قطعه سازان

افزایش قیمت دلار، کمبود ارز و عدم‌تخصیص ارز به‌واردات مواداولیه و قطعات این روزها معضل اساسی تولید درهر صنعتی از جمله صنایع خودرو و قطعه است. صنعتی که به‌واردات وابسته است و افزایش قیمت ارز و بی‌برنامگی دراختصاص یا عدم‌اختصاص آن به‌این صنایع باعث شده استو

به گزارش «اخبار خودرو»،افزایش قیمت دلار، کمبود ارز و عدم‌تخصیص ارز به‌واردات مواداولیه و قطعات این روزها معضل اساسی تولید درهر صنعتی از جمله صنایع خودرو و قطعه است. صنعتی که به‌واردات وابسته است و افزایش قیمت ارز و بی‌برنامگی دراختصاص یا عدم‌اختصاص آن به‌این صنایع باعث شده است مسیر پیش رو بسیار ناهموار باشد و احتمالا تا ماه‌های آینده شاهد کاهش دوباره تولید و حتی ممکن است شاهد توقف تولید باشیم. دراین بین قرار است خودروسازان خودروهای جدیدی را نیز به‌بازار عرضه کنند و گفته می‌شود این محصولات از زمستان به‌مشتریان عرضه خواهد شد و این نگرانی را ایجاد کرده که آیا به‌رغم مشکلات موجود بر سر راه واردات قطعات، تحویل این خودروها به‌سال آینده محول خواهد شد یا خیر. 

دراین‌خصوص یک عضو انجمن صنایع‌همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور معتقد است درحال‌حاضر مشکلی برای تولید خودروهای جدید وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد خودروهای جاری هستند که با مشکل تامین قطعات دست‌وپنجه نرم می‌کنند. وی در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» با بیان اینکه به‌طور قطع، قیمت این خودروها نیز به نرخ ارز وابسته است، اظهار می‌کند: «پیش از این نیز میزان وابستگی این بخش به‌نرخ ارز رسانه‌ای شده بود و این وضعیت تفاوتی برای خودروهای موجود و جدید ندارد. چراکه تولید و تحویل خودروهای جدید هنوز آغاز نشده است؛ اما درمجموع شرایط برای خودروهای پیش‌خریدشده بهتر است.»

   قطعات خودروهای جدید از پیش تامین شده است
امید رضایی تاکید می‌کند: «خودروهای جدید با تیراژ بالا به‌بازار نمی‌آیند؛ بنابراین شاید حل مشکلات آن‌ها سهل‌‌تر از خودروهای موجود باشد. درواقع درصد کمی از خودروهایی که دو خودروساز داخلی تولید می‌کنند، جدید هستند. به‌عنوان مثال شاهین قرار است در زمستان وارد بازار شود و K132 نیز عرضه خواهد شد.» 
وی می‌افزاید: «به‌دلیل اینکه این خودروها جدید هستند، یکی- دو هفته تاخیر درعرضه آن‌ها تاثیر چندانی بر ‌خودروهای روتین و قدیمی بازار نخواهد داشت و می‌توان دراین‌خصوص اولویت‌بندی کرد.»

   هوشمندی قطعه‌سازان برای انبار قطعات
این فعال صنعت‌قطعه‌ با تاکید براینکه برای تولید خودروهای جدید قطعه‌سازان اقدام به‌انبار قطعات خواهند کرد، تصریح می‌کند: «نظر به‌اینکه این موارد در پروژه با قطعه‌سازان نهایی شده است، قطعه‌سازان هوشمند به‌موجودی انبار معقولی برای تولید اولیه رسیده‌اند و از صفر شروع نمی‌کنند. خودروهایی که درحال‌حاضر باید با تیراژ حداکثری تولید شوند و 80 تا 90 درصد خودروهای تحویلی را شامل می‌شوند، نیاز بیشتری به‌قطعه دارند و هرروز باید انبار قطعات این خودروها تکمیل شود.»

   تاثیر منفی ممنوعیت واردات کالا بدون‌ انتقال ارز
رضایی با بیان اینکه قطعه‌ساز درزمینه تامین ارز نمی‌تواند اقدامی کند، می‌گوید: «قطعه‌ساز به‌تخصیص ارز نیاز محرزی دارد و درغیر این صورت نمی‌تواند ارز تولید کند. خودروساز هم به‌عنوان مصرف‌کننده محصول قطعه‌سازان نمی‌تواند کاری برای تامین ارز انجام دهد.» 
وی می‌افزاید: «خودروسازان و قطعه‌سازان می‌توانند نیاز خود را شفاف و طبقه‌بندی‌شده با همکاری یکدیگر و با نظارت وزارت صنایع استخراج کنند و دراختیار بانک‌مرکزی قرار دهند و از آن به‌بعد بانک‌مرکزی باید تصمیم بگیرد که ارز را چگونه تخصیص دهد. زمانی می‌شد کالا را بدون‌انتقال ارز وارد کرد؛ اما از این اقدام نیز جلوگیری کردند و از دست خودروساز و قطعه‌ساز کاری برنمی‌آید.»

   شرایط انبار قطعه‌سازان نیمه‌بحرانی است
این عضو انجمن صنایع‌همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور درپاسخ به‌این پرسش که آیا تا پایان سال تولید با مشکل مواجه خواهد شد و ترمز افزایش تولید کشیده خواهد شد یا خیر؟ اظهار می‌کند: «شرایط انبارها نیمه‌بحرانی است و هنوز به‌تمام معنا بحرانی نشده است. یعنی بین شرایط بد و بدتر، به‌شرایــــــط بد رسیده است.» 
وی درپاسخ به‌این پرسش که تا چند ماه دیگر انبارها جواب‌گو است؟ می‌افزاید: «درحال حاضر کفگیر به ته دیگ رسیده و تا اینجا هم با تدابیر خاصی جلو آمده‌ایم. شرایط دشوار است و به‌سختی می‌توان قطعات را تامین کرد.»

   هزینه‌های شدید توقف خطوط تولید
رضایی البته تاکید می‌کند: «با این حال بازهم می‌توان با تصمیم‌گیری درست، راه‌حل این کار را پیدا کرد و اگر به‌کاهش تیراژ و توقف خط تولید برسیم، هزینه بیشتری برای حل مشکلات باید بپردازیم. درحال‌حاضر به مو رسیده‌ایم اما هنوز این اتصال پاره نشده است. اما اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد، وضعیت درآینده بدتر خواهد شد و براساس تجارب قبلی، خطوط متوقف شده و موجودی کف پارکینگ‌ها شرایطی را به‌وجود می‌آورد که برای رفع  مشکلات هزینه بیشتری بپردازیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =