صندلی کودک در خودرو

فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس در گفت‌ و گو با «دنیای‌ خودرو» در مورد انتظار پلیس برای مصوبه مجلس درباره اجباری شدن نصب صندلی کودک در خودروها، اعلام کرد نیازی به لایحه و مصوبه نیست و پلیس می‌تواند آن را اجرایی کند.  

چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به گفته رئیس پلیس راهور که ابلاغ یک مصوبه می‌تواند استفاده از صندلی کودک را اجباری کند، اعلام کرد اجباری شدن صندلی کودک نیازی به مصوبه ندارد و آیین‌ نامه هم برای اجباری کردن استفاده از صندلی کودک کفایت می‌کند. پلیس نیز در واکنش به این اظهارات اعلام کرد استفاده از صندلی کودک در خودرو اجباری است.

صندلی کودک، اجباری است

فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس در گفت‌ و گو با «دنیای‌ خودرو» در مورد انتظار پلیس برای مصوبه مجلس درباره اجباری شدن نصب صندلی کودک در خودروها، اعلام کرد نیازی به لایحه و مصوبه نیست و پلیس می‌تواند آن را اجرایی کند.  

سرهنگ عین‌اله جهانی، معاون اجتماعی‌وفرهنگ‌ترافیک پلیس راهور ناجا در واکنش به این مصاحبه «دنیای‌ خودرو» خبر دیگری داد، او گفت: «از حدود یک‌سال پیش استفاده از صندلی کودک برای افراد زیر 10سال در خودروها اجباری شده است و پلیس با خاطیان برخورد می‌کند.» این اجبار البته در شرایطی است که بسیاری از خانواده‌ها همچنان کودک را در صندلی جلو در آغوش می‌گیرند و به‌نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی در خصوص اجبار و برخورد قانونی با متخلفان به میزان کافی نبوده است تا والدین نسبت‌به این موضوع با حساسیت بیشتری رفتار کنند.  

به گفته سرهنگ جهانی، گاهی دیده می‌شود مادران و پدران به سبب جدی نگرفتن این موضوع جریمه شده‌اند. او ادامه داد: «آمارها نشان می‌دهند از سال گذشته حدود 12درصد افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، کودکان هستند که هیچ نقشی هم در تصادفات ندارند.» 

وی تاکید کرد: «کودکان داخل خودرو مانند یک شیء سیال هستند که با هر ترمز ناگهانی به شدت پرتاب می‌شوند یا هنگام تصادفات اگر به جایی متصل نباشند، ممکن است باسقف یا شیشه جلوی خودرو برخورد کنند یا حتی هنگام واژگونی خودروها به بیرون پرتاب ‌شوند.» 

استفاده از صندلی کودک همه‌ جای دنیا اجباری است 

معاون اجتماعی‌و فرهنگ‌ترافیک پلیس راهور ناجا درباره جهانی بودن قانون استفاده از صندلی کودک در خودرو تاکید کرد: «سازمان بهداشت جهانی سال گذشته ضرورت استفاده از صندلی کودک در خودرو را به کشورهای دیگر ابلاغ کرده است و این مساله اصلا تازه نیست.»

جهانی با اشاره به قوانین قهری دیگری که درباره حضور کودکان در خودروهای وجود دارد، ادامه داد: «نکته مهم دیگر، این مساله است که کودکان زیر 12‌سال نباید در صندلی جلوی خودرو بنشینند  و متناسب با سن، حجم بدنی و جثه آن‌ها صندلی مناسب تهیه شود. » او ادامه داد: «این‌طور هم نیست که تنها صندلی برای حضور کودکان در خودرو مجوز باشد، صندلی باید در صندلی عقب خودرو قرار بگیرد و کمربند ایمنی هم به آن وصل شود.» 

جهانی در پاسخ به این انتقاد که بسیاری می‌گویند صندلی‌ کودک گران است و نمی‌توانند از عهده خرید آن برآیند نیز تاکید کرد: «بسیار پیش آمده که گفته‌اند صندلی 200هزارتومان است و خرید آن از عهده ما خارج بوده اما واقعیت این‌است که اگر اتفاقی برای کودک رخ بدهد، خانواده‌ها مجبورند میلیون‌ها تومان برای درمان کودکشان هزینه کنند.» 

برخی والدین نیز معتقدند این صندلی جزو وسایل لوکس کودک محسوب می‌شود، به‌دلیل آن‌که حیاتی نیست و عمر استفاده از آن نیز کوتاه است، چندان تمایلی به خرید ندارند. این در حالی است که کودکان زیر 10سال باید روی این صندلی بنشینند. توجیه دیگر برخی والدین آن است که کودکان بعد از دو تا سه سالگی به سختی روی این صندلی تاب می‌آورند و تمایل دارند در آغوش والدین   یا روی صندلی عقب بنشینند.   

سرهنگ جهانی در پایان به قانون حمایت از کودک و نوجوان و همچنین تبصره والدین سهل‌انگار اشاره کرد و ادامه داد: «طبق مصوبه تازه‌ای که از مجلس شورای اسلامی آمده است، والدینی که در مراقبت و حفاظت جان کودک خود سهل‌انگار باشند، مجرم شناخته می‌شوند و اگر پرونده‌ای برای آن‌ها تشکیل شود، تحت‌تعقیب و پیگیرد قضایی قرار خواهند گرفت.»

این قانون شامل آسیب کودکان در تصادفات می‌شود و چنان‌چه کودکی به‌دلیل هر نوع سهل‌انگاری والدین در تصادفات دچار آسیب شود، آن‌ها مشمول پیگیرد قضایی می‌شوند و باید در مقابل قانون پاسخگو باشند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =