SP

نخستین‌مجوز اخذ استاندارد روغن‌موتور خودروهای سواری با سطح کیفی API SP و GF-6 روز جمعه برای تولیدکنندگان صادر شد.

به گزارش «اخبار خودرو​»، نخستین‌مجوز اخذ استاندارد روغن‌موتور خودروهای سواری با سطح کیفی API SP و GF-6 روز جمعه برای تولیدکنندگان صادر شد. انتشار این تاییدیه‌ها درپاسخ به‌نیازمندی پیشرانه‌های جدید به‌روغن‌موتورهایی با عملکرد بالاتر بوده که حدود هفت سال خودروسازان منــتظر آن بوده‌اند. ‌
استاندارد API-SP به‌صورت یک دایره توخالی مثل سایر استانداردهای سطح کیفی موسسه نفتی آمریکا (API) روی بسته‌بندی‌ها درج خواهد شد؛ اما درمورد استاندارد GF-6B که مخصوص روغن‌هایی با گرانروی بالاتر از SAE 0W-16 است ( و از سطح کیفی بالاتر از API SN پشتیبانی می‌کند) از لوگو سپر استفاده می‌شود و درنهایت می‌توان به‌استاندارد GF-6A اشاره کرد که به‌صورت یک ستاره چندپر روی محصولات روغن‌سازان قرار خواهد گرفت. جف‌هارمنینگ (JeffHarmening) مدیر اعطای استاندارد روغن‌موتور خودروهای سواری (EOLCS) درموسسه نفتی آمریکا (API) اعلام کرد با شروع روند اعطای استاندارد، انتظار داریم به‌زودی روغن‌موتورهای با این سطح کیفی جدید را درقفسه فروشگاه‌ها مشاهده کنیم؛ چراکه تولیدکنندگان نیز برای به‌دست آوردن این تاییدیه‌ها تلاش زیادی کرده‌اند. 
هارمنینگ می‌گوید (API) با پاسخ مثبت به‌درخواست تولیدکنندگان برای صدور استانداردها مبنی بر استفاده از آزمایشگاه‌های خصوصی، مهلتی را که سابق بر این برای اخذ این تاییدیه‌ها درتاریخ اول ماه می اعلام کرده بود، رعایت کرده است.

  اجرای  استاندارد جدید در 100 کشور دنیا
 حالا این تاییدیه‌ها برای استفاده در ۱۰۰ کشور و بیش از یک‌هزار محصول از تولیدکنندگان مختلف صادر شده‌اند و بازاریابان مجازند تا از فوریه ۲۰۲۰ اقدام به‌درخواست تاییدیه مجوز کنند. از آن زمان تا به‌حال (API) درحال بررسی تمام درخواست‌ها بوده است. 
هارمنینگ انتظار دارد طی هفته‌های آتی تعداد درخواست‌ها برای اخذ این استاندارد حتی بیشتر از قبل شود. منطقه آسیا و اقیانوس آرام با ۳۷ کشور و درخواست برای ۲۵۰ محصول سهم قابل توجهی از پیشتازان روغن‌موتور SP خواهد داشت و از این میان درکشور چین ۲۱ شرکت و ۱۶۳ مورد به‌صورت فردی درخواست این تاییدیه را داشته‌اند. هارمنینگ پیش‌بینی می‌کند روغن‌موتورهای جدید دارای مجوز API SP، GF-6A و GF-6B طی روزهای آتی روی قفسه فروشگاه‌ها قرار گیرند. تعداد بسیار زیادی از شرکت‌ها برای اخذ این مجوز درخواست دادند که حاضرند تست اکسیداسیون ASTM D7528 را که به‌تست ROBO معروف است در آزمایشگاه‌های مستقل انجام دهند و این امر نشان‌دهنده سطح بالای رقابت‌پذیری روانکارسازان درسطح دنیاست. 
از سوی دیگر شرکت‌های تولیدکننده خودرو نیز استقبال زیادی از این استانداردها خواهند داشت؛ چراکه مدت‌زمان زیادی منتظر مشخص شدن مشخصات استانداردهای خود براساس سند API 1509 بودند که درآن به‌نیاز خودروسازان به‌روغن‌موتورهای با کیفیت‌تر و شیوه‌های جدید تولید روغن‌موتور اشاره شده بود. استاندارد GF-6 شامل تعداد بی‌سابقه‌ای از آزمایش‌های جدید برای تست عملی موتور است که تمام آن‌ها درهفت دسته‌بندی مشخص شده و چالش سختی را برای آزمایشگاه روغن‌سازان ایجاد کرد.

  خلوص روغن موتورها افزایش می‌یابد
 در این روغن‌ها نیازمند درصد بسیار بالایی از خلوص و حذف زباله‌ها و موادثانویه حاضر در روغن‌موتور هستیم. این نخستین‌بار است که روی خلوص روغن‌موتور تا این حد سختگیری انجام می‌شود. درواقع نخستین آزمایش برای استاندارد ILSAC GF-5 دراکتبر سال ۲۰۱۰ طراحی شده بود. اما طی این ۱۰ سال برای هماهنگ شدن با نیاز استانداردهای جدید مصرف‌سوخت در ایالات‌متحده و سایر نقاط جهان تغییرات زیادی حاصل شد. به‌همین‌دلیل استاندارد GF-6 نقش مهمی را در صنعت بازی خواهد کرد. هارمنینگ می‌گوید این استاندارد محک جدی برای تولیدکنندگان درراستای رعایت مشخصات جدید برای مشتری خواهد بود. همچنین او توضیح داده «باوجوداینکه API قصد ندارد فعلا به‌استانداردی پس از SP فکر کند، اما از همین حالا درحال طراحی مشخصات آینده برای استاندارد GF-7 هستیم.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =