CNG

علی مشیری: ما نباید از فناوری‌های روز دنیا عقب بیفتیم و باید به سمت خودروهای هیبرید گازسوز برویم

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در دانشگاه علم‌و‌صنعت، همایشی در باره آینده قوای‌محرکه خودرو منطبق‌بر استانداردهای ایران و جهان برگزار شد و مهندس مهدی رجبعلی، قائم‌‌مقام و عضو هیات‌مدیره شرکت ایپکو به سخنرانی و تشریح راهبرد قوای‌‌محرکه، آلایندگی‌های تولیدی ناشی‌از آن و درنهایت بررسی زیرساخت خودروهای الکتریکی و هیبرید در کشور پرداخت. به‌همین‌دلیل فرصتی پیش آمد تا با ایشان و علی مشیری‌موحد، مدیرسامانه و روش‌های ایپکو درباره موضوعات مطرح‌شده در همایش، مصاحبه‌ای داشته باشیم. 

در همایش مطرح شد محصولات سال 98 باید مجهز به سیستم یورو5 باشند. با توجه به کیفیت سوخت، ضعف‌های تولید و تامین قطعات برای استاندارد یورو4 که با آن روبه‌رو هستیم، آیا در سال 98 توانایی استفاده از این سیستم را خواهیم داشت؟

مهدی رجبعلی: سوختی که اکنون  به ایپکو ازسوی وزارت نفت برای آزمایش ارائه می‌شود، کیفیت یورو5 دارد اما این‌که امکان توزیع چنین کیفیتی در شبکه سوخت‌رسانی وجود دارد یا خیر را باید از مسئولان مربوطه بپرسید. تمام خودروهای ما که تولید می‌شوند، از استاندارد یورو4 برخوردارند و در تامین قطعاتی که به آلایندگی مربوط می‌شوند نیز درحال‌حاضر مشکل خاصی نداریم. 

آیا دستیابی به استاندارد یورو5، مشکلی در تامین قطعات آن ایجاد نمی‌کند؟

مهدی رجبعلی:‌ باتوجه به موتورهایی که در کمپانی ایران‌خودرو داریم، درخصوص استانداردهای یورو4 و یورو5 فقط بحث نرم‌افزار و کالیبراسیون مطرح است و موضوع سخت‌افزاری موتوری مطرح نیست. در‌حال‌حاضر طراحی اکثرموتورهای ما براساس استانداردهای یورو5 است. 

یعنی موتور ملی براساس استاندارد یورو5 طراحی شده است؟  البته تاریخ تولید این موتور به سال 2008 بازمی‌گردد اما اکنون استاندارد جهانی، یورو6 است

مهدی رجبعلی:‌ ‌ بله، موتور ملی براساس استاندارد یورو5 طراحی شده است. 

در صحبت‌های خود اشاره کردید سیستم GDI یا پاشش مستقیم سوخت مناسب نیست. علت آن چیست؟

مهدی رجبعلی: نمی‌توان در مورد تکنولوژی از صفت خوب یا بد استفاده کرد. درواقع هر سیستمی نقاط قوت و ضعف دارد. پتانسیل تولید ذرات معلق در سیستم پاشش سوخت GDI بسیار زیاد است و این نقطه‌ضعف محسوب می‌شود. برای حل این مشکل باید از فیلترهای جذب ذرات معلق استفاده کرد که این امر معضل دیگری را رقم می‌زند. مصرف‌کننده نهایی در بازار، این فیلتر را باز می‌کند و در این خصوص فرهنگ‌سازی انجام نشده است.

آیا ایپکو، موتور مجهز به این سیستم سوخت‌رسانی را تولید کرده است؟

مهدی رجبعلی:  ما تاکنون موتوری برای سوخت بنزین با این سیستم تولید نکردیم، دو خودرو پژو 2008 و رنو کپچر که مونتاژی هستند، از این سیستم استفاده می‌کنند. ما نیز قصد داریم تا سال 1400 به آن برسیم. 

 حال که صحبت از توسعه و آینده به‌میان آمد، مسیر صنعت خودرو کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علی مشیری: باتوجه به شرایطی که برای بنزین به‌وجود آمده است، باتوجه به ذخایر غنی گازی که داریم، باید به سمت استفاده از سوخت CNG برویم و در این زمینه بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم. این امر می‌تواند به‌عنوان یک روش کوتاه‌مدت یا میان‌مدت اجرا شود. ولی در بلندمدت می‌توانیم به سمت خودروهای برقی و هیبرید مانند گازسور-برقی برویم. 

 به‌عنوان پرسش آخر، این همایش می‌تواند سبب بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه باشد؟

علی مشیری: دانشگاه به‌عنوان معتمد جامعه و صنعت خودرو و همچنین به‌عنوان داور می‌تواند نقش تسهیل‌گر و مهمی را ایفا کند. دانشگاه می‌تواند حرف جامعه را بشنود و به صنعت تبدیل کند. به این معنا زمانی‌که صنعت، نیاز جامعه را از سمت دانشگاه دریافت کند، می‌داند آنجا قابل‌اطمینان و اعتماد است.  همچنین می‌تواند حرف‌های خودروساز را بشنود و به تامین‌کننده انرژی منتقل کند. دانشگاه از آن‌جایی‌که ذی‌نفع است و بنگاه اقتصادی نیست از توانایی حل مشکلات براساس پشتوانه علمی در صنعت برخوردار است. ما این مدل را در این همایش به نمایش گذاشتیم. در‌حال‌حاضر کارگروهی تشکیل شده است تا ایپکو و ایران‌خودرو با دانشگاه‌های متقاضی همکاری داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =