روانکارهای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) اعلام کرد درسال ۲۰۱۹ درمجموع ۱۷۶ گیگاوات به‌ظرفیت تولید برق پاک افزوده شده است.

به گزارش «اخبار خودرو​»،آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) اعلام کرد درسال ۲۰۱۹ درمجموع ۱۷۶ گیگاوات به‌ظرفیت تولید برق پاک افزوده شده است. باوجود اینکه این رقم نسبت به‌رشد ۱۷۹ گیگاواتی سال ۲۰۱۸ کاهش نسبی را نشان می‌دهد، اما آژانس «IRENA» که دفتر مرکزی آن در ابوظبی امارات مستقر شده، خبر داده که ۵۴ درصد از ظرفیت جدید سال ۲۰۱۹ توسط کشورهای آسیایی پایه‌گذاری شده است که این رقم در نوع خود یک جهش برای این قاره محسوب می‌شود. آمار ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر نشان می‌دهد که حجم استفاده از ژنراتورهایی که برق را به‌وسیله سوخت فصیلی تهیه می‌کنند، تا ۸ درصد در کل دنیا کاهش یافته است. 
درواقع منابعی که از سال ۲۰۱۲ به‌طور جدی برای تامین برق مورد استفاده قرار گرفته‌اند، حالا رشد ۲ برابری را نسبت به‌نیروگاه‌های قدیمی تجربه می‌کنند. درهمین راستا درسال ۲۰۱۹،  ۹۰ درصد به‌ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی آسیایی افزوده شده است. درواقع اگر آفریقا و خاورمیانه را حذف کنیم، حداقل ۷۰ درصد از گسترش نیروگاه‌های انرژی دنیا درسال گذشته میلادی از نوع تجدیدپذیر بوده‌اند.
 
  خاورمیانه همچنان از کارزار تولید انرژی‌های تجدیدپذیر عقب است
 درمورد این 2 منطقه نیز به‌ترتیب شاهد سهم ۵۲ و ۲۶ درصدی هستیم. بنابراین کشورهای حوزه خلیج‌فارس که از منابع اصلی تامین سوخت‌های فسیلی به‌حساب می‌آیند، هنوز نیازی به‌استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر احساس نمی‌کنند. از سوی دیگر کشورهای اروپایی و آمریکای‌شمالی نیز نیاز کمتری به‌احداث نیروگاه‌های جدید پیدا کرده‌اند و باوجود اختصاص بودجه برای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی، کشورهای آسیای شرقی توانسته‌اند با شتاب بیشتری به‌سمت استفاده از این انرژی‌ها حرکت کنند. انرژی خورشیدی درسال ۲۰۱۹ با افزایش ظرفیت ۹۸ گیگاوات مواجه شد که ۶۰ درصد از این رقم در آسیا رخ داده است. 
همچنین درمورد انرژی بادی شاهد رشد ظرفیت ۶۰ گیگاواتی هستیم که از این میان، سهم چین ۲۶ گیگاوات و ایالات‌متحده تنها ۹ گیگاوات بوده است. درمجموع این دو فناوری درسطح دنیا به‌ترتیب ۶۲۳ و ۵۸۶ گیگاوات برق تولید می‌کنند که نزدیک به‌نیمی از انرژی‌های تولیدشده به‌روش‌های دیگر همچون آبی، زیست‌گرمایی و دریایی به‌حساب می‌آیند. هرکدام از این روش‌ها درسال ۲۰۱۹ به‌ترتیب رشد
 ۱۲ گیگاوات، ۹ گیگاوات و ۷۰۰ مگاواتی داشته‌اند. باوجود اینکه سهم آسیا درسال ۲۰۱۸ ناچیز بود، اما با آغاز بهره‌برداری از طرح‌های جدید این قاره، حال آن‌ها نیمی از سهم تاسیسات جدید را به‌خود اختصاص داده‌اند. آفریقا در سال ۲۰۱۹ فقط
 ۲ گیگاوات به‌ظرفیت تجدیدپذیر خود افزوده که حتی این رقم نیز نسبت به‌سال ۲۰۱۸ با آمار ۴ گیگاواتی نصف شده است. دراین آمار  به‌اطلاعات کشورها به‌تنهایی اشاره‌ای نشده است؛ ولی به‌نظر می‌رسد سهم ایران نیز در رشد استفاده از انرژی‌های پاک بسیار ناچیز باشد.

  انرژی‌های تجدیدپذیر و بازار خودرو ایران
یکی از مواردی که همواره ذهن دوستداران محیط‌زیست را به‌خود مشغول کرده «تا جایی که بارها دولت را برای واردات خودروهای برقی تحت‌فشار گذاشته‌اند» ‌نقش این خودروها و وسایل نقلیه ‌برقی درکاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی است. 
اگرچه استفاده از این خودروها به‌دلیل کاهش و حذف بسیاری از روانکارهای خودرویی نقش به‌سزایی در کم شدن آلودگی‌ها و هدررفت منابع زیرزمینی دارد، اما نباید از این نکته نیز غافل شد که پروژه برقی‌سازی خودروها و وسایل نقلیه تنها زمانی می‌تواند به‌سلامت محیط‌زیست کمک کند که برق لازم برای شارژ این وسایل از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شده باشد نه نیروگاه‌های فسیلی. به‌هرحال نمی‌توان از این شرایط فاصله گرفت و بی‌شک در آینده ایران نیز باید سیستم حمل‌ونقل خود را به‌سمت ناوگان برقی و پاک سوق دهد. البته بااین شرط که هم زیرساخت‌های تولید برق پاک را داشته باشد و هم تولیدکنندگان روانکار درداخل کشور ازتولید روانکارهای مرسوم عبور کنند و به‌‌تکنولوژی مورد نیاز برای تولید روانکار مخصوص برای خودروهای برقی دست یابند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =