تایر

70میلیون‌دلار ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تولید تایر در انتظار تامین بانک مرکزی است.

به گزارش «اخبار خودرو»، این میزان ارز برای واردات مواد اولیه مورد نیاز تایر ازجمله کائوچوی طبیعی، ‌استیل کورد، افزودنی‌ها و شتاب‌دهنده‌های شیمیایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تخصیص داده شده که متاسفانه به‌دلیل عدم تامین از سوی بانک مرکزی هنوز وارد چرخه تامین مواد اولیه تایرسازان کشور نشده است. دکتر محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر کشور در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» درحالی از معطل ماندن 70میلیون‌دلار ارز تخصیصی به صنعت تایر در بانک مرکزی خبر داد که با احتساب ارزبری 1.2دلاری برای تولید هر یک کیلو تایر، ‌با این میزان ارز می‌توان حدود 70هزارتن تایر در کارخانه‌های ایرانی تولید کرد.
 رئیس انجمن صنعت تایر کشور این میزان ارز را برای تامین مواد اولیه وارداتی سه‌ماه تولید کارخانه‌های تایرسازی کشور کافی دانست و تصریح کرد: «در صورت عدم تامین به‌موقع ارز مورد نیاز شرکت‌های تولید تایر،‌ خطوط تولید این شرکت‌ها در آینده نزدیک تعطیل خواهد شد.» 
شایان ذکر است در حال حاضر مواد اولیه تایرسازی با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود و کارخانه‌ها برای خرید و واردات مواد اولیه مورد نیاز خود به‌صورت مستقیم اقدام می‌کنند. 
البته در موضوع واردات کائوچوی طبیعی، کارخانه‌ها می‌توانند با عقد قرارداد با شرکت‌های واردکننده،‌ تامین این ماده را به شرکت‌ها و فعالان بازار بسپارند. این اتفاق در برخی موارد، باعث ایجاد ارتباطات خارج از عرف در زمینه تجارت کائوچوی طبیعی و عرضه کائوچوی خریداری‌شده با ارز دولتی به بازار آن‌هم با قیمت آزاد شده است. 
حال با توقف تامین ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه تولید تایر توسط بانک مرکزی، به نظر می‌رسد طی هفته‌های آتی، شاهد کمبود مواد اولیه در بازار و روی آوردن کارخانه‌ها به تامین این مواد از بازار آزاد باشیم؛ اتفاقی که بیش از همه برای سودجویان این بازار منفعت به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =