افزایش دمای کاری موتور دلایل مختلفی دارد و باید تمام موارد و پارامترها بررسی شود. باتوجه به‌اینکه موتورسیکلت شما دارای سیستم‌های سوخت‌ رسانی انژکتوری و خنک‌کننده موتور از نوع آب و هوای خنک است، بنابراین هرگونه افزایش دمای موتور می‌تواند به‌سیستم خنک‌کاری منوط شود.

موتورسیکلت 250 سی‌سی انژکتور دوسیلندر مدل 97 دارم که مجهزبه‌رادیاتور آب است و بیش از دو روز است پس از کارکردی حدود یک‌ساعت، روی صفحه‌کیلومتر آن، دمای موتور بسیار بالاتر از حد استاندارد نشان داده می‌شود و مانند قبل نیست. همچنین زمانی که در ترافیک قرار می‌گیرم یا پس از استارت، دورموتور نوسان دارد؛ علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،افزایش دمای کاری موتور دلایل مختلفی دارد و باید تمام موارد و پارامترها بررسی شود. باتوجه به‌اینکه موتورسیکلت شما دارای سیستم‌های سوخت‌رسانی انژکتوری و خنک‌کننده موتور از نوع آب و هوای خنک است، بنابراین هرگونه افزایش دمای موتور می‌تواند به‌سیستم خنک‌کاری منوط شود. درحالت کلی چنین‌مشکلی سه علت عمده دارد:
1 تمام سیستم‌های خنک‌کننده مجهزبه‌رادیاتور، پس‌از مدتی کارکرد، منبع یا مخزن آب به‌دلیل رسوبات ناشی از سیال موجود در آن به‌اصطلاح می‌گیرد و مسیر خروج سیال را با مشکل مواجه می‌کند. 
باتوجه به‌اینکه رادیاتور موتورسیکلت نیز همانند خودرو محافظ ندارد، کمترین برخورد می‌تواند منجربه‌خرابی صفحات رادیاتور شود. در این حالت ممکن است رادیاتور موتورسیکلت شما یا معیوب شده باشد یا مسیر خروجی آن گرفته باشد و تبادل حرارت در سیال آب به‌خوبی صورت نگیرد و منـــــــجربه‌افزایش دمــــــــای کاری آن شود. درچنین‌حالتی برای رفع مشکل باید رادیاتور تعویض شود.
2 باتوجه به‌اینکه موتورسیکلت شما از سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بهره گرفته، بنابراین اگر در روند کاری سنسور دمای آب یا دمای موتور مشکلی به‌وجود آید، سبب افزایش دمای کاری موتور می‌شود. دراین حالت باید ECU به‌دستگاه عیب‌یاب متصل شود تا خطاهای موجود در آن پاک و درصورت نیاز سنسورهای دما تعویض شوند تا چنین ایرادی برطرف شود.
3 یک دریچه مکانیکی با نام ترموستات برای تبادل حرارت آب موجود دررادیاتور و آب موجود در جداره‌های سیلندر تعبیه شده است و با در نظر گرفتن کارکرد این قطعه مکانیکی و عمر مفید آن، اگر این قطعه معیوب شده باشد، کارکرد درستی نخواهد داشت و سبب افزایش دمای کاری می‌شود. 
ترموستات از یک فنر و شیر هیدرولیکی برخوردار است که درصورت خرابی این قطعات در روند کاری اختلال ایجاد می‌شود و در این حالت تنها افزایش دمای کاری نشان‌دهنده خرابی این قطعه است و با تعویض ترموستات مشکل برطرف خواهد شد. 
اما نوسان در دورموتور درپیشرانه‌های مجهزبه‌سیستم سوخت‌رسانی درموتورسیکلت تنها ناشی از خرابی سنسور دریچه‌گاز یا عدم کارکرد صحیح این قطعه الکترومکانیکی است. یکی از وظایف‌ سنسور دریچه‌گاز نگه داشتن دور موتور در حد استاندارد و تنظیم کردن میزان باز بودن دریچه مکانیکی است. 
از آنجا که سنسور دریچه‌گاز نیز بسیار حائز اهمیت است، در‌صورت عدم نگهداری صحیح از موتورسیکلت و ارتباط آب با این قطعه الکترونیکی روند کاری سنسور دریچه گاز می‌تواند با مشکل مواجه شود که با اتصال دستگاه عیب‌یاب به ECU و پاک کردن خطاهای مربوطه و درصــــــورت لزوم تعویض  این قطعه الکترونیکی مشکل برطــــرف می‌شود. 
اگر به‌رغم تعویض سنسور دریچه‌گاز همچنان مشکل وجود داشته باشد، باید سیستم جرقه‌زنی نیز بررسی و درصورت نیاز برای رفع مشکل متــــــعلقات آن تعویض شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =