کلاچ‌سازی

تقریبا 40 درصد مواداولیه مورد مصرف در محصولات شرکت ما وارداتی و حدود 60 درصد نیز داخلی است. 40 درصد واردات ما عمدتا لنت، خورشیدی و بلبرینگ است و همچنین از 60 درصد مواداولیه داخلی 30 درصد مربوط به‌ورق‌های فولادی است که توسط فولادمبارکه تولید می‌شود و تامین آن با چالش‌های بسیاری همراه است .

به گزارش «اخبار خودرو»،بحث تولید در کشورمان همواره با چالش‌های بسیاری همراه بوده و این مشکلات و چالش‌ها طی سال‌های اخیر نیز افزایش چشم‌گیری داشته است؛ به‌طوری که برخی‌تولیدکنندگان را به‌ورشکستگی کشانده و برخی دیگر را در وضعیت ناپایداری قرار داده است. وضعیتی که درنهایت باعث سخت شدن روند تولید و از دست رفتن انگیزه تولیدکنندگان می‌شود. عدم‌نظارت دقیق، نبود سیستم شفاف تامین و فروش و همچنین نوسانات نرخ ارز و درنهایت انحصار در برخی کالاها و مواداولیه سبب شده است بسیاری از تولیدکنندگان کالای نهایی با افزایش شدید هزینه‌های تولید مواجه شوند. چالشی که روی فعالیت بسیاری از قطعه‌سازان نیز تاثیرگذار بوده و آن‌ها را در بسیاری از موارد با مشکل مواجه کرده است.

 چالشی که شرکت فولادمبارکه برای قطعه‌سازان به‌وجود آورده است
حسین قادری‌پناه، مدیر بازرگانی شرکت کلاچ‌سازی شایان‌صنعت دراین‌خصوص به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «تقریبا 40 درصد مواداولیه مورد مصرف در محصولات شرکت ما وارداتی و حدود 60 درصد نیز داخلی است. 40 درصد واردات ما عمدتا لنت، خورشیدی و بلبرینگ است و همچنین از 60 درصد مواداولیه داخلی 30 درصد مربوط به‌ورق‌های فولادی است که توسط فولادمبارکه تولید می‌شود و تامین آن با چالش‌های بسیاری همراه است .»

 تامین نیمی از ورق فولادی از بازار آزاد
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت کلاچ‌سازی شایان‌صنعت درحوزه بازرگانی درخصوص چرایی چالش با فولادمبارکه اظهار می‌کند: «تامین ورق از فولاد مبارکه به‌سختی انجام می‌شود. یا باید به‌صورت مستقیم گشایش اعتبار کنیم و خرید را انجام دهیم یا روش دیگری در پیش بگیریم.» 
این مدیر صنعت‌قطعه‌ بااشاره به‌نیاز 2 هزار و 500 تنی شرکت به‌ورق فولادی تاکید می‌کند: «رقم 2 هزار و 500 تنی که به‌تایید وزارت صمت نیز رسیده است، نیاز سالانه ما را تشکیل می‌دهد؛ درحالی که ما موفق به‌خرید کمتر از 50 درصد آن از فولادمبارکه می‌شویم و سال گذشته فولادمبارکه تنها یک‌هزار و 200 تن ورق به‌ما اختصاص داد و مجبور شدیم مابقی نیازمان را از بازار آزاد تامین کنیم.»

 خودروسازان مابه‌التفاوت قیمت خرید از بازار آزاد را پرداخت نمی‌کنند
قائم‌مقام مدیرعامل کلاچ سازی شایان‌صنعت بااشاره به‌آنالیز 10 برگی خودروسازان در رابطه با پرداخت هزینه‌ها از سوی آن‌ها تصریح کرد: «خودروسازان این مساله را که ما از بازار آزاد و با قیمت بالا ورق خریداری کرده‌ایم، هرگز نمی‌پذیرند.»
وی درخصوص تعیین قیمت خودروسازان نیز تاکید می‌کند: «خودروسازان طبق همان آنالیز 10 برگی، شاخص فروش در بورس را درنظر می‌گیرند؛ به‌عنوان مثال میانگین نرخ خرید ورق از سوی شرکت ما را کیلویی 6 هزار تومان بابت یک سال مبنا قرار می‌دهند و قیمت تـــمام‌شده را براساس آن می‌بندند. 
تفاوت نرخی که بسیاری از قطعه‌سازان درماه‌های اخیر روی آن تاکید کرده‌اند و معتقدند خودروسازان همچنان قطعات دارای ارز بری را برمبنای دلار 11 هزار تومان از آن‌ها خریداری می‌کنند. این درحالی است که طی ماه‌های اخیر قیمت دلار بیش از 6 هزارتومان افزایش داشته است.»

 وزارت صمت و بانک‌مرکزی و تاخیر2 ماهه برای واردات
مدیر بازرگانی کلاچ‌سازی شایان‌صنعت با بیان اینکه دربحث واردات و تامین ارز نیز چالش‌های بسیاری وجود خواهد داشت، تصریح می‌کند: «سال گذشته به‌منظور واردات ابتدا باید از وزارت صمت تاییدیه ثبت‌سفارش دریافت می‌کردیم و سپس به‌منظور تامین ارز نیمایی به‌بانک‌مرکزی درخواست تخصیص ارز می‌دادیم. انجام همین دو کار یعنی پشت‌سر گذاشتن پروسه‌ای بالغ بردو ماه که نهایتا منجر به‌تاخیر درتامین مواداولیه وارداتی و کندی روند تولید کارخانه می‌شود.»

 تولید با نصف ظرفیت به‌دلیل بروکراسی و نبود ارز
حسین قادری‌پناه با اشاره به‌چالش‌های تامین و انتقال ارز در ادامه اظهار می‌کند: «گاهی موعد تخصیص ارز فرا می‌رسد، اما بانک عامل ارزی در اختیار ندارد تا به‌ما ارائه کند. مجموع این‌ عوامل سبب ابطال ثبت‌سفارش و شروع مجدد پروسه می‌شود تا شرکتی که قابلیت تولید 100 هزار عدد دیسک‌وصفحه در ماه را دارد، متناسب با آنچه ذکر شد تنها 50 هزار عدد تولید کند. یعنی درعمل نیمی از ظرفیت تولید دراین بخش، به‌دلیل عدم‌تامین مواداولیه داخلی و وارداتی بلااستفاده می‌ماند. این درشرایطی است که شرکت هم نیروی کار دارد، هم خط تولید و تجهیزات؛ اما قادر است تنها از نیمی از ظرفیتش استفاده ‌کند.»

  انباشت سنگین مطالبات از خودروسازان 
شرایط نامساعد بازار، افزایش بی‌رویه نرخ ارز، عدم‌تثبیت نرخ خرید مواداولیه و خدمات و ... منجر به‌رویکرد بازار به‌خرید و فروش مواداولیه و حتی محصول نهایی به‌صورت نقدی شده است و این درحالی‌است که وجه نقد برای خرید مواداولیه خارجی باید حداقل سه‌ماه زودتر از موعد تحویل کالا درایران به‌سازنده خارجی پرداخت شود. 
اما به‌رغم وجود این موارد، بازهم قطعه‌سازان با انباشت مطالبات بالغ بر پنج‌ماه نزد خودروسازان مواجه هستند؛ مطالباتی که از طرف خودروسازان به‌شکل نامنظم پرداخت می‌شود و مجموع این موارد منجر به‌تضعیف روند تولید قطعه‌سازان و درنهایت اختلال در بازار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =