تعویض روغن

در خودروهای برقی خبری از کارتر روغن، اگزوز یا کلاچ نیست؛ اما قرار است فیلترروغن همچنان برای این خودروها استفاده شود!

 به گزارش «اخبار خودرو​»،رفتن به‌سمت خودروهای برقی به‌معنی از بین رفتن حجم عظیمی از نیاز به‌مواد نفتی از جمله سوخت و روانکارهاست. اما همان‌طور که خودروهای برقی مثل تسلا هنوز هم قطعات مشترکی با سایر خودروها دارند، حتی اگر در آینده خبری از تعویض‌روغنی‌های سنتی نیز نباشد، اما تولیدکنندگان بزرگ می‌توانند از تخصص خود برای عملکرد بهتر سایر نقاط این خودروها استفاده کنند. در خودروهای برقی خبری از کارتر روغن، اگزوز یا کلاچ نیست؛ اما قرار است فیلترروغن همچنان برای این خودروها استفاده شود!

  قطعه‌ای شبیه گیربکس و روغنی که فیلتر می‌خواهد
 استودیو طراحی مونرو اقدام به‌خرد کردن قطعات تسلا مدل Y کرده و در این میان فیلتری دیده شده که به‌گیربکس این خودرو کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشد. درواقع این فیلتر درقسمتی تعبیه شده که کمتر کسی متصور می‌شد در آن مکان از فیلتر کاغذی استفاده شود. در کلیپ ویدئویی که وب‌سایت مشهور خودروهای برقی با نام InsideEV منتشر کرده، سندی‌مونرو، مدیرعامل این استودیو حین باز کردن قطعات مکانیکی تسلا مدل Y به‌فیلترروغنی برمی‌خورد که درنزدیکی موتور برقی در جلو این خودرو استفاده شده است. اما سوال اصلی اینجاست که وظیفه این فیلتر چیست؟ 
مونرو در توضیح گفت: «این خودرو به‌طور معمول از گیربکس استفاده نمی‌کند؛ درواقع به‌جای گیربکس در آن از سیستم دنده‌ای استفاده شده که عملکرد متفاوتی با گیربکس‌های عادی دارد و برای عملکرد بهینه آن نیاز به‌استفاده از مایع یا روغنی برای روانکاری هستیم. بنابراین این فیلتر کوچک این اطمینان را ایجاد می‌کند که دنده‌‌های متصل به‌موتورهای برقی با کمترین سایش درحال حرکت هستند. البته باید توجه داشت که روغن این دنده‌ها به‌قدری نیست که قطعات در آن غوطه‌ور باشند.» 
البته این نخستین‌بار نیست که شاهد فیلترهایی هستیم که روی آن‌ها لوگو تسلا درج شده است. باتوجه به‌اینکه تسلا علاقه زیادی به‌تولید خودروهای با توان عملکردی بالا برای ثبت رکورد شتابگیری و حداکثر سرعت دارد، بنابراین استفاده از روانکارها می‌تواند به‌محصولات این شرکت کمک کند تا با هزینه کمتری این رکوردها را ثبت کنند. 
به‌عنوان مثال سی‌نت درسال ۲۰۱۸ گزارش داد که درنمایندگی‌های تسلا نشانگری (گیج‌روغن) همچون آنچه درموتور خودروهای عادی استفاده می‌شود وجود دارد که حین انجام سرویس‌های ادواری خارج می‌شود. بعدا مشخص شد که تسلا برای سنجش سطح روغن برخی قطعات هنوز از روش سنتی استفاده می‌کند. اما باتوجه به‌اینکه سیستم فنی این خودرو بسیار بسته است، کمتر کسی به‌خود اجازه می‌دهد با قطعات فنی این خودرو کلنجار برود تا از وجود چنین قطعاتی سردر بیاورد. 
اما نکته جالب اینجاست که کمپانی‌هایی همچون ب‌ام‌و درمحصولات جدید خود با این نشانگرهای سنتی خداحافظی کرده‌اند و وظیفه آن را برعهده سنسورها گذاشته‌اند. اما تسلا هنوز از آن‌ها استفاده می‌کند و توجه داشته باشید که درحال نظر دادن درباره خودرویی هستیم که درهای آن به‌صورت بال‌های عقاب باز می‌شوند و ادعای سریع‌ترین شتابگیری را نسبت به‌دیگر مدل‌ها دارد.

  روانکارها از خودروهای برقی حذف نمی‌شوند
 البته نمی‌توان خیلی به‌تسلا ایراد گرفت؛ باتوجه به‌اینکه سایر خودروسازها که اقدام به‌تولید خودروهای برقی کرده‌اند، سیاست محدودسازی مشتری را همچون تسلا پیش نگرفته‌اند و مشتری حق دارد خودرویش را دستکاری کند و مشاهده شده که در ماژولی که برای راهبری موتور برقی خودروهای برقی معروفی همچون نیسان لیف، آئودی ای-ترون، جگوار‌ ای-پیس، شورولت بولت و ب‌ام‌و i3 استفاده شده، حجم زیادی از روغن وجود دارد که به‌عملکرد هرچه‌بهینه‌تر این خودروها مخصوصا درشرایط سخت کاری (سربالایی‌ها و آفرود) کمک می‌کند. 
این ماژول را می‌توان به‌دنده‌‌های روغنی که درمحصولات تسلا استفاده می‌شود، شبیه دانست؛ اما تسلا ترجیح داده از عملکرد پیچیده‌تر و مرموزتری استفاده کند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =