واردات خودرو

حدود یک‌ هزار دستگاه از خودروهای گمرک، هیوندای «سوناتا» متعلق به‌ شرکت «کرمان‌ خودرو» است و «رامک‌ خودرو» نیز بالغ بر 700دستگاه خودرو در گمرک دارد

به گزارش «اخبار خودرو»، بیش از پنج‌هزار دستگاه خودرو همچنان منتظر ورود به‌کشور هستند. ازاین تعداد یک‌هزار و ۴۸دستگاه خودرو گواهینامه گمرکی دریافت کرده‌اند و بالغ بریک‌هزار دستگاه به‌گمرکات کشور اظهار شده است و مابقی، یعنی حدود سه‌هزار دستگاه نیز دارای قبض انبار هستند و هنوز به‌گمرک اظهار نشده‌اند. این درحالی‌است که شرکت‌های دارای نمایندگی به‌دلیل برنامه‌ریزی منسجم‌تر توانستند درمهلت شش‌ماهه‌ای که دولت برای ترخیص خودروها داده بود، خودروهای خود را ترخیص کنند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بااشاره به‌این موضوع گفت: «بیشتر خودروهایی که هم‌اکنون درگمرکات باقی مانده‌اند، مربوط به‌شرکت‌های غیرنمایندگی است و درمهلت شش‌ماهه‌ای که دولت برای ترخیص خودروها داده بود، وزارت صمت توانایی انجام مراحل ترخیص خودروها را نداشت و این درحالی بود که مدعی بودند صاحبان خودروها خودشان به‌دنبال ترخیص اموالشان نرفته‌اند! اما دلیل عدم‌ترخیص خودروها، ناهماهنگی وزارتخانه بادارایی، استاندارد و ... بود»

خواهان آزاد کردن خودروها از گمرک هستیم، نه‌آزادسازی واردات خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بابیان اینکه گمرک به‌ویژه معاون فنی و امور گمرکی برای ترخیص این خودروها بسیار تلاش کردند، گفت: «اگر گمرک و به‌خصوص وزارت اقتصاد تصمیم به‌ترخیص خودروها بگیرند، این فرآیند اجرایی نخواهد شد و به‌وزارت صنعت، معدن و تجارت وابسته است.»

این مقام صنفی افزود: «به‌نظر می‌رسد دردولت حداقل برای انجام این موضوع انسجام کافی وجود ندارد. چراکه معاون‌اول رئیس‌جمهور و گمرک راضی به‌انجام این کار هستند، اما دروزارت صمت تشتت آرا وجود دارد.»

وی بااشاره به‌اینکه چندروز پیش رئیس‌کل بانک‌مرکزی طی مصاحبه‌ای گفته بود «واردکنندگان، راهپیمایی به‌راه می‌اندازند و من را تحت‌فشار می‌گذارند تا واردات خودرو را آزاد کنم»، گفت: «به‌عنوان نماینده شرکت‌های واردکننده خودرو گفته‌های رئیس‌کل بانک‌مرکزی را تکذیب می‌کنم. حفظ نظام و ارزش پول ملی جزو اولویت‌های اصلی واردکنندگان است و ما هم‌اکنون به‌دنبال آزاد کردن خودروهای دپوشده درگمرکات کشور هستیم، نه‌آزادسازی واردات خودرو؛ خودروهایی که پول آن‌ها پرداخت شده و دوسال‌ونیم است بدون هیچ‌عذر موجهی درگمرکات دپو شده‌اند.»

حل‌ و فصل مشکل دپوشده‌ ها پیچیده نیست

دادفر درخصوص خودروهایی که مابه‌التفاوت ارزی تعیین‌شده ازسوی هیات وزیران را پرداخت کرده‌اند، گفت: «حق و حقوق یک‌هزار و ۴۸دستگاه ازخودروهای متوقف درگمرک پرداخت و امور ترخیص آن‌ها انجام شده است، اما به‌دلیل اتمام مهلت مصوبه دولت، این خودروها امکان خروج ازگمرک را پیدا نکرده‌اند.»

وی افزود: «این خودروها وارد و همه اقدامات لازم اعم از پرداخت مابه‌التفاوت، ترخیص و حتی گواهی‌نامه گمرکی نیز صادر شده است، اما به‌دلیل اینکه اعتبار مصوبه دولت برای ترخیص خودروها ازگمرک تمام شد، به‌زمان مصوبه نرسید و نتوانستند ترخیص شوند.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: «از این تعداد خودرو، حدود یک‌هزار دستگاه هیوندای «سوناتا» متعلق به‌شرکت «کرمان‌خودرو» و ۴۸دستگاه متعلق به‌سایر شرکت‌ها ازجمله «گری‌مارکت»‌هاست. حتی اگر این یک‌هزار دستگاه نیز ترخیص شوند، تنها مشکل شرکت کرمان‌خودرو حل خواهد شد و سایرین همچنان دچار مشکل خواهند بود.»

وی همچنین گفت: «رامک‌خودرو یکی از شرکت‌هایی است که بالغ بر 700دستگاه خودرو درگمرک داشته و اظهار نیز کرده است که باتوجه به‌اتمام زمان مصوبه نتوانسته خودروهای متقاضیان خود را ترخیص کند. درحال‌حاضر این شرکت به‌شدت تحت‌فشار است و مشکلات حقوقی دارد و مردم از آن طلبکار هستند. درحالی‌که می‌توان باتعیین‌تکلیف وضعیت خودروهای مانده درگمرکات کشور، گره قضایی بسیاری ازپرونده‌ها را باز و آن‌ها را مختومه کرد.»

دستورالعمل جدید ترخیص تنظیم شده است

دادفر بابیان اینکه تا زمانی که مصوبه ترخیص خودروها ازسوی دولت تمدید نشود، این خودروها باوجود اینکه مابه‌التفاوت نرخ ارزشان نیز پرداخت شده است، ترخیص نمی‌شوند، تصریح کرد:

«مذاکرات و مکاتبات بسیاری دراین‌زمینه انجام شده اما هنوز اتفاقی برای تمدید زمان مصوبه رخ نداده است. این خودروها خود منابع درآمدی برای دولت است، اما نمی‌دانیم چرا اتفاقی دراین‌زمینه نمی‌افتد.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درپایان گفت: «به‌نظر می‌رسد رئیس سازمان اموال تملیکی و گمرک موافق تمدید زمان مصوبه و ترخیص خودروها هستند. دستورالعمل جدید ترخیص نیز تنظیم شده است و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، رئیس سازمان توسعه تجارت، معاونت اقتصادی معاون‌اول رئیس‌جمهور و گمرک نیز هریک نظرات خود را بیان کرده‌اند و نظرات درنهایت به‌اتاق وزیر صنعت رسیده، اما از آنجا خارج نشده است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    0 1
    خودرو های تویو تا و لکسوس مانده در گمرک چی شد امار دقیق به مردم بدهید چه تعداد خودرو ی بالای 2500 سی سی در گمرک است
  • مجید IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    1 0
    بعد از 2 ماه هیچ خبری از امار جدید خودرو های مانده در گمرک اعلام نشده چرا تعداد دقیق وبرند خودرها خصوصا خودرو های بالای 2500 سی سی اعلام نمیشود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =