تایرهای ساخت داخل

نظارت‌های جدید  بر بازار تایر امکان فروش و جابه جایی لاستیک از شهری ‌به شهر دیگر را محدود کرد. اقدامی که می‌تواند جلوی قاچاق معکوس تایر را که احتمال انجام آن می‌رود، بگیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،نظارت‌های جدید  بر بازار تایر امکان فروش و جابه جایی لاستیک از شهری ‌به شهر دیگر را محدود کرد. اقدامی که می‌تواند جلوی قاچاق معکوس تایر را که احتمال انجام آن می‌رود، بگیرد. 
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌برخی روابط خاص در ادارات فروش بعضی تایرسازی‌ها که سهم بالایی نیز در تولید و توزیع این کالا در کشور  دارند، سبب شد تعداد زیادی تایر ‌مازاد بر نیاز آن شهر یا استان به نماینده‌های فروش تحویل شود که درنهایت سر از بازار دیگر استان‌ها و حتی کشورهای همسایه درآورد. چندی‌پیش روزنامه «‌دنیای‌خودرو» با بررسی آمارهای اعلام‌شده ازسوی سخنگوی انجمن صنعت تایر که در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان تولید تایر در سال گذشته را نزدیک به 42میلیون حلقه اعلام کرده بود، این سوال را مطرح کرد که باتوجه به نیاز بازار داخل به حداکثر 26میلیون حلقه تایر، ‌مابقی این کالا در کجا توزیع شده که بازار همچنان تشنه تایرهای  ایرانی است و قیمت این کالا در بازار حتی به دوبرابر قیمت نیز رسیده است!  حال اما گزارش‌ها از استان‌ها و شهرهای مختلف حکایت از تمرکز جدی نهادهای  نظارتی‌بر ورود،‌ خروج و توزیع تایرهای تحویل‌شده به هر نماینده دارد تا از خروج ‌و ‌فروش تایرها از شهر و استان  جلوگیری شود زیرا پیامد چنین اقدامی فروش این کالاها در دیگر مناطق کشور و درنتیجه برهم خوردن نظم بازار بود. 
 این اقدام مثبت باعث شد امکان جابه‌جایی تایر بین استان‌ها و شهرها به شدت کاهش یابد و متخلفان با جریمه‌ای سه‌برابر ارزش واقعی کالا روبه‌رو شوند. تمرکز نهادهای نظارتی بر بازار تایر و جلوگیری از فروش کالا در استان‌های دیگر و حتی قاچاق معکوس به خارج کشور درحالی  صورت گرفته است که پیش‌از این حتی محموله‌های تایر از مبدا کارخانه به جای حرکت به‌سمت شهر مقصد و تحویل به نماینده،‌ مستقیم به استانی  دیگر می‌رفته است. 
به گزارش خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» برخی گزارش‌ها حتی حکایت از آغاز بازرسی‌ها از موجودی انبار توزیع‌کنندگانی دارد که پیش‌از  این اقدام به فروش آزاد تایرهای ثبت‌شده در سامانه کرده‌اند و حالا  مجبور هستند کسری موجودی انبارهای خود را با خرید همان تایرها از بازار آزاد و پرداخت هزینه‌های سنگین جبران کنند. پیش از این کارگروه ستاد تنظیم بازار  تمام تولیدکنندگان،‌ تجار و توزیع‌کنندگان را ملزم‌به ثبت میزان تولید،‌ واردات و توزیع و فروش در سامانه جامع تجارت کرد که به‌سرعت بازتاب مثبت این اقدام در بازار نمایان شد. روندی که در صورت ادامه یافتن می‌تواند آشفته بازار تایر را ساماندهی کند و در آینده، ‌مصرف‌کننده نهایی دیگر مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین برای خرید این کالای مصرفی نخواهد بود. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =