روغن موتور

درشرایطی که خرید اقلام سوپرمارکتی از لبنیات گرفته تا تنقلات نیز از بستر اینترنت و فروشگاه‌های مجازی می‌گذرد، اما بازار ایران همچنان آمادگی مواجهه با فروش روانکارهای خودرویی در این فضا را ندارد.

به گزارش «اخبار خودرو​»، درشرایطی که خرید اقلام سوپرمارکتی از لبنیات گرفته تا تنقلات نیز از بستر اینترنت و فروشگاه‌های مجازی می‌گذرد، اما بازار ایران همچنان آمادگی مواجهه با فروش روانکارهای خودرویی در این فضا را ندارد. از روغن‌موتور گرفته تا روغن گیربکس و دیگر مایعات مورد استفاده در انواع خودروها که بنا به‌دلایلی هنوز فروششان به‌عوامل فعال در بازار سنتی وابسته است.
تولیدکنندگانی که به‌عوامل فروش وابسته‌اند

توزیع‌کنندگان سنتی و عوامل فروش،‌ حرف اول و آخر را در بازار روانکارها می‌زنند. کافی است نیم‌نگاهی به‌روند تولید تا توزیع روغن‌های موتوری درکشور بیندازیم تا مشخص شود ‌پس از خروج کالا از کارخانه، واسطه‌های زیادی وارد میدان می‌شوند تا کالا به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسد. در این بین بازارهای سنتی در هربخش از صنعت روانکارها دخالت زیادی دارند و درعمل هم نقش تنظیم‌کننده بازار را برعهده دارند و هم قیمت‌گذار را! از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نیز به‌خرید از واسطه‌ها عادت کرده‌اند و شاید درصورت فروش مستقیم و اینترنتی شرکت‌ها تمایل داشته باشند به‌این بازار نیز ورود کنند. 
اما درنهایت مردم عادت کرده‌اند و علاقه‌مندند که از واسطه خرید کنند. اما درمقابل گروهی نیز به‌دنبال خرید مستقیم از کارخانه هستند. اتفاقی که درسطح دنیا در حال رخ دادن است تا شرکت تولیدکننده براساس قراردادی که با توزیع‌کننده دارد روش‌های مختلفی را برای توزیع محصولات خود در بازار برگزیند که این شامل فروش اینترنتی نیز می‌شود. اما باتوجه به بسته بودن بازار ایران، امکان فعالیت گسترده چنین‌شرکت‌هایی در کنار تولیدکننده اصلی وجود ندارد. درواقع گردش مالی در اختیار کسبه بازار است و همین روند باعث شده شرکت‌ها برای ایجاد فروش مویرگی علاوه‌بر هزینه احداث زیرساخت‌ها از سوی همین کسبه نیز با مقاومت مواجه شوند.

وابستگی کمتر پالایشگاه‌داران به‌عوامل فروش

اما وقتی پای پالایشگاه‌دارهای بزرگ و رهبرهای بازار روانکار به‌میان می آید، ‌داستان کمی متفاوت روایت می‌شود. شرکت‌هایی مانند نفت بهران که به‌دلیل کیفیت بالای محصولات همیشه مشتری برای کالاهایش در بازار به‌وفور پیدا می‌شود و شاید کمترین وابستگی را به‌عوامل سنتی فروش داشته باشد. تا جایی‌که خود نیز از طریق شرکت بازرگانی بهران اقدام به‌فروش مستقیم و بی‌واسطه کالا به‌تعویض‌روغنی‌ها می‌کند.
اما مشکل اصلی مربوط به‌شرکت‌های خصوصی و با ابعاد کوچک است که برای رفتن به‌سمت فروش اینترنتی، کنار گذاشتن عوامل فروش سنتی در بازار تقریبا برایشان ناممکن است. فروشندگان بزرگ در بازار سنتی برای این شرکت‌ها می‌توانند همچون چاقویی دولبه عمل کنند.  زمانی‌که سود مستقیم به‌جیبشان می‌رود، کالایشان را به‌خوبی در بازار می‌فروشند و وقتی پای فروش اینترنتی و حتی توزیع مویرگی در بازار به‌میان می‌آید، می‌توانند با تخریب برند، همین سهم اندک بازار را نیز از آن‌ها بگیرند. تا جایی‌که سایر واسطه‌ها نیز با  تصور اینکه مشکلی درمحصول به‌وجود آمده، از فعالیت  روی آن برند صرفه‌نظر کنند. این روند تاجایی پیش می‌رود که مصرف‌کننده سنتی هم به‌همین باور می‌رسد. بنابراین برای رفع این مشکل باید هزینه زیادی برای تبلیغات کرد که آن‌هم برای شرکت‌های کوچک به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.
لجستیک، سد بزرگ فروشگاه‌های مَجازی 

مشکل بعدی را می‌توان در شبکه توزیع روغن‌سازان پیدا کرد که باز هم وابستگی زیادی به نماینده‌های سنتی فروش داشته و دارند. درواقع با برعهده گرفتن روند تحویل و انبارداری تا توزیع توسط عوامل فروش، شرکت اصلی نیاز به‌ساخت زیرساخت برای ارسال محصولات نهایی خود نمی‌بیند. باید توجه داشت که شرکتی ریسک ایجاد شبکه توزیع را می‌پذیرد که به‌گردش مالی مورد نظر خود رسیده و حالا دلسرد شدن عوامل برای او مشکلی ایجاد نمی‌کند. درنظر داشته باشید که همین عوامل باعث می‌شوند مشکلات خردی که در شبـــکه توزیع وجود دارد، زیانی به تولیـــــد‌کنـــــنده وارد نکند. 

بازاریان بزرگی که حکم پول نقد را دارند

درهمین‌شرایط فعلی بسیاری از تعویض‌روغنی‌ها پس از انباشت بدهی‌هایشان  به‌جای پرداخت هزینه کالای خریداری‌شده طی چندسال، خودرو یا ملکی را به‌عامل تحویل می‌دهند. این ملک یا خودرو قطعا به درد شرکت نمی‌خورد و نمی‌تواند با آن حقوق کارکنان را پرداخت کند.  اما در این میان عامل می‌تواند روغن ساز را  از آسیب‌های این‌چنینی مصون بدارد. بنابراین می‌توان گفت تولیدکننده نیز به این روند دامن می‌زند؛ چراکه  سختی‌های نقد کردن محصول را به‌گردن فعالی ثروتمند در بازار  انداخته و به‌هرحال خیالش از نقد شدن حساب هایش راحت است. 
ناآگاهی از محصول مناسب

مشکل بعدی سطح اطلاعات بسیار کم و تنوع زیاد محصولات در بازار است؛ به‌نحوی که مالک خودرو از نوع، ‌سطح گرانروی و استاندارد روغن مورد نیاز خودرو خود بی‌اطلاع است. به‌همین دلیل هنگام خرید اینترنی آگاهی کاملی از بابت روغن‌موتور مناسب خودرو ندارد و ترجیح می‌دهد به‌جای درگیر کردن ذهن خود، کار انتخاب روغن مناسب را به‌تعویض‌روغنی‌ها بسپارد. 

منافع تعویض روغنی‌ها
حال درنظر بگیرید روغن مناسب و اصلی را با قیمت مصوب از سایت‌های فروش اینترنتی خریداری کرده‌اید. اما این تازه اول کار است؛ چراکه برای تعویض آن با مشکلات زیادی مواجه خواهید بود. درواقع  تعویض‌روغنی‌ها با فروش حجم‌های مشخصی از روغن، هدیه دریافت می‌کنند و حتی کارگرشان نیز به پورسانت شرکت‌‌ها علاقه‌مند است و ترجیح می‌دهد هرچه زودتر کالای موجود مصرف شود تا با خرید جدید از شرکت او هم به‌منافع خود برسد. 
بنابراین درچنین‌شرایطی انتظار نداشته باشید که به‌راحتی بتوانید یک قوطی روغن را به‌دست بگیرید و برای تعویض آن به تعویض‌روغنی محله خود مراجعه کنید.
مشکل در ارسال سفارش اینترنتی روغن‌موتور

مشکل پایانی را می‌توان مربوط به‌عدم‌پذیرش پُست برای ارسال روانکارها دانست؛ چراکه این کالا را مایعی خورنده با احتمال تاثیرگذاری شیمیایی درصورت نشت و البته تهدیدی برای سلامت کارکنان پُست می‌داند. این درحالی است که بسیاری از کالاهایی که حتی تصورش را هم نمی‌کنید از طریق پُست توسط شرکت‌ها به‌مصرف‌کننده نهایی ارسال می‌شود. به‌عنوان مثال کویرتایر در وب‌سایت فروش اینترنتی خود پس از ثبت سفارش آن را تحویل پُست داده و از این طریق محصولات خود را به‌تمام نقاط کشور ارسال می‌کند؛ اما متاسفانه این شیوه قابل استفاده در صنعت روانکارها نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =