خط تولید پراید

تصاویری که در روزهای 31 تیرماه و یکم مردادماه از خط تولید سایپا منتشر شد، نشان می‌داد با خروج آخرین دستگاه از آخرین مدل تولیدی پراید (سایپا 131) از خط تولید، تولید این محصول قدیمی برای همیشه متوقف شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،تصاویری که در روزهای 31 تیرماه و یکم مردادماه از خط تولید سایپا منتشر شد، نشان می‌داد با خروج آخرین دستگاه از آخرین مدل تولیدی پراید (سایپا 131) از خط تولید، تولید این محصول قدیمی برای همیشه متوقف شده است. ۱۵ دی‌ماه سال 98 بنابراعلام گروه خودروسازی سایپا، ۱۵ روز پیش از موعد مقرر، این خودروساز تعهدات خود در قبال مشتریان را انجام داد و تولید پراید 132 متوقف شد. آخرین پراید۱۱۱ از محصولات خانواده ایکس۱۰۰ سایپا نیز در روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت تولید شد. به‌ این ترتیب ‌تولید دو مدل ۱۳۲ و ۱۱۱ از مجموع سه مدل خودروهای سواری پراید برای همیشه از سبد محصولات سایپا در بازار ایران خارج شدند و روز 31 تیرماه 99 تولید پراید مدل 131 نیز متوقف شد. به این ترتیب دیگر خودرو سواری پراید در سایپا تولید نمی‌شود. اما به‌رغم آن‌که خودرو پراید همواره به دلیل ضعف در ایمنی و استانداردهای گوناگون مورد نقد قرار داشت، پس از توقف تولید دو مدل 132 و 111 در ماه‌های گذشته شاهد افزایش قیمت تاریخی پراید در بازار و متعاقب آن دیگر خودروهای داخلی و خارجی بودیم. برخی کارشناسان دلیل امر را توقف نابهنگام و ضربتی تولید این خودرو عنوان می‌کنند و معتقدند این کار یا بسیار پیش از این‌ها و شرایطی مساعدتر باید انجام می‌شد یا به شرایطی موکول می‌شد که تولید خودروهای داخلی بدون احتساب پراید به 1.5میلیون دستگاه رسیده باشد.

   رواج استفاده از خودروهای فرسوده و موتورسیکلت با حذف پراید 
در همین زمینه، امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: «پراید جزو معدود تجربه‌های خودروسازان ایران است که بعد از سال‌ها تولید آن را متوقف کرده‌اند، خودرویی که بعد از خودرو ملی سمند افتخار بیشترین حضور در سطح کشور را به خود اختصاص داده بود. با این‌حال، داخلی‌سازی این خودرو طی دو دهه گذشته آن‌چنان نبود که بعد از تحریم‌ها بتواند بدون کسری قطعات وارداتی روی خط تولید تاب بیاورد. از سوی دیگر، انتقادات فراوانی به قیمت و امنیت پراید وارد بود و حتی در برخی مقاطع مسئولین بر آن بودند تا مانع حرکت خودرو پراید در جاده‌های بین‌شهری شوند.» وی در ادامه افزود: «خودرو پراید در حالی از سبد محصول سایپا خارج شد و برای آن در برخی رسانه‌ها و بعضی محافل کارشناسی جشن پایان‌دوره گرفته شد که با توجه به شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو شاید این خوشحالی بی‌مناسبت باشد و خروج پراید از خط تولید درنهایت به ضرر مردم تمام شود.» کاکایی در پاسخ به این پرسش که بعد از حذف پراید چه خودرویی جایگزین این محصول می‌شود؛ گفت: «اتفاقی که بعد از عدم‌تولید پراید خواهد افتاد، افزایش استفاده از خودروهای فرسوده و حتی رویکرد مردم به استفاده از موتورسیکلت خواهد بود. یعنی فردی که مشتری واقعی پراید بود، به علت این‌که خودروهای جایگزین پراید با استانداردهای جدید تا ۲۰ میلیون تومان گران‌تر از پراید خواهند بود، از خرید خودرو باز خواهد ماند.» این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: «ما با یک واقعیت تلخ مواجهیم و خوشحالی ما از حذف پراید در این مقطع زمانی، خوشحالی معقولی نیست. چون طبقه متوسط به پایین جامعه دیگر امکان خرید پراید را هم ندارند و در نهایت مجبورند از موتورسیکلت برای باربری یا حمل‌ونقل خانواده خود از این سوی شهر به آن سوی شهر استفاده کنند. بنابراین خطراتی که از این محل به جامعه و سلامت مردم و خانواده‌ها وارد می‌شود، بدتر از مقوله ارابه مرگی است که به پراید نسبت می‌دهند. حال سوال این است که ارابه مرگ کدام است؛ پراید یا موتورسیکلت که در سطح شهر هم متاسفانه کشته می‌دهد؟» وی در ادامه گفت: «براین اساس، کسانی که توقف تولید پراید را در چنین شرایطی به نفع مردم می‌دانند، اصلا شرایط اقتصادی و واقعی مملکت را به لحاظ بهره‌برداری در صنعت حمل‌ونقل نمی‌شناسند.»

   حذف پراید در شرایط رشد سرانه درآمد معقول بود
محمد فرح‌آبادی، کارشناس اقتصادی نیز درخصوص خروج پراید از چرخه تولید گفت: «از نظر بنده خروج پراید باید خیلی زودتر این روزها اتفاق می‌افتاد. اما زمانی می‌توانیم خودرویی مثل پراید را حذف کنیم که اقتصاد کشور در رشد ۱۰ درصدی باشد. آن زمان می‌توانیم بگوییم که به‌طور طبیعی پراید باید کنار برود، چون با رشد سرانه درآمد، نیروی کار درآمد خوبی خواهد داشت و می‌تواند خودرو بهتری خریداری کند. اما درحال‌حاضر در شرایط رشد منفی ٧ درصدی اقتصادی و تورم بالای ۴۰ درصدی هستیم که به‌شدت مردم را تحت فشار قرار داده است.» وی افزود: «خروج پراید از خط تولید به طبقه متوسط به پایین جامعه فشار مضاعف وارد خواهد کرد. بنابراین حذف پراید از خط تولید به ضرر اقتصاد کلان خواهد بود و همان‌طور که پس از توقف تولید پراید111 دیدیم، به صعود قیمتی وسایل نقلیه جایگزین آن در بازار می‌انجامد. بنابراین باید گفت متاسفانه در شرایط بد اقتصادی تصمیمی گرفته شده که به نفع مردم نیست و به‌جای اینکه هزینه مردم کاهش یابد، قطعا هزینه‌ها در خرید خودروهای کارکرده یا موتورسیکلت‌ها بیشتر می‌شود.» این کارشناس اقتصادی معتقد است: «خروج پراید در زمان مناسب حرکتی رو به جلو قلمداد می‌شد، اما هر تصمیمی باید در زمان و موعد مقرر خود اتخاذ شود.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • واقع بین IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    1 0
    توقف تولید پراید؛ دیرهنگام اما نابهنگام!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟........ الحمد الله که جان ومال کمتری راتلف می کند و قطعا به نفع مردم است!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =