بازار خودرو

آن‌طور که فعالان بازار خودرو می‌گویند، افزایش نرخ ارز باعث شده است فروشندگان و خریداران در بازار خودرو دست از داد و ستد بکشند و در انتظار تثبیت نرخ دلار باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،وضعیت نمایشگاه‌های خودرو کشور طی ماه‌های ابتدایی سال جاری و با شیوع بیماری کرونا،  بسیار نامطلوب شد و تعداد معاملات به پایین‌ترین میزان خود رسید. با شروع دوباره فعالیت‌های اقتصادی، روند کار نمایشگاه‌داران اندکی بهبود یافت، اما درنهایت جهش نرخ دلار باعث توقف دوباره معاملات خودرو شد. آن‌طور که فعالان بازار خودرو می‌گویند، افزایش نرخ ارز باعث شده است فروشندگان و خریداران در بازار خودرو دست از داد و ستد بکشند و در انتظار تثبیت نرخ دلار باشند. این در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، با توقف واردات خودرو طی دو سال اخیر بیش از 60درصد بازار کار نمایشگاه‌داران از بین رفته است. در همین زمینه با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

 وضعیت بازار خودرو در شرایط فعلی که قیمت ارز روند افزایشی دارد، به چه صورت است؟
بازار خودرو درحال‌حاضر بسیار آشفته و بدون مشتری است؛ نه خریدی انجام می‌شود و نه فروشی. ازسوی‌دیگر، به دلیل آن‌که خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است، شاهد اثرگذاری نرخ ارز روی خودرو بوده‌ایم. هر روز نیز همه منتظرند قیمت دلار اعلام شود تا اگر نرخ‌ها ثبات داشته باشد، خودرویشان را به فروش برسانند اما اگر نوسان داشته باشد، از فروش دست بکشند. این روزها بهای خودروهای داخلی با شیب ملایمی در حال افزایش بوده و قیمت خودروهای خارجی سیر صعودی بیشتری تجربه کرده است.

 به‌طور متوسط قیمت تا چه اندازه افزایش پیدا کرده است؟
محصولات سایپا طی هفته‌های اخیر افزایش 5 تا 10میلیون تومانی قیمت را در بازار تجربه کرده‌اند. محصولات ایران‌خودرو نیز چیزی حدود 7 تا 12میلیون تومان در بازار افزایش قیمت داشته‌اند. به‌طور کلی، می‌توان گفت بهای خودرو در هفته‌های اخیر بین 10 تا 25درصد افزایش داشته است. همان‌طور که اشاره شد، متاسفانه خودرو از کالای ضروری تبدیل به کالای مصرفی شده است و همه آن را به چشم سرمایه و برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنندو بدین‌ترتیب با هر نوسان ارزی شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

 قیمت خودرو هم به‌صورت روزانه افزایش پیدا می‌کند. این جهش چگونه به‌وجود می‌آید؟ نمایشگاه‌داران در این قیمت‌گذاری چه نقشی دارند؟
نمایشگاه‌داران سهمیه خودرو در اختیار ندارند تا خودرو را با قیمت ثابت و سابق به مشتری عرضه کنند. خودروهای صفر در اختیار افرادی است که یا سرمایه‌گذار بوده‌اند یا یک خودرو در گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و حال تحویل گرفته‌اند و باتوجه به شرایط روز قیمت‌گذاری می‌کنند و می‌فروشند. مثلا امروز که قیمت پراید 87میلیون تومان بوده، فردی که خودرو تحویل گرفته است به نمایشگاه‌دار با همین قیمت یا نهایتا با 200هزار تومان کمتر می‌فروشد. نمایشگاه‌دار هم در این نوسانات ممکن است سودی کسب کند، اما نمی‌تواند همان روز خودرو را با سود به فروش برساند.
 
 دلیل چنین اختلاف قیمت را چه می‌دانید؟
دلیلش این است که کالا به اندازه کافی در بازار وجود ندارد. بارها اعلام کرده‌ایم بازار یک میزان نیاز روزانه، ماهانه و سالانه دارد که باید تامین شود. اگر این نیاز برطرف می‌شد، شاهد اختلاف قیمت 110درصدی خودرو از کارخانه تا بازار نبودیم. یعنی قیمت خودرو در بازار بیش از صد درصد نسبت‌به قیمت ثبت‌نام که مصوب شده، بیشتر است و این به خاطر کمبود عرضه خودرو در بازار بوده، هر کالایی دچار کمبود عرضه در بازار باشد، سوداگری برای آن افزایش پیدا می‌کند و هرجا سوداگری وجود دارد، قیمت‌ها به‌صورت مداوم در حال تغییر است.

 بحث‌های بسیاری درخصوص میزان نیاز اصلی بازار خودرو شده است. باتوجه به تجربه‌ای که دارید، نیاز اصلی بازار خودرو در شرایط فعلی چند دستگاه است؟
اگر نیاز بازار را بسنجیم، متوجه می‌شویم نیاز بازار خودرو بیش‌از یک‌میلیون و 300هزار دستگاه در سال است. اگر این مقدار خودرو در سال‌های گذشته به بازار عرضه می‌شد، درحال‌حاضر فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار 100درصدی نبود و نهایتا 2درصد اختلاف وجود داشت. بررسی آمار تولید خودرو در سال‌های 97 و 98 نشان می‌دهد کشور با کمبود عرضه خودرو مواجه بوده است. 
این عرضه کم باعث شده در درازمدت کوچک‌ترین نوسان ارزی باعث رشد شدید قیمت خودرو شود. بنابراین باید تولید و عرضه خودرو به‌صورت همزمان افزایش پیدا کند تا دوباره خودرو به جایگاه اصلی خود یعنی کالای مصرفی بازگردد. اما متاسفانه شاهدیم خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و قیمت‌ها روند افزایشی خود را حفظ کرده است.

 آیا این مساله سبب تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو خواهد شد؟ اصولا تاثیر این روند بر کار نمایشگاه‌ها چیست؟
سوال این است که چرا خریدوفروش کاهش یافته است. اگر روند کاری نمایشگاه‌ها را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم از زمانی که واردات خودرو متوقف شده، 60درصد بازار را از دست داده‌ایم. وقتی واردات باز بود، خودروهای خارجی از کانال نمایشگاه‌ها خریدوفروش می‌شد، اما درحال‌حاضر عملا بخش بزرگی از کار ما از دست رفته است. شیوع بیماری کرونا هم تاثیر منفی بر بازار خودرو گذاشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =