همان‌طور که می‌دانیم شکل هندسه تایر خودروها کروی است و سیال موجود در جسمی که از شکلی اینچنین برخوردار باشد، در زمان افزایش اصطکاک تحت‌فشار قرار می‌گیرد.

به گزارش «اخبار خودرو​»، بله؛ همان‌طور که می‌دانیم شکل هندسه تایر خودروها کروی است و سیال موجود در جسمی که از شکلی اینچنین برخوردار باشد، در زمان افزایش اصطکاک تحت‌فشار قرار می‌گیرد. به‌بیان ساده‌تر تایر خودرو در زمان حرکت روی سطح جاده دارای نیرویی مشخص از سوی سیستم انتقال قدرت می‌شود و به‌هر میزان سرعت خودرو افزایش ‌یابد، سرعت دَوَران تایر نیز افزایش خواهد یافت. 
این مساله مطابق علم دینامیک منجربه‌وارد آمدن نیروهایی به‌تایر خودرو می‌شود و بر این اساس اصطکاک ناشی از غلتیدن تایر روی سطح، دمای این جسم دوار را افزایش می‌دهد که منجربه بالا رفتن دما روی سطح بیرونی و داخلی تایر می‌شود. با درنظر داشتن این مساله در زمانی که خودرو پس از مدت‌زمانی حرکت، چندین‌ساعت متوقف می‌شود، دمای سطح و داخل تایر پایین می‌آید و انرژی جنبشی مولکول‌های هوا در سطح محبوس‌شده درون تایر به‌مقدار حداقلی می‌رسد. برهمین‌اساس بهترین زمان تنظیم فشار باد تایر در هوای سرد و در اوایل حرکت و به‌عبارتی سرد بودن تایرهاست. زیرا اگر در دمای بالا فشار باد تنظیم شود، به‌دلیل انرژی جنبشی بالای مولکول‌های هوا درون تایر و با در نظر داشتن حرکت دوار تایر روی سطح و ایجاد اصطکاک منجربه‌ترکیدن تایر و نهایتا دفرمه شدن آن می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =