کد خبر: 224112
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
چری تیگو 5

برخی خودروسازان چینی در ایران، پا را فراتر نهاده و سرمایه‌گذاری مشترک و گسترده‌ای انجام داده‌اند که ازجمله‌ آن‌ها می‌توان به الگوی شرکت خودروسازی چری به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو کشور چین و اولین شرکت چینی که وارد ایران شد، اشاره کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها تحت‌تاثیر تحریم‌ها، اغلب خودروسازان بین‌المللی بازار ایران را ترک کرده و در این میان نیز برخی خودروسازان چینی به لحاظ مصلحت خود بازار خودرو کشور را ترک کرده‌اند. اما آن‌چه مسلم است بخش گسترده‌ای از خودروسازان خصوصی کشور در دست چینی‌هاست و با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و خروج برخی خودروسازان خارجی، بازیگران اصلی بازار کشور درحال‌حاضر همین چینی‌ها هستند. البته باید به این نکته اشاره کرد برخی برندهای چینی حاضر در کشور نیز همکاری مشترکی با خودروسازان دولتی دارند. آنچه این روزها به‌عنوان تحلیل بازار توسط برخی کارشناسان مطرح می‌شود، خروج خودروسازان چینی از بازار ایران طبق گزارش‌ها و آمار تولید منتشرشده در ماه‌های اخیر، به دلیل فشار دولت آمریکا و حساسیت ویژه روی صنعت خودرو است که باعث می‌شود احتمال خروج کامل چینی‌ها از بازار ایران را قوت بخشد. اما ازسوی‌دیگر باید به برخی نکات اشاره کرد. بدون‌شک بازار ایران برای خودروسازان چینی، بازار مهم و استراتژیکی بوده و کلید ورود به بسیاری از بازارهای مهم و بین‌المللی است، بر این اساس برخی خودروسازان چینی در ایران، پا را فراتر نهاده و سرمایه‌گذاری مشترک و گسترده‌ای انجام داده‌اند که ازجمله‌ آن‌ها می‌توان به الگوی شرکت خودروسازی چری به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو کشور چین و اولین شرکت چینی که وارد ایران شد، اشاره کرد. این شرکت که سال‌هاست به‌صورت جوینت‌ونچر با شریک ایرانی خود همکاری و  در سال‌های اخیر  نیز در زمینه ایجاد کارخانجات مدرن تولیدی سرمایه‌گذاری کرده است، آیا به راحتی می‌تواند بازار کشور را ترک کند؟ قطعا جواب این سوال منفی خواهد بود. گرچه نمی‌توان مشکلات تولید، نقل و انتقالات مالی و تامین قطعات را که قطعا بر نحوه فعالیت خودروسازان چینی و حتی خودروسازان داخلی تاثیر بسیار داشته، نادیده گرفت، زیرا اکنون آن‌ها تحت‌فشار فراوانی قرار گرفته‌اند. با این حال خودروسازان چینی که ریشه قوی‌تری در بازار ایران دارند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی نیز داشته‌اند، به‌راحتی بازار ایران را ترک نمی‌کنند چراکه برای به‌دست آوردن موقعیت فعلی سال‌ها جنگیده‌اند. آن‌ها با اتخاذ سیاست‌های انقباضی و کاهش تولید در برخی ماه‌ها  سعی دارند تا جای‌ممکن حضور خود را در بازار ایران تثبیت کرده و این بازار مهم و استراتژیک را ترک نکنند. 
ازسوی‌دیگر با درنظرگرفتن تمام جوانب باید به این نکته نیز توجه داشت  که چینی‌ها در بخش تولید خودرو در ایران طی سال‌های اخیر حضور پررنگی داشته‌اند و خروج یکباره آن‌ها می‌تواند تاثیر منفی بر اقتصاد چری خصوصا بعد از وضعیت نه‌چندان مطلوب پیش‌آمده در بازار برزیل بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =