خودروهای اتوماتیک

اما تحریم‌های بین‌المللی تنها درزمینه تامین گیربکس اتوماتیک اثر نخواهد گذاشت، زیرا بسیاری از قطعات ضروری در ساخت خودرو دارای فن‌آوری ‌های‌تِک بوده که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،پس از توافقات برجام در تیرماه سال 94، روزنه امیدی در صنعت خودرو کشور ایجاد شد. زیرا پس از چند سال باردیگر شاهد ورود برندها و شرکت‌های معتبر در زمینه طراحی و تولید خودرو به کشور بودیم و همین موضوع سبب شد بسیاری از برندها با سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خط تولید، به فکر توسعه فعالیت خود در ایران و خاورمیانه بیفتند. ازجمله این اقدامات می‌توان به حضور مجدد فرانسوی‌ها با برندهای پژو و سیتروئن و برند هیوندای اشاره کرد که با تجهیز و راه‌اندازی خط تولید، توانستند مجددا در بازار ایران جایگاهی برای خود به‌دست آورند.

اما متاسفانه این اقدامات چندان پایدار نبودند و با برهم خوردن یک‌باره برجام و خروج یک‌طرفه آمریکا از این توافقنامه، کم‌کم برندهای خارجی فعالیت خود را به تعلیق درآوردند و بازار ایران را ترک کردند. همین موضوع سبب شد تا بار دیگر تجربه سال‌های 91 تا 93 را در این صنعت شاهد باشیم. به‌عنوان مثال در آن سال‌ها عرضه خودروهای اتوماتیک با مشکل جدی روبه‌رو و پس از مدتی عرضه آن‌ها به‌طور کامل متوقف شد. 
حال با نگاهی به طرح‌های فروش خودروسازان می‌توان فهمید بار دیگر این مشکل گریبان‌گیر صنعت خودرو شده و احتمال حذف آپشن گیربکس اتوماتیک از برخی خودروهای داخلی وجود دارد. به‌عنوان مثال از اواخر سال گذشته فروش برخی خودروها ازجمله  پژو 207i اتوماتیک، زوتی آریو اتوماتیک، سایپا کوییک اتوماتیک، سایپا ساینا اتوماتیک و ... متوقف شده است. از آن‌جایی که طراحی و ساخت گیربکس‌های اتوماتیک نیازمند تکنولوژی و فناوری بسیار پیشرفته‌ای است، تنها چند شرکت در دنیا هستند که توانایی تولید این نوع گیربکس‌ها را دارند. از همین‌رو با وجود تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات به‌وجودآمده در تامین قطعات، احتمال تولید خودروهای داخلی با گیربکس اتوماتیک به شدت کاهش یافته است.
این موضوع می‌تواند موجب افزایش قیمت خودروهای اتوماتیک در بازار آزاد شود، زیرا میزان تقاضا برای خرید این گروه از خودروها در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. ازهمین‌رو با کاهش عرضه ازسوی خودروسازان، احتمالا حباب کاذب قیمتی در بازار شکل خواهد گرفت.
اما تحریم‌های بین‌المللی تنها درزمینه تامین گیربکس اتوماتیک اثر نخواهد گذاشت، زیرا بسیاری از قطعات ضروری در ساخت خودرو دارای فن‌آوری ‌های‌تِک بوده که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد. به‌عنوان مثال ایربگ یکی از قطعات ضروری است که در بالا بردن ایمنی محصولات داخلی نقش بسزایی دارد. تامین این قطعه که عموما ساخت کشور آمریکاست، این روزها به یکی از معضلات در تولید خودروهای داخلی تبدیل شده، از همین رو از ماه‌ها پیش برخی خودروهای داخلی با کاهش تعداد ایربگ روانه بازار شده‌اند. ECU نیز از دیگر قطعاتی است که امکان تولید آن در کشور وجود ندارد و تنها نمونه‌های وارداتی هستند که باید در خط‌تولید خودروسازان مورد استفاده قرار بگیرند. تامین این قطعه حیاتی در خودرو این روزها درگیر مشکلات اساسی است که همین موضوع باعث می‌شود تیراژ تولید خودروسازان با کاهش احتمالی همراه شود.
البته سال گذشته خودروهای جدید به‌صورت رسمی معرفی شدند، بنابراین انتظار می‌رفت امسال نیز شاهد آغاز تولید و عرضه آن‌ها به بازار باشیم. یکی از مهم‌ترین گزینه‌های تازه‌معرفی‌شده به بازار، «سایپارهام» است که سال گذشته طی برگزاری نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی و معرفی شد. این خودرو در زمان معرفی با پیشرانه BM16LB که متعلق به کمپانی برلیانس بوده، به نمایش در آمد. 
درواقع این پیشرانه متعلق به خانواده سری H300 برلیانس است که با حجم دقیق 1654 سی‌سی، توانایی تولید نیرویی معادل 114‌اسب‌بخار و 154نیوتون‌متر گشتاور را دارد. اما گویا باتوجه به مشکلات پیش آمده، دیگر برلیانس قادر به تامین پیشرانه «رهام» نبوده و سایپا به‌دنبال جایگزین کردن پیشرانه دیگری برای محصول جدید خود است. 
این در حالی است که قرار بود پس از مدتی نسل جدید پیشرانه‌های این خودروساز چینی که مجهز به سیستم توربوشارژر هستند، به آپشن‌های این خودرو اضافه شود. بر این اساس «رهام» با پیشرانه 1.5لیتری توربوشارژ توانایی تولید 150اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 230نیوتون‌متر را داشت که این اعداد و ارقام برای یک خودرو داخلی بسیار قابل‌توجه است.
خوشبختانه موتور ملی یا همان EF7 دیگر گزینه احتمالی برای «سایپارهام» بوده که از نظر عملکرد تفاوت چندانی با پیشرانه برلیانس ندارد. از طرفی این موتور قابلیت دوگانه‌سوزی با سوخت CNG دارد که این موضوع از نکات قابل‌توجه آن به‌شمار می‌رود. حال شنیده‌ها حاکی از آن است که مرکز تحقیقات و توسعه سایپا به‌تازگی در حال بررسی پروژه‌ای جدید تحت‌عنوان جایگزینی و نصب پیشرانه M15 یا همان پیشرانه تیبا و ساینا روی «رهام» است. این موضوع می‌تواند مشکل احتمالی تولید «رهام» را رفع کند. 
با این حال باید دید در آینده تکلیف خودروهای داخلی چه خواهد شد و خودروسازان برای ادامه تولید و توسعه محصولات خود چه تدابیری خواهند اندیشید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =