دیسکاوری ‌اسپرت

اگر بخواهیم به لیست جدیدترین خودروهای گذرموقت درکشور نگاهی داشته باشیم، قطعا باید به رنجروورهایی اشاره کنیم که این روزها در بسیاری از شهرهای کشور با پلاک گذرموقت درحال تردد هستند.

  به گزارش «اخبار خودرو​»، اگر بخواهیم به لیست جدیدترین خودروهای گذرموقت درکشور نگاهی داشته باشیم، قطعا باید به رنجروورهایی اشاره کنیم که این روزها در بسیاری از شهرهای کشور با پلاک گذرموقت درحال تردد هستند. تاچندسال پیش اکثر خودروهای گذرموقت واردشده به کشور محدودبه خودروهای اسپرت کوپه یا کانورتیبل بودند و عموما از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پا به خاک ایران می‌گذاشتند. اما در سال‌های اخیر سلیقه بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای گذرموقت به سمت شاسی‌بلندهای اروپایی به‌خصوص رنجروور تمایل پیدا کرده است. به‌همین منظور روزبه‌روز بر تعداد رنجروورهای گذرموقت در کشور افزوده می‌شود. 
تاکنون محصولات گوناگونی از برند بریتانیایی جگوار-لندروور پا به خاک ایران گذاشته، اما به جرأت می‌توان گفت «دیسکاوری ‌اسپرت» یکی از معدود مدل‌هایی است که تاکنون تعداد انگشت‌شماری از آن وارد کشور شده البته سهم عمده‌ای از رنجروورهای گذرموقت آمده به کشور به مدل ایووک اختصاص دارد زیرا به‌دلیل ابعاد مناسب و همچنین قابلیت‌های بالا مورداستقبال خریداران قرار گرفته است. این مدل در مناطق آزاد کشور نیز به‌عنوان خودرویی محبوب و پرفروش شناخته می‌شود. البته تعداد انگشت‌شماری از آن توانست طی سال‌های 95 و 96 پلاک‌ملی دریافت و به صورت کاملا قانونی در کشور تردد کند.

  تاریخچه دیسکاوری ‌اسپرت
سابقه حضور دیسکاوری ‌اسپرت در بازار جهانی  به سال 1989 میلادی بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون چهار نسل از این شاسی‌بلند انگلیسی تولید و عرضه شده است. اما خودرویی که قصد معرفی آن را داریم، سومین نسل از سری تولیدات آن به‌شمار می‌رود و در سال 2015 راهی بازار شد. درواقع دیسکاوری‌اسپرت بر مبنای پلت‌فرم جدید توانست سهم قابل‌توجهی از بازار اروپا را به‌خود اختصاص دهد. ازسوی‌دیگر برخی اشتراکات میان آن و مدل ایووک سبب شده است تا موجی از انتقادها از سوی کارشناسان به این خودروساز انگلیسی روانه شود.
اما نکته جالب‌توجه درباره این مدل گمانه‌زنی‌ها درخصوص عرضه رسمی آن در کشور طی سال 96 بود. در آن زمان و  پس از توافقات برجام و همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران، زمزمه ورود جگوار-لندروور به بازار ایران شنیده می‌شد. از همین رو یکی از مدل‌هایی که طبق قوانین حاکم در آن زمان قابلیت عرضه به بازار ایران را داشت، رنجروور دیسکاوری اسپرت بود. اما متاسفانه این شایعات هرگز به واقعیت نپیوست و شاهد عرضه رسمی محصولات این نشان تجاری به بازار ایران نبودیم. در صورتی که این مدل اجازه ورود به کشور را دریافت می‌کرد، می‌توانست رقابت جالب‌توجهی با ب‌ام‌و X3، آئودی Q5، مرسدس‌بنز GLK و فولکس‌واگن تیگوان را در بازار تجربه کند.

  مشخصات فنی قوای محرکه
رنجروور دیسکاوری ‌اسپرت از یک پیشرانه چهارسیلندر دولیتری مجهز به سیستم توربوشارژ بهره می‌گیرد که توانایی تولید 240اسب‌بخار قدرت و حداکثر گشتاور 339نیوتون‌متری را دارد. 
این نیرو به‌وسیله جعبه‌دنده 9سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ این شاسی‌بلند منتقل و  همین امر سبب می‌شود علاوه‌بر رانندگی در شهر، قابلیت و توانایی رانندگی در خارج جاده را نیز داشته باشد. طبق اعلام کمپانی سازنده، شتاب صفر تا یک‌صدکیلومتری این شاسی‌بلند 1895 کیلوگرمی، حدود 8.2 ثانیه است.
از آن‌جاکه این خودروساز انگلیسی همواره به تولید خودروهای لوکس و اسپرت شناخته می‌شود، درون کابین این مدل نیز شاهد فضایی لوکس هستیم که البته با استفاده از متریال باکیفیت، توانسته است این هدف را محقق کند. اما کابین دیسکاوری اسپرت 2015 برخلاف بسیاری از مدل‌های رنجروور، از طرحی ساده و کلاسیک بهره‌ می‌گیرد که تاحدودی دور از انتظار است. زیرا در سایر مدل‌های این برند شاهد یک کابین مدرن هستیم. با این حال می‌توان گفت دیسکاوری اسپرتاز پس نیازهای بسیاری از مصرف‌کنندگان برمی‌آید. زیرا با داشتن فضای کافی برای سرنشینان و همچنین صندوق بار مناسب، گزینه‌ خوبی برای خانواده‌ها به‌شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =