سایپا

دهم تیرماه که در تقویم کشور با عنوان روز ملی بزرگداشت صنعت‌ومعدن نام‌گذاری شده است را می‌توان یک معیار زمانی برای بررسی عملکرد شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور دانست. از این رو، در روز صنعت‌ومعدن سال 99 نگاهی به عملکرد گروه خودروسازی سایپا خواهیم داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،دهم تیرماه که در تقویم کشور با عنوان روز ملی بزرگداشت صنعت‌ومعدن نام‌گذاری شده است را می‌توان یک معیار زمانی برای بررسی عملکرد شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور دانست. از این رو، در روز صنعت‌ومعدن سال 99 نگاهی به عملکرد گروه خودروسازی سایپا خواهیم داشت؛ خودروسازی که از اردیبهشت‌ماه سال پیش با تیراژ تولیدی بالاتر در جایگاه خودروساز اول کشور قرار گرفت و این جایگاه را تا پایان بهار 99 نیز با تولید بیش از 106هزار دستگاه انواع محصولات، حفظ کرده است. بررسی عملکرد سایپا از تیرماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری نشان می‌دهد این خودروساز 30 گام عملیاتی برای توسعه صنعت‌خودرو برداشته است.

   سایپا در مسیر دانش‌بنیان شدن
یکی از مهم‌ترین این گام‌ها در یک‌سال اخیر، ایجاد نخستین «کمیته همکاری‌های مشترک با مجموعه‌های دانش‌بنیان» در صنعت خودرو است. سایپا امیدوار است با همکاری مجموعه‌های دانش‌بنیان بتواند به تعریف مشترکی از ساخت قطعات به‌خصوص قطعات های‌تک برسد. در راستای همکاری با مجموعه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، سایپا موفق شد با سازمان ملی کارآفرینی نیز تفاهم‌نامه‌ای را امضا کند. طی یک‌سال اخیر، جلسات دیگری نیز در سایپا برای توسعه استفاده بیشتر از پتانسیل بخش خصوصی واقعی برگزار شده است.

   انعقاد تفاهم‌نامه‌های اثرگذار در سایپا
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سایپا و مپنا (شرکت خدمات مهندسی، صنعتی) برای تولید خودرو برقی مشترک که بهمن‌ماه سال گذشته امضا شد هم از دیگر رخدادهای مهم یک‌سال اخیر است. سایپا همچنین خواستار همکاری صنایع دفاعی کشور در زمینه تولید قطعات خودرو شده است. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با برخی از بانک‌ها برای تامین نقدینگی تولید از دیگر اقدامات کارنامه تیر98 تا تیر99 سایپا است.

   تحول و تنوع در سبد محصولات
در ادامه این اقدامات، نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص برای اولین بار تیپ‌بندی واحدی را برای محصولات خود تعریف کردند که بر این اساس، دیگر شبهه‌ای در مدل خودروها وجود ندارد و خریداران می‌دانند هر حرف لاتین در کنار اسم خودرو چه معنا و مفهومی دارد. همچنین سه محصول جدید شاهین، ساینا اس و کوییک اس برای نخستین‌بار در سال 99 منطبق با استاندارد یورو5 عرضه شد. هدف‌گذاری سایپا برای تولید شاهین تا پایان سال جاری 20هزار و 200 دستگاه خودرو است و نارنجی‌پوشان یک خودرو جذاب دیگر را نیز در برنامه تولید خود دارند. علاوه بر این، سایپا خودرو کوییک آر را نیز برای نخستین‌بار با هدف توسعه سبد محصول و جلب رضایت مشتریان عرضه کرد.

   وعده‌هایی که سرانجام محقق شد
سایپا در راستای وعده‌هایی که داده بود، توانست پراید را از خط تولید خود حذف کند؛ خودرویی که سالیان سال مدیران از کنار گذاشتن آن صحبت می کردند. سایپا همچنین در اردیبهشت‌ماه سال جاری، به‌عنوان اولین خودروساز ایرانی، بدون کمک خارجی و در راستای کاهش ارزبری خط رباتیک تولید بدنه دومنظوره محصولات جدید S200 و Q200 را نصب و راه‌اندازی کرد. سایپا همچنین برای جایگزینی و تبدیل خودروهای تحریمی مانند رنو و برلیانس به‌منظور تحویل به مشتریان، طرح‌های متنوع و پرسودی را تدارک دید.

   سایپا؛ خودروساز مسئولیت‌های اجتماعی
اقدام دیگری که در راستای مسئولیت اجتماعی توسط سایپا انجام شده، بازگشایی شرکت «سایپا گام» با بهره‌گیری از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و با هدف توسعه اشتغال است. در حوزه کیفیت هم سایپا براساس گزارش ISQI حائز رتبه اول پاک‌ترین خودروساز ایران در میزان آلایندگی هوا با گاز دی‌اکسیدکربن شد. سایپا همچنین توانست کیفیت محصول سایپا 151 را ارتقا دهد و آن را سه‌ستاره کند. همه این‌ها در حالی است که سایپا هم مانند بسیاری از مجموعه‌ها با شیوع ویروس کرونا آسیب دید، اما با تمهیدات ویژه موفق به ادامه تولید، حفظ نیروی کار، پیگیری برنامه‌های افزایش تولید و عرضه شد. اجرای اقدامات مقابله با کرونا در محیط کار، راه‌اندازی خطوط تولید محلول ضدعفونی‌کننده در شرکت «طیف» و ماسک بهداشتی در «سایپا آذین»، اجرای طرح ارائه خدمات به پزشکان و پرستاران واحدهای درمانی مقابله با کرونا و افزایش ۶۰درصدی خدمات در محل امدادخودرو سایپا از دیگر اقدامات انجام‌شده در این زمینه بود. 
   رشد 55درصدی تحویل خودرو و انضباط مالی
سایپا در فصل نخست سال جاری حدود 100هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 55 درصد افزایش داشته است. در حوزه مالی هم سایپا به دستاوردهای خوبی دسته یافته که افزایش 400درصدی سرمایه سایپا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از جمله آن‌ها است. پرداخت مطالبات 120روزه قطعه‌سازان در اسفندماه گذشته نیز به‌واسطه مدیریت منابع مالی محقق شد. 
صفر شدن خودروهای دارای کسری قطعات در پارکینگ‌ها هم موضوعی بود که سایپا با جدیت پیگیری کرد و موفق شد نیم بیشتری از یک‌سال گذشته را با اجرای پروژه «عبورمستقیم» (از خط تولید به بخش فروش و تحویل) طی کند. ثبت رکورد تولید بیش از 400هزار دستگاه خودرو در سخت‌ترین سال صنعت خودرو و تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین خودروساز کشور، افتخاری بود که سایپا به‌دست آورد. شکسته‌شدن رکورد تولید محصولات ایکس100 و ایکس200 در سال 98، رشد ۸۲ درصدی تولید ساینا و کوییک در سال 98 هم نسبت به سال پیش از آن، از دیگر رکوردهایی است که به دست آمد. در این میان، 53 قطعه خودروهای سایپا نیز در طرح ملی داخلی‌سازی قطعات بومی‌سازی شد.

   راه‌اندازی خط رباتیک تمام‌اتوماتیک رنگ
راه‌اندازی خط رباتیک تمام‌اتوماتیک رنگ در پلاسکوکار سایپا، واپسین اقدام عملیاتی گروه سایپا در چند روز مانده به روز صنعت‌ومعدن سال 99 بود. این خط دارای ۱۲ ربات رنگ‌پاش است که سالانه ظرفیت رنگ‌آمیزی ۷۲۰هزار عدد سپر در ۱۴ رنگ متفاوت را دارد.  این ربات‌ها از آخرین تکنولوژی جهانی پودرکردن رنگ (Atomize) بهره می‌برند و می‌توانند رنگ مایع را با سرعت ۱۹ تا ۶۰ هزار دور در دقیقه به پودر تبدیل کنند و عمل پاشش را انجام دهند.

   پایان تعهدات 97 و تحویل تعهدات 98 تا شهریور99
تحویل تمام خودروهای مربوط به ثبت‌نام‌های انجام شده سایپا در سال 97 هم از دیگر رخدادهایی بود که در میانه‌های سال گذشته رخ داد. به‌تازگی نیز اعلام شده است به‌جز دو خودرو، تمام تعهدات معوق محصولات سایپا تا پایان شهریورماه به صفر خواهد رسید. تمام دستاوردها اعم از رشد تولید، ایجاد تنوع در محصولات و بومی‌سازی قطعات به‌رغم تحریم‌های سختگیرانه، عدم تخصیص ارز دولتی و شیوع ویروس کرونا محقق شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    0 0
    ایران خودرو از سایپا موفق تر بوده است در سال 99

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =