ASTM

فلزات موجود در نفت زیر ذره‌بین انجمن تست و مواد آمریکا قرار گرفت

به گزارش «اخبار خودرو»،موسسه بین‌المللی ASTM (انجمن سابق تست و مواد آمریکا) درحال تدوین استاندارد جدیدی برای آزمایش حضور فلزات در نفت‌خام است. این استاندارد باعث می‌شود سطح کیفی جدیدی درتمام محصولات پتروشیمی، از سوخت گرفته تا روانکارها و سایر میعانات نفتی رعایت شود.

این استاندارد جدید (که درآینده از آن به‌عنوان ASTM D8322 یاد خواهد شد) روش آزمایشی به‌وسیله طیف‌سنجی انتشار اتمی درحد مایکروویو درحالت پلاسما (MP-AES) را توصیف می‌کند که می‌تواند حضور عناصر فلزی همچون نیکل، وانادیوم، آهن و بسیاری دیگر از فلزات موجود در نفت‌خام و سایر سوخت‌های سنگین را مشخص کند.

جورج گونزالز (George Gonzalez) عضو این موسسه بین‌المللی گفت: «این فلزات معمولا در نفت‌خام موجود است؛ اما ممکن است برای صنایع پایین‌دستی و پالایشگاه‌های این بخش مساله‌ساز باشد. این استاندارد می‌تواند به‌طور خاص برای ۷۰۰ پالایشگاه درسطح جهان و آزمایشگاه‌های تحت قرارداد ما که به‌صورت روزانه به‌بررسی نمونه‌های نفت‌خام می‌پردازند، کارایی داشته باشد.» 

براساس آنچه گونزالز می‌گوید، استاندارد جدید با فراهم کردن ابزارهای ایمن‌تر برای تجزیه و تحلیل عناصر در این صنعت سودآور خواهد بود؛ چراکه برای بررسی حضور عناصر مختلف به‌گازهای گران‌قیمت استیلن و آرگون نیازی ندارد. علاوه‌براین، در روش نمونه‌گیری برای این آزمایش نیاز نیست که به‌تجزیه نمونه (Digestion) با روش‌های اسیدی یا استفاده از خاکستر نمونه بپردازید؛ چرا که در روش MP-AES نمونه اولیه به‌عملیات خاصی برای آشکارسازی نیاز ندارد.

درتوضیح Digestion باید گفت روشی است که از آن برای آماده کردن نمونه‌ای از اسید برای تجزیه عناصر استفاده می‌شود. خاکسترسازی نیز روش دیگری است که در آن از چراغ بونزن برای تجزیه استفاده می‌شود تا نمونه را به کربن و عناصر ابتدایی تقسیم کند. البته در هر دو روش تجزیه Digestion و استفاده از خاکستر، زمان زیادی برای تکمیل روند آماده‌سازی نمونه صرف می‌شود و درکل روندهایی با ذات خطرناک محسوب می‌شوند. 

گونزالز درنهایت خاطرنشان کرد: «این استاندارد باعث می‌شود صنعت، پذیرای فناوری جدیدی باشد و درآینده برای انجام این تکنیک استانداردسازی‌شده با تقاضای زیادی مواجه خواهیم بود.»

باتوجه به‌پیشرفته‌تر شدن روغن‌موتورها درآینده و نیاز به‌روانکارهایی با پیشرفته‌ترین سطح با توجه به‌آلیاژهای موجود درقطعات پیشرانه به‌نظر می‌رسد درآینده استفاده از این روش برای  آشکارسازی حضور فلزات بااستقبال بیشتری مواجه شود و به‌غیر از نفت‌خام، وارد حوزه بررسی لوب‌کات و حتی روغن‌های موتوری نیز بشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =