پوسان درمقابله با بحران نفتی که قیمت آن را به زیر صفر رسانده، به سه‌محور در اقدامات عملی اشاره کرد.

به گزارش «اخبار خودرو​»، روز سه‌شنبه قیمت هربشکه نفت‌خام آمریکا با بدترین اتفاق در تاریخ خود روبه‌رو شد و نسبت به‌شروع معاملات با بیش از ۲۹۲ درصد افت وارد محدوده منفی شد. محدوده منفی به‌این معناست که تولیدکننده به‌ازای تحویل هربشکه نفت، مبلغی را نیز به‌خریدار (تحویل گیرنده) پرداخت می‌کند. حالا قیمت طلای سیاه به‌کمترین میزان خود طی ۸۰ سال اخیر رسیده است؛ یعنی بحران عجیب دهه ۴۰ میلادی. درمواجهه با این شرایط بسیار بد، شرکت‌های فعال در زمینه انرژی تاثیر بسیار زیادی خواهند گرفت و حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های این حوزه نیز نمی‌توانند به‌سادگی از آن عبور کنند. به‌همین‌خاطر در کمتر از ۲۴ ساعت این شرکت‌ها استراتژی‌های خود را برای سال جدید به‌طور کامل تغییر دادند. البته این تغییر استراتژی پیش از رسیدن قیمت نفت به‌محدوده منفی صورت گرفته و این احتمال وجود دارد که طی روزهای آتی باز هم شاهد تغییرات در استراتژی شرکت‌های بزرگ و کوچک باشیم. در این میان پاتریک پویان (Patrick Pouyanné) مدیرعامل و رئیس‌ هیات‌مدیره توتال روز ۱۹ آوریل با سخنرانی ‌برای پرسنل بزرگ‌ترین گروه انرژی فرانسه، آن‌ها را دعوت به‌مقابله با چالش پیش روی این شرکت کرد. در ابتدا او به‌بحران سال 2016-2015 اشاره کرد که کارمندان این مجموعه توانستند براساس دو استراتژی اصلی که این شرکت درنظر گرفته بود، از آن با موفقیت عبور کنند. البته در آن زمان قیمت نفت به‌بشکه‌ای زیر ۲۵ دلار رسیده بود؛ اما به‌هر صورت بی‌ثباتی در هر دو شرایط حاکم بود. 

  تصمیم توتال برای صرفه‌جویی 5 میلیارد و 800 میلیون‌دلاری 
پوسان درمقابله با بحران نفتی که قیمت آن را به زیر صفر رسانده، به سه‌محور در اقدامات عملی اشاره کرد. نخست‌آنکه هزینه‌های اضافی شرکت به‌صورت مرکزی (Capex) تا ۳ میلیارد دلار کاهش پیدا کند. این رقم ۲۰ درصد بیشتر از سرمایه‌گذاری خالص این شرکت را برای سال ۲۰۲۰ که معادل ۱۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است، پوشش خواهد داد. این صرفه‌جویی عمدتا به‌صورت افزایش انعطاف‌پذیری در چرخه کوتاه‌مدت مالی می‌تواند درمدت‌زمانی کوتاه برای نیازهای این شرکت پاسخگو باشد. دومین‌محور صرفه‌جویی ۸۰۰ میلیون‌دلاری در هزینه‌های عملیاتی سال جاری نسبت به سال گذشته خواهد بود که پیش از این اعلام شده بود قرار است ۳۰۰ میلیون‌دلار کاهش پیدا کند و در پایان تعلیق برنامه باپرداخت ارزش سهام کمپانی است که قرار بود به‌میزان ۲ میلیارددلار در سال جاری میلادی انجام شود. این رقم باتوجه به‌نفت خام ۶۰ دلاری برای هربشکه تعیین شده بود و حالا درصورت اجرای آن طی دو ماه، توتال زیان ۵۵۰ میلیون‌دلاری را تجربه خواهد کرد.

  استراتژی دورگه انگلیسی-هلندی در برابر نفت مفت!
بن‌وان بوردن (Benvan Beurden) مدیرعامل رویال‌داچ شل نیز به‌این شرایط عکس‌العمل سریعی نشان داده و اعلام کرده سال جاری مالی را با برخی از تغییرات ادامه خواهد داد. این تغییرات شامل کاهش هزینه‌های عملیاتی به‌میزان ۳ الی ۴ میلیارد دلار طی ۱۲ ماه آتی خواهد بود. استراتژی دوم شل کاهش روند هزینه‌کرد سرمایه مرکزی شرکت تا ۲۰ میلیارد دلار یا حتی کمتر برای سال ۲۰۲۰ خواهد بود. این رقم در برنامه اصلی شل ۲۵ میلیارد دلار درنظر گرفته شده بود. این یعنی شل در سال جاری حداقل 5 میلیارد دلار در این ردیف صرفه‌جویی خواهد کرد. درنهایت استراتژی پایانی شل کاهش استفاده از مواداولیه یا متریالی است که به‌صورت ذخیره‌شده مرکزی خریداری شده بودند. 
انتظار می‌رود حداقل این دو شرکت با درنظر گرفتن این استراتژی‌ها از هدررفت ۸ الی ۹ میلیارددلار در شرایط فعلی جلوگیری کنند. شل هنوز هم قصد دارد ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌هایی خود را واگذار کند؛ تصمیمی که در سال ۲۰۱۹ میلادی گرفته شده بود، اما هنوز به‌مرحله اجرا نرسیده است. 
بوردن گفت: «همچنان که در این شرایط دشوار درحال محافظت از کارمندان و مشتریان خود هستیم، درنظر داریم اقداماتی فوری را برای اطمینان از افزایش توان مالی و تحمل تنش‌های اقتصادی صورت دهیم. ترکیب کاهش شدید تقاضا برای نفت و از سوی دیگر افزایش سریع عرضه این محصول بی‌نظیر است؛ اما شل در گذشته بارها و بارها نوسانات بازار را تجربه کرده و از روی موج آن‌ها عبور کرده است.» اعضای هیات‌مدیره رویال‌داچ شل تصمیم گرفتند پس از پایان عملیات بازخرید سهام بعدی، تا اطلاع بعدی هیچ عرضه سهامی نداشته باشند. به‌این ترتیب ارزش سرمایه‌های این شرکت حداقل در بازار بورس تعیین نخواهد شد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =