه‌گذاران برای کاهش ریسک ناشی‌از کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی اقدام به خرید کالاهای شبه‌سرمایه‌ای می‌کنند. از آن‌رو که صنعت خودرو در بحران‌های گذشته توانسته موجب حفظ ارزش پولی در کشور شود، اقبال بیشتری برای جذب سرمایه‌های خرد دارد. شکوهی درخصوص قفل شدن بازارهای خودرو داخلی و خارجی گفت: «باتوجه‌به کاهش مقطعی قیمت خودرو در بازارهای مصرف، از سویی فروشندگان خودرو اقدامی در جهت فروش محصولات واردشده نمی‌کنند، زیرا آن‌ها منتظر بازگشت نرخ خودرو به روند صعودی خود بر طبق چندماه گذشته هستند. از سوی دیگر، خریداران نهایی خودرو با توجه به روند کاهشی خودرو در چند روز اخیر در بازار امید آن را دارند که این روند ادامه یابد. بنابراین این شرایط در بازار خودرو به قفل بی‌کلید بدل 
شده است.»

  تغییرات ماهیتی شرکت‌های نمایندگی در ماه‌های آتی
این کارشناس صنعت و بازار خودرو با بیان این‌که اجرای دور دیگری از تحریم‌های آمریکا همچون تحریم‌های نفتی از 13آبان‌ماه، ادامه ممنوعیت واردات خودرو و عدم‌ترخیص حدود 20هزار خودرو از ابتدای تابستان امسال تاکنون موجب موج گرانی در صنعت خودرو شده است، اظهار داشت: «ممنوعیت واردات و جلوگیری از ترخیص خودروهای مانده در گمرک نوعی خودتحریمی بوده که از سوی دولتمردان به صنعت خودرو تحمیل شده است. نمی‌توان با بستن راه‌های ورودی کشور صنعت را مدیریت کرد.» وی با تاکید بر این‌که شرکت‌های نمایندگی به دلیل قانون ممنوعیت واردات دچار تغییرات ماهیتی شده‌اند، افزود: «تا چند ماه آینده شرکت‌های واردکننده خودرو همگی به شرکت‌های صرفا ارائه‌دهنده خدمات پس‌از فروش تبدیل خواهند شد.»

   شرکت‌های خودرویی باید خود را برای روزهای سخت‌تری آماده کنند
باتوجه‌به گذشت دوماه از دور جدید تحریم‌های آمریکا (16 مردادماه) بر سر راه صنایع ایران و تحکیم تحریم‌ها تا حدود یک ماه آینده (13 آبان‌ماه)، آیا فرصتی برای جبران فرصت‌های ازدست‌رفته به‌وجود خواهد آمد؟ شکوهی در پایان گفت: «صنعت خودرو یا باید در انتظار تعدیل نیروهای هزاران نفری باشد یا به‌ویژه بخش واردات خودرو، خود را برای روزهای سخت‌تری آماده کند و لباسی از جنس خودروهای تولیدی‌اش بر تن کند. 
شاید فشار حاصل از عدم واردات خودرو  بازارهای داخلی را درگیر آسیب‌های بیشتری نکند. اما باید دید اصلا خودروسازی داخلی توان جبران خسارات ناشی‌از نبود واردکنندگان و ورود خودروهای خارجی و رقابت آن‌ها با خودروهای داخلی را دارد یا خیر، شاید خودروسازان داخلی باید به تولید انحصاری خود در کشور 
ادامه دهند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =