بازار خودرو

مرکز خریدوفروش غرب تهران (چیتگر) روز گذشته مملو از دلالان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای بود که در این ماه‌ها به آینده خودرو خوش‎بین بوده‌اند و انتظار افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی را بیش‌از شرکت‌های تولیدکننده کشیده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  حضور دلالان خودرو در جمعه‎بازارهای حاشیه کلان‎شهرها محسوس‌تر از فروشندگان خودروهای خانگی شده است. مرکز خریدوفروش غرب تهران (چیتگر) روز گذشته مملو از دلالان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای بود که در این ماه‌ها به آینده خودرو خوش‎بین بوده‌اند و انتظار افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی را بیش‌از شرکت‌های تولیدکننده کشیده‌اند. دیروز اما پارکینگ خریدوفروش خودرو غرب تهران با حضور بیش‌از پیش خودروهای صفر کیلومتر مواجه بود که مالکان آن‌ها اصرار بیشتری در فروش خودروهای خود نسبت‌به هفته‌های گذشته داشتند. حضور کمرنگ‌تر از گذشته دلالان خرید خودرو در حاشیه اتوبان کرج و جاده مخصوص کرج نیز قابل‌ملاحظه بود. حتی بسیاری از همان افرادی که در هفته‌های گذشته در صف خریداران به‎اصطلاح دست‎به‎نقد قرار داشتند، دیروز در مقام فروشنده خریدهای قبلی خود را سوار بر خودروبر (car carrier) به میدان فروش عرضه کرده بودند.

فروشندگان واقعی در بازار بی‎خریدار

یکی از دفاتر ثبت اسناد مستقر در پارکینگ خریدوفروش خودرو درخصوص خریدوفروش‌های ثبت‎شده در ساعات اولیه روز جمعه می‌گوید: «در هفته‎های گذشته کسی فروشنده نبود، زیرا اغلب فروشندگان به انتظار ازسرگیری روند افزایش قیمت نشسته بودند و در مقابل خریداران نیز توقع تداوم کاهش قیمت‎ها را داشتند اما روند کاهشی قیمت طی هفته اخیر برخی فروشندگان را نگران کرد و به بازار کشاند. بدین‎ترتیب میزان معاملات با افزایش عرضه‎ها سه‎برابر شده اما باید گفت باز هم میزان خرید نسبت‌به حجم عرضه بسیار کم است.» پیش‎فروش‎های پیاپی خودروسازان و افت قیمت خودرو در بازار همپای کاهش نرخ ارز، تب‎وتاب‌دلالان را فرو نشاند و آنان را به تکاپو برای فروش انداخت. حال انتظار می‌رود مصرف‎کنندگان واقعی وارد بازار خودرو شوند. زیرا کاهش قیمت خودرو به نسبت هفته‌های گذشته سرعت گرفته و انتظار همه فعالان در این حوزه ادامه‌دار بودن این روند است. 

اعلام خودروسازان برای پیش‎فروش در هفته جاری

براساس این گزارش، بازارهای فروش مستقیم خودرو با افزایش عرضه مواجه شده است و به‌نظر می‌رسد به‎مرور تقاضاهای کاذب از بازار حذف شده و مصرف‎کنندگان واقعی به سمت این بازار هدایت شوند. البته بررسی آگهی‌های فروش خودرو در سایت‌ها و بخش نیازمندی روزنامه‌ها، حکایت از آن دارد که آگهی‌ها برای فروش هرچه سریع‎تر خودروها افزایش یافته و مصرف‎کنندگان واقعی اعم‌از افرادی که خودرو را به‎عنوان کالای مصرفی یا ابزار کار نیاز دارند، وارد بازار شده و خریدار شده‌اند. به این ترتیب، قیمت‌های کاذب در بازار خودرو شکسته شده و اگرچه هنوز هم این بازار با حباب مواجه است اما نرخ‌ها تا حدودی به‌سمت واقعی‎شدن پیش رفته است. ‎تب‎وتاب فروش برای خودروهایی که با هدف کسب سود خریداری شده بود، به این دلیل بالا گرفته است که دو خودروساز اصلی اعلام کرده‌اند طرح‌های پیش‎فروش را از اوایل هفته پیش رو آغاز خواهند کرد و عده‎ای نگران هستند با انجام این پیش‎فروش‌ها، حاشیه سودشان بیش از قبل تقلیل رود و حتی ضرر کنند.

کاهش ۵ تا ۷‌میلیون تومانی قیمت در هفته گذشته

با بررسی قیمت‌های ارائه‎شده در بازار خودرو حاشیه غربی پایتخت و مقایسه آن با قیمت‌های هفته گذشته در سراسر کشور متوجه می‌شویم، طی یکی، ‎دوروز گذشته نرخ خودرو در بازار با کاهش بیشتری مواجه شده و در برخی مدل‌های داخلی بین ۵ تا ۷میلیون‌تومان کاهش را تجربه کرده است. ضمن این‎که فروشندگان در هر آگهی جدیدی که منتشر می‌کنند، تلاش دارند قیمت را کاهش بیشتری دهند تا بلکه سریع‎تر خریدار پیدا کنند. در ادامه با شخصی گفت‎وگو کردیم که چند خودرو داخلی (8خودرو 206) را برای فروش به بازار ارائه کرده و معتقد بود: «حباب بازار ناشی از سرازیر شدن سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به بازار درحال ترکیدن است. بازار خودرو طی روزهای گذشته با اعلام خبر آغاز پیش‎فروش‌ها از سوی دو خودروساز بزرگ با عکس‎العمل‌های جدی از سوی دلالان و افرادی مواجه شده است که طی ماه‌های گذشته با تلاطم بازار خودرو از این کالای مصرفی به‎عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری استفاده کرده بودند اما اکنون همه وارد میدان شده و با اصرار در انتشار آگهی‌های متعدد بنا را بر فروش خودروهای خود گذاشته‎اند.»

احتمال تداوم کاهش قیمت تا یک ماه آینده

پیش‎بینی می‌شود طی روزهای آینده، بازار خودرو کاهش نرخ بیشتری را تجربه کند و کم‎کم مصرف‎کنندگان واقعی برای خرید وارد بازار شوند و کاهش تقاضا، کاهش نرخ را هم رقم زند اما فاصله قیمت پیش‎‌فروش کارخانه‌های تولیدکننده محصولات داخلی با نرخ خودروهای ارائه‎شده در بازارهای حاشیه‌ای هنوز هم قابل‌ملاحظه است. باتوجه‌به این‌که احتمال ادامه ریزش قیمت‌ها تا یک ماه آینده در بازار می‌رود، سرمایه‌گذاران معتقد هستند با ادامه روند کاهشی نرخ خودرو در بازار سود خواب پول سرمایه‌گذاران از بین خواهد رفت و این نگرانی برای این افراد به وجود آمده است که متحمل ضرر فروش با قیمت خرید در ماه‌های گذشته شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =