اتوبوس برقی

در سال ۲۰۲۳ تعداد ۶ هزار و ۳۵۴ دستگاه از این خودروها برای بازار اروپا ثبت‌تقاضا شدند

استفاده از اتوبوس برقی در ناوگان حمل‌ونقل شهری در سراسر جهان درحال رشد است. آغاز این فرآیند از چین رقم خورد و چند سال طول کشید تا مناطق دیگر جایگزینی این خودروها در ناوگان عمومی خود را آغاز کنند. بازارهایی چون آمریکا و اروپا و کانادا، بعد از چین، بیشترین تقاضا برای اتوبوس‌های الکتریکی را به خود اختصاص داده‌اند. البته این پایان ماجرا نیست و پیش‌بینی‌های مختلف حاکی از آن است که الکتروباس‌ها در سال‌های آتی، همچنان با رشد تقاضا و فروش در بازارهای جهانی همراه خواهند بود. این پیش‌بینی‌ها به طور خاص بازاری چون اروپا را مورد مطالعه قرار داده‌اند و نشان می‌دهند تقاضا برای اتوبوس‌های الکتریکی که حتی در اوج کووید-۱۹ هم نزولی نشد، در ادامه به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و قاره سبز را به سمت تکمیل ناوگان پاک هدایت خواهد کرد.

پرفروش‌ترین اتوبوس‌ساز ۲۰۲۲ در بازار اروپا

در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ بازار اروپا، در مجموع یک هزار و ۷۶۷ دستگاه اتوبوس برقی به ثبت رسید. در این میان شرکت VDL با ۲۴۲ دستگاه سهم ۱۳.۷ درصدی را به خود اختصاص داد و در صدر بزرگترین فروشندگان اتوبوس‌های الکتریکی اروپا قرار گرفت. بعد از آن بی‌وای‌دی با ۲۲۱ دستگاه و یوتونگ با ۲۱۷ دستگاه در رده دوم و سوم قرار گرفتند. در ادامه نیز نام شرکت‌هایی همچون مرسدس‌بنز، ایوکو و مان دیده می‌شدند. با این حال تا پایان سال ۲۰۲۲ ورق برگشت و این شرکت یوتونگ بود که توانست رده نخست پرفروش‌ترین اتوبوس را در بازار اروپا به دست آورد.

سهم ۴۲درصدی سه کشور اروپایی

در سال ۲۰۲۳ تعداد ۶ هزار و ۳۵۴ دستگاه از این خودروها برای بازار اروپا ثبت تقاضا شدند. نروژ، ایسلند و سوئیس در این رشد سردمدار بودند و سهم ۴۲درصدی از این تقاضا را به خود اختصاص دادند. اما در این میان جایگاه پرفروش‌ها در بازار ۲۰۲۳ نسبت‌به سال قبل از آن تغییر کرد و مان توانست به‌عنوان لیدر بازار اتوبوس‌های برقی در بازار اروپا شناخته شود. پس از آن، سولاریس و یوتونگ در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

پیش‌بینی رشد بدون وقفه بازار جهانی اتوبوس‌های الکتریکی تا ۲۰۴۰

استفاده از اتوبوس‌های الکتریکی در محیط‌های شهری همچنان درحال افزایش است. بازار جهانی در سال ۲۰۲۰ جهش کمتری نسبت‌به میانگین رشد سالانه ۲۰۱۹-۲۰۱۷ نشان داد. با این حال انتظار می‌رود بازار از ۱۹۲هزار دستگاه در سال ۲۰۲۱ به ۵۴۴ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۸ برسد و رشد ۱۶درصدی را در دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸ طی کند. ازسوی‌دیگر انتظار می‌رود اتوبوس‌های شهری سریع‌تر از سایر بخش‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برقی شوند و تا سال ۲۰۲۵ در ناوگان جهانی به ۶۴۵ هزار دستگاه برسند و سهم ۳۹درصدی از اتوبوسرانی در سراسر جهان را در اختیار بگیرند. همچنین پیش‌بینی می‌شود بازار اتوبوس‌های برقی تا سال ۲۰۳۲ با بالاترین نرخ رشد خود، گسترش یابد و تا سال ۲۰۴۰ بتوانند سهم ۶۷درصدی از ناوگان اتوبوسرانی جهانی را در اختیار بگیرند. مطالعه دیگری که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، پیش‌بینی می‌کند یک‌سوم اتوبوس‌های اروپا تا سال ۲۰۳۰ باید آلایندگی صفر داشته باشند و بازار جهانی اتوبوس‌های برقی در سال ۲۰۲۷ به ۶۷۰ هزار دستگاه برسد.

افزایش ۴۸درصدی تقاضای اتوبوس‌های الکتریکی در سال ۲۰۲۱

آمارهای منتشر شده از وضعیت ثبت تقاضای اتوبوس‌های الکتریکی در بازارهای اروپا نشان از آن دارد که تنها ۶ کشور اروپایی در سال ۲۰۲۰ با خرید اتوبوس بدون آلایندگی موفق شدند سهم ۲۵درصدی از خرید این خودروها را در اختیار بگیرند. تقاضای اتوبوس‌های برقی در سال ۲۰۲۱ نسبت‌به سال قبل از آن در اروپا ۴۸ درصد افزایش یافت. در سال ۲۰۲۱، ۳ هزار و ۲۸۲ دستگاه اتوبوس الکتریکی در این بازار ثبت تقاضا شد. در سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار سه کشور اروپایی توانستند بیش از ۵۰۰ اتوبوس الکتریکی (برای هر کشور) خریداری کنند که در این میان آلمان با ۵۵۵ دستگاه پیشتاز بود و بعد از آن نام انگلستان با ۵۴۰ دستگاه و فرانسه با ۵۱۲ دستگاه دیده می‌شد.

رشد ۵۲درصدی تقاضای الکتروباس در بازار اروپا طی سال ۲۰۲۳

در میان تمام بازارهای جهانی برای اتوبوس‌های الکتریکی، اروپا در حال شکوفایی است و سال ۲۰۱۹ به عنوان سرآغاز توسعه این ناوگان در قاره اروپا شناخته می‌شود. سال ۲۰۱۸، بازار اتوبوس‌ها در اروپا در مقایسه با سال قبل از آن ۴۸ درصد رشد داشت. همچنین سال ۲۰۱۹ شاهد سه برابر شدن تقاضا برای اتوبوس‌های الکتریکی در اروپای غربی برقی بودیم. در سال ۲۰۲۰ و هم‌زمان با اوج‌گیری شیوع کووید، بازار اتوبوس‌های الکتریکی در همین منطقه ۲۲ درصد رشد پیدا کرد و تقاضا برای ۲ هزار و ۶۲ دستگاه از این خودروها به ثبت رسید. بعد از آن در سال ۲۰۲۱، ۳ هزار و ۲۸۲ دستگاه در این منطقه ثبت سفارش شد و به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ این ارقام به ۴ هزار و ۱۵۲ دستگاه و ۶ هزار و ۳۵۴ دستگاه رسید. بازار اتوبوس الکتریکی اروپا در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد ۵۲ درصدی در تقاضا بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =