روغن پایه

انحصارطلبی برخی شرکت‌های تولیدکننده روانکار از یک‌سو و عرضه قطره‌چکانی روغن‌پایه در بورس کالا که باعث شده بود بیشتر تولیدکنندگان بخش‌خصوصی روغن‌موتور در ایران با مشکل مواجه شوند، سرانجام با ورود شرکت بورس کالای ایران و تعیین سقف خرید برای هر کارگزار و شرکت روغن‌ساز پایان یافت.

به‌ گزارش «دنیای‌ خودرو» تولیدکنندگان بخش‌خصوصی روانکارها که عمده‌نیاز خود به‌روغن‌پایه را از شرکت‌های پالایشگاهی داخلی خریداری و تامین می‌کنند، طی چندماه گذشته با چالشی بزرگ مواجه بودند و آن خریدهای انحصاری بخش عمده‌ای از روغن‌پایه عرضه‌شده در بورس توسط چندشرکت تولیدی و البته ثروتمند بخش‌خصوصی بود. حال اما با درخواست بلندینگ‌های بخش‌خصوصی و همکاری کارگروه تنظیم بازار، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شرکت بورس کالای ایران و انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی سقف مشخصی برای خرید هریک از بلندینگ‌ها مشخص شده و بساط خریدهای انحصاری از این بازار برچیده شده است.

دیروز با آغاز رسمی این روند که بانامه رسمی مدیر بازرسی و امور اعضای شرکت بورس کالای ایران صورت گرفت، هر یک از شرکت‌های کارگزاری تنها مجاز به‌خرید ۵۰ تن روغن‌پایه از مجموع یک‌هزار و ۲۰۰ تن روغنی هستند که به‌صورت هفتگی قرار است توسط پالایشگاه‌های روغن‌سازی در بورس عرضه شود. در ابلاغ صورت‌گرفته از سوی شرکت بورس کالای ایران به‌مدیران شرکت‌های کارگزاری حداکثر سقف خرید برای هر مشتری ۵۰ تن تعیین شده است.  

افزایش احتمال کاهش قیمت عرضه روغن‌پایه در بورس

مکاتبات شرکت‌های خصوصی تولیدکننده روانکار با دبیر ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت حکایت از این دارد که در آینده‌ای نزدیک بانظر سازمان حمایت و برگزاری جلسه مشترک با شرکت‌های پالایشگاهی و روغن‌سازان بخش‌خصوصی، بر سر فرمول مشخصی برای تعیین قیمت پایه روغن‌پایه دربورس تصمیم‌گیری خواهد شد.

فروش روغن‌پایه به‌تولیدکنندگان براساس آمارهای سامانه جامع تجارت

به‌گزارش خبرنگار «دنیای ‌خودرو» خبرها از تصمیم‌ مهم دیگری برای حذف بازرگانان، دلال‌ها و شرکت‌های غیر روغن‌ساز از پروسه خرید روغن‌پایه از بورس حکایت دارد. تاجایی‌که به‌احتمال زیاد از ابتدای دی‌ماه شرکت‌های بلندینگ خصوصی تنها براساس میزان تولید و فروش خود که درسامانه جامع تجارت و بهین‌یاب ثبت کرده‌اند، مجاز به‌خرید سقف مشخصی از روغن‌پایه خواهند بود.

بااقدام دیروز شرکت بورس کالا و اقدام آتی درخصوص تعیین سقف مجاز خرید براساس آمار تولید و توزیع، بساط انحصار در خرید و فروش روغن‌پایه و عرضه این محصول با قیمت‌های بسیار بالا به‌شرکت‌های بخش‌خصوصی برچیده خواهد شد.

بر این اساس از این پس هرهفته ۵۰ تانکر ۲۳ تا ۲۵ تنی روغن‌پایه از طریق بورس عرضه خواهد شد که با حذف رقابت‌های ناسالم، تمام بلندینگ‌های بخش‌خصوصی می‌توانند بدون‌نیاز به‌رقابت‌های ناسالم، مواداولیه مورد نیاز خود را خریداری و تامین کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =