چراغ خودرو

سرنخ ارزان بودن برخی چراغ‌های خودرو دربازار به‌استفاده از قطعات بی‌کیفیت مانند رفلکتورها و سیم‌های غیراستاندارد درتولید و عدم‌تست نهایی محصول درخط‌تولید می‌رسد.

به گزارش «اخبار خودرو»، سرنخ ارزان بودن برخی چراغ‌های خودرو دربازار به‌استفاده از قطعات بی‌کیفیت مانند رفلکتورها و سیم‌های غیراستاندارد درتولید و عدم‌تست نهایی محصول درخط‌تولید می‌رسد. چراغ هایی که درنهایت امکان دست‌وپنجه نرم کردن با دمای 280 درجه را در استفاده‌های طولانی‌مدت ندارند و دربرخی موارد می‌توانند هزینه‌های سنگین تعویض چراغ و  حتی آتش‌سوزی را به‌راننده تحمیل کنند. به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» برخی تولیدکنندگان چراغ خودروبرای کاهش هزینه‌های تولید خود و رقابتی ناسالم با دیگر فعالان این صنعت به‌جای استفاده از مواد استاندارد در تولید رفلکتور از مواد متفرقه وغیراستاندارد استفاده می‌کنند. براساس استانداردهای روز دنیا ماده‌ای که در پخش‌کننده نور یا رفلکتور چراغ استفاده می‌شود BMC مخفف( Bulk molding compound) به‌معنی ترکیبات قالب فله‌ای نام دارد که برخی تولید کنندگان استفاده از مواد غیراستاندارد را جایگزین این ماده‌اولیه می‌کنند. تا به‌امروز در استانداردهای جدید جایگزینی برای BMC معرفی نشده است؛ چرا که دمای چراغ بسیار بالاست و در برخی از نقاط به ۲۸۰ درجه‌سانتی‌گراد می‌رسد. همچنین باتوجه به‌اینکه در برخی از خودروها امکان روشن کردن هر دو چراغ نور بالا و پایین وجود دارد، فشار زیادی به‌کاسه چراغ وارد می‌شود و وقتی حداکثر نور از چراغ گرفته می‌شود یا زمانی که خودرو درحالت درجا قرار گرفته و درمعرض جریان هوا برای خنک شدن نیست، این شرایط تشدید می‌شود. BMC   از موادی همچون فایبرگلاس به‌علاوه کربنات کلسیم و چند مدل رزین تشکیل شده که می‌توان ترکیب آن را شبیه به‌ملامین دانست که درنهایت درون  قالب پخته می‌شود. وظیفه اصلی تولید نور درچراغ برعهده رفلکتور است و کاسه صرفا قطعات را درون خود نگهداری می‌کند. 
حتی لنز چراغ از رفلکتور محافظت می‌کند. درواقع رفلکتور همچون قرنیه چشم است که نقش اساسی درعملکرد چشم و در اینجا چراغ دارد. اما وقتی مواد دیگری به‌جای BMC استفاده می‌شود، نباید انتظار عملکرد استاندارد از چراغ را داشت و بی‌شک هر 6 ماه یک‌بار باید به‌فکر تعویض این قطعه بود. این درحالی‌است که آخرین استانداردهای روز دنیا که برای تولید چراغ محصولاتی همچون سیتروئن C3 و پژو ۳۰۱ به‌خودروسازان ما منتقل شد، براستفاده  از BMC برای ساخت رفلکتور تاکید دارد. باتوجه به‌اینکه روی این ماده پوشش آلومینیومی قرار می‌گیرد، امکان تشخیص عدم‌استفاده از BMC برای خریدار وجود ندارد. 
مگراینکه خریداری از منابع و فروشگاه‌های معتبر خرید کند و کالایی را انتخاب کند که گارانتی معتبر داشته باشد. اعتماد کردن به‌محصولات معتبر باعث خواهد شد واحدهایی که به‌صورت زیرپله‌ای و غیراستاندارد اقدام به‌تولید می‌کنند، از رونق افتاده و فعالیت خود را متوقف کنند. درواقع علت اصلی اختلاف قیمت بین چراغ‌های مختلف موجود در بازار ناشی از استفاده از مواد با کیفیت پایین‌تر است. 
یکی از کارشناسان این صنعت با تاکید بر اینکه  برای تولید یک چراغ خوب مجبور به درنظر گرفتن هزینه‌های فنی، مهندسی و آزمایشگاه تست مواد و تست نور در قیمت نهایی محصول هستیم، به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «حتی وقتی تولیدکننده‌ای خود را ملزم می‌داند که قطعات معیوب را از چرخه تولید حذف کند، این موضوع روی قیمت نهایی محصول تاثیرگذار خواهد بود. به‌عنوان مثال می‌توان لاک روی لنز را  به‌جای ۶۰ گرم ،‌۴۰ گرم استفاده کرد؛ مشتری هم در لحظه اول متوجه این موضوع نخواهد شد. 
جالب اینجاست لاکی که روی لنز قرار می‌گیرد، درحال حاضر کیلویی ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شود و کم‌فروشی درهمین موارد می‌تواند روی قیمت تمام‌شده کالا تاثیر بسزایی داشته باشد. بسیاری از تولیدکنندگان برای اتصالات برقی از سیم‌های ساده ساختمانی استفاده می‌کنند که احتمال آتش‌سوزی آن‌ها در شرایط استفاده در داخل چراغ بالاست و درصورتی که سیم خودرویی به‌نحوی طراحی شود که در مقابل حرارت مقاوم باشد، حتی با وجود افزایش دمای غیراستاندارد نیز شعله‌ور نمی‌شود.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =