کد خبر: 228180
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
کیا سورنتو 2021

سورنتو یا همان اس‌یووی سایز متوسط کیاموتورز، یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین محصولات در بازار جهانی به‌ویژه بازار ایالات‌متحده است و تا امروز شاهد ارائه چهار نسل از آن بوده‌ایم.

به گزارش «اخبار خودرو​»،سورنتو یا همان اس‌یووی سایز متوسط کیاموتورز، یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین محصولات در بازار جهانی به‌ویژه بازار ایالات‌متحده است و تا امروز شاهد ارائه چهار نسل از آن بوده‌ایم. اواخر سال 2018 بود که این خودروساز کره‌ای نسل سوم سورنتو را با فیس‌لیفت جزئی اما محسوس به‌بازار عرضه کرد و از آنجا که سال 2020 فرصتی برای افزایش فروش و تثبیت جایگاه در میان رقبای سرسخت است، طراحان کیاموتورز درصدد اعمال تغییرات اساسی در این مدل سایز متوسط برآمدند و در پی آن نسل جدید سورنتو را اوایل سال جاری میلادی به‌صورت رسمی به‌جهان معرفی کردند. نخستین اتفاقی که درطراحی نسل چهارم رخ داده، رشد ابعادی بدنه است. به‌عبارتی فاصله محوری 2815 میلی‌متری و 10 میلی‌متر طول و عرض بیشتر به‌ارائه ‌استایلی خوش‌فرم‌تر و پخته‌تر کمک به‌سزایی کرده است تا با 5 میلی‌متر قامت بلندتر به‌وقار هرچه‌بیشتر سورنتو افزوده شود. 
اما مهم‌ترین موضوع در طراحی مدل 2021 برخلاف نسل سوم خطوط شکسته و تیز است که به‌همراه فرم‌های تخت بدنه کاراکتر اسپرت‌تر و نافذتری را برای سورنتو به‌ارمغان آورده است. آنچه در نمای جلو خودنمایی می‌کند، گرافیک زیبا و کشیده چراغ‌ها و سه‌گانه‌ای است که به‌همراه چراغ‌های LED ال‌شکل در زیر آن‌ها زیبایی‌ این مدل را دوچندان کرده است. پیش‌تر در اس‌یووی جمع‌وجور جدید کیاموتورز (سلتوس) شاهد جلوپنجره به‌اصطلاح پوزه‌ببری بودیم و به‌نوعی می‌توان گفت این یکی از اِلِمان‌های زبان جدید طراحی این خودروساز کره‌ای است و از همین رو جلوپنجره بزرگ پوزه ببری به‌همراه خطوط تیز روی کاپوت، رنگ مشکی پیانویی و ورودی هوای درون سپر چهره‌ای موقر و البته جذاب برای سورنتو 2021 فراهم کرده است. از سوی دیگر نمای عقب مشابه تلوراید بوده که با چراغ‌های دوگانه و البته حجم خاص روی در عقب زیباتر از گذشته به‌نظر می‌رسد. البته استفاده از کروم در قسمت پایین سپر عقب و سینی محافظ جلو و زیر رکاب‌ها به‌لوکس بودن سورنتو می‌افزاید که با وجود رینگ‌های 18، 19 و 20 اینچی آپشنال جذابیت بصری آن دوچندان می‌شود. 
بیشترین تحول طراحی در این اس‌یووی خوش‌فرم سایز متوسط کره‌ای در زمان ورود به‌کابین‌ آن به‌چشم می‌خورد. چراکه کلاستر بزرگ 3/12 اینچی و در کنار آن یک صفحه‌نمایشگر اطلاعات-سرگرمی 25/10 اینچی میانی فضایی کاملا مدرن‌ را ارائه می‌دهد و طراحی عمودی دریچه‌های سیستم تهویه که شبیه علامت تعجب «!» هستند و طراحی دسته‌دنده مشابه موس کامپیوتر جذابیت آن را دوچندان کرده است. غربیلک‌فرمان بزرگ به‌همراه دو پدال شیفتر و هم‌رنگ بودن آن با روکش‌های صندلی و به‌کارگیری رنگ تیره روی داشبورد، سقف بزرگ پانورامیک و استفاده از LEDهای نواری فضای داخلی سورنتو را برای سرنشینان لذت‌بخش‌تر می‌کند. کیفیت مواداولیه و در کنار آن توجه به‌رشد 35 میلی‌متری فاصله محوری و ایجاد سه‌ردیف صندلی در نمونه‌های استاندارد بازار آمریکا و نمونه‌های هفت‌نفره سفارشی برای اروپا از دیگر موارد مهم در سورنتو جدید محسوب می‌شود. از نقد طراحی داخلی و خارجی که بگذریم، در بخش فنی نیز سورنتو 2021 حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. مهندسان کمپانی کیاموتورز از 4 پیشرانه نسل جدید برای این اس‌یووی سایز متوسط بهره گرفته‌اند که در نسخه‌های بازار ایالات‌متحده دو موتور چهارسیلندر 2.5 لیتری تنفس‌طبیعی به‌قدرت 190 اسب‌بخار و توربوشارژ 250 اسب‌بخاری با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با سامانه چهارچرخ محرک برای مشتریان در دسترس است و همچنین خبرها حکایت از آن دارد که این خودروساز کره‌ای احتمالا از موتور 3.8 لیتری تلوراید به‌جای 3.5 لیتری که در نسل قبلی سورنتو شاهد آن بودیم، استفاده خواهد کرد که البته دراین‌باره تاکنون اطلاعات دقیقی ارائه نشده است. 
اما دو مدل دیگر برای بازار اروپا درنظر گرفته‌ شده و احتمال عرضه آن به‌آمریکا و ‌سایر بازارها نیز وجود دارد که شامل یک نسخه دیزلی با موتور 2.2 لیتری توربو با توان 199 اسب‌بخار و گشتاور 440 نیوتون‌متری با گیربکس دوکلاچه هشت‌سرعته است و دیگری هیبرید بوده که با یک پیشرانه 1.6 لیتری T-GDI (توربوشارژ با سیستم پاشش‌سوخت مستقیم) با یک موتور الکتریکی 44.2 کیلوواتی (59 اسب‌بخاری) با باتری‌های 1.49 کیلووات‌ساعتی لیتیوم‌یونی توانایی تولید قدرتی برابر با 227 اسب‌بخار و 350 نیوتون‌متر گشتاور را دارد تا با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قدرت را به‌چرخ‌ها انتقال دهد. 
آنچه باعث شده کمپانی کیاموتورز سورنتو را مدرن‌تر و متفاوت‌تر از گذشته بخواند، سیستم‌های الکترونیکی هوشمندی است که در راستای حفظ ایمنی، بالاترین سطح آن را برای سرنشینان و همچنین عابرپیاده به‌ارمغان می‌آورد. سیستم‌هایی چون کمکی پیشرفته رانندگی، سیستم پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابرپیاده و دوچرخه‌سوار، ترمز اضطراری خودکار، پایش ترافیکی، کروزکنترل هوشمند تطبیقی، نظارت بر رفتار رانندگی و نصب دوربین‌ها و سنسورهای پیشرفته برای راه‌اندازی سلف‌درایو (رانندگی خودکار). با این تفاصیل سورنتو 2021 قیمت پایه‌ای حدود 28 هزار و 500 دلار خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =