واردات خودرو

تولید و خودروسازی ما با مقوله واردات هیچ نسبتی ندارد و اگر این صنعت بتواند محصول خوب تولید کند، واردات نمی‌تواند جای آن را بگیرد

به گزارش «اخبار خودرو»، مشکلات روزافزون بازار خودروهای وارداتی، این کسب‎وکار را به پرحاشیه‌ترین بخش فعالیت‎های اقتصادی کشور بدل کرده است. درحالی‌که رکود تورمی در این بازار گریبان مصرف‌کنندگان را گرفته، بلاتکلیفی خودروهای مانده درگمرک نیز موجب شده است بسیاری از نمایندگی‎ها و شرکت‌های واردکننده در آستانه تعطیلی قرار بگیرند. البته هرازگاهی وعده‌هایی ازسوی دولتی‌ها درخصوص ترخیص خودروهای مانده در گمرک داده می‌شود که عمل‎نکردن به آن‌‎ها به‎رغم شرایط نامساعد و وضعیت نامطلوب واردکنندگان، به تاکتیکی برای جلوگیری کامل از فعالیت واردکنندگان خودرو درخصوص سرمایه‌های رو به اضمحلال ایشان بدل شده است. 

اکنون نیز در حالی معاون وزیر صمت خبر از آغاز کار کارشناسی برای حل مشکل خودروهای وارداتی مانده در گمرک داده که به ‌گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، تاکنون هیچ‎یک از خودروهایی که دارای مجوزهای لازم برای واردات هستند، از گمرکات ترخیص نشده‌اند.

کوروش مرشدسلوک‌ می‎گوید: «یکی از دلایل اصرار در ممانعت ۱.۵ساله از واردات این خودروها که به برهم خوردن نظم بازار نیز انجامیده است، برداشت‌های اشتباه از تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو کشور است؛ برخی افراد خاص تصور می‌کنند واردات خودرو، همسو با تحریم‌های آمریکا، به صنعت خودرو کشور لطمه وارد کرده و آمریکا را به هدفش نزدیک‎تر می‌کند، اما واقعیت این است که ممنوعیت واردات موجب تخریب بازار رقابتی و ایجاد انحصار است که قطعا به نفع صنعت خودرو نیست.»

واردات جایگزین تولید داخل نیست

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‎که تا چه زمانی باید کالایی که پول آن پرداخته و ارز آن خارج شده است، به‌دلیل برخی تصمیمات ناآگاهانه همچنان در گمرک متوقف باشد، می‎افزاید: «رویه وعده‎دادن و عمل‎نکردن درباره ترخیص خودروهای مانده در گمرک آن‎قدر تکرار شده است که به نظر می‎رسد هدفی جز در استیصال نگه‎داشتن شرکت‎های واردکننده و اضمحلال سرمایه آن‌ها در کار نیست.» 

وی درخصوص تاثیرات تحریم‌های بین‌المللی آمریکا در صنعت و بازار خودرو اظهار می‎دارد: «کسانی که در بخش خودروسازی فعالیت دارند ادعا می‌کنند آمریکا صنعت خودرو کشور را به این دلیل در اولویت نخست قرار داد که ایران از دیدگاه خودروسازی بسیار موفق است و پرسنل بسیار زیادی در صنایع وابسته آن مشغول هستند. در نتیجه ما نباید با واردات خودرو بر این تحریم‌ها دامن بزنیم. این استدلالی است که آن را درست نمی‌دانم چراکه تولید و خودروسازی ما با مقوله واردات هیچ نسبتی ندارد و اگر این صنعت بتواند محصول خوب تولید کند، واردات نمی‌تواند جای آن را بگیرد.»

کار واردکنندگان همین حالا هم تمام است!

به گفته مرشدسلوک، اکنون هم ضربات بسیار مهلکی به واردکنندگان وارد شده است و این‌که چه زمانی ممنوعیت واردات برداشته می‎شود، دیگر برای آن‎ها اهمیتی ندارد. چراکه تا اسفندماه امسال حدود ۸۰ تا ۹۰درصد شرکت‌ها و نمایندگی‌های واردکننده خودرو تعطیل و ورشکست می‌شوند و بالغ‌ بر ۱۴هزار نفر در نتیجه تعطیلی‌ها بیکار خواهند شد. 

وی ادامه می‎دهد: «باتوجه‌به تعطیلی ۳۰‌درصد نمایندگی‌های واردکننده خودرو در کشور، باید توجه داشت که تاکنون سه برند خودرو وارداتی به‌طور کامل تعطیل و نیروهای مشغول به کار در این نمایندگی‌ها اخراج شده‌اند. این سرنوشت تا پایان امسال در انتظار مابقی نمایندگی‌ها نیز خواهد بود و درصورتی که تا پایان امسال ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود، بعید است سرمایه‎گذارانی که در این حوزه سرمایه‎گذاری کردند، تمایل به بازگشت به این حوزه و سرمایه‎گذاری مجدد را داشته باشند. 

چراکه موضوع واردات و سرمایه‌گذاری نمایندگی‌های برندهای خارجی امری تخصصی و هزینه‎بردار است و نمی‌تواند یک‎باره متوقف و پس از مدتی بازگشایی شود.»

رئیس انجمن واردکنندگان تصریح می‎کند: «تعطیلی‌ نمایندگی‌های رسمی و بیکاری کارگران متخصص این شرکت‌ها، موجب سرازیر شدن بیش‌از  2500نفر از شاغلان در حوزه واردات خودرو به صندوق‌های بیمه تامین‌اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری شده است. براساس آخرین آمارها، از میان خودروهای متوقف‎‌شده در گمرکات کشور حدود ۴هزار دستگاه خودرو وارداتی به‌دلیل مشکل مابه‌التفاوت ارزی زمین‌گیر شده‌اند.» 

وی در پایان با اشاره به آمار واردات خودرو در سال‎های اخیر و سهم واردات خودرو می‎گوید: «طی سال‌های ٩٣ تا ٩٦ درمجموع ۲۹۸هزار خودرو وارد شده و بارها از سوی انجمن واردکنندگان خودرو اعلام شده است که کشش بازار بیشتر از این نیست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =