اتوبوس ‏های فرسوده

 79درصد از ناوگان اتوبوسرانی کشور فرسوده است و براساس قانون نباید در سطح شهرها تردد کنند؛ این موضوعی است که چندی پیش ازسوی مهدی جمالی‌نژاد، معاون وزیر کشور بیان شد که نشان از لزوم نوسازی ناوگان فرسوده کشور به‌ویژه در بخش مسافری دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، 79درصد از ناوگان اتوبوسرانی کشور فرسوده است و براساس قانون نباید در سطح شهرها تردد کنند؛ این موضوعی است که چندی پیش ازسوی مهدی جمالی‌نژاد، معاون وزیر کشور بیان شد که نشان از لزوم نوسازی ناوگان فرسوده کشور به‌ویژه در بخش مسافری دارد. درهمین‌راستا، در سال جدید برنامه‌های متنوعی به منظور نوسازی ناوگان در نظر گرفته شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به مذاکرات شهرداری به منظور مشارکت خودروسازان برای تامین اتوبوس‌های موردنیاز ناوگان اشاره کرد. همچنین معاون وزیر کشور چندی پیش‌از تخصیص 3هزار میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری‌ها خبر داده بود.
برنامه شهرداری برای خرید اتوبوس

تازه‌ترین اخباری که در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور مطرح شده، مربوط به مذاکراتی است که شهرداری و شرکت‌های خودروسازی برای تامین اتوبوس‌های پایتخت انجام داده‌اند. در همین راستا، از کارخانه ایران‌خودرودیزل بازدید شده است. در همین‌خصوص محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: «چند شرکت خودروساز تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت پرداخت اعتبار، تجهیزات لازم برای ساخت اتوبوس را دارند. 
در همین زمینه پیش از این اعلام شده بود که ایران‌خودرو دیزل برای تولید 800 دستگاه اتوبوس و 300 مینی‌بوس مورد نیاز ناوگان تا پایان سال اعلام آمادگی کرده است.» رئیس شورای شهر تهران با اشاره به روش‌های تامین اعتبار برای خرید اتوبوس اظهار کرد: «در این زمینه می‌توان از بودجه‌های غیرنقدی همچون موضوع املاک، اعتبار لازم را برای خرید اتوبوس در نظر گرفت.» هاشمی گفت: «ما در شورای شهر برای تامین اتوبوس در پایتخت تلاش می‌کنیم.» وی در پایان به ضرورت حمایت‌های مالی دولت از شهرداری برای تامین اتوبوس اشاره و بیان کرد: «استفاده از بودجه دولت یا اعتبارات شهرداری اعم‌از فروش املاک، ارائه اوراق مشارکت و موضوع فاینانس، ازجمله روش‌های تامین اعتبار برای خرید اتوبوس است.»
نوسازی اتوبوس‌ها  و خرید 2 هزار اتوبوس

باتوجه به آمار سنگین و البته روزافزون فرسودگی اتوبوس‌های ناوگان کشور، لزوم نوسازی بیش‌ازپیش نمایان می‌شود. بنابراین باید با دخالت‌های دولت، راهکاری برای تسریع نوسازی ناوگان به‌ویژه در بخش مسافری در نظر گرفته شود. از اواخر سال گذشته تا امروز چند راهکار از سوی سازمان‌های ذیربط معرفی شده است که باید منتظر اجرا و تاثیرگذاری آن‌ها ماند. 
ازجمله آن‌که در جلسه‌ برگزارشده در بهمن‌ماه سال 98، معاون وزیر کشور از کمک نقدی ۳هزار میلیارد تومانی دولت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرداری‌ها خبر داد که به‌نظر می‌رسد یکی از نخستین‌ راهکارهای ارائه‌شده برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و رهایی از مدل‌های فرسوده و خسارت‌های ناشی از فعالیت آن‌ها باشد. 
این تسهیلات که قرار بود به‌صورت نقدی از سوی بانک مرکزی و به‌عنوان طرح دولت ارائه شود، به میزان 50درصد مختص اتوبوس‌های شهر تهران بود و 50درصد باقی‌مانده آن نیز برای سایر شهرها بود. در همین زمینه در سال جاری مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرده بود؛ قرار است از محل اعتبارات شهرداری 300 دستگاه اتوبوس برای تهران خریداری شود و تعداد ۱۶۵۰ دستگاه اتوبوس نو نیز از محل اعتبارات دولت تهیه شده و به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده خواهد شد. باید این موضوع را هم در نظر گرفت که خودروسازان داخلی در چند سال اخیر توان تولید خود را بیش از پیش از دست داده‌اند.

تخصیص 3 هزار میلیارد تومان برای بازسازی فرسوده‌ها

در شرایطی که با تاثیرپذیری از تحریم‌ها و محدودیت‌های وارداتی، تولید اتوبوس‌ها در داخل کشور به حداقل رسیده است و امکان واردات این خودروها به‌صورت CBU نیز وجود ندارد، دور از ذهن نیست که نوسازی با کمترین سرعت ممکن اجرا شود. بنابراین در دستور کار قرار گرفتن طرحی مانند بازسازی این خودروها باید به‌عنوان کمک در کنار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قرار گیرد. البته بازسازی می‌تواند در اولویت نیز قرار گیرد و به‌عنوان هدف اصلی اصلاح و بهبود ناوگان مسافری کشور در نظر گرفته شود. در همین راستا، معاون وزیر شهر پایان سال گذشته اعلام کرد در طرح جایگزین و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری 4هزار دستگاه اتوبوس خوابیده (متوقف‌شده) که نیاز به تعمیرات اساسی از سوی شهرداری‌های کشور دارند، نوسازی خواهند شد. برای اجرای این طرح نیز 2هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که سهم تهران 50درصد و سهم سایر شهرها نیز 50درصد است. در همین راستا، در سال جاری 40 دستگاه اتوبوس برای شهر تهران و 10دستگاه دیگر نیز برای قم بازسازی و تحویل ناوگان این دو شهر شد. البته محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از برنامه این شرکت به‌منظور بازسازی 1000 دستگاه اتوبوس تهران از محل اعتبارات صندوق امید خبر داد.

حدود 80درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند

براساس آماری که در بهمن‌ماه سال گذشته از سوی شورای شهر تهران اعلام شد، بیش از 79درصد اتوبوس‌های کشور فرسوده هستند. از میان ۲۰هزار دستگاه اتوبوس درون‌شهری موجود در کشور تا پایان سال 98، عمر ۱۶هزار دستگاه از آن‌ها، از ۱۰سال عبور کرد و به فرسودگی رسید. با توجه به آن‌که طی سال‌های اخیر هیچ اتوبوس جدیدی وارد ناوگان اتوبوسرانی نشده است، این آمار و فرسودگی حدود 80درصدی اتوبوس‌های موجود در کشور دور از ذهن نیست.  از این رو، زمان آن فرا رسیده است که هر چه سریع‌تر راهکار مناسب و قابل اجرایی برای نوسازی و یا حتی بازسازی این ناوگان از سوی شهرداری در نظر گرفته شود. علاوه بر این آمارها نشان از آن دارد که 12هزار اتوبوس ناوگان در اختیار بخش خصوصی است که قرارداد 10ساله آن‌ها با شهرداری‌ها تمام شده است و بنا بر دستورالعمل پیش‌بینی‌شده، بعد از اتمام قرارداد، باید ناوگان جدید به آن‌ها تحویل داده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =