گروه پژوهش صنعت مدرن

چراغ خودرو، نه تنها وظیفه تامین روشنایی را بر عهده دارد بلکه نقش بسزایی در زیبایی‌آفرینی در قسمت جلو و عقب خودرو را نیز ایفا می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، چراغ از حدود  40 قطعه مختلف تشکیل شده است که هر کدام وظیفه و کارکرد ویژه‌ای دارند. از اتصالات برقی و مکانیکی گرفته تا بازتاب‌دهنده‌های نور (رفلکتور)، ماژول تامین روشنایی (LEDها)  لنز رویی و ... که قرارگرفتن هرکدام از این قطعات درون این مجموعه، لازمه طراحی و مهندسی حرفه‌ای است.

برای آشنایی با روند طراحی تا تولید و آزمایش تخصصی این قطعه، سراغ یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان چراغ‌ خودروها به نام « گروه پژوهش صنعت مدرن» رفته‌ایم تا مخاطبان را با این  فرآیند، از دستورات ابتدایی طراحان خودرو، تولید تا بسته‌بندی آشنا کنیم.

 در ابتدا سراغ واحد مهندسی شرکت مدرن می‌رویم که مراحل طراحی و بررسی محصول را بر عهده دارد.‌ در اینجا دستورات لازم برای طراحی یک چراغ از سمت خودروساز به مهندسان این بخش ارائه می‌شود. این دستورات شامل ابعاد و نمای کلی است که طراحان صنعتی برای محصول نهایی درنظر گرفته‌اند.
 در این بخش با مراحل طراحی چراغ جلو و چراغ عقب دنا پلاس که با کد پروژه مهندسی X409 شناخته می‌شود، آشنا می‌شویم. برای طراحی این دو قطعه، طراحان صنعتی ایران‌خودرو، استایل کلی چراغ نسل جدید دنا یا اصطلاحا  ای‌سرفیس (A  surface) را در اختیار طراحان مدرن قرار می‌دهند.
 در مرحله بعد اطلاعات لازم برای اجرایی شدن این طرح، بین سازنده و طراح خودرو ردوبدل می‌شود تا درنهایت به مدل نهایی در یک فایل نرم‌افزار «کتیا» به نام کددیتا (CAD   DATA) می‌رسند. با استفاده از نسخه پروتوتایپ (تولید اولیه دستی) چراغ تولید شده و به خودروساز ارائه می‌شود. 
 با بهره‌گیری از فایل کددیتا، قالب اولیه تولید می‌شود و پس از تایید، قالب طراحی‌شده  که پس از ساخت قالب‌ها،‌ به کارخانه منتقل و تولید صنعتی آن آغاز می‌شود. 
 در بخش مهندسی شرکت مدرن، بخشی برای بررسی محصولات موجود در بازار در نظر گرفته شده است که در آن چراغ خودروهای به‌روز مورد بررسی یا بنچمارک (Benchmark) قرار می‌گیرد تا در طراحی چراغ خودروهای جدید سفارش داده‌شده از این طرح‌ها الهام گرفته شود.
 در تصویر قبلی چراغ عقب خودرو چینی را مشاهده کردید که برای طراحی خط LED چراغ پژو ۲۰۷ از  آن الهام گرفته شده است. در این تصویر چراغ عقب خودرو هیوندای سوناتا را می‌بینید که برای کنترل بخش‌های مختلف از پردازشگر مجزایی استفاده می‌کند.
 در ابتدای مرحله تولید، تزریق  مواد پلیمرهای مهندسی  داخل قالب‌هاست که در کارخانه مدرن به‌طور کاملا اتوماتیک انجام می‌شود و برای ساخت قطعات مختلف نیاز به دستگاه‌های گوناگون و مواد مختلف پلیمرهای مهندسی است.
 در میان قطعات پلاستیکی خارج‌شده از قالب‌ها، هرکدام پروسه مخصوص به خود را طی می‌کنند تا به محل مونتاژ برسند. در اینجا قطعه بزل (ماسک) را مشاهده می‌کنید که پس از تولید و آبکاری به روش  خلأ ، نقش زیبایی‌آفرینی در چراغ را بر عهده دارد.
 قطعات رفلکتور که برای انعکاس نور تولید می‌شوند، طی عملیات شست‌وشو و لاک‌زنی اقداماتی را انجام داده و سپس روی آن به روش آبکاری در خلاء (نوعی تکنولوژی خاص که در شرایطی که هوا مطلقا وجود ندارد انجام می‌شود)  با آلومینیوم پوشش داده می‌شود.
در لنزهای پلیمری جدید که جایگزین شیشه در چراغ‌ها شده‌اند عمدتا از نوعی مواد پلاستیکی خاص استفاده می‌شود، که پس از تولید توسط دستگاه‌های تزریق به مرحله پوشش‌دهی یا سخت‌کاری (Hard   coating) روی لنز منتقل می‌شود.
در مرحله بعدی قطعه وارد پوشش دهی روی لنز می‌شود که با اعمال مواد شیمیایی با ربات‌های مخصوص به منظور ضدخط و خش و مقاومت در برابر اشعه UV خورشید مقاوم‌سازی می‌شود.
سپس به منظور پایدارسازی مواد شیمیایی  اعمال شده قطعه لزوما باید مراحل ‌خشک‌شدن با لامپ‌های u.v و IR را طی کند. (کلیه این امور در اتاق‌های تمیز یا «Clean  Room» اجرا می‌شود)
 داخل این اتاق پر نور، اشعه UV به‌وسیله لامپ‌های مخصوصی به لنز چراغ‌ها تابیده می‌شود تا آخرین لایه محافظ این قطعه روی آن تشکیل شود. این اشعه علاوه‌بر انتقال گرما به‌صورت غیرمستقیم، باعث افزایش استحکام پوشش لاک می‌شود.
همه قطعات پس از تولید به بخش مونتاژ ارسال می‌شود. این قطعات بالغ بر 40 قطعه می‌شوند که با استفاده از دستورالعمل‌های تدوین‌شده در واحد مهندسی مونتاژ آنها شروع می‌شود.
تمامی خطوط مونتاژ چراغ در شرکت مدرن طراحی و ساخته شده‌اند که باعث افزایش راندمان تولید و حفظ کیفیت موردنظر می‌شوند.
در انتهای فرایند مونتاژ، لزوما به طور 100درصد کلیه چراغ‌ها تست نورسنجی و آب‌بندی انجام می‌پذیرد و چنانچه قطعه‌ای این تست‌ها را با موفقیت طی نکند از ارسال به مرحله بعد جلوگیری به عمل می‌آید.
موقعیت نصب چراغ روی خودرو در مجاورت قطعاتی مانند سپر، در موتور، جلو پنجره و بدنه است. چنانچه ابعاد و اندازه چراغ یا هر قطعه مجاور تولید شده براساس نقشه‌های از پیش طراحی شده نباشد جلو و عقب ماشین دچار ناهمگونی می‌شود که همخوانی و یکسان‌بودن آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین‌منظور چراغ‌ها پس از تولید براساس معیارهای از پیش تعریف شده روی فیکسچرهای کنترلی نصب و مغایرت آن با سایر قطعات اندازه‌گیری می‌شود و چنانچه اشکالی در مرحله تولید مشاهده شود سریعا مرتفع می‌شود.
 پس از بررسی کلی و تایید کیفیت، چراغ راهی مرحله بسته‌بندی و ارسال به خط تولید کارخانه خودروساز می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین فتاح زاده IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    12 0
    با سلام بنده تولید کننده لنز با کیفیت عالی در ارومیه هستم
    • علی IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      1 1
      سلام چطور باهاتون تماس بگیریم
    • احسان امرایی IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      1 1
      سلام اقای فتاح زاده لطفا شماره تلفن خودتون رو بنویسید
  • محمدرضا محقق IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    3 0
    سلام،مرسی از گزارش شما ولی بنده اینو قبول ندارم که چراغ ها از نظر کیفی به لحاظ آبندی کنترل کیفیت دقیق میشه چون حداقل 10 درصد از محصولات داخلی که مراجعه میکنند به نمایندگی مشکل بخار گرفتگی و نفوذ آب به داخل چراغ دارن که گارانتی هم به سختی پشتیبانی میکنه
  • K IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
    1 0
    سلام امکان طراحی و ساخت چراغ برای خودروهای قدیمی هم هست؟ ابعاد و شکل چراغ مشخصه، فقط میخوام سوپایین و سوبالاش رو از هم جدا کنم و سوپایین رو لنز بذارم تا روشنایی بهتری داشته باشه.
  • ابراهیم ابراهیمی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    0 0
    سلام من برق کار ماشین سنگین هستم خواستم ببینم میشه شماره تماس بدید در مورد چراغ اسکانیا صحبت بکنم ممنون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =