صنعت خودروسازی چین

پیش‌ بینی جدیت این بیماری فراگیر بسیار دشوار است، اما شکی نیست که تاثیر آن می‌تواند روی کارخانه‌ها، زنجیره‌های تامین و فروش داخلی خودرو بسیار سنگین باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»، تمام امیدواری‌ها را برای بهبود قریب‌الوقوع وضعیت چین به عنوان بزرگترین بازار خودروی جهان پس از دو سال رکود فراموش کنید. با وجود این‌که هنوز برآوردها از ضررهای مالی ظهور ویروس کورونا اندک هستند، اما نشانه‌های موجود حاکی از آن هستند هزینه مالی این ویروس فراگیر فراتر از اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳ خواهد بود که بازار چین یک‌ششم اندازه کنونی‌ خود و هنوز کوچک‌تر از ژاپن بود. 

اختلال در تولید

کمپانی‌های خودروسازی مختلف، از تسلا و فولکس‌واگن گرفته تا تویوتا هشدار داده‌اند که منتظر بروز اختلال‌هایی در روند تولید و فروش خود در چین هستند و یکی از تامین‌کنندگان قطعات خودرویی پیش‌بینی کرده که خودروسازان در سه ماهه نخست سال تا حدود ۱۵ درصد از تولید خود را کاهش خواهند داد.  فروش خودروهای جدید در چین اخیرا و پیش از آن‌که مقامات مجبور به قرنطینه شهر ووهان شوند، به کمترین میزان ممکن ظرف ۵ سال گذشته رسیده بود. حالا مشخص نیست که چه زمانی مشتریان چینی خواهند توانست باری دیگر به نمایشگاه‌های خودرو بازگردند زیرا این‌طور که اعلام شده دست‌کم بنگاه‌های تجاری و کارخانه‌ها این ناحیه تا هفته دوم فوریه تعطیل خواهد بود که تقریبا ۷۰ درصد از تولید ناخالص ملی چین را تولید می‌کنند. ژان-لویی سمپی کارشناس موسسه اینوست سکیوریتیز در این باره گفته: «مخاطرات به خاطر وزن سنگین چین در بازار جهانی و اهمیت تجارت با آن بسیار بالا هستند. پیش‌بینی جدیت این بیماری فراگیر بسیار دشوار است، اما شکی نیست که تاثیر آن می‌تواند روی کارخانه‌ها، زنجیره‌های تامین و فروش داخلی خودرو بسیار سنگین باشد».  اگر فروش خودروهای سواری از رقم ۲۱.۴ میلیون دستگاهی که در سال میلادی گذشته به فروش رسید، بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کند این احتمال وجود دارد که چین جایگاه خود را به عنوان بزرگترین بازار جهان از دست بدهد، عنوانی که برای یک دهه به این کشور تعلق داشته است. 

خاموشی شهر خودروسازی

جنرال موتورز و هوندا در میان خودروسازان خارجی‌ای هستند که در منطقه ووهان کارخانه دارند و مقر کمپانی چینی دانگ‌فنگ نیز در این شهر ۱۱ میلیونی واقع است. کمپانی نیسان و گروه خودروسازی PSA نیز در ووهان و شهر مرزی هوبی کارخانه‌های مونتاژ دارند و در همین ناحیه با دانگ‌فنگ همکاری‌هایی دارند. رابین ژو تحلیل‌گر موسسه سنفورد و برنستین به طور مشخص دانگ‌فنگ/PSA را بیش از سایر خودروسازان تحت تاثیر اثرات منفی تعطیلی ناشی از این اپیدمی می‌داند زیرا حجم تولید این شرکت‌ها در این ناحیه از چین بیش از سایر خودروسازان است. آقای ژو در روزهای اخیر در یادداشتی گفت: «سرمایه‌گذاران مجبورند که خود را برای کاهش در سطوح فعالیت در چین آماده کنند. انتظار ما این است که صنعت خودروسازی چین ظرف چند ماه آینده یک متحمل یک ضربه روانی شود». آپتیو، شرکت تامین‌کننده قطعات خودرویی روز پنجشنبه اعلام کرد که این احتمال وجود دارد خودروسازان میزان تولید خود را در سه ماهه اول سال جاری به خاطر تعطیلات مربوط به ویرویی کورونا تا ۱۵ درصد کاهش دهند. آپتیو که مشتریان آن را شرکت‌هایی همچون جنرال موتورز و فولکس‌واگن تشکیل می‌دهند، انتظار دارد که تولید خودش نسبت به یک سال قبل ۱۱ درصد کاهش پیدا کند. 

ادامه تعطیلی 

دولت چین با تعطیل کردن مشاغل پس از تعطیلات سال نوی چین سعی کرده است که تا حد ممکن احتمال سرایت بیماری را کاهش دهد. تسلا نیز جزو کمپانی‌هایی بوده که اعلام کرده در حال رصد کردن اختلال‌های احتمالی زنجیره تامین برای خودروهایی است که در بیرون از خاک چین تولید می‌شوند. روزمری کوتس، مشاور زنجیره تامین و مدیر اجرایی موسسه ریشورینگ، نهادی غیرانتفاعی که بر توسعه تولید در ایالات متحده متمرکز است، گفته: «این مساله برای زنجیره تامین بسیار هولناک است. این اپیدمی بهای گزافی را به شرکت‌ها تحمیل خواهد کرد و این مساله در گزارش‌های مالی سه ماهه نخست مشخص خواهد شد و راهبرد جهانی خودروسازان بر همین اساس تغییر خواهد کرد. این موضوع به زودی مشخص خواهد شد و اثر ناخوشایندی بر بازار خواهد داشت». این اپیدمی در دوران بسیار حساسی برای صنعت خودروسازی از راه رسیده که در چین و سایر نقاط جهان با رکود فروش روبه‌رو شده و به علاوه مجبور به سازگار کردن خود با فناوری‌های الکتریکی و خودران است. نگرانی‌ها از شیوع ویروس کورونا باعث شده که کشورهای خارجی اتباع خود را فرابخوانند و همین مساله باعث ادامه‌دارتر شدن تعطیلی بخش تولید است که آثار مخربی را بر بازار چین و همچنین بازار جهانی خواهد کذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =