پراید

در مناطق مختلف کشور، خودروها با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند. با این حال خرید خودروهای کارکرده می‌تواند یک گزینه مناسب برای کسانی باشد که ترجیح می‌دهند هزینه خرید یک خودرو صفرکیلومتر را پرداخت نکنند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها باتوجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور و بالا رفتن نرخ ارز، بسیاری افراد اقدام به خرید خودروهای کارکرده می‌کنند. اما قیمت‌هایی که در بازار برای بسیاری از خودروها درنظر گرفته می‌شود، با بهای حقیقی آنها فاصله زیادی دارد. از طرفی به‌دلیل شباهت بازار خودرو ایران با برخی از کشورهای همسایه، می‌توان قیاسی نسبتا نزدیک را با برخی کشورهای همسایه انجام داد. به‌عنوان مثال کشور عراق دارای بازار خودرو تقریبا بزرگی است که تمام‌ رده‌های قیمتی را شامل می‌شود. از طرفی خودروسازان ایرانی با صادرات محصولات خود به این کشور، توانسته‌اند سهم بسزایی از این بازار بزرگ را به خود اختصاص دهند.
در مناطق مختلف کشور، خودروها با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند. با این حال خرید خودروهای کارکرده می‌تواند یک گزینه مناسب برای کسانی باشد که ترجیح می‌دهند هزینه خرید یک خودرو صفرکیلومتر را پرداخت نکنند.
گفتنی است پارامترهایی نظیر سلامت فنی و ظاهری، میزان کارکرد، شرایط بیمه‌ای و مواردی از این قبیل همگی در قیمت‌گذاری خودرو کارکرده تاثیرگذار خواهند بود. بر همین اساس نمی‌توان به‌طور دقیق تمام خودروهای کارکرده را در یک رده قرار داد. اما با آگاهی از آنها و تطبیق موارد نام‌برده می‌توان قیمت حدودی این خودروها را محاسبه کرد. در بازار خودرو کشور تنوع خوبی از نظر برند، مدل و قیمت وجود دارد. این موضوع موجب شده است تقریبا تمام متقاضیان خودرو بتوانند با هر بودجه‌ای به خودرو مورد نظر خود دست پیدا کنند. با این حال مانند اغلب نقاط جهان در عراق نیز متقاضیان خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور بیشتر هستند و به همین دلیل قیمت آنها نیز بالاتر ذکر می‌شود. قیمت‌هایی که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، از شهرهای گوناگون عراق جمع‌آوری شده‌اند و برای آشنایی خوانندگان با حدود قیمت خودرو در بازار است. مدل خودرو و میزان کارکرد آن نیز از مهم‌ترین عواملی است که روی قیمت خودروهای دست‌دوم تاثیر می‌گذارد. 
از این‌رو خریداران هنگام خرید باید به‌طور کامل بخش‌های مختلف خودرو کارکرده‌ای که قصد خرید آن را دارند، بررسی کرده و از میزان سلامت خودرو اطمینان حاصل کنند. در بازار خودرو عراق، برندهای آمریکایی  و ژاپنی از طرفداران بیشتری برخوردار هستند و البته به همین نسبت قیمت بالاتری نیز دارند.
از آنجایی‌که این قیاس تنها در بخش قیمتی صورت گرفته، تعرفه گمرکی در قیمت‌های درنظرگرفته‌شده برای بازار ایران لحاظ نشده است. در واقع تنها معادل‌سازی قیمت دلاری خودروها بر اساس میزان کارکرد و شرایط فنی در بازار عراق باتوجه به میانگین نرخ ارز در بازار ایران صورت گرفته است. لازم به‌ذکر است باتوجه به نوسانات نرخ ارز، طی روزهای گذشته و همچنین نامشخص بودن نرخ دلار در سامانه نیما طی روزهای اخیر، مبلغ 10‌هزارتومان برای هر دلار درنظر گرفته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =